Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

sæler

 Besvar Besvar
Forfatter
Jes Lassen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lassen Avatar

Tilmeldt:: 16 Mar 2006
Geografisk: løjt kirkeby, ved aabenraa
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: sæler
    Sendt: 09 Apr 2012 kl. 16:01
Hej
jeg har været nede på "mit" fiskevand på kysten, og konstateret at det er overtaget af 5 sæler !
jeg fisker på Aabenraa kanten, og sæler der er ikke hverdagskost.
De ligger og hygger sig på revet, og er tydeligvis irriteret over min tilstedeværelse, lige så snart jeg påbegynder fiskeriet kommer 2 af dem ud for mig i behørig afstand, og jeg får et par advarselsplask.Smile
der er vist ingen tvivl om, at fange havørreder lige der, er lig med 0.
mit spørgsmål er så: er området støvsuget for ørreder ?, jeg tænker på om fiskene kan høre, lugte sælerne, og dermed holder sig væk.
Er det bedste for mig at finde et nyt revir ?
glæder mig til at høre fra jer, der har erfaringer med lign.
mvh. jes
ps. det er fint for mig de er der, de er jo en del af naturen!
 
Til top
Carsten Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstenht

Tilmeldt:: 05 Jul 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 116
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstenht Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 17:24
Der er nok ikke så meget at gøre end at vente til sælerne finder et andet sted at muntre sig.

Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 17:40
Fisk du bare videre ... Det er jo ikke for sjovt de er der ... De er der så længe der er fisk .... 

Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 23:25
var i påsken ude og nyde at båden var kommet i det våde element igen - ville have smidt anker for natten i dyvig - men fortrød og listede ind i mejlsvig - men lige da jeg først havde tænkt mig at droppe anderet i dyvig kom der en sæl op på siden af båden, og så gloede den bare på mig i noget tid, dykkede kort ned og kom op og glanede videre for så at forsvinde - dejlig oplevelse.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 23:33

.....

Ja Mjels Vig og Dyvig er virkelig en af naturperlerne på Als, særligt det smalle stykke Steg`s Gaf lige før indsejlingen ser spændende ud, specielt inde fra kysten.

Disse to små inderfjorde burde jo næsten vrimle med ørreder om vinteren.


Mvh

Jim.




Redigeret af scott - 09 Apr 2012 kl. 23:35
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2012 kl. 23:47
Ja, havde det bare været lidt længer nordpå så... - en enkelt 222 var nok
 
 
Noget jeg kun kan anbefale hvis man kommer på disse kanter - taler af 6 års erfarring og adskellige nedlagte dyr af min Sako 222 - herlige tider og god mad
Desværre.... fredet i Danmark
 
/J
 
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 00:03
På kysten har jeg tit haft fint havørredfiskeri, selvom der har været sæler i farvandet. Også ret tæt på. I åen er det en anden snak. Møder jeg den der, finder jeg en anden plads. Enten langt opstrøms eller en helt anden å.

Johan
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 09:54
Når vi nu er dernede omkring als.
Så kan Dyvig anbefales som sted at smide ankeret, i hvert fald lækkert område, bare træls når man skal hjemover, altså op gennem bæltet og vinden er i det lune pustehjørne fra nord Clap så kommer man til at holde på hat og briller helt op til stenderuphage Big smile
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Apr 2012 kl. 17:20
På mit rev er ørrederne forsvundet, efter at sælerne er rykket ind. Om det er mangel på mundingsudsætninger, eller tilstedeværelsen af 10 til 15 legesyge sæler på et lille område  skal være usagt.

Redigeret af ler - 10 Apr 2012 kl. 17:20
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2018 kl. 18:19
Sælen har sin eksistensberetigelse, jeg ville bare ønske den spiste op - istedet for at lege med maden:
Jeg er interesset i at vide om flere stadig oplever mange skambidte fisk? eller det blot var i en kort og kold periode?:

https://www.tveast.dk/nyheder/22-02-2018/1930/saeler-angriber-gedder
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2018 kl. 19:50
Jeg er nu ikke sikker på, at sæler altid gør fiskeriet helt umulig. Jeg har erfaring med sæler på Halk hoved - fynske kyster - og på øen Fur, og Samsø, men er sælen dagligt til stede, så har vi trods sæler, alligevel fanget, især havørred og hornfisk.

Jeg tror mere, det er et irritations moment, at netop sælen er på pladsen, og den er jo reelt lige så uønsket, som Skarven.

Vi har haft nogle helt tossede oplevelser, med sæler på Halk hoved, for år tilbage, hvor en genudsætter lynhurtig røg i gabet på en velvoksen sæl, som ikke var bleg for at triumfere, ved at komme op til overfladen, med den genudsatte havørred i flaben - velbekomme, det var så et gratis måltid til sælenCry

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2018 kl. 21:26
Der er jagende sæler +30km oppe i Karup Å - og sikkert flere andre steder - de er et problem !

Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2018 kl. 21:57
Så vidt jeg ved er hvidhajen ved de engelske kyster pt, det er bare et spørgsmål om tid før sælen får mere end kamp til stregen fra den, og så selvfølgelig spækhuggeren som jo allerede er her. Jeg tror vi indenfor de næste tre år vil se en hurtig udvikling i den retning.  Så bliver det nok nærmere skridtstøvler der bliver solgt, frem for waders :-)


Redigeret af limfjord - 28 Apr 2018 kl. 22:08
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2018 kl. 10:40
Ulve, sæler, skarv, hejre, måger, odder osv... osv...

Hvor er det ynkeligt, at vi som mennesker er vokset så langt fra naturen, at vi ikke accepterer andre arter end os selv.
Tænk før du skriver....
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2018 kl. 21:19
Selvfølgeligt er der plads til alle, men alt med måde. Som tingene ser ud på nogle fronter lige pt. er der ikke balance i tingene. Vi mennesker har med tiden udkonkurreret mange af de helt store rovdyr og derfor går det helt galt med balancen.
Et skæmmende eksempel er skarven som i nogle områder har udryddet alt liv i fjorden, så de selv er kommet i vanskeligheder med at skaffe føde.
Det samme vil ske med sælen og dens føde, det er kun et spørgsmål om tid.
Hvis vi mennesker skal have muligheder for at tolde på de bestande af spiselige dyr og planter der findes, kræver det at de øvrige arter som stræber efter tingede, holdes på et bæredygtigt niveau, ligesom vi mennesker laver kvoter og andre begrænsninger.
Problemet er bare at alting efterånden skal drives ud i ekstremerne før vi fatter alvoren. Og er en art blevet fredet er det stort set umuligt at få lov til at reducere antallet før skaderne er så store at de er uoprettelige.

Redigeret af Rasmussen - 29 Apr 2018 kl. 21:21
Til top
Ivan møller Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
imn

Tilmeldt:: 18 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér imn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2018 kl. 23:53
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2018 kl. 21:40
Citat: Jan Persson

Ulve, sæler, skarv, hejre, måger, odder osv... osv...
Hvor er det ynkeligt, at vi som mennesker er vokset så langt fra naturen, at vi ikke accepterer andre arter end os selv.


Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Marius Juhl Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marius Juhl

Tilmeldt:: 15 Okt 2017
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marius Juhl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2018 kl. 19:14
Hej Jes.

Som de andre skriver - fortsæt fiskeriet. Jeg fisker også i et område, hvor sæler er begyndt at dukke frem. Jeg står bare lidt væk fra sælerne og fisker. Så længe der er sæler, er der også fisk.

Mvh.
Marius


Redigeret af Marius Juhl - 04 Maj 2018 kl. 19:15
Er du i tvivl om, hvilket fiskegrej du skal vælge? Besøg friluftsmagasinet.dk og læs diverse guides til valg af fiskegrej.
Til top
Uffe Laust Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
uffe-laust Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Geografisk: Østfyn
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér uffe-laust Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2018 kl. 11:06
At tænke på den danske natur som et sted der ideelt bør passe og regulere sig selv er nok en smule blåøjet, dertil har vi simpelthen lavet for meget ravage. Der er ikke meget natur tilbage som ikke er gennemreguleret af mennesker. At tro på, at vi bare kan give slip på det hele, og lade det passe sig selv er efter min mening en smule uovervejet.

Sælen har sin plads ved de danske kyster, og jeg holder af at se sælen lege og jage, på samme måde som jeg holder af at se en ræv luske rundt i skumringen, eller store flokke af dåvildt på marken. Men det virker underligt at der ikke indføres jagttid/regulering/kvoteafskydning på sæler, som der er på mange andre arter i Danmark. Hvad er argumentet for ikke jage sæler? Der er tale om en bestand af dyr der så stor, at den med mellemrum regulerer sig selv med sygdom (sælpest). 

Jeg mener at vi i Danmark bør have en sund og bæredygtig bestand af sæler, på samme måde som vi bør en have sund og bæredygtig bestand af ulve. Men jeg tror ikke på. at det på bedste vis kan regulere sig selv. Her leder jeg stadig efter argumenter for, at man ikke indfører jagttid på sæler, ud over at man ikke bør jage noget som helst, og derfor heller ikke sæler. Men det argument har vi som lystfiskere/sportsfiskere, eller bare kødspisere, svært ved at fremføre på troværdig vis.

Om man kan lide det eller ej, er dansk natur styret og reguleret af mennesker. Hvis vi bare lod det hele styre sig selv fra dags dato, ville dansk natur ret hurtigt ændre sig markant, og jeg kan være lidt i tvivl om flertallet ville mene til det bedre. Jeg er med på en naturromantisk forestilling om at verden ville være et bedre sted uden mennesker og deres evindelige indgriben i al ting, men vi (mennesker) er kommet for at blive en tid endnu, så kunne vi ikke indstillle vores natursyn en smule mere nuanceret og arbejde ud fra de præmisser som er til stede. Nemlig at Danmark ikke er et naturland, men et kulturland.

God dag:-)
 


Redigeret af uffe-laust - 08 Maj 2018 kl. 11:46
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2018 kl. 20:31
Citat: uffe-laust

  Hvad er argumentet for ikke jage sæler? 
 

Argumentet er, at det ikke er muligt at jagte sæler - eller andre havpattedyr - etisk korrekt, da en anskudt sæl vil stikke til havs og ikke være muligt at eftersøge med hund eller andet, den er dermed overladt til en langsom og pinefuld død, hvilket ikke er i overensstemmelse med hverken moralske eller juridiske regler for bedrivelse af jagt i Danmark.

Tænk før du skriver....
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2018 kl. 10:21
Citat: Jan Persson

 
Argumentet er, at det ikke er muligt at jagte sæler - eller andre havpattedyr - etisk korrekt, da en anskudt sæl vil stikke til havs og ikke være muligt at eftersøge med hund eller andet, den er dermed overladt til en langsom og pinefuld død, hvilket ikke er i overensstemmelse med hverken moralske eller juridiske regler for bedrivelse af jagt i Danmark.


Enig med Jan Persson, det er bestemt ikke rart at møde en anskudt sæl, som den på billedet!
 


Mvh
Henning
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum