Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluegrej til gedde ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sir D

Tilmeldt:: 26 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sir D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluegrej til gedde ?
    Sendt: 27 Apr 2012 kl. 10:37
Jeg er ret ny til fluefiskeri, men har fisket gedde i en del år efterhånden. Og vil gerne prøve mig med flue efter gedde nu her.
 
Hvilke stang og liner foretrækker i? Det bliver primært nok fisket fra flydering.
 
Er vi oppe i klasse 8 stang og med speciel pike line? Eller laver i noget med omvendte skydehoveder osv for at kunne trække de store fluer ?
 
Mvh David
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 11:19
Halløj David, jeg bruger #8 stang og korte hoveder på 20-21 g
Som udgangspunkt skal du ikke kaste langt nu du vælger at bruge flydering! Jeg bruger en gammel runningline på ca 15-18 meter og et skydehoved på ca 7-8 meter og har dem fra flydende til synk 5-6
Monterer ca 1 meter monofil på 0,50 og i enden af den bruger jeg berklye soft wire, det kan man nemlig binde knude på
Og det koster ikke mere end en flad 20'er for 5 meter!
Håber du kan bruge nogle af de skrevne ord
Og at det gir mening
Vh Rasmus
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 11:57
Hej jeg bruger klasse 6 og et skydehoved i klasse 8 hvor jeg har klippet ca 1,5 meter af fra spidsen så kaster og vender skydehovedet de store fluer nemt.
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 13:56
Citat: Rasmuslaustsen

Halløj David, jeg bruger #8 stang og korte hoveder på 20-21 g
Som udgangspunkt skal du ikke kaste langt nu du vælger at bruge flydering! Jeg bruger en gammel runningline på ca 15-18 meter og et skydehoved på ca 7-8 meter og har dem fra flydende til synk 5-6
Monterer ca 1 meter monofil på 0,50 og i enden af den bruger jeg berklye soft wire, det kan man nemlig binde knude på
Og det koster ikke mere end en flad 20'er for 5 meter!
Håber du kan bruge nogle af de skrevne ord
Og at det gir mening
Vh Rasmus


Just præcis Nigga, men du får nu godt nok 9 meter for den 20'er i de Berkley spoler. Jeg bruger selv samme i den tyndeste 15 lb. som spids. Den er nem at binde løkkeknuder på, så fluerne går perfekt.
Til top
Daniel D Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Daniel D Holm

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Geografisk: Djursland med mere
Status: Offline
Beskeder: 149
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Daniel D Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 16:09
Hej David. 

Jeg har fisket rigtigt meget gedder med flue. Jeg har skrevet en ganske omfattende artikel om grej osv på min hjemmeside. Den kan du læse på

http://justonemorecast.dk/index.php/artikler/fluefiskeri/geddeflue-sadan

Håber du kan bruge mit link.

Mvh Daniel 

Www.justonemorecast.dk


Redigeret af Daniel D Holm - 27 Apr 2012 kl. 16:12
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sir D

Tilmeldt:: 26 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sir D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 18:38
Lækkert med alle jeres svar. Det er da helt sikkert noget jeg kan bruge til noget.
Og kan se der ikke er nogen af jer som faktisk bruger de liner som er tilregnet gedde.

F.eks Guideline Pike osv osv
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 18:51
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 19:43
jeg er stor fan af guidelines pike til min 8ér lækker line med super kontakt til fluen der udover bruger jeg rio pike flydende og f/s2 indtil 3 meter vand skal jeg længere ned er det skydehovede.
"men du får nu godt nok 9 meter for den 20'er i de Berkley spoler. Jeg bruger selv samme i den tyndeste 15 lb. som spids" har i et link til dette røverkøbBig smile


Redigeret af stingers? - 27 Apr 2012 kl. 19:53
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 19:50
Lav du bare en kort, tungt skydehoved uden front- eller bagtapering af en rest
Jeg bruger #10 med #12 hoved på ca. 7 m
 
Jeg kører med Climax hard mono som spids med en owner-lås i enden, så
det er nemt at skifte flue
Hvis jeg skal fiske mindre geddefluer indsætter jeg bare en polyleader imellem
skydehovedet og hard-monoen
 
God fornøjelse 
Carsten
 
Og husk, fluen kan IKKE blive FOR stor
(Jeg bruger normalt Owner long shank 7/0 kroge) Smile
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
emil olesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiske alstars

Tilmeldt:: 23 Maj 2009
Geografisk: silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiske alstars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Apr 2012 kl. 21:24
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 07:50
jeg læste en artikel engang et sted på nettet, og nu kan jeg ikke finde den. Det var angående wire forfang.
 
Noget med at fiskene faktisk godt kan se wire forfanget og mange gange holder de sig tilbage pågrund af farven på wiren. Især den grønne, rød var de helt vilde med og grå
 
men om det passer aner jeg virkelig ikke. Tror ikke så meget på det med farven. wire er vel wire for mig
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2012 kl. 11:39
Vi har haft denne diskussion før
 
Du kan TRO, at de kan se wiren !
 
Almindelig nylonline er uansvarligt men giver mange flere hug
 
Climax hard mono er ansvarligt og giver rimeligt med hug
 
Wire er lige så ansvarligt og giver færre hug
 
Ja, det var så min mening Smile
 
K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sir D

Tilmeldt:: 26 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sir D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Apr 2012 kl. 09:08
Jeg har lige bestilt Guideline Pike floating line.
Min kammerat har som jer, lavet det med omvendt skydehovede osv. Så jeg valgte at prøve en anden slags, bare for at kunne sammenligne kasteeffekt osv
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down