Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiskestang til nybegynder

 Besvar Besvar
Forfatter
Mark Johansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Basic

Tilmeldt:: 03 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Basic Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fiskestang til nybegynder
    Sendt: 03 Apr 2012 kl. 23:43
Hej,

Jeg er på udkig efter en fiskestang for en nybegynder.
Indtil videre har jeg brugt en billig fiskestang fra netto, men vil gerne have en opgradering 

Den skal gerne kunne bruges all around, bla. kystfiskeri, søer, åer.

Jeg tænker prisklassen skal være mellem 500-1000.

Jeg har fundet denne her stang:

Er den noget værd og jeg har læst at jo længere stang jo bedre, så skal jeg vælge en 10'er?
Er der som standard line med? Eller skal jeg købe noget, og i så fald hvad tykkelse? (Jeg tænker at jeg skal fange havørreder, da de er ved kysten her)

Håber i kan hjælpe mig  På forhånd tak!
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 06:35
Det er en udemærket stang du har valgt når man snakker nybegynder, men hvis du skal bruge den som all around, ville jeg vælge en 9" 7-28 gr. det dækker det du har behov for, da den er rimelig blød nok til at kaste med små spinnere og flod (søer-put&take) og til kysten 12-20 gr. blink.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 11:04
Jeg vil anbefale at købe et bedre sæt fra start f.eks. sættet i linket og med noget 0,26 mm. nylonline på den ene spole til ørredfiskeri (og 0,30 mm. nylon på den anden spole, hvis der skal fiskes efter gedder) - når du er blevet øvet, kan du evt. opgradere med noget fletline:
 
 
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 15:49
Hej Mark
Jeg ved ikke hvor du bor, men Hove Put & Take, ved Veksø Sjælland, har udsalg med mange rigtig gode stænger, hvor der gives 50% rabat. Derudover har de mange gode hjul på tilbud. Jeg har selv lige købt hos ham, han et pænt stort udvalg. Fortæl ham hvor og hvad du fisker efter, så hjælper han dig. Han er meget reel.
En 9 - max 10 fod stang er tilstrækkelig, om den er 2 eller 3 delt har mindre betydning, stangen kan brugs både til kyst, fjor og å. Jeg vil mene at kastevægt grænsen ligger ved max 30 gr. 
Jeg bruger udelukkende fletline da de er tyndere, end Nylon ved samme brudstyrke, de nedbrydes ikke så let at UV lyset og optager ikke vand, så du får en bedre kontakt til agnen og fisken. Vælg en farve som har en kontrast farve til vandet så er det lettere at se hvor du har dit endeagn ved skumringstid og om du har følgere efter dit agn. En rigtig god line som holder brudstyrken er Spider Wiere Streth Code Red og den giver også en rigtig god kastelængde i tykkelsen 0,14 har du en brudstyrke på 8,2 kg. den er måske lidt dyr men hvis du køber stang, hjul og line sammested kan du forhandle dig til påspolet line uden berigning. Man er vel købmand.
 
Knæk og Bræk
 
Jørgen   
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 16:39
Hej Steen.
Man behøver vel ikke at være øvet for at bruge fletline?
 
Vh.  IJ
Til top
Mark Johansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Basic

Tilmeldt:: 03 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Basic Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 17:39
Tak for svarene allesammen!

Var i Effektlageret idag og hente det sæt jeg snakkede om, samt få monteret fletline og et blink på 18g :)
Var nede og fiske med det ved havnen idag, dog uden held ;)
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 19:28
Citat: IvanJeppesen

Hej Steen.
Man behøver vel ikke at være øvet for at bruge fletline?
 
Vh.  IJ
Det spørgsmål burde du selv kunne svare på, men du er måske ikke vant til at rådgive nybegyndere??? - - min begrundelse til at anbefale nylonline er; at som nybegynder er man ikke altid opmærksom på lineoplægningen samt, at et indkøbt hjul har måske ikke et godt nok lineoplæg til fletline og disse ting gør, at der er en forøget risiko for dels kludder og dels for at miste endegrej unødigt.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres