Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kvotefordeling af laks

 Besvar Besvar
Forfatter
Gert Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ribevesteraa

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ribevesteraa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kvotefordeling af laks
    Sendt: 04 Apr 2012 kl. 09:45
Kvotefordelingsmøde i SU for Ribe Å blev afholdt i går, se resultatet på
 
 
 
 
Til top
Jan M. Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Seatrout

Tilmeldt:: 19 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Seatrout Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 10:30
Ja så blev der lavet en ny fordeling, syntes egentlig den er både og... Der er ihvertfald nu en chance for at blanklaks kan blive hjemtaget og ikke længere genudsat som de tidligere år.. Men undrer mig da stadig lidt over at de højt oppe i vandløbet har en stor kvote som de jo de sidste år ikke har ku opfiske. Men lad os håbe at det vil ændre sig når spærringerne er væk.Wink 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 20:07
Hvad med at ændre reglerne og fordelingen af kvoten i takt med udviklingen ...Nu har man jo igen-igen fordelt laksene så kvoten ikke kan opfiskes...
Bevars, nu taler vi om at ca. 60% af kvoten reelt kan fanges, mod de små 50% de 2 foregående år. Men det ændrer ikke på at fordelingen er utopi, og bygger på ønsketænkning, istedet for facts!
Nogen har åbenbart stadigt et brændende behov for at sidde og ruge over en kvote de beviseligt ikke selv kan bruge, til gavn for? ...ja det må guderne vide.
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Ole Søndergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Vormstrupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 11 Dec 2008
Geografisk: Karup Å
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vormstrupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 20:15
Hvem siger at kvoten SKAL opfiskes, alt det der er tilovers må da gå i avl, hvis laksene er der. Desuden kan den "for store" kvote ovenfor Gelsbro Dambrug om muligt gøre det endnu tydeligere at der er et stort problem for Ribe Å-laksen, når der år efter år ikke bliver fanget laks nok. 


Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 20:28
Citat: Vormstrupfiskeren

Hvem siger at kvoten SKAL opfiskes, alt det der er tilovers må da gå i avl, hvis laksene er der. Desuden kan den "for store" kvote ovenfor Gelsbro Dambrug om muligt gøre det endnu tydeligere at der er et stort problem for Ribe Å-laksen, når der år efter år ikke bliver fanget laks nok. 


Der er vel ingen der siger at kvoten SKAL opfiskes ...men tilgængæld er der jo heller ikke nogen der siger at den IKKE skal ...vi har i hvartfald biologernes ord for at kvoten er fuldt forsvarlig at opfiske ...det er jo dem der har anbefalet den, ikke? Wink

Hvor ved du fra at det det hjælper på bestanden ikke at opfiske kvoten? Ved du om der reelt er tilgængelige gydepladser til disse ekstra fisk, som du på vejene af skuffede lystfiskere, hellere vil lade svømme, end at give flere muligheden for den glæde at fange og hjemtage? Eller er vi igen ude i hjemmestrikkede teorier, velmenende, selvbestaltede, og udokumenterede foranstaltninger til fremme af laksebestandenWink ...eller dækker ønsket om ikke at bruge hele kvoten over noget andet?

At der er problemer med fri passage i Ribesystemet er en kendt sag, det er også et problem mange andre steder, uden at man her vælger at chikanere lystfiskerne ved at fratage dem muligheden for at få laks med hjem. Du kan ikke tvinge laksene til at gå op på de øvre stykker, så jeg spørger igen: Hvorfor er det man vil sidde og ruge over en kvote man ikke kan bruge? Kommer der flere laks i åen af det? NEJ. Trækker laksen højere op af den grund? NEJ. Hvad er det i er så bange for? Stop nu venligst det pjat med ondt i røven over at laksen faktisk kan fanges visse steder i systemetWink


Redigeret af FD - 04 Apr 2012 kl. 21:35
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 20:45
Hmmmm.... Fanger ikke nogen laks alligevel, da jeg fisker om natten.
Der skal jeg til gengæld fiske med modhager løse kroge, for at kunne genudsætte en laks, som ikke hugger om natten....Thumbs Down
Total Anders And

Mvh
Henrik Christensen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 20:47
Citat: Henrik Christensen

Hmmmm.... Fanger ikke nogen laks alligevel, da jeg fisker om natten.
Der skal jeg til gengæld fiske med modhager løse kroge, for at kunne genudsætte en laks, som ikke hugger om natten....Thumbs Down
Total Anders And


Enig Henrik ...prøv aldrig at forstå, bare kæft, trit og retning Censored
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 20:49
Hvem siger at der IKKE er plads til de ekstra fisk på gydepladserne... Hvis bare et enkelt laksepar fandt en gydeplads, er det så ikke at foretrække fremfor en fryser ?
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 20:51
Ja, I burde jo sove om natten i stedet for at fare rundt og forstyrre åens fedtfinner LOL
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 20:55
Citat: Husky Jerk

Hvem siger at der IKKE er plads til de ekstra fisk på gydepladserne... Hvis bare et enkelt laksepar fandt en gydeplads, er det så ikke at foretrække fremfor en fryser ?


Ja hvem siger det? Noget du ved noget om? Nej, det tænkte jeg nok. Skulle vi så ikke bare bruge den kvote som biologerne har anbefalet er fuldt forsvarlig at opfiske. Ring evt. til DTU og spørg hvor meget det gavner bestanden at nogle frelste og "visionære" folk forhindrer at kvoten kan opfiskes. Spørg også hvad der vil ske med kvotens størrelse (indtil bestanden er selvreproducerende) når alle de fisk der sættes ud pludselig kan nå en gydeplads, den dag der kommer fri passage, og alle gydepladserne er restaureredeWink
Beklager, men jeg har faktisk sat mig lidt ind i tingeneWink

PS, nu skrev jeg også "tilgængelige gydepladser", hvilket absolut ikke er det samme som "ikke er plads til ekstra fisk på gydepladserne" ...det kan du godt se, ikke?Wink ...det med tilgængeligheden er jo ligesom hovedproblemet i Ribesystemet, ikke sandt?




Redigeret af FD - 05 Apr 2012 kl. 00:25
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 20:56
Citat: lerby

Ja, I burde jo sove om natten i stedet for at fare rundt og forstyrre åens fedtfinner LOL


Schyyy Per, nu skal du ikke give dem gode ideer til næste fredningsrunde om 1½ årWink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 20:59
ha ha...alle skal sove når det er mørkt...regel nr. 23
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 21:07
@ Per S. T.

Som jeg har fået det forklaret er der 2 grunde til at vi i det heletaget har fået en dispensation til at fiske fredede laks:
1) Det er primært lystfiskernes frivillige arbejde der danner grundlag for vandpleje, og derfor vælger man at kompensere passende - logisk nok.
2) Hvis det var så simpelt som at skaffe fisk nok, så ville man jo bare avle en ordentlig portion, og vupti - betandene er store og selvreproducrende ...Nej, man "laver" selvfølgelig den mængde fisk (plus lidt ekstra) der kan forventes at kunne finde og bruge de tilgængelige gydepladser der er. Det er avanceret put & take, hvor man balancerer det, så betanden kan vokse i trit med de forbedringer der sker i vandløbene - egentlig også logisk.

Hvis disse forhold i mellemtiden har ændret sig undskylder jeg proforma, men det er sådan jeg har fået det forklaret (for en 4-5 år siden) af dem der beslutter disse tingWink

PS. Da du ikke er den første der har ytret disse holdninger, så må man vel forvente, at hvis den dag oprinder, hvor laksen kan fanges på de øvre stykker, så vælger i vel stadig at bemægtige jer en så stor del af kvoten som muligt, for efterfølgende helt bevidst IKKE at opfiske den helt? Ja, for begrundelsen er jo rent idealistisk, ikke? Det er jo godt for bestandene siger i ...for det kan da ikke passe, at der er en skjult og lettere barnlig dagsorden, der faktisk bunder i HVEM der kan fange laksene, og at man så vil forhindre det "bare fordi man ikke selv kan", vel?Wink
Du berørte også signalværdien i at kvoterne på de øvre stykker ikke kan opfiskes ...Og det at sende dette signal har man så påtaget sig på øst-holdet, da det jo er helt omkostningsfritWink Et forsigtigt bud er at budskabet nok er modtaget, så derfor takker vi jer ikke for denne forsat "flotte" gestusWink


Redigeret af FD - 04 Apr 2012 kl. 21:45
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Jan Pilgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pille

Tilmeldt:: 25 Mar 2007
Geografisk: Haderslev
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 23:16
Ja uanset hvad er der nogle der aldrig bliver tilfreds.....synes det er godt at i har fået flere laks på kvoten længere ude...det er sgu fedt at i har mulighed for at hjemtage lidt flere laks....
Hvad med at glæde sig over at der trods alt er en forbedring...endda 14 dage længere at fiske i i forhold til hvad der var lagt op til, i stedet for hele tide at fokusere på alt det i ikke må...
 
Fisker selv på b-stykket og A-stykket i år...glæder mig selvom jeg nok ikke fanger en laks som er blank og indenfor kvotens åbningstid....
 
K & B
 
Det er snart d. 16 april og den gratis terapi nærmer sig med hastige skridt...tror vi er mange der trænger
God påske
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2012 kl. 23:34
Citat: pille

Ja uanset hvad er der nogle der aldrig bliver tilfreds.....synes det er godt at i har fået flere laks på kvoten længere ude...det er sgu fedt at i har mulighed for at hjemtage lidt flere laks....
Hvad med at glæde sig over at der trods alt er en forbedring...endda 14 dage længere at fiske i i forhold til hvad der var lagt op til, i stedet for hele tide at fokusere på alt det i ikke må...
 
Fisker selv på b-stykket og A-stykket i år...glæder mig selvom jeg nok ikke fanger en laks som er blank og indenfor kvotens åbningstid....
 
K & B
 
Det er snart d. 16 april og den gratis terapi nærmer sig med hastige skridt...tror vi er mange der trænger
God påske


I al beskedenhed: Udenomssnak, Jan

Jeg kan så også påstå at "nogen" aldrig fatter hvad der er vores agenda, men gentager det gerne en gang til for Prins Knud:

Jeg (og andre) kan sagtens gøres tilfredse mht. til fordelingen af laks, påstanden om noget andet er letkøbt og bunder i at man bare ikke VIL høre eller tro på hvad budskabet er. Men det kommer her:

Jeg er principielt ligeglad hvem der fanger laksene. Det vigtigste er at sikere, at kvoten reelt kan opfiskes, til glæde for flest mulige!

Men siden man skal gentage det, igen og ogen ...så må det jo bunde i at "man" enten ikke KAN forstå det, eller vælger ikke at tro det er sandt ...med mest mulig respekt for folks evner vælger jeg så at tro det er det sidste ...og så kunne det da være rart om disse turde fotælle hvorforWink

God påske, og K&B til dig i 2012Wink


Redigeret af FD - 04 Apr 2012 kl. 23:51
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finnmai

Tilmeldt:: 09 Aug 2010
Geografisk: Nordborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finnmai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 09:16
Jeg synes unægteligt, at der er sket en stor ændring i laksekvotefordelingen i forhold til de sidste 2 år.
De 34 laks i den fri kvote vil efter de sidste 2 års fangststatistik at dømme, gå med den største del til KRV, og resten til RSF. Holder det vand, er det en stigning i kvoten på godt 80% til de 2 foreninger, og altså med den største del til KRV. GM må have været en glad mand på vej hjem fra SU mødet.
Det er for mig at se, også et godt skridt i retningen af hvad de virkelige forhold er p.t., men som forhåbentlig bliver anderledes og bedre i 2012.
 
Mht. gydebanker opstrøms opstemningerne (er de der - er de der ikke!), så lad dog i det mindste ikke de altid 30-80% smolt gå tabt ved passagen af dambrugene, uanset hvor mange smolt vi snakker om. Væk med spærringerne, og gang i vandplejen.
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 10:49
Citat: Finnmai

Jeg synes unægteligt, at der er sket en stor ændring i laksekvotefordelingen i forhold til de sidste 2 år. De 34 laks i den fri kvote vil efter de sidste 2 års fangststatistik at dømme, gå med den største del til KRV, og resten til RSF. Holder det vand, er det en stigning i kvoten på godt 80% til de 2 foreninger, og altså med den største del til KRV. GM må have været en glad mand på vej hjem fra SU mødet.Det er for mig at se, også et godt skridt i retningen af hvad de virkelige forhold er p.t., men som forhåbentlig bliver anderledes og bedre i 2012. Mht. gydebanker opstrøms opstemningerne (er de der - er de der ikke!), så lad dog i det mindste ikke de altid 30-80% smolt gå tabt ved passagen af dambrugene, uanset hvor mange smolt vi snakker om. Væk med spærringerne, og gang i vandplejen.

Hej Finn p
Du skriver at GM må have været en glad mand på vej hjem fra fordelingsmødet - hvis din opfattelse af GM er at han udelukkende ønsker at sætte sig på størstedelen af kvoten, så tror du fejl. Der var et forslag fremme, der ville have givet konsortiet en mulighed for at fange langt flere - en større fri kvote. Dette ville dog betyde at RSF ville blive sorteper i fordelingen. GM var den første til at forkaste dette forslag - så GM's hensigter er at kvoten skal fordeles fair, men med mulighed for opfiskning.... Og det er førstehåndsberetning, jeg var selv tilstede!
Mvh Claus
Til top
Finn Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finnmai

Tilmeldt:: 09 Aug 2010
Geografisk: Nordborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finnmai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 12:03
Hej Claus,
 
Nej, det var ikke min opfattelse af GM, men jeg vil da finde det helt naturligt, at KRV gerne ville have en større del af kvoten. Så jeg mener det ærligt med, at GM og KRV må være tilfreds med i praksis, som jeg ser det, at have fået fordoblet kvoten i forhold til sidste år. Jeg tror også at praksis vil vise, at RSF kan være tilfreds, og ikke mindst på baggrund af hvad du nævner fra mødet.
Jeg tror heller ikke at øvrige foreninger har grund til at være utilfredse, i forhold til hvad de sidste 2 år viser omkring fangsterne. Dark horse er selvfølgelig hvad der sker når spærringerne fjernes.
 
God Påske :-)
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 12:22
Citat: Finnmai

Hej Claus,
 
Nej, det var ikke min opfattelse af GM, men jeg vil da finde det helt naturligt, at KRV gerne ville have en større del af kvoten. Så jeg mener det ærligt med, at GM og KRV må være tilfreds med i praksis, som jeg ser det, at have fået fordoblet kvoten i forhold til sidste år. Jeg tror også at praksis vil vise, at RSF kan være tilfreds, og ikke mindst på baggrund af hvad du nævner fra mødet.
Jeg tror heller ikke at øvrige foreninger har grund til at være utilfredse, i forhold til hvad de sidste 2 år viser omkring fangsterne. Dark horse er selvfølgelig hvad der sker når spærringerne fjernes.
 
God Påske :-)


Hej Finn,

I stedet for selektivt at se på hvem der har grund til at være tilfredse eller ej, så hold venligts muligheden åben overfor, at vi faktisk er mange der mener at laksen skal fordeles så den reelt kan fanges ...som overordnet premisse. Men det vælger en del så ikke at tro på.

Det siger faktisk mere om karakteren hos dem der ikke tror på vores reelle hensigter, end det gør om osWink ...."tyv tror hver mand stjæler"

Det her er ikke et spørgsmål om hvem der er blevet tilfredse med det de selv har fået. Det er et spørgsmål om at kvoten igen er blevet fordelt så den ikke kan opfiskes, og derved forhindrer man at en del potentielt glade lystfiskere kunne få en laks med hjem - så enkelt er det ...men åbentbart umådeligt svært at forstå for mange...

Hvad om om de der gerne ville fange laks melder sig ind der hvor den kan fanges ...i stedet for at sidde med armene overkors, og surmule over at laksen ikke står der hvor man gerne vil have dem til at stå, og samtidigt BEVIDST forhindrer at hele kvoten kan bruges ...det er simpelthen for dumt!

PS "Det er da godt vi har fået det bedre, men det ville nu være bedre hvis vi havde fået det godt"


Redigeret af FD - 05 Apr 2012 kl. 12:30
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finnmai

Tilmeldt:: 09 Aug 2010
Geografisk: Nordborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finnmai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 13:04

Hej Claus,

Jeg ser gerne at vi alle kan blive tilfredse, med de kompromier vi nødsaget må indgå i. Jeg ser også gerne at laksekvoten bliver fanget, og at en god fordelingsnøgle muliggør det. Når det er sagt, mener jeg så også at det ikke skal være først-til-mølle der muliggør det, dertil er forholde for uens med spærringerne, og det mener jeg der bør tages hensyn til i fordelingsnøglen, som uden tvivl kan bliver endnu bedre med det formål, at laksekvoten fanges i hver sæson.
Jeg vælger da bestemt også at tro, at alle har reelle hensigter, men vi må også bøje os for, at nogle lystfiskere vælger at gå videre end "bare" at fiske. Nogle lader sig vælge ind i bestyrelser o.l., og forventes at varetage medlemmernes interesser. Jeg mener bestemt ikke, at nogle i den sammenhæng skal modarbejde andre, men arbejder for fornuftige løsninger med f.eks. laksekvoten, vandpleje o.a.
Ja, dem der gerne vil fange laks, kan da (også) bare melde sig ind, hvor det er muligt, men de kan jo også kømpe for, at det bliver muligt hvor de i dag er medlem!
Jeg mener alle foreninger i Ribe Å systemet må have et fælles mål generelt med, at spærringerne bliver fjernet, og der bliver sat skub i vandplejen. Det er efter min mening det bedste middel til, at endnu flere lystfiskere i fremtiden kan få en laks med hjem, og dertil flere havørreder.Hej Claus,
 
Jeg ser gerne at vi alle kan blive tilfredse, med de kompromiser vi nødsaget må indgå i. Jeg ser også gerne at laksekvoten bliver fanget, og at en god fordelingsnøgle muliggør det. Når det er sagt, mener jeg ikke det skal være først-til-mølle der muliggør det, dertil er forholde for uens med spærringerne. Det mener jeg der bør tages hensyn til i fordelingsnøglen, som uden tvivl kan bliver endnu bedre med det gode formål, at laksekvoten fanges i hver sæson.

Jeg vælger da bestemt også at tro, at alle har reelle hensigter, men vi må også bøje os for, at nogle lystfiskere vælger at gå videre end "bare" at fiske. Nogle lader sig vælge ind i bestyrelser o.l., og forventes at varetage medlemmernes interesser. Jeg mener bestemt ikke, at nogle i den sammenhæng skal modarbejde andre, men arbejde for fælles fornuftige løsninger med f.eks. laksekvoten, vandpleje o.a.

Ja, dem der gerne vil fange laks, kan da bare melde sig ind, hvor det er muligt, men de kan jo også arbejde for, at det bliver muligt hvor de i dag er medlem!
Jeg mener alle foreninger i Ribe Å systemet må have et fælles mål generelt med, at spærringerne bliver fjernet, og der bliver sat skub i vandplejen. Der skal flere gydefisk op, og flere smolt ud. Det er efter min mening det bedste middel til, at endnu flere lystfiskere i fremtiden kan få laks og havørred med hjem.

Til top
Finn Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finnmai

Tilmeldt:: 09 Aug 2010
Geografisk: Nordborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finnmai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 13:05
Beklager det blev med ekko Unhappy
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 13:55
Citat: Finnmai

Ja, dem der gerne vil fange laks, kan da (også) bare melde sig ind, hvor det er muligt, men de kan jo også kæmpe for, at det bliver muligt hvor de i dag er medlem!

Det ene umuliggør jo ikke det andet, vel?

Men hvis det at "kæmpe" består i at bemægtige sig en kvote man slet ikke kan bruge, og så sidde med armene over kors og surmule over at man ikke selv kan fange laksene ...og ikke mindst at andre kan, så er man altså ikke ret langt fremme i skoen.
Hvor svært kan det dog være at fordele laksen der hvor den kan fanges, med løbende revidering som forholdene ændrer sig.
Det lugter lang væk af: "Af mangel på egen success er andres fiasko ikke at kimse af" ...DET synes jeg er en egoistisk holdning!


Redigeret af FD - 05 Apr 2012 kl. 13:58
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finnmai

Tilmeldt:: 09 Aug 2010
Geografisk: Nordborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finnmai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 14:29
Hej Finn D.,
 
Desværre citerer du "øller" ekko'et, for der hvor jeg sagde "møller" sagde jeg også "arbejde for ...", og det er det jeg mener skal være tilfældet - og i samarbejde! Jeg håber ikke der er nogle der "kæmper" som du beskriver det!
 
Enig med dig i, at fordelingen bør justeres/ændres løbende med ændrede forhold, så laksekvoten fiskes op. Jeg synes den er ændret en del i år, men åbenbart ikke nok, efter nogles mening.
 
Jeg mangler lidt kommentarer til mit opråb om at få fjernet spærringerne, og komme i gang med fælles vandpleje! Hvorfor er I helt tavse om det, og alene fokuseret på den nuværende mængde laks og havørred!?
Mener I ikke det er vejen frem til, at endnu flere kan få fornøjelsen af at fange en laks og havørred!
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 14:57
Citat: Finnmai

Hej Finn D.,
 
Desværre citerer du "øller" ekko'et, for der hvor jeg sagde "møller" sagde jeg også "arbejde for ...", og det er det jeg mener skal være tilfældet - og i samarbejde! Jeg håber ikke der er nogle der "kæmper" som du beskriver det! ...Nej det "håbede" jeg heller ikke, men al historik viser at det desværre forholder sig sådan Unhappy
 
Enig med dig i, at fordelingen bør justeres/ændres løbende med ændrede forhold, så laksekvoten fiskes op. Jeg synes den er ændret en del i år, men åbenbart ikke nok, efter nogles mening.
 
Jeg mangler lidt kommentarer til mit opråb om at få fjernet spærringerne, og komme i gang med fælles vandpleje! Hvorfor er I helt tavse om det, og alene fokuseret på den nuværende mængde laks og havørred!?
Mener I ikke det er vejen frem til, at endnu flere kan få fornøjelsen af at fange en laks og havørred!


Hej Finn,

Hvis man ikke vidste bedre skulle man tro du var Finn SivebækWink

Selvfølgelig vil vi have fjernet spærringerne ...mener du ikke at foreningerne/konsortierne har kæmpet for det? ...Det er i hvertfald ikke os der har forhalet processen med indsigelserWink

At samarbejdet om bl.a. vandpleje kunne være bedre har du da ret i. Men det manglende samarbejde munder jo også ud i denne tåbelige fordeling ...og så længe man ikke engang kan samarbejde om at fordele goderne på en retfærdig måde, så er der vist et par problemer der skal ryddes af vejen først.Ermm
Selvfølgelig er vandpleje OGSÅ vejen frem, men før de værste spærringer er fjernet, sker der nok ikke mærkbare forbedringer ...det ved du vel. Og i mellemtiden kunne man så OGSÅ passende forsøge at fordele goderne så flest mulige kan få lov at hjemtage en laks: Dvs. fordel kvoten så den reelt kan opfiskes. Jeg forstår ikke din modvilje mod at fokusere på dette - det er jo noget vi let kunne gøre noget ved her og nu, hvis viljen var der ....alt imens vi får vandplejen op at køre ...og mens kommunerne, EU osv. forsøger at få lavet fri passageWink

Hvad kom først, hønen eller ægget?



Redigeret af FD - 05 Apr 2012 kl. 15:53
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Finnmai

Tilmeldt:: 09 Aug 2010
Geografisk: Nordborg
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Finnmai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2012 kl. 17:27
Hej Finn D.,
 
Nu har jeg flere gange i et par tråde erklæret mig enig med dig i mange af dine synspunkter, og det gør jeg også i at målet er, at få brugt laksekvoten på 100 fangere, og også i at det gerne er med en fordeling der gør det muligt.
Selvfølgelig er du også enig med mig i at få fjernet spærringerne, og få mere gang i vandplejen.
 
Så er Finn P. enig med både Finn S. og Finn D., er Finn D. også enig med Finn S. Wink 
Jeg tror vi alle kan blive nogenlunde enige på vandpleje området, men nej ikke helt om fiskeriet m.m.
 
Spærringerne er der endnu, så nej - jeg kan ikke mene at foreningerne/konsortierne har kæmpet nok for at få dem fjernet! Har det været tilfældet, er det gået så stille af sig, at jeg ikke har bemærket det! Måske info (som generelt er tilfældet) har manglet!
 
Jeg har ikke modvilje mod at fokusere på fordelingen, men efterspørger også fokus på spærringerne og vandpleje. Jeg har mange gange skrevet, at alene ved at få spærringerne væk undgår vi, at 30-80 % af den smolt der p.t. passerer dambrugene går til grunde. Der så jeg også gerne, at DTU-Aqua pressede godt på for at få dem fjernet, og dernæst mere berettiget pressede på at der skal ske mere vandpleje.
 
Kender ikke svaret på det med hønen eller ægget Geek
Til top
Gert Mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ribevesteraa

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ribevesteraa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2012 kl. 08:38
Med hensyn til vandpleje så er der gode tiltag til at samle en særdeles stærk gruppe der gerne vil give den en skalde med vandpleje, første skridt er stiftende møde kort efter påske, ligesom at vi har et medlem med på vandpleje kursus under DTU sidst i april.
Med hensyn til vandpleje så har KRV altid tilbudt hjælp, ligesom at vi har været med til støtte op om fjerneldse af specielt spærringen ved Stampemøllen.
Hvis nogen ønsker at være med til at yde en indsats så skriv bare til Claus Julius, han er en af drivkræfterne i gruppen, og med de holdninger FP har så er han sikkert meget velkommen til at være med.
Gert
 
Til top
Ole Søndergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Vormstrupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 11 Dec 2008
Geografisk: Karup Å
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vormstrupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2012 kl. 08:48
Spærringerne er gift for ethvert vandløb. Derfor bør have højeste prioritet at få en velfungerende løsning så fiskene kan fortsætte deres vandring. Dog skal man være klar over at ophobningen af fisk ved eks. Gelsbro og nedenfor vandkraftsøen i Holstebro nok vil blive udfaset i større eller mindre grad. Dette kan få fangsterne til at falde på de stræk der nu fisker godt. Så der kan nok forekomme klagesange fra folk der får sværere ved at fange fisk i åen, men er det ikke risikoen værd :-)

Men det synes jeg ikke gør noget, hvis vi kommer nærmere optimale vandreforhold for fiskene, så de kan komme op OG ned igen. For at vende tilbage til vores å....
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2012 kl. 16:29
Citat: Vormstrupfiskeren

Spærringerne er gift for ethvert vandløb. Derfor bør have højeste prioritet at få en velfungerende løsning så fiskene kan fortsætte deres vandring. Dog skal man være klar over at ophobningen af fisk ved eks. Gelsbro og nedenfor vandkraftsøen i Holstebro nok vil blive udfaset i større eller mindre grad. Dette kan få fangsterne til at falde på de stræk der nu fisker godt. Så der kan nok forekomme klagesange fra folk der får sværere ved at fange fisk i åen, men er det ikke risikoen værd :-) Selvfølgelig er det da det værd, dem der evt. synger disse klagesange mangler efter min mening visionerWink Dette mål tror ja da bestemt der er bred enighed om.

Men det synes jeg ikke gør noget, hvis vi kommer nærmere optimale vandreforhold for fiskene, så de kan komme op OG ned igen. For at vende tilbage til vores å....
Enig igen ...de overordnede mål kan man vel nok blive enige om ...men at skabe samarbejde, og fordele goderne i mellemtiden kniber det lidt med.
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2012 kl. 16:39
Citat: Finnmai

Hej Finn D.,
 
Nu har jeg flere gange i et par tråde erklæret mig enig med dig i mange af dine synspunkter, og det gør jeg også i at målet er, at få brugt laksekvoten på 100 fangere, og også i at det gerne er med en fordeling der gør det muligt.
Selvfølgelig er du også enig med mig i at få fjernet spærringerne, og få mere gang i vandplejen. Ja da!
 
Så er Finn P. enig med både Finn S. og Finn D., er Finn D. også enig med Finn S. Wink
....til en vis grad Wink
 
Jeg tror vi alle kan blive nogenlunde enige på vandpleje området, men nej ikke helt om fiskeriet m.m. ...derfor er fiskevandet jo heldigvis også delt op i forskellige foreninger og konsortier, så hver enkenlt kan finde det der falder i ens smag, vel ikke så ringe en ordningWink
 
Spærringerne er der endnu, så nej - jeg kan ikke mene at foreningerne/konsortierne har kæmpet nok for at få dem fjernet! Har det været tilfældet, er det gået så stille af sig, at jeg ikke har bemærket det! Måske info (som generelt er tilfældet) har manglet!
Spærringerne er der endnu ...og hvorledes skulle foreningerne og konsortierne kunne fjerne dem ...det ligger jo ikke i deres hænder vel, man kan presse på som forening og gennem sammenslutninger og evt. forbund ...men beslutningerne og pengene til fjernelse af spærringer ligger vel anden steds?
 
Jeg har ikke modvilje mod at fokusere på fordelingen, men efterspørger også fokus på spærringerne og vandpleje. Jeg har mange gange skrevet, at alene ved at få spærringerne væk undgår vi, at 30-80 % af den smolt der p.t. passerer dambrugene går til grunde. Der så jeg også gerne, at DTU-Aqua pressede godt på for at få dem fjernet, og dernæst mere berettiget pressede på at der skal ske mere vandpleje. Enig, men som sagt bør der da være fokus på begge dele ...ellers skyder man da sig selv i foden... Det kan vel ikke passe at det du beskriver skal være en betingelse for at foredele goderne fornuftigt, hvilket du jo faktisk også indikerer.
 
Kender ikke svaret på det med hønen eller ægget Geek Det er der ingen der der gør, det ene betinger ikke det andet ...eller gør det?Wink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down