Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp, ældre abu fluestang

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oysterfarm

Tilmeldt:: 14 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oysterfarm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp, ældre abu fluestang
    Sendt: 16 Apr 2012 kl. 12:30
Hej jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig, jeg har en ældre fluestang:

ABU FERALITE 889 ZOOM LÄNGD: 9'  AKTION FöR ABULON,  AFTM klass 8-9. + original pose.
Har søgt en del på nettet, men kan ikke finde meget. Stangen har ingen skader og er i rigtig god stand, håber at der er nogen der kan fortælle mig om den er noget værd?

På forhånd tak Smile


Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 12:52
Hej !

Lige nu der jeg sidder har jeg ikke data om stangen men de kan lägges ind senere idag.
Du må ikke regne med at du sidder på guld, ABU var ikke noget stort märke indenfor fluefiskeriet selvom de havde en ret stor produktion. En helt ny stang som aldrig har set vand kan du måske få lidt for men ellers så er en sådan stang ikke meget värd, lidt trist faktiskt men markedet er sådan.

mvh.   Steen
Til top
noname Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
emort Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér emort Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 15:21
fanme ellers en flot stang!
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 15:59
Feralite er et Fenwick produkt - og en af de mange samarbejder ABU forsøgte sig med. Feralite er nok lidt mere værd en andre ABU fluestænger - men jeg vil tro den kunne indbringe 3-400 kr. på en auktion - da det er ren samlerværdi (brugsværdien er meget begrænset udover nogle få nostalgikere)
mvh
Heinz
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 16:07
Fin stang, omend tung som et ondt år. Jeg har selv en præcist mage til. Jeg købte den omkring 1981 til en Laplandstur. Tror dengang den stod til noget i nærheden af 900-1000,- Ermm
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 16:08
Hej igen !

Din fluestang kom på markedet 1969 og forsvandt igen 1980. Systemet uden feruler kommer nok fra USA, og din stang kan nok väre importeret derfra af ABU.
Pris 1979 var 722,- dkr. altså en ret så dyr stang dengang, du kunne vel få to Cardinal 66 for den pris.
Idag er der ikke så mange som fisker med / samler på glasfiber-stänger, men det kan jo komme, så måske skal du spare din fluestang og nyde af  at eje en kön havörredstang fra 1970 erne.

Mvh.   Steen 
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 17:23
Hej Henrik Stangen er IKKE tung som et ondt år tværdimod en af datidens letteste stænger og når jeg siger let så mener jeg let Steen Tofte kender måske vægten på stangen men mit gæt er 120-130g
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oysterfarm

Tilmeldt:: 14 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oysterfarm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 17:44
Tak for de mange svar allerede, lytter interesseret med Smile
Men jeg synes bestemt ikke stangen er tung, synes den er meget let.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 17:46
Nu kan diskutionen om tunge stænger jo blive meget lang, men en ting jeg synes godt om ved de ældre ABU fluestænger, var at de kunne tåle nogle tæsk, og jeg var på den den tid glad for ABU stængerne, dels var de ofte til at betale, kontra Hardy og andre gode mærker.
 
Jeg har her den originale salgs side fra AbUs 1969 katalog, bemærk prisen og så omtalte vægt, tung, ja i forhold til de moderne stænger, ingen tvil om det:
 
 
Pris 210 sv. kr.
 
Vægt 210g.
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 16 Apr 2012 kl. 17:50
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 17:57
Hej per det er ikke helt den samme stang se håndtaget
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 18:14
Nej du har ret, men nummeret passer, så jeg ved ikke lige, er der kommet nyt håndtag på? eller var der, som andre ABU stænger varianter.
 
Mvh
P.K.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 18:22
hej.  de droppede, skumhåndtaget efter nogle  år.    i 76 kostede den560 kr og  vægten med kork ligger på 170 g.
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 18:25
He he Per..........  Hvis du samlede på ABU stænger fra "glas-tiden, ville du vide at der ind imellem skete underlige ting.
Jeg har sq aldrig rigtig fundet ud af hvad der ind imellem skete på ABU fabrikkerne, for en gang imellem kom der en serie stænger ud hvor ferulerne eller øjer eller bunddupper eller noget andet varierede lidt fra førsteudgaven.
Måske var det fordi man simpelthen kalkulerede forkert ind imellem og simpelthen bare måtte bruge noget alternativt eller hvad ved jeg.
Men hvis du kigger efter er der ofte nyanceforskelle på to ABU stænger som man egentlig skulle mene var identiske..
Det er den slags ting som gør det værd at samle, der er altid varianter.
 
Men desværre må man nok give Steen fra Nord ret. Handelsværdien er ikke stor. Min anbefaling ville også være: Behold den flotte stang, rør ved den, brujg den den kan holde til det meste, ligesom de fleste andre stænger fra den tid.
 
/frede
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 18:26
Så er den jo også tung som bare fanden eller er den Nej men der er skide god at fiske med fiskede i 70serne med en feralite 878 gør det stadig en gang i mellem
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 18:43
Nej, jeg har ikke været snu nok til at samle på ABU stænger.
 
Jeg fik, som testfisker, så rigeligt med grej, og dengang, måtte man jo beholde det man testede, så der var konstant grej på alle hylder, men du har ret, ikke kun ABU havde nogle mærkelige tiltag ,en gang imellem, men ABU havde jo så mange del numre, at man i trængte situationer, miksede nogle af tingene.
 
Det, som var ærgeligt var, at man som testfisker tit var lidt til grin, for varen var reelt færdiglavet, og det var meget sjældent, at et godt råd fra kredsen af testfiskere, blev fulgt, og det tror jeg, at ABU kom til at fortryde, der var for meget ragelse, da produktionen kom væk fra Sverige, desværre, for især deres første hjul, var jo fremragende, og dem har jeg købt op igenTongue, og de virker, selvom de har mange år på bagen.
 
Mvh
P.K.
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 19:25
Hej !

Har lige tjekket NoN, 170 gr. vejer en klasse 8/9 og det er ca 30 gr. mere end en Hardy Favorite i kul så så forfärdelig tung synes jeg ikke stangen kan väre.

Mvh.  Steen
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
oysterfarm

Tilmeldt:: 14 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oysterfarm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2012 kl. 20:36
Mange tak for alle de fine svar! er blevet meget klogere, har besluttet ikke at sælge den, men bruge den når jeg bliver lidt mere rutineret :) sådan et stykke fin historie må da også kunne trække et par fisk i land Wink
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres