Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken stage, hjul og grej?

 Besvar Besvar
Forfatter
Patrick Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
supernielsen

Tilmeldt:: 14 Maj 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér supernielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvilken stage, hjul og grej?
    Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:20
Hej, jeg har nu fisket i nogle år det har aldrig været super seriøst eller hele tiden. Dog syntes jeg godt jeg kunne bruge noget andet end min "bilka" stage.. :)

Derfor ville jeg hører jer hvad jeg burde vælge?

Jeg fikser oftest i fjord efter sild, hornfisk, og ørreder. :)
Men kan da også nappe en put n take.
Derudover holder jeg også meget af at fiske i å og bæk.

Derfor vil jeg gerne vide hvad skal jeg have af stage, den skal jo kunne lidt af det hele som i kan se, derudover vil jeg også gerne vide hvilket hjul jeg skal have ? :)

Ja altså bare sådan lidt det hele, jeg har lidt men hvis nu vi siger jeg starter helt fra bunden hvad vil i så anbefale hvad kan man ikke undvære her snakker vi alt,
Snøre, kniv osv osv.. :)

På forhånd tak for jeres svar, håber dette er skrevet det rigtige sted :)
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:23
Stangen kunne være omkring 9 fod med en kastevægt på op til 30 gram. Den ville fint kunne dække de situationer du nævner.
Berkley laver efter min mening fine stænger i prisniveauet lige over Bilka :)
Hjulet bør passe til i str. ABU str 30, Shimano str 2500 osv. Kombineret med en fletline på cirka 0,12-0,15 mm eller nylonline i 0,25 mm ville man være godt startet
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Patrick Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
supernielsen

Tilmeldt:: 14 Maj 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér supernielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:24
Hold da op takker for det hurtige og fine svar.. :)
har du eventuelt et sted hvor det er billigt at købe også så ville det bare være top dollar.. :)

Nu ved jeg da hvad jeg skal kigge efter.. :)
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:28
Hej Patrick
 
Prøv at kontakte Almas
De burde kunne hjælpe.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Patrick Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
supernielsen

Tilmeldt:: 14 Maj 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér supernielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:30
Mange tak det vil jeg gøre kender endda en der arbejder i Almas så måske er der noget rabat at hente der også.. :D
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:37
Hejsa - der har for nyligt været et brugt Shimano 2500 til salg her på 123nu. Jeg ved så ikke om det stadigvæk er det. Det er et af de hjul, der kan betale sig, at købe brugt. Jeg har lige selv købt et brugt 2500 fra et Australsk firma med salgs sted i Japan. Det kører som nyt, og der er kun et par mikroskopiske ridser på hjulhuset. Nu har jeg så næsten hele den overlappende stribe, og har aldrig fortrudt.

Ebay har næsten altid dette hjul til salg - og med billeder af det aktuelle hjul!.

Mvh. - Kim -
Til top
Patrick Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
supernielsen

Tilmeldt:: 14 Maj 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér supernielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:40
Mange tak for rådet, jeg tror jeg vil foretrække at købe det nyt, ikke fordi et brugt kan fejle noget, men fordi nu vil jeg starte helt på en frisk og bare have grejet iorden og så skal det sku være nyt.. :)

Så vidt jeg kan se har almas en Berkley SSGS Titanium.
Der kan jeg så selvfølgelig købe et hjul til eventuelt det der shimano 2500 :)

Men jeg kan også se de har et abu ultracast helt sæt tilsalg, men der er vi selvfølgelig ude i noget jeg tror minder om det jeg har i forvejen.. :)

Men hvad siger i derude.. ? :)

Til top
Morten Bach Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mortenxxx

Tilmeldt:: 10 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mortenxxx Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:43
mht stænger så tag et kig på denne her:
den kan fås med 50% rabat. 
Og så evt et Shimano Exage FC
Så har du et rigtig fedt sæt til under 1000 kr.
Til top
Patrick Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
supernielsen

Tilmeldt:: 14 Maj 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér supernielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:48
Det vil jeg bestemt kigge nærmere på.. :)

Hvad med sådan noget som det her.. ?

http://www.almas.dk/shop/shop/product/show_product.asp?Product_ID=334701&GroupID=5&SubGroupID=1099&Sub1GroupID=0&menu=3&submenu=0&lang=da&search=&pageindex=1
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:54
Du kan slet ikke sammenligne hjulet Exage og Stella hjulet. Der er milevid forskel i den absolut vigtigste ting ved fastspolehjul - nemlig fornemmelsen når man står med det i hånden, og hjulet er helt lyd og "knirkeløst" ved omdrejninger af håndtaget.

Hvis du vil ha`kvalitet der holder mere end et par år, og samtidig giver dig fornemmelsen af, at du stadigvæk er med oppe i tiden - så er det Stella. No doubt Big smile
Mvh. - Kim -
Til top
Patrick Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
supernielsen

Tilmeldt:: 14 Maj 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér supernielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 15:57
Okay, men hvad med det sæt jeg fandt der ved almas som helhed.. ? :) Syntes det lyder billigt.. :)
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 16:05
Hmmm.. Stangen er af nyeste udgave indenfor fibre. Der er både kul (kevlar samt biologisk materiale). Den er 3 delt og i ordets forstand lettere at transportere pga. længden.

Hjulet kan da udemærket bruges et godt stykke tid, men som jeg har skrevet, er en meget stor del af fornøjelsen/tilfredsheden ved fiskeriet at hjulet kører absolut stille og vibrationsfrit, så der fra er det så op til dig, at vælge om du senere vil investere i et dyrere hjul!.

Mvh. - Kim -
Til top
Patrick Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
supernielsen

Tilmeldt:: 14 Maj 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér supernielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 16:11
Jeg har nemlig fundet ud af jeg får rabat ved almas og det der dækker jo både den del med snøre osv.. :) Og så kan jeg jo altid skaffe et andet hjul hvis det kommer dertil, jeg er nemlig helt sikker på det hjul der følger med der er langt bedre end det jeg har nu.. :D Og der vil være en stor glæde i bare at skifte hvis du forstår hvad jeg mener.. :)
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 16:17
Patrick Big smile
Jeg forstår dig fuldt ud.

Når du bevæger dig fra et punkt til et højere, vil det helt sikkert føles som en rar fornemmelse uanset hvad så knæk & Bræk med de nye remedier Big smile

Mvh.  Kim 
Til top
Patrick Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
supernielsen

Tilmeldt:: 14 Maj 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér supernielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 16:18
Jo mange tak skal det have jeg tror sku jeg vil have fat i skidtet med det samme for det ikke skal være løgn.. :)

Jeg har købt med det nuværende grej i årtier så jeg tror jeg bliver meget glad for det nye indkøb.. :)

Noget helt andet er der nogen som helst steder på nettet hvor man kan købe en fiskekasse hvor der er lidt af det hele i.. :D Min er ved at ligne noget fra før krigen det er skrækkeligt.. :D
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 16:44
Hej
 
Du kunne også overveje at starte med en stang på 8 fod, som er en fin allroundlængde, og måske en kastevægt på omkring de 5 til 20 gram. Det er rigeligt til det meste og sjovere at fiske med.
 
Jeg fisker sjælgent med kraftigere grej i såvel åen som ved kyst eller sø - og som regel lettere endnu.
 
Find gerne en stang med et håndtag der ikke er alt for langt. Rager det meget længere bagud end albuen, når du griber om håndtaget ved hjulet vil det ofte være i vejen under kast. Mange stænger har alt for langt håndtag - efter min mening.
 
Jeg ven ikke lige hvad der er på markedet for tiden, så se lidt på udvalget inden du køber det første og bedste du lige falder over.
 
Kniv: Victorinox (vælg selv den du synes om). Kunstagn: Møre-Silda 10 gram, Vibrax, Mepps og et par leddelte Rapalaer på 7 cm.
 
 
 
 


Til top
Patrick Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
supernielsen

Tilmeldt:: 14 Maj 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér supernielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:28
Mange tak skal du have Henrik jeg vil overveje det, men i forhold til min smag vil jeg gerne have en forholdsvis lang stage.. :)
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 17:47
Berkely ssgs titanium vil du helt sikkert blive glad for. Lækker klinge.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Patrick Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
supernielsen

Tilmeldt:: 14 Maj 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér supernielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Maj 2012 kl. 18:23
Indtil videre er jeg lidt mere hooked på Shimano Biomaster Spinning.
For det første kommer den som sæt ved almas, og som jeg kan forstå med et okay hjul, og det er helt sikkert et kæmpe skridt fra det jeg har nu.. :)
Så er det på tilbud og jeg får rabat ved almas oveni, så det bliver nok ikke meget billigere.. :)

Så er det bare lidt grej jeg skal have fat i :D
Til top
Patrick Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
supernielsen

Tilmeldt:: 14 Maj 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér supernielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2012 kl. 02:13
Jeg har nu fået min stage og vil lige give de første indtryk her.. :)
Den er UTROLIG let, jeg har aldrig haft en stage der er så let og virker til at være så stærk som denne her, jeg fik den i en fin pose, men der er desværre ikke plads til hjul i den, så det er et lille minus.
Den ligger virkelig godt i hånden og virker som en stage der virkelig er god under fight.

Jeg fik lavet en helt fantastisk deal og fik det hele til bare 1000 kr :)
Så kan man vist ikke gøre det billigere.

Nu går jeg efter at fange lidt horn imorgen det ser ud til der er godt gang i dem ved limfjorden i nørresundby.. :)

Så håber jeg mine hjemmelavede blink kan indbringe en lille fangst der.. :)
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2012 kl. 11:06
Sådan - tillykke med stangen. Så skal du bare ha` fundet en fisk, der passer til den LOL
Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres