Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Catch & Release - Vejen til ørredmekka

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Catch & Release - Vejen til ørredmekka
    Sendt: 13 Maj 2012 kl. 20:15
Er helt enig med Kjeld W. Man får hvad man opsøger. Bækørreder får ikke samme opmærksomhed og hjælp som havørred og laks, selvom de som fisk måske i virkeligheden har mere brug for det... Der er mange faktorer der har indflydelse på bestanden. Det nytter ikke noget at fiske C&R, hvis minkene dræber langt flere. Omvendt nytter det ikke noget at fjerne minkene, hvis vi bare fisker 'nak og æd' på sarte bestande. Gøres der meget for at øge geddebestanden i et vandløb, skal man nok ikke regne med at kunne øge bækørredbestanden i samme omgang. Det er hele tiden et spørgsmål om at prioritere og holde fokus.
Der skal laves en større plan som tager højde for flere faktorer, hvis man ønsker at ændre grundlæggende på de enkelte bestande. Men enig - ren eller delvis C&R kunne være ét af midlerne til bedre og stærkere bestande.
 
Hvem skal kontrollere? Om det er delvis eller ren C&R - det skal vel kontrolleres lige meget selvom ren nok er lettere at administrere. Her bør man som ved alt anden lovgivning tro på at lovene overholdes - selvom man godt ved at ikke alle gør det. Men flertallet vil formentligt gøre det. Blot min holdning.
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 20:22
Johan udover den udsøgte fornøjelse det ville være for modstandere af C&R at påføre gruppens udøvere tvungen ihjelslåning, har den tanke jo ingen formål, altså rent bestandsmæssigt, snarere modsat, og det kan ingen fiskebestande da have fordel af.
 
Jeg prøver ikke personlig at påtvinge nogen noget, prøver blot at se denne sag fra hvad jeg finder den for fisk og fiskers bedste side, at fange en Bækørred og genudsætte den, må da være bedre end at lade være med at fiske, jeg forstår altså ikke dit argument med at tanken om C&R vil få dig til at sælge dit grej, men nu er jeg nok heller ikke den skarpeste kniv i skuffen, det er indrømmet.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 21:29
Det er ganske simpelt, fred den på linie med stallingen, så er det problem løst.

Redigeret af Taonga - 13 Maj 2012 kl. 21:29
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 21:37
Citat: Keld P.

Johan udover den udsøgte fornøjelse det ville være for modstandere af C&R at påføre gruppens udøvere tvungen ihjelslåning, har den tanke jo ingen formål, altså rent bestandsmæssigt, snarere modsat, og det kan ingen fiskebestande da have fordel af.


Hvor kom det fra? Det er der da vist ingen, der har snakket om.
 
Jeg prøver ikke personlig at påtvinge nogen noget, prøver blot at se denne sag fra hvad jeg finder den for fisk og fiskers bedste side, at fange en Bækørred og genudsætte den, må da være bedre end at lade være med at fiske, jeg forstår altså ikke dit argument med at tanken om C&R vil få dig til at sælge dit grej, men nu er jeg nok heller ikke den skarpeste kniv i skuffen, det er indrømmet.


Det er ikke sikkert, vi er så uenige, når det kommer til stykket. Det er tanken om, at vi alle skal konvertere til tvungen C&R som en ny trosretning, der skræmmer mig. Ikke det at vi freder bestande, der har behov for den beskyttelse. Det er så indlysende, at det burde været hævet over diskussion!

Dette handler for mig at se i høj grad om respekt for forskellighed. Jeg har det personligt sådan, at jeg ikke bryder mig om at kaste fluen til en fisk, jeg på forhånd ved, jeg genudsætter. Jeg synes simpelthen ikke, jeg kan tillade mig at udsætte den for ubehaget ved at blive fanget og faren for at dø af det, hvis mit eneste formål med det er at få lidt sjov ud af det. Men læg mærke til, at det er min personlige tilgang. Jeg forventer ikke, at du deler den. Eller forstår den. Kun at du respekterer den. Og jeg kan i øvrigt ikke altid leve op til mine egne idealer, men jeg er også et slet menneske...Wink

Johan


Redigeret af Johan - 13 Maj 2012 kl. 21:40
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 22:11
Jamen Johan, jeg tror da heller ikke vi er så langt fra hinanden, faktisk har jeg altid regnet dig som værende en fornuftig debattør, og det er helt reelt ment.
 
Men når du aldrig ville kaste til en fisk som skal genudsættes, stopper du så altid når du har fanget den første, eller fortsætter du med at gokke hvis der er gang i sagerne, eller regner du måske ikke ganske almindelig overskudsudsætning for C&R.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 22:15
Citat: Johan

... Jeg har det personligt sådan, at jeg ikke bryder mig om at kaste fluen til en fisk, jeg på forhånd ved, jeg genudsætter. Jeg synes simpelthen ikke, jeg kan tillade mig at udsætte den for ubehaget ved at blive fanget og faren for at dø af det, hvis mit eneste formål med det er at få lidt sjov ud af det...
Som å-fisker er det vel sådan, at man fanger flere fisk under mindstemålet end fisk over, dette betyder altså, at ens fiskeri reelt set er efter fisk, som man på forhånd ved skal genudsættes og at fisk der ikke skal genudsættes, de er at betragte som værende bifangst - her er det så, at jeg undre mig lidt over, at du "kan tillade dig" at fiske i åen, når du skriver, som du gør.

Redigeret af Steen Kehler - 13 Maj 2012 kl. 22:16
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 22:21
Citat: Johan

For mig er problemet ikke, at man freder en bestand, når det er nødvendigt. Men hvis forestillingen er, at vi skal vænne os til, at det fremover er måden at dyrke vores hobby på, har jeg en hel del fluegrej til salg.

Og det er du ikke alene om Johan. Og det behøver du ikke at forstå Keld, bare acceptere (læs: acceptere at nogen har det sådan)

PS. Jeg er ikke modstander af C&R, heller ikke 100% forudbestemt C&R, jeg kunne bare ikke selv gøre det - giver mig ingen glæde eller meningWink ...men accepterer fuldt ud at andre finder det meningsfuldt, for dem... men jeg forstår det ikkeWink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 22:26
Citat: Steen Kehler

Som å-fisker er det vel sådan, at man fanger flere fisk under mindstemålet end fisk over...

Kommer godt nok an på hvor og hvornår man fisker Steen ...og muligvis hvilken art man fisker efter ...flere år siden jeg sidst fangede en undermåls laks eller ørred i åen, men en sjælden gang imellem en gedde under mål.

Hvis du ændrede å-fisker til havørred kyst-fisker, så ville det passeWink


Redigeret af FD - 13 Maj 2012 kl. 22:40
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 22:44
Citat: Johan


Det er ikke sikkert, vi er så uenige, når det kommer til stykket. Det er tanken om, at vi alle skal konvertere til tvungen C&R som en ny trosretning, der skræmmer mig. Ikke det at vi freder bestande, der har behov for den beskyttelse. Det er så indlysende, at det burde været hævet over diskussion!

Dette handler for mig at se i høj grad om respekt for forskellighed. Jeg har det personligt sådan, at jeg ikke bryder mig om at kaste fluen til en fisk, jeg på forhånd ved, jeg genudsætter. Jeg synes simpelthen ikke, jeg kan tillade mig at udsætte den for ubehaget ved at blive fanget og faren for at dø af det, hvis mit eneste formål med det er at få lidt sjov ud af det. Men læg mærke til, at det er min personlige tilgang. Jeg forventer ikke, at du deler den. Eller forstår den. Kun at du respekterer den. Og jeg kan i øvrigt ikke altid leve op til mine egne idealer, men jeg er også et slet menneske...Wink

Johan

ClapThumbs Up
Præcist formuleret Johan - helt enig


Redigeret af FD - 13 Maj 2012 kl. 22:45
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 22:49
Kan godt være dette indlæg ikke vil være populært men,

Vi mennesker skal passe meget på at, vi ikke tror vi kan overbeskytte naturen, det kan være lige så skadeligt som at overforbruge naturen.

Der er nok ingen tvivl om at fisketrykket er stigende, egentligt lidt paradoksalt, når man til tider diskuterer foreningsdød og manglende tilgang af nye lystfiskere. Det er nok mere foreningslede end manglende tilgang af nye lystfiskere, og dermed også mængder af lystfiskere der ikke "kan" præges af erfarne lystfiskere.

C&R virker umiddelbart som en god og nem løsning på at beskytte fiskeriet, men forestiller man sig 100% rent C&R fiskeri, vil et vandløb vel med tid bestå af store fisk, men hvad med de yngre generationer, vil der være plads til dem i vandløbet ? føde til dem i vandløbet ? eller vil vi skade balancen ved helt at lade være med at tage fisk med hjem ?. Aborre eks. vil jo ved mange fisk med meget føde skade muligheden for store aborrer. Jeg ved ikke hvordan en ørredstamme vil udvikle sig, men kunne da frygte problemer.

Før i tiden satte man fisk ud i større størrelser og mange kunne tale om det fine bækørred fiskeri men det blev standset for det var også til skade for de naturlige bestande.

Måske tiden er moden til at gå drastisk til værk, simpelthen udnævne visse vandløb til 100% fredede natur reservater, og andre vandløb til fiske vandløb.
De fredede natur reservater kunne så både tjene som reservat for naturlige bestande, men også som reference vandløb. De vandløb der "laves" til fiske vandløb, kunne tilføres fisk i gode størrelser for at give mulighed for fisk med hjem.

Vil det ikke være put and take ? Jo det vil det, og ?

Når det drejer sig om fiskeri, har jeg meget lidt forståelse for at put and take skal være et skældsord, for skåret ind til benet kan jeg påstå :

Putfiskere - overfisker ikke naturen.
Putfiskere - værner om de naturlige bestande ved at give dem fred.
Putfiskere - kan tage fisk med hjem og spise. (antibiotika forbruget er i dag meget begrænset, så glem medicin fisk)
Putfiskere - Betaler hvad det koster.

Kvoter er fint, men respekteres de ? (hvem skal betale for øget kontrol, fiske midlerne ?)
C&R er fint, men igen kræver øget kontrol, og er gennemsnit fiskeren i stand til nænsom genudsætning ?
100% forbud er nemt at kontrollere, for er der en stang er der et brud.

Bare lidt input, for at sætte tanker lidt i gang, om vi måske skal til at tænke over drastiske tiltag.

mvh
Ole Nielsen
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 22:57
Citat: Keld P.


Men når du aldrig ville kaste til en fisk som skal genudsættes, stopper du så altid når du har fanget den første, eller fortsætter du med at gokke hvis der er gang i sagerne, eller regner du måske ikke ganske almindelig overskudsudsætning for C&R.


Det var det, jeg prøvede at svare på i den sidste bemærkning. Jeg har nogle idealer. Ind imellem kan jeg ikke leve op til dem. Og så fortsætter jeg med at fiske, selvom jeg godt ved, jeg alligevel genudsætter eventuelle fangster. Jeg har heller ikke lovet mig selv aldrig at kaste fluen til en bonefish, selvom den har ry for at være en kulinarisk tvivlsomhed. Men idealer er vel også netop kendetegnet ved at være en smule uopnåelige.

Det er dog sådan, at jeg meget hurtigt bliver mæt af fangst, hvis jeg rammer bulls eye. Jeg har f.eks. flere gange fanget en rigtig god norsk laks under forhold, hvor jeg har vidst, at chancen for en ny var optimale. Men glæden over fangsten har været så stor, at min eneste tanke ude i elven var at komme ind og kigge på laksen, der hang inde i træet.

Og det var vist ikke verdens klareste svar...Wink
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 23:01
I filmen ( Catch & release - vejen til ørredmekka ) viser de tydligt at C&R betaler sig, ihvertfald hvad bækørred angår.
 
25 registreret genfangster, ingen dødlighed og ingen adfærdsændring Smile
 
Jeg kan ikke forstå, hvorfor man ikke bare kan prøve det i ca 3 år ligesom de har gjort med stallingen ? Eller prøve det på enklete stræk af åerne hvor der før i tiden var en god bestand, men nu er tilbagegang så kan de jo se om det har en positiv effekt på bækørredbestanden..
 
 
 
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 23:08
Citat: Kratluskeren

 Jeg kan ikke forstå, hvorfor man ikke bare kan prøve det i ca 3 år ligesom de har gjort med stallingen ? Eller prøve det på enklete stræk af åerne hvor der før i tiden var en god bestand, men nu er tilbagegang så kan de jo se om det har en positiv effekt på bækørredbestanden..
 

Det gør man jo allerede mange steder, f. eks Kongeåen, Sneum å, Holsted å (ikke bare enkelte stræk, men i langt den overvejende del af disse åer, se mere på sydvestjydsk.dk)


Redigeret af FD - 13 Maj 2012 kl. 23:08
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 23:13
Jamen så skal vi da til det igen :)
For en del år siden stoppede SSF med at udsætte fangsmodne bækørreder i Holsted år. og inder der var gået 3 år, var der stort set ingen fisk at fange der mere.. Amtet lavede en bestandsanalyse, hvor undertegnede var med i båden.. på strækket fra Gørding kirke til Fiskeriet i Bramming.. er ikke lige klar over hvor mange km det er i åløbet . men vil tro ca. 10km i luftline.. een fisk!!!! een fisk over målet!! det var hvad vi fandt på strækket. men til gengæld var der over 100 gedder.. ingen ørreder at fange mere= mange gedder??? folk gad ihvertfald ikke fiske der mere, når de nu ikke kunne fange et par fisk, de kunne tage med hjem.
og når de ikke fiskede der mere. så blev gedderne heller ikke fanget (og smidt op på marken) Som jeg er sikker på at mange af dem er blevet.
Johan??? jeg synes du er umiddelbart er et stort forbillede for dem, som er bange for forandringer i dit/vores fiskeri.. Hvis vi VIRKELIG ønsker en stor og flot bestand af bækørreder i DK. så er det IKKE nok at lave fangst begrænsninger på dem!! der skal en fredning til.. det andet er set... og det virker ikke.. bækørrederne er simpelthen for længe om at blive fangst modne, til at en fangst begrænsning kan give os en løsning på problemet..

 Når du skriver dette.. citat:
Jeg synes simpelthen ikke, jeg kan tillade mig at udsætte den for ubehaget ved at blive fanget og faren for at dø af det, hvis mit eneste formål med det er at få lidt sjov ud af det.citat slut:
 Så er vi ved at være så tæt på det jeg i et tidligere indlæg, har pointeret.. nogle giver fisk en evne som kun er forbeholdt Homo sapiens..
 Jeg ved måske godt at den undersøgelse, hvor de mærker 28 fisk, og følger dem.. ikke er nok rent videnskabeligt!!! dog mener jeg godt at vi kan tage et par ting fra eksperimentet. bla. så FORTSÆTTER fisken deres rutiner og ændrer IKKE adfærd, af at blive fanget og genudsat!!! de bliver endda på deres standpladser.. Så du behøver ikke være så bange for at fange og genudsætte en fisk.. ja du burde faktisk, også kunne sove om natten, og se dig selv i spejlet næste morgen ;)
ps. hvilket grej ville du og Finn D. forresten få til salg :) måske jeg var int. Tongue
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2012 kl. 23:52
Citat: TLL


og når de ikke fiskede der mere. så blev gedderne heller ikke fanget (og smidt op på marken) Som jeg er sikker på at mange af dem er blevet.
Johan??? jeg synes du er umiddelbart er et stort forbillede for dem, som er bange for forandringer i dit/vores fiskeri..


Hvor er det lige, du ser en sammenhæng med noget, jeg har skrevet...? Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du forsøger at sige...

  Når du skriver dette.. citat:
Jeg synes simpelthen ikke, jeg kan tillade mig at udsætte den for ubehaget ved at blive fanget og faren for at dø af det, hvis mit eneste formål med det er at få lidt sjov ud af det.citat slut:
 Så er vi ved at være så tæt på det jeg i et tidligere indlæg, har pointeret.. nogle giver fisk en evne som kun er forbeholdt Homo sapiens..


Mener du helt seriøst, at det er forbeholdt dyr i den øvre ende af IQ tabellen at føle ubehag og stress? Jeg kan godt acceptere, at du har en anden tilgang til tingene, blot ikke hvis du har behov for at bilde dig selv ind, at du ikke i en eller anden grad forulemper det, du fanger.

Johan
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 11:14
Uddrag Johan G:
Det er dog sådan, at jeg meget hurtigt bliver mæt af fangst, hvis jeg rammer bulls eye. Jeg har f.eks. flere gange fanget en rigtig god norsk laks under forhold, hvor jeg har vidst, at chancen for en ny var optimale. Men glæden over fangsten har været så stor, at min eneste tanke ude i elven var at komme ind og kigge på laksen, der hang inde i træet.
Tror faktisk vi lidt snakker samme sprog Johan, omend det indimellem kan være svært a decifrere, det du beskriver i det indsatte stykke, svarer til mine oplevelser derude, hvis alle havde det gen, tror jeg meget så anderledes ud.



Redigeret af Keld P. - 14 Maj 2012 kl. 11:14
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 14:27
Desværre har alle ikke det gen du taler om Unhappy 
 
Noget skal der i hvertfald gøres hvis vi skal have en sund bestand af store bækørreder.
 
Det nytter ikke noget at de freder bækørreden i 3 år, hvis de ikke får lavet nogle regler for fiskeriet når fredningen er slut.
 
Som sagt, så kan et kvote fiskeri efter bækørred ikke svare sig på grund af at ørreden vokser meget langsomt ( Bækørreden er omkring 8 år om at blive 50 cm ), skarven er i åen næsten hver vinter nu, fiskepresset er stort og bestanden er yderst skrøbelig hvis der ikke kommer nogle regler for bækørredfiskeriet.
 
I den nye genneration vi har nu, er selv laksefiskerne begyndt at genudsætte fiskene de fanger, der er regler for geddefiskeri i gudenåen om at bevarer de store vigtig gedder, næsten alle genudsætter gedderne nu om dage.
 
Kom nu med de regler for bækørredfiskeriet, alle kan jo se at bestanden er i tilbagegang og at det er nødvendigt at indføre nogle regler som jeg gerne så skulle være 100% Catch & Release fiskeri, ihvertfald hvad bækørred angår. 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:03
Citat: FD

Citat: Steen Kehler

Som å-fisker er det vel sådan, at man fanger flere fisk under mindstemålet end fisk over...

Kommer godt nok an på hvor og hvornår man fisker Steen ...og muligvis hvilken art man fisker efter ...flere år siden jeg sidst fangede en undermåls laks eller ørred i åen, men en sjælden gang imellem en gedde under mål.

Hvis du ændrede å-fisker til havørred kyst-fisker, så ville det passeWink
Nu handler det jo om bækørreder og jeg kender ingen danske åer, hvor man fanger flere fisk over mindstemålet end fisk under.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:24
Citat: Kratluskeren

 
Noget skal der i hvertfald gøres hvis vi skal have en sund bestand af store bækørreder.
 


Det skal der helt sikkert. Jeg tror bare ikke på, at bækørredens kvaler generelt har meget at gøre med, at lystfiskere ikke kan holde snitterne fra den. Mig bekendt er folk meget tilbageholdende i forvejen. Og vi skulle helst ikke fjerne fokus fra de langt større problemer.

Johan
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:48
Når det handler om bækørreder så tror jeg fuldt & fast på at det er nødvendigt med 100% C&R fiskeri for at få en stor bestand.
 
Laksene kan godt tåle et kvotefiskeri, men det kan bækørreden simpelhen ikke.
 
Catch & Realease er vejen frem for bækørredfiskeriet og det er blevet bevist i samtlige lande hvor der praktiseres C&R fiskeri.
 
DK er langt bagefter, når det har noget at gøre med hvordan man får et godt bæredygtigt fiskeri efter store bækørreder.
 
Hvad vil foreningerne gøre ved problemet nu og i fremtiden ?
 
vejen til succes er Catch & Release.
 
 
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:50
karpe smager fint
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 16:31
Med alt respekt, så er løsningen jo indlysende.
 
Få nu indført C&R på bækørrederne, få kontrol over skarverne i åen, lav vandløbs restauering, så skal bestanden nok blive god igen Smile
 
Igen vil jeg sige at i DK er vi langt bagefter på de punkter.
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 16:53
Citat: Kratluskeren

Med alt respekt, så er løsningen jo indlysende.
 
Få nu indført C&R på bækørrederne, få kontrol over skarverne i åen, lav vandløbs restauering, så skal bestanden nok blive god igen Smile
 
Igen vil jeg sige at i DK er vi langt bagefter på de punkter.
 
Vi er ikke nødvendigvis bagefter, men for søren hvor er vi konservative når det kommer til forvaltning af fiskeriet.
 
Det lykkedes jo relativt hurtigt at få fredet stallingen, uden nogen klagede endda. Jeg vil mene det samme bør ske med bækørreden, der er jeg helt enig.
 
Jeg er dog ikke sikker på at det er nok når bestandende er så pressede som de er nu, især for stallingen. Det er fint at vi freder den, men i og med at stort set alle de forklaringer på tilbagegang ikke er skabt af fiskeriet på dem, så skal der mere til. Vi skal beskytte dem og hjælpe, både aktivt og ved restaurering af vandene.
 
Jeg har fisket i rene C&R vande i vores skandinaviske nabolande og sydligere, jeg er ikke i tvivl om at det hjælper bestandende og gør at gennemsnintsstørrelsen stiger.
 
En ting som jeg dog finder interessant er at fiskeriet i New Zealand ikke er C&R og alligevel har de et bækørredfiskeri der er fantastisk. Nuvel, fisketætheden er måske ikke den største i alle deres vande, men gennemsnitsstørrelsen er absolut med og tætheden er absolut acceptabel. Her er ikke tvungen C&R (generelt, enkelte vande har), men alligevel er der bred konsensus om at fisk til bordet er mindre fisk og at man ikke tager mere end allerhøjst nødvendigt og helst fra større vande der kan bære det. Jeg tror dog at den mere krævende tilgang til en del af vandende gør at de kan opretholde fiskeriet, alligevel er det utroligt at floder der følges af hovedveje alligevel kan byde på et glimragende fiskeri.
 
Når nu jeg står dernede igen til Januar og nyder fiskeriet, så vil jeg nu alligevel knibe en lille tåre over at vi ikke har forvaltet vores hjemlige fiskeri bedre. Jeg håber der vil komme større fokus på det, fordi det har i min optik været en overset del af vores hjemlige fiskeri i lang tid :( 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:20
Citat: TLL


ps. hvilket grej ville du og Finn D. forresten få til salg :) måske jeg var int. Tongue


Wink Nice one Tommy

Nu var det Johan skrev nok mere overordnet omkring de der ønsker 100% C&R som (halv-religiøs) løsning på alle former for fiskeri (det var her jeg erklærede mig enig i Johan's konklusion), og bliver det sådan så fred være med det ...du ved hvor jeg bor, så kan du komme og se på grejetWink

Mht. til bækørreder er en totalfredning vel indlysende, indtil betandene er på fode, eller i det mindste indtil de er så meget i fremgang at biologerne kan forsvare et kontrolleret fiskeri (ala laksefiskeri i Vestjylland Wink). Altså, jeg forsvarer på ingen måder hjemtagning af en så skrøbelig og presset bestand som bækørreden... Jeg går skridtet videre: Jeg kunne ikke selv drømme om at fiske efter hverken bækørrede eller stalling, fredet eller ej.
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:23
Citat: Steen Kehler

Citat: FD

Citat: Steen Kehler

Som å-fisker er det vel sådan, at man fanger flere fisk under mindstemålet end fisk over...

Kommer godt nok an på hvor og hvornår man fisker Steen ...og muligvis hvilken art man fisker efter ...flere år siden jeg sidst fangede en undermåls laks eller ørred i åen, men en sjælden gang imellem en gedde under mål.

Hvis du ændrede å-fisker til havørred kyst-fisker, så ville det passeWink
Nu handler det jo om bækørreder og jeg kender ingen danske åer, hvor man fanger flere fisk over mindstemålet end fisk under.


Det har du selvfølgelig ret i Steen ...mange år siden jeg har fisket bækørredeWink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:51
Bækørredfiskeriet er stort set blevet overskygget af laksefiskeriet. Alt fokus hvad angår vandløbs restaurering har været på laksen og om at hjælpe den..
 
Bækørreden behøver i højere grad mere skjul end laksen. Den behøver en masse vandranunkler for at føle sig tryg, et vandløb som f.eks nørreåen er et perfekt levested for bækørreder.
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:55
Hej Johan
Nu skal jeg nok lade være med at skrive det alt for indviklet..
Jeg mener du er ALT for bange for forandringer..
og jeg synes du tilskriver fisk nogle evner, som de ikke har.
det er generelt det jeg ville sige i mit indlæg..



Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 18:01
Du har ret Danni..
Synes også ordet LAKS lyder meget bedre :) Det er også den generalle holdning  i den danske befolkning, for slet ikke at nævne vores politiker..
 Vi har givet laksen en masse opmærksomhed.. og nu er det vist på tide Bækørrederne får lidt også :)
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 18:15
Citat: Kratluskeren

 
Igen vil jeg sige at i DK er vi langt bagefter på de punkter.


Hvad C&R angår, synes jeg jo, vi er langt foran, idet vi ikke bare bevidstløst strammer regler, fordi det er moderne andre steder. Jeg er helt med på at frede bækørreden, når den har det så svært som nu. Men hvis du forestiller dig at afskrive muligheden for senere at åbne igen, står jeg af. I øvrigt virker det på mig, som om du vil have folk til at holde op med noget, de allerede ér holdt op med. Du vil sparke en åben dør ind. Jeg kan simpelthen ikke huske, hvornår jeg sidst har hørt om nogen, der har taget en bækørred med hjem.

Johan
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 18:19
Citat: TLL

Hej Johan
Nu skal jeg nok lade være med at skrive det alt for indviklet..
Jeg mener du er ALT for bange for forandringer..


Eller også er du ikke rummelig nok til at forstå, at man kan have flere anskuelser, og at din ikke nødvendigvis er den eneste sandhed.

og jeg synes du tilskriver fisk nogle evner, som de ikke har.
det er generelt det jeg ville sige i mit indlæg..


Nej! Du tilskriver mig nogle holdninger, som jeg ikke har!

Mener du seriøst, at fisk er ude af stand til at føle stress og ubehag?

Johan
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 18:30
Bækørredfiskeriet er stort set blevet overskygget af laksefiskeriet. Alt fokus hvad angår vandløbs restaurering har været på laksen og om at hjælpe den..
Helt rigtigt at Laks er langt mere i vælten end bækørred, men jeg tror nu ikke at tiltagene som gøres for at hjælpe laksen virker skadeligt på en evt. bækørredbestand i et givent vansystem, hvis man tager Skjern Å, har der nok aldrig været top Bækørredfiskeri på de stræk hvor der fanges flest Laks, og sådan er del nok de fleste steder.
 
Eneste fysiske faktor, jeg personlig tror kan have indflydelse i negativ retning, er fjernelsen af tidligere spærringer, som holdt eksempelvis Hav og Bækørred adskilt, og ydermere holdt ørreden i åen, i vore dage er der jo rig mulighed for opblanding af de to typer, og da fokus har være på havørred i langt flere år end laksen, og aldrig på ørrederne, så tror jeg at en del af forklaringen ligger her,men det er bare gisninger, og kun en af flere årsager.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 19:02
Dem der fisker bækørred og stalling på flue vil normalt genudsætte deres fisk.
 
Langt størsteparten at de danske lystfiskere er laksefiskere og jeg ved ikk helt hvad de vil gøre hvis de fanger en masse bækørreder  ?
 
Hvis nu bækørredbestanden blev god igen, hvordan vil du opretholde den gode bestand når fiskepresset er så stort og når skarven er i åen hver vinter ?
 
Hvis man skulle åbne det igen er det nødvendigt at alle bækørreder fra 45 cm og opefter skal genudsættes for at sikre de vigtige gydefisk.
 
Hviken kvote skal foreningerne så give bækørreden ?
 
Igen vil jeg sige at bækørreden vokser meget langsomt, den er omkring 8 år om at blive 50 cm.
 
Hvordan vil det give et bæredygtig fiskeri efter bækørred hvis man ikke indføre Catch & Release fiskeri  ?


Redigeret af Kratluskeren - 14 Maj 2012 kl. 19:08
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 20:27
Jeg tror du har meget ret i det med fjernelse af spæringerne. 
Nu kan bækørrederne vandre frit i hele å systemet.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 20:42
Citat: Kratluskeren

Langt størsteparten at de danske lystfiskere er laksefiskere og jeg ved ikk helt hvad de vil gøre hvis de fanger en masse bækørreder  ?


Det kan vi jo kun gætte på, men jeg er helt overbevist om, at langt langt de fleste sætter bækørreder ud igen.
 
Hvis nu bækørredbestanden blev god igen, hvordan vil du opretholde den gode bestand når fiskepresset er så stort og når skarven er i åen hver vinter ?


For det første er der ingen, der siger, at der vil være et stort fiskepres på en god bækørredbestand. For det andet tror jeg ikke på en stor og sund bækørredbestand, der hvor skarven fisker om vinteren. Heller ikke selvom bækørreden er lidt bedre til at gemme sig end stallingen.
 
Hvis man skulle åbne det igen er det nødvendigt at alle bækørreder fra 45 cm og opefter skal genudsættes for at sikre de vigtige gydefisk.

Hviken kvote skal foreningerne så give bækørreden ?


Skulle vi ikke lade det være op til fagfolk og give plads til lokale variationer.
 
Igen vil jeg sige at bækørreden vokser meget langsomt, den er omkring 8 år om at blive 50 cm.


Det kommer sandelig da an på forholdene.
 
Hvordan vil det give et bæredygtig fiskeri efter bækørred hvis man ikke indføre Catch & Release fiskeri  ?


Ved at man laver regler, der tager hensyn til bestandens størrelse. Totalfredning hvor det er nødvendigt. Gerne fulgt af forbud mod fiskeri i varme perioder. Men kan bestanden holde til det, har jeg svært ved at se, hvorfor man skulle lukke helt af.

Det virker, som om du ser et kæmpestort blodbad for dig som eneste alternativ til tvungen C&R.

Johan

Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 21:36
Jeg ser ikke alternativet som et stort blodblad.
jeg har dog efraringer med at en bækørredbestand sagtens kan fiskes helt i bund, da jeg selv har været med til det i mine yngre dage, dengang jeg ikke vidste hvor skrøbelige bækørredbestanden kan være.
 
Det var i et lille vandløb på størelse med linding å.
Vi var syv drenge der gennem 3 år fiskede efter bækørreder og vi fangede en del ørreder op til 56 cm på spinner, men lige pludselig var der ikke flere fisk at fange. Vi havde simpelhen fisket bestanden helt i bund, hvilket jeg fortryder inderligt den dag i dag Cry
 
Det eneste jeg vil er det bedst for bækørredenbestanden og Det bedste for bækørreden ville være at få indført C&R fiskeri.
 
Skarven er næsten i alle åer i vinter tiden. 
Gudenåen har før haft en god bestand af bækørreder og stalling, grindsted/ansager å var ligeledes kendt for et rigtig godt fiskeri efter bækørred og stalling.  Det burde være lovligt at skyde alle skarver der befinder sig i åerne hvor der er en skrøbelige bestand af bækørred & stalling. 
 
Det burde ikke være nødvendigt at få en tilladelse til det skyde den støvsugende satan af en stallinge/ørred dræber, det burde være en lov Wink
 
 


Redigeret af Kratluskeren - 14 Maj 2012 kl. 21:39
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 21:47
Citat: Johan

Citat: TLL

Hej Johan
Nu skal jeg nok lade være med at skrive det alt for indviklet..
Jeg mener du er ALT for bange for forandringer..



Eller også er du ikke rummelig nok til at forstå, at man kan have flere anskuelser, og at din ikke nødvendigvis er den eneste sandhed.

Jeg er ikke helt enig i dine anskuelser Johan.. Jeg siger at der SKAL ske ændringer, for at vi kan få den bestand vi taler om.. Du siger at vi bare skal forsætte fiskeriet, for alle sætter bækørrederne ud igen??? Er det så derfor at vores bestande er som de er nu??? fordi folk sætter dem ud igen??
ja undskyld mig, men nu forstår jeg vist ikke hvad du forsøger at bilde mig ind. :)

og jeg synes du tilskriver fisk nogle evner, som de ikke har.
det er generelt det jeg ville sige i mit indlæg..


Nej! Du tilskriver mig nogle holdninger, som jeg ikke har!

Mener du seriøst, at fisk er ude af stand til at føle stress og ubehag?

Tror vist der er lavet undersøgelser nok, som viser at fisk IKKE føler smerte, Men at de forsøger at flygte når de bliver kroget, det kommer vi nok ikke uden om..
Men jeg føler squ ikke med een som jeg har kroget.. men viser den respekt når jeg skal fighte,lande og genudsætte den. det gør jeg.. og når den undersøgelse som tidligere er beskrevet her i denne debat... fortæller at de genudsatte fisk ... genoptager deres rytme og rutiner på den samme standplads!! så er det nok ikke helt så galt..
 Men det er så her vores moral og etik... går i forskellige retninger... fint du ikke vil kaste til en fisk som er fredet eller skal genudsættes... men det er bare ikke alle andre som har din holdning til det.. de tager squ fisken med hjem, det er jo een af grundene til at vi er her hvor vi er...
Undskyld min mening om dine holdninger, jeg synes bare at de har vist at de ikke duer.. der skal nye tiltag til.. om det så er en total fredning eller C&R?? det ved jeg ikke... og det må vel også være de forskellige foreninger som har fiskeriet, som skal finde en fornuftig løsning..


Johan
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 22:06
Danni, du ser ikke alternativet som et stort blodbad. Alligevel går du til yderligheder og fortæller om opfiskning af en bestand, når du skal argumentere for tvungen C&R. Det hænger ikke sammen. Vi vil i grunden det samme, nemlig passe på vores bækørreder. Jeg spørger bare stilfærdigt, hvorfor man af princip skal indføre påbud om genudsætning, hvis fangstbegrænsning er nok?

Johan
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 22:19
Det er nok fordi at det IKKE ER NOK med en fangstbegrænsning... jo måske een bækørred over 60cm hvert 15 år :)
Sorry der kunne jeg ikke lige styre mig :) sorry
 Hvis vi freder dem i feks 3 år. så batter det jo ikke noget. nej måske 10 år. og så derefter meget skrappe regler om fiskeriet.. så jo måske.. men tror vi skal ind på en C&R for at bibeholde det derefter så..

Danni???
Jeg fik engang noget jomfrueligt fiske vand langt oppe i Holsted år.. nøsten helt for mig selv.. vi var 2 som fluefiskede fra den "rigtige" side af åen.. vi var der ude mange gange.. vi fangede kun meget små bækørreder, og blev enig om at det nok var derfor vi fik lov til at fiske her.. indtil en dag vi kom derud.. og så en familie på 5-6 personer på den anden side af åen.. mor lå og slikkede sol. imens gik alle ungerne og faren, og fiskede med orm og spinner.. og de tog alt med hjem!!! underligt vi ikke fangede nogle lidt større fisk ikke??? Confused

Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 22:27
Citat: hvorfor man af princip skal indføre påbud om genudsætning, hvis fangstbegrænsning er nok?
 
Det er fordi de kun ser tingene sort/hvid og ikke har mulighed for at se nuanceret på forholdene, men de har set lyset og den eneste sandhed som de prøver at pådutte alle andre "vantro"... hvor er det lige vi har hørt den slags før...
I virkeligheden tror jeg det er fordi de, ikraft af deres egen ekstremsime, tror det værste om os fiskespisere, når de nu sætter alt ud, så tager vi nok alt med hjem, hvordan er det nu, "tyv tror hver mand stjæler"...
 
I virkeligheden har jeg ondt af de stakler, som er så snævertsynede og fanatiske at der kun er plads til deres meninger og holdninger i dansk lystfiskeri. De fleste "fiskespisere" har et meget realistisk syn på hvilke og hvor mange fisk de vil hjemtage. Hvis bækørred bestanden er så dårlig (hvilket jeg gerne tror, har selv fisket mange af de sydvest jydske vande, hvor vi fangede mange fine nyudsatte bækfisk engang), så burde man slet ikke fiske dem i en periode til bestanden var oppe igen. Når man så kan fiske igen, så må det være Corstogs Ridderne eget valg om de vil genudsætte!
 
Jeg blander mig ikke i jeres dyrplageri med at genudsætte, så bland jer venligst uden om at jeg tager en fisk med hjem til gryden!
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 22:42
Citat: TLL

Jeg siger at der SKAL ske ændringer, for at vi kan få den bestand vi taler om.. Du siger at vi bare skal forsætte fiskeriet, for alle sætter bækørrederne ud igen??? Er det så derfor at vores bestande er som de er nu??? fordi folk sætter dem ud igen??
ja undskyld mig, men nu forstår jeg vist ikke hvad du forsøger at bilde mig ind. :)

Der har du ret. Du forstår ikke, hvad jeg sigerWink Jeg siger til dig, som jeg siger til Danni. Hvorfor sparke en åben dør ind? Folk genudsætter i forvejen i stor stil, hvis de fanger en af de få bækørreder. Dens store fjende er IKKE lystfiskeren. Hvis du vil iagttage en smule koncentration, når du læser, vil du se, at jeg er helt med på en fredning, hvis det er nødvendigt. Men jeg mangler bare et godt argument for at gøre en sådan fredning total og permanent, selvom det skulle lykkes at få bestanden op på et niveau, hvor fangstbegrænsning er nok.


Tror vist der er lavet undersøgelser nok, som viser at fisk IKKE føler smerte, Men at de forsøger at flygte når de bliver kroget, det kommer vi nok ikke uden om..
Men jeg føler squ ikke med een som jeg har kroget.. men viser den respekt når jeg skal fighte,lande og genudsætte den. det gør jeg.. og når den undersøgelse som tidligere er beskrevet her i denne debat... fortæller at de genudsatte fisk ... genoptager deres rytme og rutiner på den samme standplads!! så er det nok ikke helt så galt..

Hvem er det lige, der tillægger fisk menneskelige egenskaber. En ørred er for dum til at reflektere over noget som helst, inkl. ubehag og stress ved at blive fanget. Hvis ikke de stikker af, vender de tilbage og genoptager rutinerne. Ja selvfølgelig! Hvad skulle de ellers gøre? Er det først, hvis de går i terapi, du finder det sandsynliggjort, at det volder ubehagWink I øvrigt er der også lavet undersøgelser, der viser, at fisk føler smerte.

Undskyld min mening om dine holdninger, jeg synes bare at de har vist at de ikke duer.. der skal nye tiltag til.. om det så er en total fredning eller C&R?? det ved jeg ikke... og det må vel også være de forskellige foreninger som har fiskeriet, som skal finde en fornuftig løsning..

Nye tiltag, ja det er meget godt. Hvad nyt er der egentlig i noget, der stort set allerede er indført frivilligt? Jeg er helt med på fredninger, hvor det er nødvendigt. Men hvis du vil rette op på bestanden, kigger du det forkerte sted! For det er ikke lystfiskere, der er skyld i, at bækørreden er trængt. Så vi kan heller ikke løse problemet ved at gøre det påbyde den adfærd, vi allerede udviser.

Johan

Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 22:45
Det er måske ikke helt ved siden af angående det du siger med en bækørred over 60 cm hvert 15 år Big smile hehe.. 
 
Hvis bækørrederne blev fredet i 10 år, så burde gennemsnits størelsen også blive meget større på ørrederne end det er nu.
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 22:50
Klaus tror du er farve blind.. Jeg spiser også fisk, ja og tænk... også fisk jeg selv har fanget og pint..Confused
Du virke jo som om du har forstand på det hele. så kan du så ikke lige forklare hvorfor den danske bækørred bestand, er så dårlig som den er?? nååårr ja skarven og minken og sælen og spæk hugger i udmundingen..!!!hvor er vi dog dumme og intet vidende..Cry... du er da vist kommer "lidt" skævt ind i kampen. ;)
Kunne du feks ikke bare fiske efter fisk som ikke havde det skidt??? jeg er da ligeglad med om du tager en fisk med hjem, hvor bestanden er god og sund.. men lige nu taler vi om fiskeriet i vores vandløb.. på kysten er det jo en anden sag.. og da det er samme fisk!! så er der nok ikke så meget forskel i smagen..
Og om i er vantro??? eller vi andre en ekstremister/dyrplager i vores holdninger?? det må stå for din egen regning.. jeg vælger at kalde os for debatører/lystfisker med forskellige holdninger..
og da du selv har blandet dig, med dit indlæg... så synes jeg da at jeg vil være flink og svare tilbage..

Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 22:53
Citat: Kratluskeren

Det er måske ikke helt ved siden af angående det du siger med en bækørred over 60 cm hvert 15 år Big smile hehe.. 
 
Hvis bækørrederne blev fredet i 10 år, så burde gennemsnits størelsen også blive meget større på ørrederne end det er nu.


ja det kunne da være sjovt at prøve ikk?? :)
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 23:05
Ja det ville da være meget sjovt at prøve Big smile 
 
jeg er sikker på at bækørredbestanden også er enig med dig Big smile hehe..


Redigeret af Kratluskeren - 14 Maj 2012 kl. 23:07
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 23:12
Citat: Johan

Citat: TLL

Jeg siger at der SKAL ske ændringer, for at vi kan få den bestand vi taler om.. Du siger at vi bare skal forsætte fiskeriet, for alle sætter bækørrederne ud igen??? Er det så derfor at vores bestande er som de er nu??? fordi folk sætter dem ud igen??
ja undskyld mig, men nu forstår jeg vist ikke hvad du forsøger at bilde mig ind. :)

Der har du ret. Du forstår ikke, hvad jeg sigerWink Jeg siger til dig, som jeg siger til Danni. Hvorfor sparke en åben dør ind? Folk genudsætter i forvejen i stor stil, hvis de fanger en af de få bækørreder. Dens store fjende er IKKE lystfiskeren. kan godt se vi ikke kommer hinanden nærmer, du kan åbenbart ikke forstå, at de tager så mange år, om at blive store, at de aldrig når at blive det, inder der er kommer en lystfisker forbi, deres standplads, og som mangler fisk i fryseren.. Hvis du vil iagttage en smule koncentration, når du læser, vil du se, at jeg er helt med på en fredning, hvis det er nødvendigt. Men jeg mangler bare et godt argument for at gøre en sådan fredning total og permanent, Et godt argument!! ja det kunne jo være. tænk hvis vi kunne få et fiske eldorado ved vores åer, hvor folk rejste langt for at komme til, for at fiske efter STORE bækørreder, og ville smide en helt masse penge i lokal samfundet?? bare et forslag!. selvom det skulle lykkes at få bestanden op på et niveau, hvor fangstbegrænsning er nok. Hvad hjælper det at frede bækørreden i 3 år???? intet!!! hvad hjælper det at frede dem i feks 10 år??? intet hvis vi så bagefter laver en begrænsning på bestanden.. vi er for mange som ville tage en fisk med hjem... og det ville tage for mange år, før der kom en lige så stor fisk, på standpladsen..


Tror vist der er lavet undersøgelser nok, som viser at fisk IKKE føler smerte, Men at de forsøger at flygte når de bliver kroget, det kommer vi nok ikke uden om..
Men jeg føler squ ikke med een som jeg har kroget.. men viser den respekt når jeg skal fighte,lande og genudsætte den. det gør jeg.. og når den undersøgelse som tidligere er beskrevet her i denne debat... fortæller at de genudsatte fisk ... genoptager deres rytme og rutiner på den samme standplads!! så er det nok ikke helt så galt..

Hvem er det lige, der tillægger fisk menneskelige egenskaber. En ørred er for dum til at reflektere over noget som helst, inkl. ubehag og stress ved at blive fanget. Hvis ikke de stikker af, vender de tilbage og genoptager rutinerne. Ja selvfølgelig! Hvad skulle de ellers gøre?Tror lige du skal læse mit indlæg igen. Er det først, hvis de går i terapi, du finder det sandsynliggjort, at det volder ubehagWink I øvrigt er der også lavet undersøgelser, der viser, at fisk føler smerte. Det var jeg så ikke klar over. vil du sende mig et link?? tak :)

Undskyld min mening om dine holdninger, jeg synes bare at de har vist at de ikke duer.. der skal nye tiltag til.. om det så er en total fredning eller C&R?? det ved jeg ikke... og det må vel også være de forskellige foreninger som har fiskeriet, som skal finde en fornuftig løsning..

Nye tiltag, ja det er meget godt. Hvad nyt er der egentlig i noget, der stort set allerede er indført frivilligt? Jeg er helt med på fredninger, hvor det er nødvendigt. Men hvis du vil rette op på bestanden, kigger du det forkerte sted! For det er ikke lystfiskere, der er skyld i, at bækørreden er trængt. Så vi kan heller ikke løse problemet ved at gøre det påbyde den adfærd, vi allerede udviser. Selvfølgelig er vi da med til at tynde ud i bestanden!! vi  taler ikke om, at få flere små fisk i bækken!! men om at få et ørred fiskeri i verdens klasse ikk???

Johan

Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 23:31
Tommy, jeg er meget tæt på at give op. Du VIL ikke forstå, hvad jeg siger.

Så bare to ting.

1:
Du forholder dig slet ikke til, hvad det reelt er, der har ødelagt bækørredbestanden. Lokalt kan du finde eksempler på, at lystfiskere har ødelagt noget. Men de altovervejende grunde finder du ikke i egne rækker. Bortset måske fra, at vi har haft så travlt med havørreden, men det er der folk, der ved langt mere om end mig.

2:
http://www.forsoegsdyrenes-vaern.dk/text/fisk.html#fisk1

http://illvid.dk/spoerg-os/foeler-fisk-smerte

http://www.nettavisen.no/reise/article2650016.ece

Jeg søgte såmænd bare på "føler fisk smerte". Prøv selv! Du kan finde et hav af artikler, der stritter i alle retninger. Er du klædt på til selv at afgøre, hvem der har ret?

PS: Fiskeri i verdensklasse. Det skal du mange år tilbage for at finde. Dengang var det almindeligt at tage en god portion ørreder med hjem. Måske det hænger mere sammen med andre forhold...!
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 23:47
Tænk Johan... Jeg har det på samme måde som dig!!
Svar på 1:
Som jeg læser dit indlæg... så er det alle de andre ting som har skylden! vi lystfisker udgør ikke en trussel, for BÆKØRRED BESTANDEN... for vi genudsætter alle dem vi fanger..

svar på 2:
Tak for det.

svar på PS.
hvor herre til hest.. med den holdning til tingene, ikke at kunne tage ansvar for VORES del af skylden for de manglende STORE BÆKØRREDER.. så kommer der squ nok også til at gå mange år endnu, før vi får sådan tilstande igen..
læs det som du vil, og fortolk mine ord som du har det bedst med. det skal nok gå alt sammen..... not
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 08:43
Citat: Klaus Neilsen

Citat: hvorfor man af princip skal indføre påbud om genudsætning, hvis fangstbegrænsning er nok?
 
Det er fordi de kun ser tingene sort/hvid og ikke har mulighed for at se nuanceret på forholdene, men de har set lyset og den eneste sandhed som de prøver at pådutte alle andre "vantro"... hvor er det lige vi har hørt den slags før...
I virkeligheden tror jeg det er fordi de, ikraft af deres egen ekstremsime, tror det værste om os fiskespisere, når de nu sætter alt ud, så tager vi nok alt med hjem, hvordan er det nu, "tyv tror hver mand stjæler"...
 
I virkeligheden har jeg ondt af de stakler, som er så snævertsynede og fanatiske at der kun er plads til deres meninger og holdninger i dansk lystfiskeri. De fleste "fiskespisere" har et meget realistisk syn på hvilke og hvor mange fisk de vil hjemtage. Hvis bækørred bestanden er så dårlig (hvilket jeg gerne tror, har selv fisket mange af de sydvest jydske vande, hvor vi fangede mange fine nyudsatte bækfisk engang), så burde man slet ikke fiske dem i en periode til bestanden var oppe igen. Når man så kan fiske igen, så må det være Corstogs Ridderne eget valg om de vil genudsætte!
 
Jeg blander mig ikke i jeres dyrplageri med at genudsætte, så bland jer venligst uden om at jeg tager en fisk med hjem til gryden!
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 09:07
Citat: Klaus Neilsen

 
Jeg blander mig ikke i jeres dyrplageri med at genudsætte, så bland jer venligst uden om at jeg tager en fisk med hjem til gryden!
Dyreplageriet (hvis man overhovedet kan kalde det for dyreplageri) finder sted mens fisken er på krogen og indtil den enten slåes ihjel eller genudsættes og det er altså ens for alt lystfiskeri.
Der er ingen lystfisker, som er tvunget til at være lystfisker, det er noget, man har valgt at være for at få tilfredsstillet sin lyst.
Alle lystfiskere udøver altså den samme form for dyreplageri, mens de tilfredsstiller deres lyst. 
 
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2012 kl. 09:19

Sådan som det ser ud nu, så ville det være bedst for bækørredbestanden at foreningerne fik indført  100% C&R fiskeri for at hjælpe de få store bækørreder der er tilbage i åerne.

De store bækørreder er gamle fisk og det er dem vi skal passe ekstra på. 
 
Vi bliver nød til at gøre noget NU, så bestanden ikke kollapser helt.
Beskyt de få bækørreder der er i åen nu ellers vil det tage rigtig mange år om at få oprettet en god sund bestand og et bæredygtigt fiskeri efter de store vilde bækørreder.
 
Catch & Release eller total fredning er løsningen her og nu for at redde vores skrøbelige bækørredbestande, inden det bliver for sent.


Redigeret af Kratluskeren - 15 Maj 2012 kl. 09:22
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres