Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

handsker til håndtering af fisk

 Besvar Besvar
Forfatter
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: handsker til håndtering af fisk
    Sendt: 16 Jun 2012 kl. 07:44
ja jeg skal bruge et par handsker til håndtering af fisk der skal genudsættes..

men hvad skal man købe, vil gerne give prisen for et par kvalitetshandsker der ikke skader fiskenes slimlag..

men må indrømme jeg ikke har tjek på hvad handsker der er egnet til formålet, og hvad der bestemt ikke er egnet..

på forhånd tak for hjælpen
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 10:54
Würth har nogle fine nogen som jeg har været med til at bruge når jeg har strøget fisk i KSF. Det er sådan en halv gummi handske....
 
/Søder
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 11:32
Jeg har lavet en landehandske med en galvaniseret ring syet ind omkring kanten af handsken. Og monteret en af de her magneter man også bruger til fangstnet, og sat den i vadebæltet. Mens man holder flex på stangen, propper jeg hånden i handsken og trækker den af magneten. Så er er ingen våd rådden handske i lommen der skal fettes efter, og bruges to hænder til at få på. Dette var en grøn Dot handske, men kunne jo også være modellen Henning anbefaler. Ringen er ca 10 cm i 3mm tråd. Hånden skal naturligvis bare nemt komme i gennem.

Redigeret af srosendal - 16 Jun 2012 kl. 11:35
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 16:13
Henning-->>
de minder om de maxiflex jeg normalt bruger når jeg laver havearbejde, bygger om osv.. troede bare ikke de var gode til formålet..

Søren-->>
lyder som et spændende projekt.. og kan da godt være man skal overveje dette...

er det noget med de dot handsker ikke er optimale til håndtering af fisk Confused
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 16:58
Kan være jeg spørger dumt, men hvorfor ikke en våd klør fem? Synes det må være det optimale :)
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 17:04
Her kan i se hvordan Henning og dem bruger deres handsker som der bliver linket til. Det virker vist fint. Handsker

Redigeret af Hoffen - 16 Jun 2012 kl. 17:05
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 18:30
@ Marc.
Ja, hvad er mere naturligtThumbs Up
 
IJ
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 18:47
Citat: Lucius

Kan være jeg spørger dumt, men hvorfor ikke en våd klør fem? Synes det må være det optimale :)

Citat: IvanJeppesen

@ Marc.
Ja, hvad er mere naturligtThumbs Up
 
IJ

Synes bare tit at våde fisk og våde hænder gør at det er svært at få ved haleroden af fisken.. Der tror jeg handskerne vil give lidt bedre greb og derudover også skåne fiskene lidt mere end ens våde hænder..

Citat: Hoffen

Her kan i se hvordan Henning og dem bruger deres handsker som der bliver linket til. Det virker vist fint. Handsker

det minder meget om mine maxiflex.. men kunne også være man skal overveje et par sealskin handsker.. så får man et par vandtætte handsker kunne jo være rart nok i visse situationer..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 18:52
Ja hvis det er for, at skåne fiskens slim/skæl lag, vil en våd klør fem være langt bedre end enhver handske, der jo vil "suge" sig fast til skæl laget, og når fisken bevæger sig (og det gør sådan nogle jo), vil ødelægge dette.

Jeg har så aldrig selv brugt handsker til "behandling" af fisk (undtagen til store gedder), så måske er jeg gået glip af noget der Big smile

Mvh. - Kim -
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 18:57
Helt enig Kim, lidt der jeg vil henad.. Uanset hvilket handske det er, så kan den ikk være så blød osv som selve håndfladen.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2012 kl. 19:04
fiskeplejen anbefaler en våd bomuldshandske eller våde håndflader..

jeg kunne bare forestille mig at landingen er nemmere med en handske, og sikrer at fisken hurtigere kan gribes ved halen og lige holdes og afkroges før genudsætning..

men er ikke sikkert tingene forholder sig sådan, og kan godt være at handsker er dårligere for fiskene end de bare næver..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2012 kl. 07:52
Et link til en side der beskriver alt om genudsætning.
 
Vh.  IJ
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2012 kl. 09:16
Citat: IvanJeppesen

Et link til en side der beskriver alt om genudsætning.
 
Vh.  IJ


bud nummer 3

Sørg for, at hænderne er våde eller benyt våde bomuldshandsker, når fisken håndteres.

så var interesseret i at høre hvad andre anbefalede..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2012 kl. 15:52
Når vi bruger handsker til stygning handler det om ikke at miste grebet om fisken og ikke så meget om fiskens slimlag . Ved direkte fiskeri på kysten feks ville jeg aldrig sanvende andet end en våd klør 5 !
/Søder
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2012 kl. 16:53
Henning-->>

kan der være noget om.. dog kunne jeg bare forestille mig det var nemmere at håndlande og genudsætte en havørred langs åen, ved at anvende handskerne..

det skal siges at de skal bruges ved fiskeriet langs åen, for at være fri for at have dem op i net og derefter tilbage i åen..

med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2012 kl. 17:28
er der ikke noget med det ikke er så godt hvis det er koldt - temperaturforskellen på vand og en 37 grader bar hånd...
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2012 kl. 19:47
Jeg ville stadig nøjes med våde bare sålænge det handler om genudsætning og så endelig lade være med at løfte fisken ud vandet ....
Jeg tager selv fisken i halen og vender den med bugen opad og fjerne krogen mens fisken er i vandet ...efter min mening den mest humane måde at håndtere genudsætnigs fisk på....
/Søder
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2012 kl. 20:59
lyder til problemet er mindre end jeg har gjort det til.. var som sagt for at undgå og nette fiskene ved genudsætning..

må prøve med hænderne og bare fugte dem ved genudsætning..

takker for svarene..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres