Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken Sage til kyst.

 Besvar Besvar
Forfatter
Benberg eliasen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kenneth eliasen

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kenneth eliasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvilken Sage til kyst.
    Sendt: 15 Jun 2012 kl. 21:21
Står og overvejer at købe en Sage i kl. 7 til kysten hvad er efter jeres mening den beste ?
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2012 kl. 21:34
lige et par ord ud fra hvad jeg hurtigt har prøvet af stænger... Xi3, one og tcx samt den gamle tcr...

Alle stænger er fede stænger som kaster langt, men på hver sin måde..

tcx er den hurtige stang som laver smalle linebuer og lange kast hvis timing og teknik er fuldstændig i orden.. selv mindre fejl gør at det hele falder sammen for dig.. Dog er tcx en anelse mindre krævende end tcr modellen var det..

One er en stang som sagtens kan kaste langt, men gør du kan koncentrere dig lidt mere om vandet og uden at på samme måde skulle tænke over kastene..

xi3 kunne også være en mulighed, og er også en hurtig stang som kræver timing og teknik..

Tcr er noget af det mest rendyrkede men når man rammer timing så præsterer den også 25 plus meter kast med en klasse 5.. men de hurtige stænger kræver altså at man har styr på timing... Kunne stå og kaste flere flotte kast og så bare en lille fejl og der ligger 15 meter line i en stor klump..

jeg ville finde en forhandler hvor du kan prøve tcx, one og xi3 direkte op imod hinanden med den line du vil benytte.. så får du selv et billede af stængerne og hvordan de arbejder..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2012 kl. 21:35
 køb du dig  hellere en orvis, helios tipflex.!!!!!!Smile
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2012 kl. 21:35
Der er kun en... The One. Thumbs Up Jeg har ikke prøvet en 7 men har stor fornøjelse af en 9,6 kl 6. Men det er der sikkert mange meninger om, du må til din grejhandler og prøve et udvalg. Så finder du den bedste for dig.
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2012 kl. 21:50
TCR 691
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2012 kl. 21:54
Jeg har Sage One 796-4, og er den er super til kysten. jeg har ikke fisket med de andre modeller fra Sage, mest tidligere med loop Opti Coast 796-4 hvilket også er hurtig og god. One udskiller sig ved at stivheden i hele stangen giver meget ensartede og kontrolerede kast. Vægten er sølle 101g, og det er jeg blevet meget glad for også.
Topstykket knækkede for mig dog for en uge siden da jeg figthede en havørred, hvilket sikkert skyldes et hårdt slag fra en flue i forkert vind et par ture før det. Men det kan ske for alle, så f**k det garantien ordner det.

God stangClap


Redigeret af srosendal - 15 Jun 2012 kl. 22:01
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2012 kl. 21:54
Det er helt rigtigt Orvis Helios Tip #7 kanonkuglekaster.....
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 00:32
Jeg har lige købt en Xi3 690 og har i forvejen en tcx 691 og jeg må sige at jeg foretrækker tcx til at fiske med. Hvis du alligevel overvejer at slippe kassen for en ny stang, så er der ingen grund til at overveje Tcr. Den er overhalet og imo bør du koncentrere dig om One og Tcx. Derfra må det så blive en smagssag.

Glem iøvrigt al snakken om at "den straffer fejl" - Uanset dit kastetekniske niveau, kan du sagtens lære at kaste med en hurtig stang.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 06:23
Citat: Jabber


Glem iøvrigt al snakken om at "den straffer fejl" - Uanset dit kastetekniske niveau, kan du sagtens lære at kaste med en hurtig stang.


når jeg skriver sådan handler det mest om at hvis man står med meget line i luften, så kan det nemt falde sammen for en hvis man kikser lidt i timingen..

der virker one til bedre at kunne håndtere lidt mindre kiks i kastet, og ud fra de hurtige erfaringer jeg har med stængerne kræver one mindre koncentration omkring kastet..

tcx og tcr er fantastiske stænger, og i forhold til min gamle loomis cc cfr så må jeg indrømme de er meget mere harmoniske og konstante i deres måde og kaste på..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 07:07
Sjov tråd....
Vi er ude i nørderi og smagWink
Jeg har prøvet xi3, tcr og har købt en one 691. Tcx kender jeg ikke. Alle stængerne kaster jeg fint med. Hvis koncentrationen 100 % skal handle om længdekast, kan det godt ske, at der kan komme 2-3 meter mere på, med den hurtigste kæp.

Men er det jeg vil? Før havde jeg en xi2 og den kunne jeg kaste langt med. Da jeg prøvede en one var jeg solgt. Med den kunne jeg kaste mindst ligeså langt og den føltes, som en mere behagelig fiskestang. Jeg føler virkelig, at ligegyldigt hvad man byder den, så kan den være med overalt. Jeg har prøvet lette liner på kortdistancen og et 18 gr. Skydehoved hvor den presses hårdt. Jeg bruger dog et sage coastal på 16 gr og kortere på samme vægt og nogen på 14 gr.

Kort sagt, den føltes fuldstændig rigtig lige med det samme. Den faldt straks i min
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 07:16
[QUOTE=sage] Sjov tråd....
Vi er ude i nørderi og smagWink
Jeg har prøvet xi3, tcr og har købt en one 691. Tcx kender jeg ikke. Alle stængerne kaster jeg fint med. Hvis koncentrationen 100 % skal handle om længdekast, kan det godt ske, at der kan komme 2-3 meter mere på, med den hurtigste kæp.

Men er det jeg vil? Før havde jeg en xi2 og den kunne jeg kaste langt med. Da jeg prøvede en one var jeg solgt. Med den kunne jeg kaste mindst ligeså langt og den føltes, som en mere behagelig fiskestang. Jeg føler virkelig, at ligegyldigt hvad man byder den, så kan den være med overalt. Jeg har prøvet lette liner på kortdistancen og et 18 gr. Skydehoved hvor den presses hårdt. Jeg bruger dog et sage coastal på 16 gr og kortere på samme vægt og nogen på 14 gr.

Kort sagt, den føltes fuldstændig rigtig lige med det samme. Den faldt straks i min
smag. Sjovt nok tænker jeg mindre på kastet nu og mere på fiskeriet. Længde mæssigt kan jeg fint matche TCX gutterne, hvor deres teknik er iorden. 
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 08:09
Jeg har haft en TCR og jeg er enig, det er en kastekanon, men den kræver at teknikken sidder på rygraden. På samme måde som en TCX, den blev returneret efter 14 dage. Vi kunne slet ikke sammen. Så kom der en Orvis Helios tip i skabet og det var en ren svir, indtil jeg var så tåbelig at prøve en ONE. Den kan man byde alt og den ligger stadigvæk line ud og rammer man "kuglen" lige i nakken. Så smider den virkelig noget snor ud over stepperne. Jeg ved ikke hvad der er med den stang, den gør det bare så let. 
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 08:29
Citat: tolund

Jeg har haft en TCR og jeg er enig, det er en kastekanon, men den kræver at teknikken sidder på rygraden. På samme måde som en TCX, den blev returneret efter 14 dage. Vi kunne slet ikke sammen. Så kom der en Orvis Helios tip i skabet og det var en ren svir, indtil jeg var så tåbelig at prøve en ONE. Den kan man byde alt og den ligger stadigvæk line ud og rammer man "kuglen" lige i nakken. Så smider den virkelig noget snor ud over stepperne. Jeg ved ikke hvad der er med den stang, den gør det bare så let. 

Jeg har ganske kort tid ejet en "ONE" og må erkende, at jeg ikke kan se hvad den kan, som andre stænger ikke også kan, derfor kom den også hurtigt videre!

Nej, for at finde den rette, skal der prøves mange af, og der er ingen genvej, ved at lytte til andres erfaringer!

Mvh
Henning   


Redigeret af Henning - 16 Jun 2012 kl. 08:35
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 08:43
Citat: René H.N.

Citat: Jabber


Glem iøvrigt al snakken om at "den straffer fejl" - Uanset dit kastetekniske niveau, kan du sagtens lære at kaste med en hurtig stang.


når jeg skriver sådan handler det mest om at hvis man står med meget line i luften, så kan det nemt falde sammen for en hvis man kikser lidt i timingen..

der virker one til bedre at kunne håndtere lidt mindre kiks i kastet, og ud fra de hurtige erfaringer jeg har med stængerne kræver one mindre koncentration omkring kastet..

tcx og tcr er fantastiske stænger, og i forhold til min gamle loomis cc cfr så må jeg indrømme de er meget mere harmoniske og konstante i deres måde og kaste på..


Vil give René ret her ... Har selv prøvet Helios tipflex - super fed stang men den straffer også med det samme hvis du er ude i de helt lange dobbelthaul kast, hvor din timing lige glider et lille sekund ... 

Det er nemlig smag og behag - prøv dig frem - jeg har selv sage one i kikkerten ... for mig skal jeg kunne kaste uden at tænke et eneste sekund på teknik, men jeg skulle kunne stå og spejde ud over vandet og bare lade stang arbejde :)

Held og lykke med det.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 09:26
Henning du har helt ret, der er kun en vej. Gå til en grejbisse og prøv dem. Der er lige så mange meninger, om hvad der er den bedste stang, som der er fluefiskere på dette forum Tongue
Til top
Benberg eliasen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kenneth eliasen

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kenneth eliasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 10:15
Tror jeg tager mit hjul under armen på mandag og drager mod go-fishing ;) kan høre der er lige så mange erfaringer og meninger om " SAGE STANGEN" som der er kyst fisker. Men tak for jeres svar. Altid hyggeligt at høre folk's arkumenter.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 10:39
Citat: Kenneth eliasen

Tror jeg tager mit hjul under armen på mandag og drager mod go-fishing ;) kan høre der er lige så mange erfaringer og meninger om " SAGE STANGEN" som der er kyst fisker. Men tak for jeres svar. Altid hyggeligt at høre folk's arkumenter.

Det er da det du skal gøre, men desværre har Go-Fishing ikke Winston i deres sortiment, så hos dem får du ikke prøvet det ypperste! Wink http://winstonrods.com/category/rods/boronII-MX.php

Mvh
Henning
Til top
hans lindegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flyfisherman

Tilmeldt:: 22 Feb 2003
Geografisk: Østfyn/sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfisherman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 14:02
Uden at kende din kasteformåen,
Så husk at hurtige stænger lader og aflader hurtigt
Derfor kastetempo må ned , så bliver det også lettere at ramme timingen
Måske et kastekursus .
Jeg ser mange have fede stænger de ikke kan udnytte , fordi de tror
Hurtige stænger skal ha hele overarmen.
Du skal ha en ONE model 691 Men prøv evt den nye loop cross kl 6
Hans Lindegaard
Til top
Benberg eliasen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kenneth eliasen

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kenneth eliasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2012 kl. 23:30
Har været i go fishing og prøve lidt stænger og Helios og sags one fangede min opmærksomhed. Men de er sku halv peberet. Hvad lægger sig tættest op af de stænger som er til at betale for penge ;)
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 00:10
hej
synes du begrænser dig selv en del ved kun at fokusere på sage.
 
mærker som scott- winston-loomis-loop
 
er helt på linie med sage. og i nogens øjne bedre,
 
det meste afhænger af temperament og kaste stil.
 
hilsen Jan
 
 
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 00:17
Har - eller har haft Helios, TCR, TCX og ONE - og har prøvet Xi3. Jeg er helt på linie med Jakob oppe i tråden, nemlig at valget skal stå mellem TCX eller ONE (i 9 fod). Jeg ville nok holde på de grønne - og de er ikke specielt svære at kaste med, det er en myte. Min Helios blev byttet til en TCX meget hurtigt efter at jeg første gang fik en TCX i hånden Thumbs Up
Mvh JB
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 05:45
du kan også se nærmere på tfo og guideline.. der får du en del for dine penge..

guideline lpxe er en ganske fed stang, som kaster fremragende og med en fed aktion.. jeg er glad for de lpxe jeg har haft.. og de kan findes meget billigt som brugte hvis man vil dette..

tfo har jeg haft en pro jeg var ganske glad for, og kunne da godt finde på at prøve en bvk på et tidspunkt.. Tfo bvk får virkelig mange flotte ord med på vejen fra alt og alle næsten, og til en ny pris omkring 2000 kr er det jo en fin pris også..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
zdravko lozancic Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
joly

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: als
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér joly Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2012 kl. 11:49
Hej
Kan ikke lade være med at blande mig i debaten!!
Jeg vil anbefale dig en Albright EXS!!! Har set nogle til salg  her på forumet!!
Meget letkastende og langtkastende samtidig!! Belagt med kvarts og kan modstå slag fra fluen og jeg har kastet i en orkan med den!! Har ikke prøvet Sage så ingen komentar om deres stænger!!
 
Håber du finder det du søger???
 
K&B
Lozancic
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres