Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Knuder på Nanofil liner

 Besvar Besvar
Forfatter
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Knuder på Nanofil liner
    Sendt: 13 Maj 2019 kl. 10:49
Jeg binder fireline med almindelig blinkknude - 5 tørn - ikke mere ikke mindre - MEN jeg lægger den dobbelt.
Det svigter aldrig.
Mon ikke det skulle virke på det nano også.
Til top
Bo Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bojensenfly

Tilmeldt:: 25 Apr 2010
Geografisk: Vrå
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bojensenfly Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2019 kl. 14:16
Det er rigtigt at linen ved mange tures brug bliver flosset. 
Jeg bruger den fordi den er langtkastende(aftager med slid)
Den er stærk
Jeg har trukket masser af bundtid løs med linen. (0.16)
Fordi de opgiver knudestyrken i modsætning til mange andre fabrikater.
Alle jer der mister agn ved linebrud i kast : det er i knuden fejlen ligger. Det er ALDRIG lykkedes mig at knække linen i knuden endnu efter mere end tre års hårdt brug. 
Find en god knude på Youtube, test den. Start med ALBERTO knot. Jeg tager ikke coatingen af og har en super forbindelse mellem flet og mono eller FC.

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 00:24
Faktisk bør man køre sin fletline hen over bagsiden (den tykke) side af sin fiskekniv før man laver en knude med den!.

Den utroligt glatte yderste belægning bør fjernes før man laver knuder med linen.

Så kan man bruge "næsten" alle knuder uden problemer.

Den yderste belægning på en fletline er alligevel kun beregnet til "antifriktion" og længere kast. Fjernelse af denne belægning giver ikke nogen særlig mærkbar svækkelse i linens styrke!.

Sov godt - Big smile
 - Kim -
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 00:08
Hep hep Big smile

Jeg lovede, at komme tilbage i aften med beskrivelse af min egen knude, men jeg kan ikke finde noget, der ligner på nettet.

Imidlertid er der ingen tvivl om, at den illustrerede knude er ALT for dårlig, og bør modificeres (forstærkes/forandres) således.

Fig 1 - OK
Fig 2 - Som illustreret men lav mindst 2 eller 3 ekstra vindinger.
Fig 3 - Når du slår løkken omkring "forankringspunktet" så giv den 2 ekstra gange
Fig 4 - Når du strammer til, så sørg for at linen er våd. Knuden må heller ikke sidde "omkring" forankringspunktet, men skal trækkes sammen lige udenfor!.

Den knude kan du IKKE trække løs Big smile

Mvh. - Kim -


Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 16:07
Jeg bruger den også men har ikke oplevet problemer. Husker i at fugte linen inden i strammer op?
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 14:00
@ Tonny
Den bruger jeg selv i 0.20 til tungt fiskeri fra kysten efter flade, og kastefiskeri efter torsk fra båd. Jeg giver dig ret, det er en rigtig god line, men har ikke prøvet den til almindeligt kystspin i tyndere udgaver, måske jeg skulle gøre det næste gang der skal ny line på hjuletWink
Vh.  IJ
Til top
Tonny Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mauser98k Avatar

Tilmeldt:: 10 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mauser98k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 13:59
@kim, håber du finder spænding nok med din nye line, nanofil er i mine øjne epokegørende dårlig, lidt lige som nutidens musik, brug penge nok på reklame og promotion, så er folk ,undskyld udtrykket, dumme nok til at tro at de har fat i ´den lange ende /toppen af poppen.  mvh tp
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 13:45
Jeg har lige påspolet en nanofilline str. 0.08mm så det bliver da spændende at se, om den knækker hele tiden. Indtil nu har jeg brugt invisable str. 0.12mm og har været godt tilfreds, men det er altid spændende, at afprøve noget nyt. Dermed ikke sagt, at det behøver at være bedre. Vi køber jo også ofte de nye blink og spinnere mm. netop for fornyelsen/spændingens skyld, da der jo sjældent kommer noget epokegørende på markedet, der fanger MEGET bedre end det man har i forvejen. Meeen det KUNNE jo være LOL

Der findes forøvrigt bedre knuder end den viste. Jeg vil se, om jeg kan finde dem på nettet. Jeg bruger selv en "hjemmestrikket/forbedret" knude, som aldrig har svigtet mig - endnu Big smile (Det bliver så først i aften)
Mvh. - Kim -
Til top
Tonny Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mauser98k Avatar

Tilmeldt:: 10 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mauser98k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 13:38
@Ivan Jeppesen, fordi Penn international braid er så meget bedre :-) det må være grunden til at eksperimentere. mvh tp
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 13:30
Det er ikke en uniknot - det er en palomar med dobbelttørn.

Det er nok ret vigtigt, at agnen (på tegningen svirvlen) bliver ført gennem løkken. Husker du det?  Ellers kan jeg godt forstå, at det ikke holder.

Claus



Redigeret af Claus Bech-Petersen - 09 Jun 2012 kl. 13:33
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 13:13
Fireline ved man hvad er, selvom der er kommet mange nye liner til, siden den kom på markedet. Jeg bruger 0.15 til kystspin, og det virker, hvorfor så eksperimentere med alt andet?
Vh.  IJ
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 12:53
Hej Brian

Jeg håber da, at du giver linen nogle ekstra tørn, for som tegningen viser kan knuden slet ikke holde Confused

Mvh. - Kim -
Til top
Tom Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Christiansen123

Tilmeldt:: 02 Feb 2009
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christiansen123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 12:16
Med nanofil skal du benytte den Gordiske knude Wink
Til top
Tonny Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mauser98k Avatar

Tilmeldt:: 10 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mauser98k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 11:53
@Steen V, som professionel pessimist, har jeg tanken at du nok snarest mister enten endegrej eller grej + fisk :-) med 0.1 gad jeg ikke engang gå ned til vandet, efter mine oplevelser med .183, håber du får bedre held med linen.
mvh tp
Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 11:41
Jeg har lige spolet 0,10 på mit å-hjul, er der nogen der har erfaringer med den?
Som knude brugte jeg den gamle super lineknude: linen dobbelt - igennem to gange - tre eller fire tørn om hovedlinen også igennem de to løkker - våd line og stramme jævnt og hårdt til.
Knuden holdt første gang, men gad vide hvad man skal forvente, set i lyset af ovenstående. Fingrene krydses
K&B steen
Til top
Tonny Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mauser98k Avatar

Tilmeldt:: 10 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mauser98k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 11:13
Kom lige i tanke om, not a knot gav bedre resultat en den der knude som brian har prøvet, men ikke nok til at jeg synes det er en god line.
mvh tp
Til top
Brian Thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cortsen Avatar

Tilmeldt:: 12 Nov 2002
Geografisk: Himmerland, Nordjylland & Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cortsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 10:51
Hej Tonny og Frank
Jeg har den i 0,16, ja linen bliver flosset, men det gør de fleste jo af slitage.
Men det er knuderne som volder mig store problemer, ofte binder jeg 10 eller flere knuder inden der er en som holder til et jævn træk.
Jeg har taget linen af mine spoler da jeg ikke tror på at knuderne holder.
Og der har 99% af brudene er i knuden, min fiskekammerat har en 0,18 på, han har samme problem????
Til top
Tonny Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mauser98k Avatar

Tilmeldt:: 10 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mauser98k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 08:44
@frank, det var vist også .18 jeg prøvede, med blink omkring 25-30 grams ku jeg få den til at knække ved knuden i næsten hvert eneste kast og ved bund bid viste man aldrig hvor den gav op. mvh tp
Til top
Frank Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
franja

Tilmeldt:: 15 Jun 2011
Geografisk: Odense SV
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér franja Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 07:42
Hvilken tykkelse line har i problemer med  ? 
jeg bruger selv en på ca. 0.18 uden nogen problemer og den er efterhånden brugt rigtig meget, det skal dog siges at den ikke er glat mere som den var i starten, og den er også begyndt at blive en lille smulle flosset, men har stort set ikke mistet noget endegrej.
 
 
Til top
Tonny Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mauser98k Avatar

Tilmeldt:: 10 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mauser98k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jun 2012 kl. 06:59
@Brian, jeg har læst rundt omkring at andre har samme problem, jeg vil ud fra egen erfaring sige at det er en line som er super glat og kaster langt når den ellers er ny, men brudstyrke er en by i rusland og den bliver hurtigt flosset = ikke en line jeg nogensinde vil købe igen, den er for dyr, også i midstede blink :-)
mvh tp 
Til top
Brian Thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cortsen Avatar

Tilmeldt:: 12 Nov 2002
Geografisk: Himmerland, Nordjylland & Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cortsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jun 2012 kl. 23:24
 
Er det kun mig som har problemmer med at få knuderne til at holde på Nanofil linerne, binder uni-knot knude som Berkley forskriver.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Men et lille træk i linen og knuden springer.Confused
 
 
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum