Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Poly snor i Mylartube - indfarve.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Poly snor i Mylartube - indfarve.
    Sendt: 22 Jun 2012 kl. 17:25
Jeg har brug for lidt inspiration, til indfarvning af noget polygarn.
 
Jeg har igennem mange år bundet rigtig mange Røde Juletræer, og har bevaret det fyld, som er i tuben.
 
I den rigtige kvalitet (Mylar Tubing Fl. Red) er indmaden i røret hvid poly, og det har jeg op gennem årene brugt til vinger på tørfluer og laksefluer.
 
Nu er hvid jo spændende i begrænset omfang, og jeg kunne godt tænke mig at farve den hvide poly.
 
Jeg har forsøgt med dylon, men det binder absolut ikke på den hvide poly.
 
Er der nogen, som har erfaring med at farve den type polygarn?
 
Jeg har en ide' om, at hårfarve, måske kan gøre det, mest fordi de prøver, der er på farverne er lavet i kunststof, og ligeledes farve til parykker, men hårfarve er noget stads at rode med, det er hårdt for åndræt og huden, og koster det hvide ud af øjnene.
 
Tush er også prøvet, det er fint til små mængder fluer, men alt for tidkrævende, vis der skal produkseret større mængde fluer.
 
Er der gode tricks og ideer, angående indfarvning af poly garner, så er jeg med på en lytterWink
 
På forhånd tak.
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 22 Jun 2012 kl. 17:26
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2012 kl. 22:56
Den velbevogtede hemmelighed....
Du skal bruge den hårfarve som frisører bruger, og ikke den til hjemme brug som kan købes alle steder.

Den professionelle version kan du købe her:
http://jyskfrisørlager.dk/shop/frisoer-haarfarver-uden-14c1.html eller find andre hårfarver på siderne. HUSK du SKAL have Beize med også.

En mindre velbevogtede hemmelighed...
Brug Veniard farve. ½ tsk til 1 liter vand.. lad snoren eller hvad det nu er du vil farve ligge i badet omkring 70 grader indtil farven er lidt mørkere end du vil have den. Først DER tilsætter du en spsk 32% eddikesyre og røre rundt i et par minutter. Skyld under rindende lunkent vand.

Et problem med Veniard farve (og andre farver af samme type) er at de farver bedst ved blødt vand. Har du alm. hårdt postevand i hanen kan det være mere end meget svært at farve bl.a. rød eller kingfisher.
Desværre forsvinder kalken ikke ved kogning af vandet, så fortvivl ikke om der er farver som rød du ikke får god resultat med. Alt afhænger næsten udelukkende af vandet. Hemmeligheden ved vandet er SNE eller regnvand.

Knæk & Bræk

Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2012 kl. 23:07
Hej Finn.
 
Mange tak for dit svar.
 
Nu er jeg ikke nybegynder ud i farvning af fluebindings materialer, idet jeg har farvet i små 50 år, men din opskrift med Veniard er prøvet, og  desværre mislykket, men jeg har ikke temperaturen holdt ved 70 grader, så det skal prøves igen.Wink
 
Vi har over flere omgange forsøgt at indfarve den type Poly, der er i Mylar rør, og har haft den opfattelse, at overfladen på de enkelte fibre, skullet lukkes op.
 
Vores gode ven Preben Torp Jacobsen roede i en periode med nakker, som blev fotofarvet, og fixeringsbade blev forsøgt, men var alt for kostbart, set i lyset af, hvad de originale Poly strimler koster.
 
Jeg har så tilgengæld idag, det ønske at kunne farve netop den type Poly garn, da jeg har temmelig meget liggende, og det ville være synd og skam ikke at prøve at få det farvet.
 
Jeg har en ide' om at jeg kunne lave en del rackelhaner og ander tørflue halløj, så jeg klør på, og ser på, om det kan lykkes.
 
Mvh
P.K.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jun 2012 kl. 23:23
Hej Per,

Det lydet hen imod at farven ikke vil "binde" ordentlig på garnet når du farver.
Du kan prøve at for dobble mængden af eddikesyre og gerne op til en halv deciliter (eller lidt mere). Alm. eddike dur ikke da der skal en liter i eller sådan noget. Det er syren der binder farven så den sidder fast.

Ellers prøv hårfarven, den er brugbar til næsten alt.
Du blander farven og beize i forhold 50/50 til en grød som du smøre dit materiale ind i. Det lader du ligge i 30-45 min til det har den ønsket farve. Når det er færdig vasker du det i alm. shampoo.

Skal du ud i noget helt vildt, så prøv sprit bejse, men det kan også ende i ekstremer.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres