Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

rør fluer?

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Schaumann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jezuz

Tilmeldt:: 05 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jezuz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: rør fluer?
    Sendt: 22 Maj 2012 kl. 18:57
hej drenge og piger.
 
jeg binder desværre ikke selv fluer til skjern å, men jeg står og mangler nogen, stykker nogen der evt kan hjælpe ? noget i stil med denne her? og så i brun udgave?  skriv gerne pris per stk.
 
tak
 
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2012 kl. 19:24
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/brugtmarked_kontakt.asp?menu=Brugtmarked&ID=54434

Der findes sikkert også andre - også ganske ofte på auktionen

Til top
Rene Bach Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Renebach83 Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Renebach83 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2012 kl. 19:27
Det link Jan sendte, de er for dyre, du kan finde dem meget billigere :) bare lige et godt råd :)
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2012 kl. 19:33
Til Jans link.
Thumbs Up

og ikke en krone for meget.


Til René.

Forskellen på "billige fluer" og fluer i et normal prisleje er som forskellem på en Lada fra 1986 og en Mercedes fra 2012. Man får hvad man betaler for og ikke en cm. bindetråd mere Wink.




Redigeret af finnjensen - 22 Maj 2012 kl. 19:36
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2012 kl. 19:37
Citat: Renebach83

Det link Jan sendte, de er for dyre, du kan finde dem meget billigere :) bare lige et godt råd :)

Det er ikke meget hvis det er kvalitetsfluer. Prisen pr. flue bliver ca. 70 SEK (59,5 DKK)......

Til Dennis: Hvornår skal du bruge fluerne?
Knæk og bræk
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2012 kl. 19:38
Citat: finnjensen

Til Jans link.
Thumbs Up

og ikke en krone for meget.


Til René.

Forskellen på "billige fluer" og fluer i et normal prisleje er som forskellem på en Lada fra 1986 og en Mercedes fra 2012. Man får hvad man betaler for og ikke en cm. bindetråd mere Wink.


Det lyder måske af meget. Men hvis man siger 20*50kr-60kr, så løber det hurtigt op :-)


Redigeret af karupfiskeren - 22 Maj 2012 kl. 19:42
Knæk og bræk
Til top
Henrik Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wilson_177 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 358
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wilson_177 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2012 kl. 19:46
Mvh Henrik Larsen
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2012 kl. 22:56
Kan ikke se problemet ... En wobler , en pirk , blink koster også der omkring ... Så hvorfor ikke en flue ...
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2012 kl. 23:03
En rørflue til under 50 kroner ville jeg end ikke overveje Confused

Lige som alle andre steder, så får man hvad man betaler for...
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2012 kl. 23:23
Citat: finnjensen

Til Jans link.
Thumbs Up
 
og ikke en krone for meget.
 
Til René.

Forskellen på "billige fluer" og fluer i et normal prisleje er som forskellem på en Lada fra 1986 og en Mercedes fra 2012. Man får hvad man betaler for og ikke en cm. bindetråd mere Wink.
 
 
Lige præcis! Thumbs Up  Men mange har en sær idé om, at fluer ikke må koste en reje. Kan det have noget med underbetalt "3.-verdens-arbejde" eller børnearbejde at gøre??? Jeg kan være bange for det.
Mvh JB
Til top
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2012 kl. 23:28
De er heller ikke så billige at binde, og go'e fluer koster tid, har jeg erfaret...
Hvis jeg må komme med et lille sniger spørgsmål, og håber ikke tråds-starteren bliver sur, men hvor lang tid bruger I på at binde en lakse flue... Sådan cirka!!?? Jeg vil tro, at jeg binder en på omkring 20-40min...
 
Og så er 50kr for en flue, lige pludselig ikke meget, men jeg ved det ik!!??
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
Rene Bach Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Renebach83 Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Renebach83 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2012 kl. 23:29
Hvis du er ligeglad med prisen, så tag til Korsholm, der koster de 40 kr  Pr Stk :)
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2012 kl. 23:55
Citat: finnjensen


Til René.

Forskellen på "billige fluer" og fluer i et normal prisleje er som forskellem på en Lada fra 1986 og en Mercedes fra 2012. Man får hvad man betaler for og ikke en cm. bindetråd mere Wink.


 
Nu er jeg sikker på en laks er ligeglad med om køre Mercedes eller Skoda. Laksen hører som alle andre gælleskabninger ikke plaget af højintelligens. Disse gælleskabninger bider ligeså gerne på et rustent blink af jern som på et fremstillet af tretornet sølv. Så fri mig nu for det der snobberi omkring fluen. En Mercedes får også buler hvis den rammer et træ.
 
Kvalitetsrørfluer til 50-70 er efter min mening helt ude i hampen. Du kan jo købe en egernhale + bindetråd for den pris. Jeg har fanget ganske mange Laks på et nøgent rør blot monteret en hårvinge af egernhale. De avancerede fluer får så et par flashtråde oveni.
 
Mit råd er: Køb du blot de billigste og simpleste fluer, for laksen er ligeglad. Sørg hellere for at købe en kvalitetskrog. Krogen til en femmer er vel det dyreste på mine hjemmebundne skodfluer.  
 
Peter
 
 
Til top
Rene Bach Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Renebach83 Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Renebach83 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 08:00
Thumbs Up
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 08:17
@Peter.
 
Når du så står ved åen og alle hårene er røget af efter de første 2 kast - hvad så?
 
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 08:48
Hej Jan

Jeg holder med dig noget af vejen.

Men en kvallitetsflue er for mig noget, der er tilrettet nøjagtigt den sittuation/sted den skal fiskes. Så vil man have gode effektive fluer, så skal der laves noget research eller indgås en alliance med en der kender til det fiskeri, som man skal dyrke.

Vil så også sige, at de rørfluer du linker til for mig ligner overdressede hackleboller med en fesen vinge. Med andre ord, sådan nogle kommer sgu aldrig i min boks.

Hilsen
Peter
Til top
Henrik Søndergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hesrc

Tilmeldt:: 15 Okt 2010
Geografisk: Kokkedal
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hesrc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 09:25
en simpel bundet rørflue som Peter nævner behøver da ikke at være dårlig kvalitet.
Hvorfor skulle hårene falde af i 2 kast? kan man ikke binde egernhale på rør så det holder?

Selvfølgelig er der store prisforskelle på fluer. materialerne til disse fås i alverdens kvaliteter/priser.
Har da selv beundret Finns fluer, rene mesterværkerThumbs Up, og selvfølgelig skal priserne på dem sættes efter de fine materialer der benyttes samt den tid det tager at opbygge disse.
Men en flue bundet af billige materialer og uden jungle cock, men bundet af en binder med forståelse for at opbygge og afslutte den, kan da sagtens både fange fisk og være holdbar.  Som Peter skriver et rør og nogle hårvinger andet behøves der ikke hvor han fisker.
Er nok selv mest til mercedes modellen, men benytter bestemt også skoda modellerne. og ærligt de holder og fanger lige meget/lidt.

Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 09:37
Citat: Peter Mathiasen

Citat: finnjensen


Til René.

Forskellen på "billige fluer" og fluer i et normal prisleje er som forskellem på en Lada fra 1986 og en Mercedes fra 2012. Man får hvad man betaler for og ikke en cm. bindetråd mere Wink.


 
Nu er jeg sikker på en laks er ligeglad med om køre Mercedes eller Skoda. Laksen hører som alle andre gælleskabninger ikke plaget af højintelligens. Disse gælleskabninger bider ligeså gerne på et rustent blink af jern som på et fremstillet af tretornet sølv. Så fri mig nu for det der snobberi omkring fluen. En Mercedes får også buler hvis den rammer et træ.
 
Kvalitetsrørfluer til 50-70 er efter min mening helt ude i hampen. Du kan jo købe en egernhale + bindetråd for den pris. Jeg har fanget ganske mange Laks på et nøgent rør blot monteret en hårvinge af egernhale. De avancerede fluer får så et par flashtråde oveni.
 
Mit råd er: Køb du blot de billigste og simpleste fluer, for laksen er ligeglad. Sørg hellere for at købe en kvalitetskrog. Krogen til en femmer er vel det dyreste på mine hjemmebundne skodfluer.  
 
Peter
 
 

Det har intet med snobberi at gøre men en simpel ting som holdbarhed.
Hvad gør du når fluen taber hårene efter et par kast?. Sætter en ny en på til 20 kroner? Eller endnu en til 20 kr. når den første fisk har splittet fluen af i atomer med sine tænder?. så har du brugt 60 kr. på 3 fluer der ikke kan holde.

Når du køber fluer fra en prof. binder, så vil jeg i næsten alle tilfælde sige at får du en "mandags flue" der ikke er holdbar, det vil sige, kan holde til de mange hårde kast ofte med 2-hånds stang (husk på at fluelinen opnår en fart på knap 200 km/t i kastet) og ikke mindst kan holde til at fange fisk på, ja så får du bare en ny flue gratis.

Du betaler for kvalitet og holdbarhed.. deraf sammenligningen.

I øvrigt har du ret i at rørfluer kan være simple i det Sunray Shadow er et glimrende eksempel på dette.

Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 09:52
Citat: finnjensen

Til Jans link.
Thumbs Up

og ikke en krone for meget.


Til René.

Forskellen på "billige fluer" og fluer i et normal prisleje er som forskellem på en Lada fra 1986 og en Mercedes fra 2012. Man får hvad man betaler for og ikke en cm. bindetråd mere Wink.
 
 
  netop ClapClapClap



     
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 10:05
Enig med Peter R. og Finn,
 
Naturligvis skal en flue være bundet til situationen - men uanset om det er en zonker med junglecock og hele svineriet, en sunray shadow eller en uldsok, så må kriteriet være at fluen kan holde til praktisk fiskeri og til at fisk bider i den Wink
 
Hvis du ikke selv binder og køber fluer til 10-20 kroner fra andre, så kan du med næsten garanti regne med, at ingen af disse kriterier er overholdt, så som Finn skriver, så bliver det dyrere i det lange løb.
 
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 10:08
Citat: hesrc

Men en flue bundet af billige materialer og uden jungle cock, men bundet af en binder med forståelse for at opbygge og afslutte den, kan da sagtens både fange fisk og være holdbar. 
 
Enig - men er dog stadig af den opfattelse, at en seriøs fluebinder, der overholder ovenstående aldrig ville sælge en rørflue til 10 kroner.  Så har man godt nok ikke meget selvkritik og forretningssans LOL
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 18:20
Citat: Jan Persson

@Peter.
 
Når du så står ved åen og alle hårene er røget af efter de første 2 kast - hvad så?
 
 
Nu falder hårene faktisk ikke af de simple og ukunstneriske fluer jeg evner at binde, idet der indenfor de 5 kr en flue koster er råd til at lakere 2 gange Wink Jeg har faktisk prøvet at binde krop og dresse fluerne op. Men i min fiskeverden har disse fluer vist sig de simpelt bundne underlegne.
 
Men jeg er da enig i ,at skal man som trådstarteren, på markedet for at skaffe fluer, så får man hvad man betaler. Højere pris, højere kvalitet men stadigvæk syntes jeg personligt at 50-70 kr er ude i hampen. Det skyldtes ikke jeg er en
fedterøv,  jeg elsker godt og lækkert kvalitetsgrej som jeg er klar over koster
.
 
 
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 19:18
Det er klart at de dyre fluer er dyre fordi der er brugt
Meget tid samt dyre metrialer , men at de skulle holde bedre
har jeg min tvivl om , alt er afhængig af binderen

Til top
claus valentin pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
valentin

Tilmeldt:: 23 Feb 2010
Geografisk: lystfisker
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér valentin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 19:22
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 19:34
Citat: Renebach83

Hvis du er ligeglad med prisen, så tag til Korsholm, der koster de 40 kr  Pr Stk :)


og dem som binder til korsholm og kun tager 25 kr eller lignende stykket skal du ikke købe af..

kvalitet koster, men der findes altså flotte fluer direkte ved dygtige bindere til under prisen ved korsholm, og det er altså samme fluer som senere kan købes til en højere pris ved korsholm..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres