Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Øjer til spinnestang

 Besvar Besvar
Forfatter
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Øjer til spinnestang
    Sendt: 17 Jun 2012 kl. 09:21
Halløj.
Min gamle men gode ABU Conolon spinnestang til laksefiskeri trænger til nye øjer. Jeg er for nylig gået væk fra monofil og over til fletline og jeg bruger udelukkende multihjul. Hvilken type øjer skal jeg montere på stangen.
Hvordan "afmonteres" den gamle lak ved øjerne?

Vh. Bendtsen
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2012 kl. 10:45
Jeg har tidligere monteret rigtig mange stænger. Det er jeg holdt med fordi jeg mener monteringsdelene er alt for dyre i forhold til prisen på færdige stænger. Men du har en klinge du er glad for, så hatten af for dit nostalgiske tiltag. 
Du skal vælge øjer med to ben og de behøver ikke at være ret store. På en 10 fods har jeg ud over topøjet monteret 2 stk 4,5 mm, 3 stk 6,5 mm 1 stk 8,5 mm, 1 stk 12,5 mm og 1 stk 17 mm. 
Du afmonterer de gamle øjer ved at skære ovenpå foden til øjet kan tages af. Ofte kan du fjerne resten af tråden ved at finde enden og trække den af. Resten af lakken skal skæres ind mod øjet. Vær forsigtig og hold kniven parallel med klingen så du ikke skærer i fibrene men kun i lakken. Mange klinger er "malet" så det kan godt være at noget af denne lak skaller af, det betyder ikke noget for holdbarheden af klingen. For montering af øjer må der findes noget på youtube, ellers prøv google. Niels Vestergårds bog om fremstilling af grej er også meget informativ.
Mvh LR
Til top
Klas Bendtsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bendtsen

Tilmeldt:: 04 Maj 2004
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2012 kl. 15:16
Hej Lars
Tak for svaret. Hvilken type øjer vil du bruge. Der er jo en del forskellige typer.
Vh. Bendtsen
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2012 kl. 21:07
Klas, jeg har haft det samme problem et par gange. Jeg ringede til Hvidovre sport og fik nogle rigtig gode råd. For at få det som passede helt prc til stangen så skar jeg de gamle øjer af og sendte til dem, efterfølgende fandt de så det der helt prc skulle bruges, og prisen var der ikke noget at sige til.
Super service og hurtig betjening!!
/frede
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2012 kl. 21:58
Jeg ville vælge tobenede s.i.c. øjer fra ækvatorsport. Derudover skal du bruge en tråd type D. Søg under gør det selv. Til sidst skal du bruge noget tokomponent Flexcoat-lak der skal  blandes i meget præcise mængder og allerhelst en grillmotor. Du kan også skære et par hakker i en papkasse og vende stangen hver halve time over et halvt døgnConfused
Ækvator har desværre ingen lak på deres hjemmeside, men ring til dem.
Til top
Stephan Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SWH

Tilmeldt:: 24 Okt 2011
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SWH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2012 kl. 16:29
SiC er at foretrække til fletline, men alconite er nu også helt fint og en del billigere. Ramme i rustfrit stål eller titanium til saltvand.

Du kan varme lakken op med en lighter og skrabe med et nyt barberblad, men lav endelig ingen mærker i klingen, da det vil blive et svagt punkt. Monter med den rigtig tråd og epoxy.

Der er nogle rigtig fine guides til dette på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=g3jGp86ASbI&feature=related
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2012 kl. 17:50
Hej Klas
Jeg ved ikke om dette link kan hjælpe dig.
 
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres