Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor Springer havørreder?

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Franzen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
franzen75 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér franzen75 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvorfor Springer havørreder?
    Sendt: 12 Jun 2012 kl. 17:08
Jeg var på fjorden i kajakken i går aftes, og lige omkring solnedgang begynder havørrederne at springe ud af vandet. Der var utroligt meget liv i vandet og de fleste inden for kaste distance. Men ikke en eneste ville tage fluenCry
Og så er det jo så jeg tænker på, hvorfor springer de helt ud af vandet?? Kan godt forstå at de vender i overfladen når de jager. Men kan ikke lige finde nogen forklaring på luftakrobatikken?
Til top
flyfisher Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
flyfisher123

Tilmeldt:: 01 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 52
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfisher123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 17:22
så vidt jeg ved springer hø bla  for at markere sig over for andre fisk

men der er sikkert også andre ting der får dem til at springe
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 17:28
Hej Thomas.
Jeg har selv oplevet at stå midt mellem springende havørred, som du beskriver.
Jeg forsøgte med små sorte fluer, uden held. Jeg har siden læst at små hvide fluer er medicinen, men har aldrig selv prøvet.
Hvorfor de springer, tror jeg ikke der er nogen der kan svare på, men der kommer nok nogle budWink
 
Vh.  IJ
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 17:29
De springer naturligvis når de bliver jagtet, de springer os for og ryste parasitter af sig, og evt hvis der er genere i gæller, derudover ses " skøre " fisk os reglmæssigt jo. 

Og sidst men ikke mindst så hopper de for og orintere sig om der er lystfiskere i nærheden :) 
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 17:33
he,he,!
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 17:41
fordi de ikke kan løbe på rulleskøjter.
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 17:55
Har aldrig haft den store sympati for buejagt efter fisk, men hvis nogen kunne ramme en fisk i springet... - se det ville være imponerende Wink
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 17:58
Fisk har det som vi mennesker. Der er to ting, der driver dem: Mad og fisse (forplantning). Når de springer ude på revet om aftenen, så skyldes det deres jagtteknik. Kom nedefra og æd det småkravl, der svømmer rundt i vandoverfladen i nattemørket efter føde. I åen springer de af samme grund: Maden, og årsagen til at de er i åen er: Forplantning.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 18:47

Har I, ovenstående, gjort jer nogle tanker om, hvordan havørrenden springer ud af vandet....? springer den lodret op, eller springer den fremad?

 
Vi har, som lystfiskere, vores teorier. Og om de er rigtige eller forkerte, ved kun havørreden.
 
Min teori er at lodret-springende havørreder markerer sin standplads på kysten. Den venter til den vil videre mod åen, og vil i den tid gerne blive her. Hvorfor den vil blive der, jeg ved det ikke. Måske den venter på noget, eller nogle? gutterne fra grillen? tøserne er som altid, de ventede i åen.
 
Den vandret springede havørred ER på vej mod åen, den springer fordi den vil fortælle andre duelleanter at "jeg skal op i åen og booke et værelse, og I er for sent på den, kammerater".
 
Men, ærlig talt. Jeg aner det ikke.
 
Jeg har selv stået på kysten mange gange om efteråret og set begge typer springende havørreder, og jeg ved vitterligt ikke hvorfor de gør det. Jeg gætter bare, udfra mine egne teorier om, hvad der driver en hanfisk imod kønsagten.
 
Min seneste oplevelse var en havørred på anslået 5-6 kilo som røg ud af vandet i lange vandrette spring. 5 gange talte vi den, og det gik satme stærkt imellem hvert spring. Vi stod på land og betragtede det flotte skue, og spurgte også.....: "hvorfor gør den det?"
 
Jeg kan kun sige to ting omkring dette emne:
-kast flue eller blink ud, og se om du fanger den (og hvis du fanger den, tænk på hvad den skal)
-nyd scenariet. Der går et år før det sker igen.
 
Stram line til alle.
 
De blanke bliver ved kysten. De farvede (uanset årstid) er på vej mod bryllupsnatten.
 
/Jan
 
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 19:08
Fisk ala havørreder springer vel generelt fordi, at det "klør"... men man kan nu og da godt føle, at de gør det for ligsom at give lystfiskerne fingeren.

Redigeret af Steen Kehler - 12 Jun 2012 kl. 19:09
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 19:37
Hej Rasmus
 
Tjek lige disse videoer:
 
 


Redigeret af Henrik L. - 12 Jun 2012 kl. 21:30


Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 20:25
De springer fordi de kan.... :)

Men ellers tror jeg ikke så meget kystens havørreder springer pga. lus og kløen i "huden" - tror helt klart mest på jagten på bytte eller at undslippe som bytte - og revirhævning.

men rart med noget vi ikke ved. Måske springer de fordi de får et kick ud af det - en "følelse" af at have det sjovt på fiskefacon...

Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Eriksen

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2012 kl. 20:28
Citat: Steen Kehler




Fisk ala havørreder springer vel generelt fordi, at det "klør"... men man kan nu og da godt føle, at de gør det for ligsom at give lystfiskerne fingeren.


Steen.
jeg er helt enig i det med fingeren :-D den følelse får man lidt
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2012 kl. 01:29
Fiskene har de helt grundliggende regler ligesom de fleste andre dyr på jorden, når det drejer sig om, at markere sig med territorie samt at fortælle, at her er der en stor og fræk "satan" der kan ordne alle jer tøser!. Det har intet med havlus/mider at gøre. Hvis det klør, bruger man da en sten til at klø sig på - IKK?

Spørg jer selv, hvorfor mennesker springer ud fra broer og vipper mm? Forskellen er ikke så stor. Pral - selvhævdelse - øvelse mm. Hvorfor skulle ørrederne ikke have samme intensioner som os?.

Mvh. - Kim 
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2012 kl. 07:23
Citat: Henrik L.

Hej Rasmus
 
Tjek lige disse videoer:
 
 


Hmm. må vist alligevel revidere min opfattelse. Buejagt på fisk er ikke kønt, uanset om fisken er over eller under vand! Ouch
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2012 kl. 07:35
Køer danser og springer - vi hopper og danser ...´og fisk springer -
så drej lige hjulet engang Big smile
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2012 kl. 07:37
Jeg giver Kim ret. Fugle, pattedyr, krybdyr ja selv mennesket vil til tider bevise styrke eller komme i konflikt. Og til fælles for alle har jeg endnu ikke oplevet et dyr bare begynde at æde i den situation. Hvis vi selv står og diskuterer eller puster os op over for hinanden ser man heller ikke den ene part rive en Snickers op af lommen og æde løs;-) Spring tror jeg helst de vil undgå under jagt, som alle dyr og mennesker ved, er det ikke til gavn at støje så byttedyr bliver skræmt væk. Hvis havørreden springer bør provokationsfluer være alternativet for forhåbentligt at få dem i hugget.
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2012 kl. 07:45
Fordi de kan  !!!!  Tongue
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2012 kl. 10:51
så lige buejagtsfiskefilmene. Hmm der der godt nok masser af fisk - det ser jo helt vildt ud. Spørgsmålet er om det er mere kønt at sætte kroge i fisken, som er mere under vandet og usynlig end det her....

Som jæger er man vant til at hvad vi gør, sker ret synligt og hørligt. Så forskellen er vel egentlig ikke ret stor. Nu er jeg selv snart i gang med buejagtstegn mm. og kunne nu godt forestille mig at skyde fisk med buen. Det bliver dog i Dk så ikke motorbåd og spriingende fisk som i klippene. Multer måske fra båden, men svært med lystets brydning osv... Det er vel ikke synd at skyde en fisk eller mere kønt eller ukønt end at sætte kroge i dem... og vel heller ikke så forskelligt fra alt anden jagt. (fiskeri, jagt, harpun osv.)
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2012 kl. 11:12
fra et jæger synspunkt ville det være helt uden for alt etik at fange dyrene med kroge i munden på dem - men ville det egentlig være mere forkert end det vi gør når vi fisker....
Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2012 kl. 11:23
Jeg tror, at det er fordi de træner i spring, så de bedre kan passere de forhindringer de møder på vej op i vandløb/elve.
 
Knæk og bræk
Ejner
 
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2012 kl. 21:14
Citat: kikophil

Fiskene har de helt grundliggende regler ligesom de fleste andre dyr på jorden, når det drejer sig om, at markere sig med territorie samt at fortælle, at her er der en stor og fræk "satan" der kan ordne alle jer tøser!. Det har intet med havlus/mider at gøre. Hvis det klør, bruger man da en sten til at klø sig på - IKK?

Spørg jer selv, hvorfor mennesker springer ud fra broer og vipper mm? Forskellen er ikke så stor. Pral - selvhævdelse - øvelse mm. Hvorfor skulle ørrederne ikke have samme intensioner som os?.

Mvh. - Kim 


Der er nu os en del der hopper ud fra broer fordi de er trætte af livet :)
Til top
Thomas Franzen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
franzen75 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér franzen75 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2012 kl. 17:00
Så man kan udlede fra svarene, at der rent faktisk ikke er nogen der ved detTongue
Hvis jeg skal komme med mine egne tanker til diverse teorier, så må det nok være at jeg ikke tror på den med at det klør! det skulle da være mærkeligt at det lige klør på så mange ørreder samtidig i så snævert et tidsrum! Og det var nok heller ikke den ugentlige fælles gang spring gymnastikWink så de øver nok heller ikke spring.
Jeg synes at det mest fornuftige bud, er teritorial hævdelse. Det passer meget godt med at fiskene trækker ind på revet nogenlunde samtidig, og så vil vise hvem der er størst og stærkest. Lidt ligesom det sker i Åen når der kommer nye fisk op.
Men det undrer mig stadigt at der ikke var nogen af dem der ligge ville puffe til fluenSmile
Tak for alle budene
mvh.
Thomas
Til top
Bo Teut Kloster Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fario_lover Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2011
Geografisk: Sverige
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fario_lover Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2012 kl. 18:02
Jeg tror/mener at det er fordi at de fanger store bytte dyr i overfladen, ligesom de hvide hajer fanger säler i syd afrika.
Näste gang pröv store fiske imitationer, som fiskes hurtigt under overfladen.

Knäk og bräk
Bo Teut Kloster
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2012 kl. 21:20
fisk har jo ikke fitness centre !!
næhh - jeg tænker der må være en årsag dertil - hvilken??
det er ikke logisk for mig át en fisk svømmer op i åen i april-juli mnd. og så skal der spares på krafterne frem til gydningen - dette klare vi lige med noget akrobatik bare for sjov - nej der er sikkert en årsag, både i fersk og saltvand.
Til top
Thomas Franzen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
franzen75 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér franzen75 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2012 kl. 21:33
Jeg ved at nogle regnbueørreder springer ud af vandet for at ramme ned i flokke af mindre fiske, som derved bliver lammet af vandtrykket længe nok til at ørreden kan vende rundt og æde de stille liggende fisk! Men om det er samme teknik havørreden bruger....?
Så skulle man jo bare mene at man ville få kontakt til en fisk, hvis det var pga af et ædegilde! Der var utroligt mange aktive fisk i forskellige størrelser fordelt over hele revet, ca200m hvad jeg lige lå mærke til. Og det helle gik så i stå igen lige så pludseligt som det begyndte! efter ca 20min. vil jeg tro! Så hvis de jagede fisk så stoppede de alle omtrent samtidig ligesom det starte over hele revet på en gang???
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres