Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Majfluer?

 Besvar Besvar
Forfatter
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Majfluer?
    Sendt: 10 Jun 2012 kl. 13:10
Hej er der nogen der ved om der er majfluer ved holtum å?

Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 13:36
Sådan nogle ? (fra Gudenåen forrige år) !
mvh
Heinz
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 16:07
Ja og det ligner en: Sepia Spinner -  en han. (Leptoplebia Marginata på latin.)
H
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 18:54
Eller sådan en fætter (Simested Å i fredags) Smile
 
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 19:38
Citat: Taonga

Ja og det ligner en: Sepia Spinner -  en han. (Leptoplebia Marginata på latin.)
H

Per min ven

Næste gang du er i Jylland kommer du lige omkring mig og får et insekt kursus.Wink Majfluen hedder Ephemera Danica og det er den Heinz har fotograferet. Speia Spinner ligner slet ikke den på billedet. Den ville Heinz slet ikke være i stand til at finde med sit kamera...Smile Men du har ret i at det er en han! (Til udenforstående: Dette er intern drilleri...)

Vedr. Holtum å:
Majfluer dukker op i flere og flere åer, det er et dejligt sundhedstegn. Jeg har ikke hørt om den fra Holtum å, men ser intet til hinder for den kan være der. Jeg kan fortælle at i Holme å dukkede majfluen pludselig op og på ganske få år dukkede en voldsom bestand op. Jeg har desværre ikke været omkring Holme å i år, så jeg ved ikke hvordan årets klækning har forløbet, men med det kolde vejr vi har kan vi håbe på en forlænget "sæson". Så mangler vi bare nogle stallinger og bækørreder.

Også et dejligt billede fra Simested å!

mvh
Steen


Redigeret af SE - 10 Jun 2012 kl. 19:40
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 20:00
Hej Steen
Det vil jeg modtage med glæde, men netop ved Skjern Å i Pinsen så jeg/vi en sådan som jeg senere fik bestemt af en særdeles klog man ud i majfluer i Odense.
Den var helt sort i bagkroppen og med hvide ringe, og særdeles flotte grålige vinger.
Det var nu ikke for at spille professor overklog, men blot et forkrampet forsøg på fortælle vores ven i den dyre ende af byen, hvad det var for en.
Ha det godt.
Per
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 20:40
Den 24 maj var der rigeligt med dem i og ved Holtum Å. Har ikke været derude siden, det har der ligesom ikke været brug for ;);););););)
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 20:46
Sådan så kalorius ud, den var ret så flot!
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 21:29
Citat: Taonga


Givet en Sepia Dun, men ikke en Majflue - med mindre man som amerikanerne kalder alle døgnfluer for majfluer. Jeg synes det er rigeligt med McDonald! Lad os beholde vore europæiske navn for døgnfluer og majfluer...
Sepia dun er i øvrigt set ved Holme å!

Sådan så kalorius ud, den var ret så flot!


Redigeret af SE - 10 Jun 2012 kl. 21:29
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 10:28
Citat: Taonga

Sådan så kalorius ud, den var ret så flot!
 
Ja sådan nogle kræ får altså bare med fluesmækkeren eller gårdsdagens Ekstrablad -  heromme på Sjælland - væk med skravlet - føj !
 
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 15:42
Den 28 maj var der masser af majfluer i gudenåen Smile 
 
Omkring den 30 maj kom regnen igen og der var ikke mange majfluer på vingerne. Jeg så dog en del heptagenia sulpurea og baetis rhodani, men vinden blæste dem væk fra åen, så der var ikke mange fisk der viste sig.. Jeg har ikke været ved åen siden Ermm 
 
Er der nogen der ved hvordan det ser ud med majfluefiskeriet i gudenåen Pt ? Er det ved at være slut eller er klækningen på sit højeste Smile
 
Hvis det er ved at være slut, så går der ikke længe før BWO fiskeriet beynder. Omkring den 10 juli er der klækning af Baetis ignita "Hver aften". Selvfølig skal vejret helst være godt, ellers får vi jo ikke det gode spinnerfald som de fleste glæder sig til under BWO fiskeriet - Knæk & Bræk Wink
Til top
Danni kikkenborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kratluskeren

Tilmeldt:: 04 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kratluskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 15:53
Kold og blæsende aften med enklete byger, fik majfluerne til at blive inde i sivene. Ingen spinnerfald den aften, desværre.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres