Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kystfiskeri

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kystfiskeri
    Sendt: 30 Maj 2012 kl. 08:05
De få gange jeg dørger feks. 100 meter ude slår jeg stadig et stort sving uden om eventuelle kystfiskere - det behøver man jo efter loven ikke. På den anden side er det også for min egen skyld da jeg helt ude på 150 m er i fare for at få en surfcasting agn i nakken.

Men ellers hvis kystfiskerne har fortrinsret over for de ret få kastefiskende i  båd,  vil jeg da gerne slå et slag for at folk der kommer til pladsen på cykel knallert eller andet end bil har fortrinsret frem for bilfolket - de kan jo hurtigt køre et andet sted hen. Ny uskreven regel!!!. Da jeg både kommer i bil og båd på samme tid har jeg ikke mange uskrevne eller skrevne rettigheder tilbage - mig der er formand for de 10% der generer andre Big smile god dag og så er der vist kogt nok suppe på den her tråd for mit vedkommende,  da jeg egentlig næsten udelukkende oplever venlighed og glade fiskere derude....
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2012 kl. 09:28
Hvordan opretholder man den uskrevne regel når silden ankommer til hvide sande eller efter aborre i nakskov indrefjord,eller en god weekend i tryggevælde å fra prambroen og ud til slussen,eller kronborgspynten skal de alle holde 50-100 meter her Smile
Eneste dårlige jeg har oplevet på kysten var under min studietid i slutet af 80`erne når jeg fiskede ved gilleleje og fandt et rigtigt godt sted der alltid var multer og havørred på.
Her ankom der altid en fluefisker der vadede ud ca 20-25 meter fra mig og pludselig fik den ide at hans kast skulle ligge så bagkastet og fluen altid var ved at ramme mig i hovedet,dette pågik hvergang jeg mødte ham i de 2 år jeg fiskede derover,eneste svar jeg fik da jeg en enkelt gang påpegede det var at det var hans hjemmevand og var jeg utilfreds kunne jeg bare få et par flade.
 
En anden oplevelse jeg har haft der sikkert har kunne irritere mange der har skrevet i tråden,er når i de tidlige sommer morgener jagtede multer og havørreder og til tider makrel ved mole området i frederikshavn,og der altid var en ældre mand der satte sig og fiskede 5-10 meter fra mig med hans to gamle abustænger og daiwa hjul og en hvid spand der sikkert havde set bedre dage,indtil jeg en dag snakkede med ham og tror det var mere det sociale at snakke med en at han satte sig ved siden af en og sikkert ikke mente eller tænkte på den uskrevne regel,dette pågik i 10 år til jeg ikke så ham mere desværre,fik aldrig hans navn men syntes det var hyggeligt han fiskede med sandorme og jeg flådfiskede.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2012 kl. 11:12
Hmmm..

Når nu jeg har læst mig gennem tråden, kan jeg se (læse/konkludere), At alle har deres egne uskrevne love om, hvorledes ANDRES opførsel ved vores vande bør være.

Dette indebærer automatisk risiko for konflikter på fiskepladserne. Det er derfor, at nogle oplever færre problemer end andre, da de er heldige at møde rimeligt ligesindede og vise versa.

Nogle føler sig tidligere "trykkede/provokerede" end andre, og ligesom deres "fiskehistorier" bliver oplevelsen udlagt i overdramatiseret størrelse således at INGEN er i tvivl om, HVEM der var "synderen".

Ligeledes er det MEGET svært at bedømme afstand i naturen (er jæger), så her er der også stor chance for divergerende meninger.

Som tidligere skrevet er rummelighed og tolerance vejen frem, men desværre uladsiggørlig da mange ikke kan ændre deres egen adfærd, og derfor pukler løs på andres Angry

Jeg vil lige benytte chancen til at nævne, at jeg selv er en meget omgængelig mand, der godt kan gå på kompromis med ligesindede og også de fleste, der bare ikke kan gøre for det Hug

Og moralen i det hele:

Opfør jer selv som i ønsker andre skal opføre sig over for jer.

Ups - det lyder da helt bibelsk he he.

Mange venlige hilsener - Kim -



Redigeret af kikophil - 30 Maj 2012 kl. 11:31
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2012 kl. 13:30
Nu behøver man jo heller ikke dvæle for længe ved de meget få dårlige oplevelser. Lad os tage nogle af de gode.
 
jeg er også jæger og lå en dag på vores engstykke med gåselokkere i fjorden. En fisker kommer vandrende lige i det bedste træktidspunkt. Vi snakker lidt og han spørger pænt hvor langt han skal væk før det ikke skræmmer. Når det er gæs er det pænt langt - men da manden nu var så flink aftalte vi da bare at han startede sit fiskeri ved mig og så fiskede bevægeligt væk fra mig... Jeg fik nu ingen gæs men det var nok ikke fiskerens skyld. Vi fik i øvrigt en hyggelig snak da han gik tilbage igen og jeg var ved at pakke det helt store udstyr sammen.
 
netop når vores tærskler og uskrevne regler er så forskelllige er det altid en god ide at tage dialogen først - så ender man dog alligvel sjældent i uvenskab.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2012 kl. 21:41
Henning
 
Du kunne eventuelt få nedskrevet dit manifes, øh, uskrevne regler og få det godkendt i Blæredygtigtigt Landbrug og Havørred Sjælland, så vi andre kunne læse hvordan vi kan og må fiske når vi er på kysten. Alternativt kunne du oprette en internetbookningsmulighed så vi andre kan bestille tid og plads på kysten og eventuelt se hvornår Hans Højhed selv er at finde på kysten så vi kan vælge disse pladser og tidspunkter fra, så vi ikke risikerer at fiske i samme landsdel samtidigt....
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2012 kl. 22:12
LOLLOLLOL


Redigeret af King - 30 Maj 2012 kl. 22:13
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres