Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bombarda ved kysten - nybegynder

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rallendk

Tilmeldt:: 29 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rallendk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bombarda ved kysten - nybegynder
    Sendt: 30 Maj 2012 kl. 10:30
Hejsa.

Jeg har altid fisket en del i Put & Take, men har nu besluttet mig for at tage skridtet videre og gå efter de "rigtige" havørreder.

Til dette er tanken primært at fiske med flue efter bombarda. Jeg har dog ingen forstand på fluevalg, så jeg vil høre om I kan anbefale en håndfuld fluer som kan dække mig ind det meste af året?

Kommentarer på hvad der bør være endefluen og hvad der bør være ophænger er også velkomne. For en ophænger bør der vel også være?

Og hvordan forbereder jeg mine forfang bedst? Må man binde en kirurløkke i enden af forfangene, binde en swirvel med blinklås efter bombardet og blot hægte de to sammen? Eller holder det bedre at bruge en almindelig swirvel hvor begge dele bindes fast?

Er 2m forfang, 40 cm fra endeflue til ophænger og en tjavs på 10 cm til ophængeren passende?

På forhånd tak!
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rallendk

Tilmeldt:: 29 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rallendk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2012 kl. 10:31
.. kommentarer om flydende, intermediate og synkende bombarda samt hvornår de enkelte bruges er også meget velkomne! ;)
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2012 kl. 10:52
Har aldrig forstået hvorfor man vil bruge ophænger når man bruger bombarda.
 
Jeg bruger 2 1/2 meter nylon og jeg bruger rejeimitationer i alle slags farver og om vintern og efteråret bruger jeg mickey finn meget,eneste gang jeg bruger flydende bombarda er når jeg medefisker,ellers er det intermediate og synkende jeg bruger.
Og jeg bruger svirvel til at binde forfanget fast med og vandfarvede perler,da jeg har oplevet havørreden hugger efter flådet når jeg har brugt farvede gummiperler.
 
Fleste lokale butiker er ellers gode med at give råd om hvilke fluer der passer din kyst bedst,hvad der er godt et sted behøver ikke være godt hvor du fisker.
 
 
Til top
noname Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
emort Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér emort Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2012 kl. 10:59
Ved kysten benytter jeg selv altid Int. flåd og max i en størrelse 20g
Fluevalg: benytter alt men gerne rejeimitationer ser ud til at være et hit, om natten en skumflue i sort, igen på reje krog plejer at være mit valg...
 
Fisker aldrig med ophænger, jeg syndes det har en tendens til at klaske sammen.
jeg benytter aldrig bombada rør, da jeg ikke oplever problemer med at det vikles sammen.
 
setup:
stang-->line-->bombada-->gummiperle-->swivel-->forfang (benytter en 30mm på en stanglænge)-->flue på en løkke knude, kan ikke lige huse hvad den hedder..
husk spin stop ;)
 
Links:
 
Lad vær med at blive fristet af dyre dimser ,så som plast swivler , blink. mv.


Redigeret af emort - 30 Maj 2012 kl. 11:03
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2012 kl. 15:28
oftest bruger jeg et forfang med længde fra topøje til hjulet - ca. 3 m i mit tilfælde. Bruger kun flynde bombarda om natten.

kan finde på at bruge to fluer - men en gør det nærmest lige så godt. Bruger også mickroblink fra savage gear 1,5 - 2,5 gr.

Ligeledes bruger jeg gulp børsteorm (10 cm) og gulp minnows (8cm - 10 cm)

Lige pt. er det faktisk gulpen der sidder på i 90% af tiden.

kan godt lide at bruge fangstnet men bruger ikke det almiindelige kystnet mere - derimod et teleskop der kan nå længere så man nemt lander fiskene.

af gummiperle bruger jeg flådstopper i stedet og bruger også stick men om det egentlig er nødvendig ved jeg ikke - da jeg startede ud med at bruge det.

desuden vigtigt at bruge løkke til fluen - den går meget bedre i vandet....
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2012 kl. 16:56
Hej

Har nu ikke selv fisket meget på kysten men jeg hører tit at rejefluerne skulle virke rigtig godt. Ellers en Magnus, kobberbasse eller flammenSmile
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Maj 2012 kl. 18:43
Intermidiate bombardo 15 gram, en lille kutling som ophænger og en 15 cm flatwing som endeflue og så bare pløje ind med stop hver 4-5-6 omgang ganske kort.
Det fungerer lige nu, også om natten Cool
 
og når de kommer til det setup, så er du ikke i tvivl !
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rallendk

Tilmeldt:: 29 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rallendk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 13:27
Fedt. Tak for alle jeres tips!

Citat: jhh

Intermidiate bombardo 15 gram, en lille kutling som ophænger og en 15 cm flatwing som endeflue og så bare pløje ind med stop hver 4-5-6 omgang ganske kort.
Det fungerer lige nu, også om natten Cool
 
og når de kommer til det setup, så er du ikke i tvivl !

Ovenstående lyder meget spændende. Men er det noget du kun bruger på denne årstid?
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 20:27
Nej men nu der er størst succes med det, ikke så mange fisk om vinteren jo
Men bruger dem i noget mindre udgave.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres