Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gedde, flydering og fluekast :)

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sir D

Tilmeldt:: 26 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sir D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gedde, flydering og fluekast :)
    Sendt: 22 Maj 2012 kl. 22:47
Jeg var ude for første gang i min flydering, med min fluestang igår.
Og jeg stødte ind i et par enkelte problemer, som jeg vil dele med jer og høre hvordan jeres erfaringer er med det.

Jeg bruger en Pool12 flydering med følgende stang setup pt, 9fods #7/8 stang, hardy demon hjul m. Guideline Pike, ved forfang brugte jeg et "Loop Pike Leader" på 2,2m.

1: Jeg sys simpelthen at det var så svært og dårligt og kaste med, sådan som det var igår. Jeg har forhørt mig lidt omkring, og fik at vide at det kunne være forfanget var alt for langt.
Så prøvede idag at skifte ud til noget "hard mono 0,80mm" i ca. 1meters længde, og det gjorde det da lidt bedre må jeg sige.
Hvad bruger i af forfang?

2: Hvordan f..... bikser i rundt med jeres stang ude i ringen når de er så lange som de er?
Nu fik jeg lidt line kluder oppe ved stang spidsen igår, og det er jo stort set umuligt at afvikle det kludderi, uden at halvdelen af stangen og hjulet ryger ud og under vand.
Hvordan klarer i andre det problem, sejler i bare lige ind til kanten eller hvordan?
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2012 kl. 22:52
Du skal ikke sejle i land, men gøre som du selv beskriver.

Ende og hjul må en tur i vandet. Det ser jeg intet problem i.

Ellers må du dele den på midten måske
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sir D

Tilmeldt:: 26 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sir D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 00:37
Nej det kan du ha ret i. Det må jeg jo bare gøre, jeg sys bare det var noget pis at det nye hjul og stang lige sku under vand.
Men okay, det er jo kun ferskvand.
Til top
le fevre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Istap Avatar

Tilmeldt:: 05 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Istap Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 10:26
jeg har selv varet på min første tur den 6 maj
og jeg hade samme problem med linen i top øjet jeg brugte mine svømme fødder som hvile plads til mit håndtag/hjul 
hade min ZPEY COMPETITION og ZPEY COMBO KIT SINGLE-HAND
og fik kun combo's hjul under vandet 
 
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 11:27
Kort skydehoved og så monter 1 m 0.60 monofil og dereftet 25 cm soft wire, runninglinen er for mig kun 15 m ( halvdelen af en gammel line jeg havde til at ligge) man behøver jo ikke kaste mere end 10 m når man nu er i ring eller ponton, man sejler jo bare hen til sit spot!
Håber du løser dit problem
Ps jeg bruger kun zpey compact hoveder da de er korte!
K&B
Rasmus
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 11:28
Synes normalt ikke snoninger om topdelen er et issue, når man lige har været ude nogle gange; ellers kan det jo som regel rystes på plads ellers må stangen fires lidt ud over siden, så man kan løse problemet.

Hvad # line fisker du med på den stang? Generelt så er nemmeste setup at kaste med, når det drejer sig om de store lettere klodsede geddefluer, en ret kort kompakt klump (WF eller skydeline) med rimelig tynd skydeline og så en rimeligt god vægt på klumpen. Vigtigst er det, at vægten i linen ikke ligger alt for langt tilbage i klumpen, så der ikke er noget til at trække den meget tunge flue ud med i starten af kastet; derfor mange med skydehoved ofte vender deres normale hoveder om, så den korte bagtapering kommer fremad.
Det giver ikke de smukkeste kast, men geddefiskeri er jo som regel heller ingen skønhedskonkurrence. Ydermere er det dumt at kæmpe vildt med at presse et par ekstra meter ind i hvert kast, når man ligger i ringen, man kan jo bare padle en smule tættere på pladsen, og gedderne hugger alligevel ofte på klods hold!

Hvis optimering af forfang osv. ikke giver pote, er en mulighed at gå en line-klasse op og derved få en noget tungere klump til at bære de store fluer derudaf; en "snyde-løsning" måske, men det virker for mange :)

Som forfang bruger jeg personligt næsten altid ca. 1-1,2 m 0,70 mm mono med et loop i begge ender. Den bagerste ryger naturligvis i fluelinen og i den forreste looper jeg et stykke 15 lb. stålwire på ca. 0,4-0,7 m, som gradvist klippes kortere, når der skiftes flue, eller det udskiftes, hvis gedderne får det smadret totalt. De tynde wirer er nemme at binde en simplificeret løkke-(rapala)-knude på direkte i krogøjet, hvilket jeg bruger, da jeg fisker mest med rørfluer nu.

Håber det hjælper dig lidt videre med ringen og gedderne! :)
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sir D

Tilmeldt:: 26 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sir D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2012 kl. 16:44
Tak for de gode svar.

Som sagt, jeg bruger "guideline Pike #8" line, til min #7/8 stang.
Jeg tager ud og prøver i aften med 1meter 0,80mm forfang, i stedet for det 2,2m lange Loop pike leader forfang.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres