Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Længden på en kystfluestang

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Port Charlotte

Tilmeldt:: 10 Mar 2011
Geografisk: Skjern
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Port Charlotte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Længden på en kystfluestang
    Sendt: 20 Maj 2012 kl. 10:30
Der er en del tråde om den perfekte stang, og her kommer diskussionen tit til at gå på lineklasser og varemærker.

Inden jeg kaster spørgsmålet op vil jeg skrive, at jeg er enig i alt hvad I skriver om at "Den der passer dig bedst" og "Tag ud og prøv en masse stænger" Er den bedste vej frem. En vej, jeg også vil benytte efter den rette inspiration fra Forum.

Mit ydmyge spørgsmål går i al sin enkelthed ud på:

Hvilken stanglængde vil være det optimale til en lang dags kystfiskeri med flue, og er der forskel på, hvad der er optimalt i forhold til om man vader, eller sidder i en kajak eller pontonbåd. 


Med tak til de der vil give deres besyv med.

Jan Poulsen
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 10:51
En typisk kystfluestang er 9 fod, hvilket er en fin længde ift. at der jo ofte vades, men samtidig er den ikke så hård at gå med en hel dag, som en 10-fods stang måske ofte vil være. Man kaster jo rigtig meget på kysten og derfor er det vigtigt at man har en stang som er behagelig at gå med.
 
Hvordan det forholder sig ift. fiskeri fra kajak eller pontonbåd, er der nok en anden som kan give dig bedre svar på end jeg...
 
Håber at det kunne bruges!


Redigeret af Kasper J - 20 Maj 2012 kl. 10:52
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 11:04
9 fod. Er vi nede i de lave vægtklasser såsom 4 - 7 kan 9,6 fod også være aktuel.
Sådan kører det bedst for mig.
Mvh. IvanSmile
 
Glemte det med flyderingen, som bliver brugt på lidt nordligere strøg. Så hedder det 8 fod klasse 14 med HD 11 - 14 hjul, men det er nok lidt uden for "normalen".Wink


Redigeret af IPN - 20 Maj 2012 kl. 11:27
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 11:08
Jeg selv fisker fra kajak med en 9,6 fod. Jeg overvejer en 10 fod som det næste. Man sidder lavt i kajak, og til trods for ret korte skydehoveder, kan i det tilfælde være mere aflastede at fiske med. Vægten for en Sage one 107-4 er jo på sølle 108g. Og tegnebogen bliver oven i købet også lettere.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 11:18
Jeg har gået med en 9 fod på kysten, men fik den tåbelige ide at der skulle en lidt længere stang til når jeg sidder i min ponton båd. Der blev indkøbet en 9,6 fod og nu er det blevet min foretrukne på kysten også. Når man står foran et stenrev, eller man vader dybt. Så er det skønt man lige har de ekstra cm i toppen at gøre godt med og de nye lette stænger der er på markedet, så mærker man ikke det er en lang kulpind man står med.
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 11:19
Igen. Efter min mening har det lidt af gøre med hvor stor man selv er. En gut på 165cm og 62kg, opfatter nok en 10fod noget anderledes end en gut på 191cm og 115kg.
Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Port Charlotte

Tilmeldt:: 10 Mar 2011
Geografisk: Skjern
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Port Charlotte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 11:39
Jeg takker for indputtene

Men der er åbenbrt ikke nogen der vælger ekstremerne i form af enten 11' eller 7'. er det blot en vedtaget standart at det gør man ikke, eller er der nogle praktiske forhold i form af kast, eller mængden af der kan skydes?

JP
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 14:06
hej jan . med hensyn til badering, pontonbåde og små joller ,kajak og kanoer , så ville jeg vælge en 10 til 11 fods switch stang så vil du altid have nemmere ved at rejse linen fra vandet på grund af længden på stangen så det er samtidigt meget nemmere fordi du på switch stangen kan bruge begge hænder,så jo, det du kalder ekstremer opad det er faktisk perfect når man sidder lavt.mvh. leif lunde.
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 14:56
Det sidste "nye" er 8", meget mere behaeligt at gå med og virker meget lettere at gå med en hel dag eller weekenden for den sags skyld i forhold til 9" dette er i forhold til vadefiskeri

Redigeret af Bishop - 20 Maj 2012 kl. 15:03
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Niels Dahl-Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niels_dahl

Tilmeldt:: 26 Jul 2004
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels_dahl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2012 kl. 15:01
Hej

Fisker både fra kyst og flydering

Når jeg vader til hoftedybde er jeg samme afstand over vandoverfladen 
som i flyderingen, altså ingen forskel.

Normalt kan man placere flyderingen så man kaster i medvind, altså 
er det i flyderingen lettere at opnå den ønskede kastelængde.

Du kommer altså til at kaste mere i modvind/sidevind når du fisker fra land.

Værd at tage ned i overvejelserne





Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres