Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et godt spørgsmål?

 Besvar Besvar
Forfatter
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Et godt spørgsmål?
    Sendt: 10 Jun 2012 kl. 19:35

Hermed et godt spørgsmål

 

En tænkt situation - Ved fremsendelse af en mindre værdifuld vare som alm. brev fordi pakkeporto måske overstiger varen værdi og pakkeportoen fravælges - og efterfølgende når forsendelse måske ikke frem til modtager.

 

Det er jo svær for sælger at dokumentere en sådan forsendelse faktisk har fundet sted, portobon fra posthuset kan man jo altid få, det viser jo ikke at der er sendt et brev, kun at der er køb noget porto men til hvad?, men lige så svært for modtageren af forsendelsen er det at dokumentere, at forsendelse ikke er kommet frem.

 

Jeg ved godt at meget handel over nettet mellem private forgår med en eller anden form for tillid, men hvad hvis 3 part... posten svigter. 

 

Spørgsmålet til panelet er så, hvad gør man i sådan en situation? 

Hvad gør sælger? Hvad gør køber for et er sikkert... posten er bedøvende ligeglade - hvis ikke varen er sendt som pakke

 
/J
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 19:40
Hvis det er en jeg har handlet med før uden problemer så sender jeg pengene retur, eller tilbyder  noget andet Har lige haft problemet som køber sælger sendte pengene retur Med småting er det som regel ikke et problem , det er værre med dyre ting
Til top
Peter Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
samsondk Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 210
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér samsondk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 19:43
Den er svær.. Som du selv skriver så er det et tillidsspørgsmål.. Så hvis posten laver rav i det, så er det jo den som sender varene der har prohan har problemet, da han skal bevise de er sendt..
Til top
flyfisher Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
flyfisher123

Tilmeldt:: 01 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 52
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfisher123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 19:45
alt forsendelse er på købers eget ansvar !! 
80kr så sendes en pakke forsikret som efterfølgende kan spores , og er forsikret igennem postdanmark

men jeg forstår godt dit spørgsmål og din tvivl  ,

jeg sørger altid for at gøre  det klart for køber inden varen afsendes ,  jeg kan så godt se problemt vis portoen overstiger  varens værdi ,  
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 19:49
Som udganspunkt er det jo køber der vælger forsendelsesmåde - vælger han alm. brev - vælger han jo de risici der er forbundet dermed.
Men ved pakker er det vigtigt at huske på, at Post.dk har nogle max. værdier de erstatter efter vægt - og vejer et dyrt gl. Hardy hjul 500 gr. så skal man ikke forstille sig - at det erstattets med flere tusinde kroner - som måske kan være hjulet reelle værdi.
 
 Så vil man sende durere ting - må det ske som værdi-forsendelse.
mvh
Heinz


Redigeret af tackler - 10 Jun 2012 kl. 19:50
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 20:06
Ud af mine ca 75-80 handler på siden her har jeg kun oplevet at ikke modtage noget grej en gang,og da det er mit eget ansvar reagerede jeg ikke på det
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 20:11
Send tingen med nogen som håndterer pakken bedre Jørgen !
Det kan lade sig gøre at finde noget der er til at betale og at der så samtidigt er en forsikring på at det når frem ...
/Søder
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 20:16
Jeg tager gerne et billede at pakken/brevet med tydeligt navn på. Sammenholdt med kvittering på forsendelse/frimærke/etc. mener jeg dermed at have dokumenteret at der har eksisteret en pakke/brev og at den med al sandsynlighed er afsendt.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 20:52
Citat: Jørgen S

Hermed et godt spørgsmål

 

En tænkt situation - Ved fremsendelse af en mindre værdifuld vare som alm. brev fordi pakkeporto måske overstiger varen værdi og pakkeportoen fravælges - og efterfølgende når forsendelse måske ikke frem til modtager.

 

Det er jo svær for sælger at dokumentere en sådan forsendelse faktisk har fundet sted, portobon fra posthuset kan man jo altid få, det viser jo ikke at der er sendt et brev, kun at der er køb noget porto men til hvad?, men lige så svært for modtageren af forsendelsen er det at dokumentere, at forsendelse ikke er kommet frem.

 

Jeg ved godt at meget handel over nettet mellem private forgår med en eller anden form for tillid, men hvad hvis 3 part... posten svigter. 

 

Spørgsmålet til panelet er så, hvad gør man i sådan en situation? 

Hvad gør sælger? Hvad gør køber for et er sikkert... posten er bedøvende ligeglade - hvis ikke varen er sendt som pakke

 
/J

Man sender med GLS.
50 kroner for en mindre pakke som samtidig er forsikret for 4500,-


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
flyfisher Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
flyfisher123

Tilmeldt:: 01 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 52
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfisher123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 20:56
kan man som privat-mand sende med gls til de 50kr du nævner , forsikret ??


så vidt jeg ved ,  køre gls kun med erhvervs-pakker , ????


mvh kenneth


Redigeret af flyfisher123 - 10 Jun 2012 kl. 21:05
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2012 kl. 21:07
Det må være købers problem. Hvad har du af sikkerhed for at køber ikke allerede har modtaget varen, når han fortæller at den ikke er modtaget. Du returnere pengene til køber og køber har fået en gratis vare. Når jeg sender til en køber, så bliver det afleveret på posthuset og jeg betaler porto med dankort. Så har jeg et bevis for at jeg har betalt en forsendelse, ja men hvilken ?? vil nogle sige. Så vil jeg igen spørge, kan køber bevise at han ikke har modtaget forsendelsen. Hvem står med det bedste bevis i den sag Smile.  

Redigeret af tolund - 10 Jun 2012 kl. 21:29
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 11:21

@Jørgen

Det er lidt at et tænkt spørgsmål du stiller, men måske ikke så langt fra virkeligheden?

For hvad gør man. Jeg sælger ikke noget på 123, ikke endnu, men har da købt en hel del efterhånden.

Hvis jeg som køber fravælger den dyre pakkeporto, fravælger jeg jo også muligheden for at klage over manglende modtagelse af forsendelse. Jeg har endnu ikke været ude for at en forsendelse er forsvundet og håber ikke det sker. Det er en tillidssag at handle på 123, sælger og køber imellem.

Jeg handler kun hos nogen som jeg har se er aktive på 123, dels i forum, dels på auktionssiderne og håber på at dette er et tegn på at pågældende er god nok. Er varens pris over et par hundrede kroner, vælger jeg at få den sendt som pakke, afhentet på mit lokale posthuset, så er portoen kun 67,-, men det er så det beløb jeg vælger at byde mindre for den udbudte vare, for at varen alligevel har en, for mig god pris.

Men i bund og grund er det jo et spørgsmål om tillid to partnere imellem. – Såfremt jeg vælger at fravælge den dyre pakkeporto, vil jeg aldrig klage over manglende modtagelse af forsendelsen, kun tilskrive sælgeren, at forsendelsen ikke er modtaget.

Et godt forslag syntes jeg er at tag et foto af brev, med porto på, og fremsendt il køber, den dag forsendelsen postes. Det sikre desværre stadigvæk ikke, at

modtageren lyver og fortæller pågældende forsendelse ikke er modtaget
 
/N

Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 13:10
Juridisk set, så er det den, der betaler fragten, som står med ansvaret.
 
Så hvis der i annoncen står "fragt for købers regning" så er det ham, der hænger på problemet.
 
Moralsk er det vel op til den enkelte sælger hvordan han griber det an.
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 13:18
Hvis prisen er +porto må det være købers valg om han vil have den sendt som pakke eller brev og derfor må det være køber som den hænger på vis den bliver væk under levering... Er prisen derimod incl. porto må det være sælgers ansvar at pakken når frem...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 14:12
@Marc
Hvis prisen er med porto og det oplyses af forsendelsen sker som alm. brev og såfremt pakkepost ønskes koster det xx antal kroner ekstra - så er det vel ikke sælgerens ansvar?
 
Hvis pakkens pris er 25kr inkl. porto, kan man vel ikke forlange, at den skal sendes som pakke, til en portopris på 82,-? For at være sikker på at pakken kommer frem.
 
/N
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 14:36
Citat: flyfisher123

kan man som privat-mand sende med gls til de 50kr du nævner , forsikret ??


så vidt jeg ved ,  køre gls kun med erhvervs-pakker , ????


mvh kenneth

GLS kører med privat pakker også :)
http://www.gls-group.eu/276-I-PORTAL-WEB/content/GLS/DK01/DA/100000_-private-lille-kunderne.htm

Personlig er jeg ovenud tilfreds med GLS både når jeg sender og modtager.

Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 14:55
Citat: Jan Persson

Juridisk set, så er det den, der betaler fragten, som står med ansvaret.
 
Så hvis der i annoncen står "fragt for købers regning" så er det ham, der hænger på problemet.
 
Moralsk er det vel op til den enkelte sælger hvordan han griber det an.
 
Jeg ved ikke om jeg misforstår dig Jan. Hvis jeg sælger en vare og køber vil betale fragt som pakke, er det stadig afsender der har ansvaret, da det er afsender der skal gøre sit krav over for post danmark og har pakkelabel som dokumention.
 
Ole T 
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 15:51

@Ole T

Hvis nu sælgeren fravælger pakkeporto og brevet ikke når frem. Hvem har så ansvaret? Hvad gjorde du som sælger i sådan en situation da du have butik?
 
/N
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 15:52
[/QUOTE]

Man sender med GLS.
50 kroner for en mindre pakke som samtidig er forsikret for 4500,-


[/QUOTE]
 
Bare lidt forkerte konkurrence vilkår de arbejder uder i GLS med folk som bor i bilerne !
 
/Søder
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 15:57
Citat: Søder


Man sender med GLS.
50 kroner for en mindre pakke som samtidig er forsikret for 4500,-


[/QUOTE]
 
Bare lidt forkerte konkurrence vilkår de arbejder uder i GLS med folk som bor i bilerne !
 
[/QUOTE]

Det er jo ikke GLS.

"Det er altså ikke GLS selv, som har hyret den tilsyneladende ulovlige arbejdskraft."
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 16:16
Lader konen hente og bringe på den cykel hun fik i foråret:-)
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 16:41
Man keder sig sq godt nok når man opfinder et problem der ikke er opstået endu.
 
Ja Gls kører billige pakker ud som der omtales. Men arbejdsvilkårene for chaufførerne er vist ikke de bedste. (de fleste chauffører benævnes vist intern som vognmænd, fordi de selv ejer den kassevogn som de kører pakker ud i, på den måde er de selvstændige og så kan man omgå de regler som gælder for ansatte chauffører ang overenskomst arbejdstid mv....    Derfor kan de fordele pakker til den pris tror jeg.
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 17:03
Det er ikke altid post danmark dækker forsikrede
pakker, modtog en bog der var mast ned i min postkasse
Så hjørnerne var bukker ind
Måden bogen var pakket, var godkendt af postvæsenet
men de ville ikke erstatte bogen

Vh Tommy
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2012 kl. 17:20
Citat: Nicolai Berthelsen

@Ole T

Hvis nu sælgeren fravælger pakkeporto og brevet ikke når frem. Hvem har så ansvaret? Hvad gjorde du som sælger i sådan en situation da du have butik?
 
/N
 
Hej Nicolai
 
Da jeg havde butik/webshop var der ikke noget der hed fragt, så hvis jeg valgte at sende som brev og kunden ikke modtog varen, ja så var det surt, altså måtte jeg sende varen påny, men det skete heldigvis ikke ret tit.
 
Jeg har også sendt pakker som kunden ikke har modtaget, leveret på postkasse eller ved dør + andre dumheder fra postbuddet hvorefter pakken er forsvundet ifølge kunden.
Disse pakker har jeg altid fået erstattet af post danmark og det er altid afsenderen der skal rejse krav og dokumenterer hvad der var i pakken eks. med en ordre kopi fra kunden eller lign.
 
Ole T 
  
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres