Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kommenter mit valg af fluer

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rallendk

Tilmeldt:: 29 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rallendk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kommenter mit valg af fluer
    Sendt: 01 Jun 2012 kl. 14:16
Hejsa.

Er ved at indkøbe fluer til bombardafiskeri ved kysten. Ønsker at købe ind så jeg dækker mig ind til hele året - både med endeflue og ophænger.

Har kigget diverse forums, artikler og blogs igennem og sammenholdt dem med hvilke fluer jeg kan finde på dammsflydesign og youfish. Resultatet er blevet denne liste:

Brenda
Pattegrisen
Grå Frede
Kobberbassen
Pink Godbid
Mickey Finn
Magnus
Flammen
Honey Shrimp
Cactus Tangloppe
Frede med blodtud
Juletræet

Er der nogle store mangler? Nogle "gengangere" fordi de dækker samme formål?

Synes det er helt håbløst at sammensætte et fluesortiment når jeg intet ved om det, så kommentarer på hvilke der bruges hvornår er også velkomne.

Ved godt der ikke findes facit, men der må da være nogle "regler" for hvad man skal bruge hvornår? :)
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 14:27
ser fornuftigt ud :-D ihvertfald til begynde med :-D
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 14:32
Du ender sikkert med "altid" kun at bruge 4 - 6 af de fluer, så det er en god start ..  :-)
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rallendk

Tilmeldt:: 29 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rallendk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 14:32
Citat: Pinkpandas6

ser fornuftigt ud :-D ihvertfald til begynde med :-D

Fedt! Tak! 

Kan du lokkes til en kort kommentar om årstider og valg også? ;)
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 14:46
tjo :-D den bedste måde at tilpasse sit valg af fluer er at undersøge hvilke "dyr" der er i vandet og derefter vælge en tilpassende flue:-D og om vinteren gerne fluer med noget farve på :-D pink osv :-D :-D personligt bruger jeg mest grå frede, brenda, kobberbasse og ikke mindst honey shrimp :-D de fluer bruger jeg stort set hele året :-D og om sommeren under nat fiskeri bruger jeg mere night skater og cigar :-D men spørg endelig igen så forklare jeg det lidt dybere :-D
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 14:57
Jeg vil mene der mangler en Skumfidus agtig til natten.
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 15:03
Jeg vil vælge disse her fra:
Da Brenda dækker klart over disse fluer.
frede blodtud.
magnus.
gråfrede.
mickyfinn.
juletræet.
pattegrisen (nu får jeg stryg) for dyr i indkøb.. find en fluebinder her på siden, der vil binde en (fiskeflue) med samme volume og farver.
 typisk fishfinder: fishfinder = en reklameflue der laver noget postyr og reklamer for evt flue2 på forfanget.
pattegris
flammen
juletræet.

lopper i de midste str.
stremmers i 2 str. fishfinders  i de største størelser
//omalley
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rallendk

Tilmeldt:: 29 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rallendk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 15:03
Citat: Pinkpandas6

tjo :-D den bedste måde at tilpasse sit valg af fluer er at undersøge hvilke "dyr" der er i vandet og derefter vælge en tilpassende flue:-D og om vinteren gerne fluer med noget farve på :-D pink osv :-D :-D personligt bruger jeg mest grå frede, brenda, kobberbasse og ikke mindst honey shrimp :-D de fluer bruger jeg stort set hele året :-D og om sommeren under nat fiskeri bruger jeg mere night skater og cigar :-D men spørg endelig igen så forklare jeg det lidt dybere :-D

Fedt!! Dejligt med et dybdegående svar. Det er guf for en begynder som jeg!

Indtil videre har jeg fanget så meget som at jeg skal kigge på byttedyrene og de naturlige fødeemner og tilpasse mine fluer efter dette. Derudover må der gerne være noget med farver til at provokere - mest om vinteren og ved grumset vand.

Andetsteds har jeg læst om imitationer af børsteorm om foråret, fiskeimitationer (tobis?) i forsommeren og meget små fluer i efteråret. Er det et sted at starte?
Oftest nævner folk kun natfiskeri i forbindelse med sommer. Er det, det eneste der er værd at satse på her? I så fald lyder det til at der skal bruges noget skum/cigar-halløj.

Er der andet at satse på en farverige/provokerende fluer om vinteren? :)
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 15:12
Citat: Rallendk

Citat: Pinkpandas6

tjo :-D den bedste måde at tilpasse sit valg af fluer er at undersøge hvilke "dyr" der er i vandet og derefter vælge en tilpassende flue:-D og om vinteren gerne fluer med noget farve på :-D pink osv :-D :-D personligt bruger jeg mest grå frede, brenda, kobberbasse og ikke mindst honey shrimp :-D de fluer bruger jeg stort set hele året :-D og om sommeren under nat fiskeri bruger jeg mere night skater og cigar :-D men spørg endelig igen så forklare jeg det lidt dybere :-D

Fedt!! Dejligt med et dybdegående svar. Det er guf for en begynder som jeg!

Indtil videre har jeg fanget så meget som at jeg skal kigge på byttedyrene og de naturlige fødeemner og tilpasse mine fluer efter dette. Derudover må der gerne være noget med farver til at provokere - mest om vinteren og ved grumset vand.

Andetsteds har jeg læst om imitationer af børsteorm om foråret, fiskeimitationer (tobis?) i forsommeren og meget små fluer i efteråret. Er det et sted at starte?
Oftest nævner folk kun natfiskeri i forbindelse med sommer. Er det, det eneste der er værd at satse på her? I så fald lyder det til at der skal bruges noget skum/cigar-halløj.

Er der andet at satse på en farverige/provokerende fluer om vinteren? :)

lyder til du selv har styr på det meste af det :-D ang årstider og fluevalg. men om sommeren kan du sagtens fange hø fra kysten dagen lang. det dog nemmere om natten med noget skum eller cigar :-D men en kobberbasse eller HS (honey shrimp) er et godt valg til dagtimerne sommeren over :-D og som du selv skriver er tobis en god fiskeimitation, epoxy fluer (både hundestejler og tobis) virker godt året rundt stort set :-D men igen tilbage til byttedyrene i vandet :-D benyt den viden du får ved at kigge hvad der svømmer rundt mellem føderne på dig på den kystplads du fisker :-D og vinter og grumset vand der virker farven pink især godt :-D  
Blot min erfaring :D

Mvh Peter Eriksen
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 16:35
man kan da specielt fange fisk om dagen i sommermånederne hvis det blæser og er gråt.... Men det siger jo lidt sig selv.. desuden kan jeg bedst lide det meget tidlige morgenfiskeri fra en time før til så længe jeg gider - synes det varer længere end aftenfiskeriet...
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 17:14
gode bud på fluer... nogle vil mangle en tobisimitation... Men omvendt så vil du sikkert opleve at når du har fisket i en periode med det udvalg af fluer, så vil du fiske med cirka halvdelen efterhånden som de har givet fisk - resten vil bare ligge og fylde i æsken.
Mine favoritter ville være
brunlig reje
pattegris
kobberbassen (altid på som ophænger)
magnus eller grå frede
og noget pink eller hvidt til om vinteren

lige for tiden er der altid en rejeflue for enden af mit forfang og så kobberbasse som ophænger(den sidder der altid)
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rallendk

Tilmeldt:: 29 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rallendk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 20:15
Fedt med endnu mere feedback og flere holdninger. Mange tak! :)

Citat: Twisttmann

gode bud på fluer... nogle vil mangle en tobisimitation... Men omvendt så vil du sikkert opleve at når du har fisket i en periode med det udvalg af fluer, så vil du fiske med cirka halvdelen efterhånden som de har givet fisk - resten vil bare ligge og fylde i æsken.
Mine favoritter ville være
brunlig reje
pattegris
kobberbassen (altid på som ophænger)
magnus eller grå frede
og noget pink eller hvidt til om vinteren

lige for tiden er der altid en rejeflue for enden af mit forfang og så kobberbasse som ophænger(den sidder der altid)

Fedt, fedt! Så du bruger kobberbassen som ophænger hele året? :)
Kan du evt. anbefale noget hvidt og pink til vinter? Tænker lidt at glimmer rejen evt. kunne være den pinke, men ved ikke om det er dumt med en reje om vinteren? Og hvilken tobis ville du bruge? Flat Wing måske? :)


Redigeret af Rallendk - 01 Jun 2012 kl. 20:15
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 20:17
Citat: Rallendk

Fedt med endnu mere feedback og flere holdninger. Mange tak! :)

Citat: Twisttmann

gode bud på fluer... nogle vil mangle en tobisimitation... Men omvendt så vil du sikkert opleve at når du har fisket i en periode med det udvalg af fluer, så vil du fiske med cirka halvdelen efterhånden som de har givet fisk - resten vil bare ligge og fylde i æsken.
Mine favoritter ville være
brunlig reje
pattegris
kobberbassen (altid på som ophænger)
magnus eller grå frede
og noget pink eller hvidt til om vinteren

lige for tiden er der altid en rejeflue for enden af mit forfang og så kobberbasse som ophænger(den sidder der altid)

Fedt, fedt! Så du bruger kobberbassen som ophænger hele året? :)
Kan du evt. anbefale noget hvidt og pink til vinter? Tænker lidt at glimmer rejen evt. kunne være den pinke, men ved ikke om det er dumt med en reje om vinteren? Og hvilken tobis ville du bruge? Flat Wing måske? :)

bruger aldrig ophænger :-/ men jeg ville tage reje imitation til pink 
Flat wing er et fint valg :-D
Til top
kim bernt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lowlevell

Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lowlevell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 23:45
sjovt nok ser jeg aldrig fluen jeg har fanget flest fisk på
 
red tag palmer
 
i mine øjne slår den alt uanset hvad størrelse man binder den i
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jun 2012 kl. 23:46
Citat: lowlevell

sjovt nok ser jeg aldrig fluen jeg har fanget flest fisk på
 
red tag palmer
 
i mine øjne slår den alt uanset hvad størrelse man binder den i

det er jo også mere end Å flue end kyst flue :-D men har da selv overvejet prøve en red tag på kysten en dag :-D
Til top
frank jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
frj

Tilmeldt:: 13 Mar 2004
Geografisk: østjylland-syd for århus
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2012 kl. 00:10
Red tag har fanget rigtig mange fisk på kysten.
Mit valg
brenda
brendas mor
STf fisken
Det er de 3 fluer jeg bruger mest.
I flue æsken er der masser af andre fluer- reje fluer-fiske imitationer -  tang lopper
Prøv at kigge på kystfluer.dk  .
Kent Bille har lavet en tobis flue på rør som ser rigtig giftig ud
Jiggy fluen er også en godt fangende fiske imitation flue
tømmer rejen er en giftig reje flue.
Uha valget er stort.
 
 
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2012 kl. 00:13
Pattegris.
Kobberbasse.
Pink Glimmerreje.
Tobis imitation.
Børsteorms imitation.
Sort Muddler.

Så behøver du ikke andre fluer.

Rasmus
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2012 kl. 12:32
Måske en kutling imitation ?
 
Vinterflue : Den hvide prins med PINK blodtud (Uhadada) Shocked
 
Og din Red Tag Palmer skal lige have en fluo hvid vinge af tanuki ?
 
K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres