Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gedde på meget let aborregrej

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gedde på meget let aborregrej
    Sendt: 29 Jun 2012 kl. 09:54
Vi var taget på en aftentur på Buresø, hvor vi målrettet gik efter de store aborrer, jeg fiskede med en lille let 6-fods stang, kastevægt 2-10 gram, 0.18 nylonline på hjulet, og en lille gul jig.

På dette set-up hugged en pæn stor gedde, som det tog næsten 20 minutter at køre træt, den blev ikke vejet, men vores gæt er, at den lå et sted mellem 4 og 5 kilo, og jeg kan hilse og sige, at det altså er noget af en oplevelse, at fange og fighte en så stor gedde på let grej som er dimensionet til aborrer.


Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Daniel Kristiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dani8600

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 301
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dani8600 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 13:43
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 14:29
Citat: Niels Riis Ebbesen

Vi var taget på en aftentur på Buresø, hvor vi målrettet gik efter de store aborrer, jeg fiskede med en lille let 6-fods stang, kastevægt 2-10 gram, 0.18 nylonline på hjulet, og en lille gul jig.

På dette set-up hugged en pæn stor gedde, som det tog næsten 20 minutter at køre træt, den blev ikke vejet, men vores gæt er, at den lå et sted mellem 4 og 5 kilo, og jeg kan hilse og sige, at det altså er noget af en oplevelse, at fange og fighte en så stor gedde på let grej som er dimensionet til aborrer.


Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
Hej Niels
 
Hvorfor en fangstkrog
 
Ole T
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 15:54
Citat: tranholm

 Hvorfor en fangstkrog 

Når det handler om gedder, så betragter jeg fangstkrogen som den mest skånsomme løsning, med den behøver jeg ikke at røre ved fisken, og jeg kan holde den i vandet under afkrognigen, og i dette tilfælde er den så lige løftet op i et par sekunder til fotografering.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 16:09
den er forhåbentlig død? Ellers er det en idiotisk handling.. Og vægten er max 3 kg.
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 16:28
< ="" ="text/" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0"> < ="" ="text/" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0"> Ja 3 kg max inc gaffen.. Men ingen tvivl om det er komplet idiotisk at tage en fisk der skal genudsættes med en gaf.

Redigeret af taro - 29 Jun 2012 kl. 16:28
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 17:52
1 - Det er satme dårlig stil NRE!

2 - Den bette agnfisk er da ik stor !

3 - Brug gællegrebet næste gang du fanger sådan et monster!

Men pas på, fisk i den størrelse der kan sagtens vælte båden !

Rasmus
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 18:31
Jeg har set børn lave bedre C&R Censored
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 18:39
Fin lille gedde - Sådan en gammel ræv som dig troede jeg havde lært gællegrebet...
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 23:14
Det handler om tro og overbevisning, for der findes ikke noget videnskabligt bevis for, at gællegrebet er mere skånsomt end at man med en fangstkrog laver et 2-3 mm hul i geddens hageskind.  En af fordelene ved fangstkrogen er netop, at man kan afkroge gedderne uden at berøre dem og ta' dem op af vandet. Og der er i øvrigt flere risiko faktorer ved gællegrebet, som jeg helst vil være fri for. 

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 23:17
Citat: EsbenL

Jeg har set børn lave bedre C&R Censored

Jeg har oplevet børn, som har argumenteret mere sagligt...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jun 2012 kl. 23:20
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: EsbenL

Jeg har set børn lave bedre C&R Censored

Jeg har oplevet børn, som har argumenteret mere sagligt...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Clap Tillykke
Til top
Carsten Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten T. Nielsen

Tilmeldt:: 01 Dec 2011
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten T. Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 07:22
Citat: Niels Riis Ebbesen

Det handler om tro og overbevisning, for der findes ikke noget videnskabligt bevis for, at gællegrebet er mere skånsomt end at man med en fangstkrog laver et 2-3 mm hul i geddens hageskind.
Man kunne også bare bruge øverste etage. Det kræver sgu ikke meget rotation under kasketten, for at vide hvilken metode der er mest skånsom.
 
En af fordelene ved fangstkrogen er netop, at man kan afkroge gedderne uden at berøre dem og ta' dem op af vandet.
Du har nøjagtigt de samme fordele med gællegrebet, og prøv så lige at tage et kig på dit eget billede Clap
 
Og der er i øvrigt flere risiko faktorer ved gællegrebet, som jeg helst vil være fri for. 
Hvis du er så bange for den "frygtelige" gedde, bør du helt enkelt ikke fiske efter den.
Dette link udtrykker fint min opfattelse, af folk der benytter den kujonagtige gaf.

 
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Redigeret af Carsten T. Nielsen - 30 Jun 2012 kl. 07:34
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 08:39
Fangstkrogen er absolut den bedste måde at gøre det på de kan holdes i gællerne eller øjenhulen nej tak fangstkrogen er at foretrække mange svenskere gør det også det letter afkrogningen meget og det skader ikke Det lille hul efter krogen gror hurtigt til igen og arret kan vise om gedden har været fanget før ( et lille visitkort ) så nils forsæt med det
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 08:40
Jeg afkroger så mange fisk som muligt i vandet, uden at røre fisken ved at holde i forfanget eller i agnen hvis det er muligt. Bestemt ikke fordi jeg er bange for at røre den eller dens tænder.
 
Men ja, pas på den ikke snapper efter dig.
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 08:43
Citat: pip_ser

Fangstkrogen er absolut den bedste måde at gøre det på de kan holdes i gællerne eller øjenhulen nej tak fangstkrogen er at foretrække mange svenskere gør det også det letter afkrogningen meget og det skader ikke Det lille hul efter krogen gror hurtigt til igen og arret kan vise om gedden har været fanget før ( et lille visitkort ) så nils forsæt med det
 
Tag da lige og vågn op. Der er åbenbart nogen der ikke kan blive klogere.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 08:44
Uha som du ka du store mester
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 08:46
Citat: Lucius

Jeg afkroger så mange fisk som muligt i vandet, uden at røre fisken ved at holde i forfanget eller i agnen hvis det er muligt. Bestemt ikke fordi jeg er bange for at røre den eller dens tænder. 

Det er udmærket løsning, som jeg også anvender til mindre gedder, men denne gedde er faget på grej dimentioneret til aborrer, og man kan altså ikke fastholde en 4-5 kilos gedde i en 0.18 line.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Carsten Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Carsten T. Nielsen

Tilmeldt:: 01 Dec 2011
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten T. Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 08:53
Citat: pip_ser

Fangstkrogen er absolut den bedste måde at gøre det på de kan holdes i gællerne eller øjenhulen nej tak fangstkrogen er at foretrække mange svenskere gør det også det letter afkrogningen meget og det skader ikke Det lille hul efter krogen gror hurtigt til igen og arret kan vise om gedden har været fanget før ( et lille visitkort ) så nils forsæt med det
 
 
Utroligt fordoms bekræftende indlæg. DeadDead
 
Squeal like a pig!! Wink
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 09:04
Citat: Lucius

 Tag da lige og vågn op. Der er åbenbart nogen der ikke kan blive klogere.

Så længe det ikke er videnskabeligt bevist, at den ene metode er mere skånsom end den anden, så er og bliver det et spørgsmål om TRO, der afgør hvad vi vælger, og ja, vi må endnu en gang konstatere, at der er rigtig mange lystfiskere som er salige i deres TRO.

Jeg er i øvrigt i den salige TRO, at op til 99% af gedderne sagtens overlever en genudsætning, hvad enten det sker på den ene eller anden måde, og min TRO bestyrkes af, at i alle de søer hvor jeg fisker regelmæssigt, der er bestandene af gedder og størrelsen af dem støt vokset hen over de sidste 20-30 år, og det hænger helt klart sammen med, at der hen over det samme tidsrum er blevet færre madfiskere, og mange flere som dyrke C&R.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 09:07
NRE
Så sålænge  det ikke er videnskabeligt bevist at du er klogere end os andre må vi godt kalde dig dum - bare fordi vi TROR du er det?????
Come on........
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 10:18
Haha du er da også en true idiot!

Den der lille gedde ku du da ha landet i et akvarie net!

Og ja, det er da klart at det er bedst for fisken med en piercing i læben, istedet for at blive skånsomt afkroget i vandet.

Som Esben siger, så har jeg også set handicappede børn udøve bedre c og r !
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Eriksen

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 14:52
Er enig med de fleste her. Gaf er KUN til spise fisk som alligevel skal dø?!.. vil klart mene at gællegrebet er mere skånsomt! men ikke mere om det. vil dog på pege at den fisk ikke ser ud til veje mere end 3kg i mine øjne? og er egentlig ikke det vilde på en UL stang?..
jeg fisker mest med UL og har da landet utrolig mange gode fisk over de 5kg og et par på meteren på ul ! og en 3-4kgs er ikke det vilde for være ærlig.
og en fight på 20 min? + gaf ? den fisk er for udmattet til at jage og vil derfor nok dø.
blot min mening.
Til top
Niels Holler Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niels Holler

Tilmeldt:: 20 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Holler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 15:43
Holdaop ...der er nok en der skal dukkes hva Wink  .......længe leve janteloven Thumbs Up
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 846
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 16:42
Jeg tvivler på at den gedde Niels har taget op af vandet med fangstkrogen lider større skade end billedene der er på 2 store gedder i folks profil billeder.
 
Jeg har selv taget samme gedde i en privat sø ved isfiskeri 5 vintre i træk alle 5 gange blev den gaffet op med en minigaf på samme måde næsten som Niels har gaffet sin,den femte vinter måtte den lade livet. så gedden på knap 9 kg overlevede 4 gaffninger.
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 17:27
Citat: Kevin rostrup

Jeg tvivler på at den gedde Niels har taget op af vandet med fangstkrogen lider større skade end billedene der er på 2 store gedder i folks profil billeder.

He,he... Thumbs Up
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 17:38
Citat: Niels Holler

Holdaop ...der er nok en der skal dukkes hva Wink  .......længe leve janteloven Thumbs Up
Hvor er det lige Janteloven kommer ind i billedet??? - Det handler om brugen af en specifik håndtering/landingsmetode brugt under en foto-seance ved C&R-fiskeri og har altså intet med Janteloven at gøre  .......længe leve fejlanvendelsen af begreberThumbs Up
Til top
Niels Holler Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niels Holler

Tilmeldt:: 20 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Holler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 18:30
sikke en ond stemning ... det må være den afslappende hobby vi ha her Wink

Redigeret af Niels Holler - 30 Jun 2012 kl. 18:42
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 19:11
Citat: Jeg tvivler på at den gedde Niels har taget op af vandet med fangstkrogen lider større skade end billedene der er på 2 store gedder i folks profil billeder.
 
Helt enig!
 
Kan heller ikke få øje på hvori forskellen ligger på om man prikker gedden med gaffen i underkæben eller kroger den på en stor jerkbait eller lignende med op til flere store trekroge svingende rundt som kan skade gæller og øjne...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Mads Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MBM Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 19:12
Steen, Udtalelser som "sådan en bette fisk kan da landes i et akvrienet", "den agnfisk er da ikke stor" og "pas på at den ikke vælter båden" (citeret ud fra hukommelsen, med risiko for fejl:-)) kunne måske godt lede tankerne hen på at folk er ude at lufte janteloven. Fred være med det. NRE er vel ikke stort bedre selv og jeg er helt enig i at gaf er til de fisk der skal gokkes. Tillykke med den fine fisk Niels, det glemte de andre vist at sige:-)
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 19:23
Gedden er fin - tillykke med den. Har sikkert været underholdende på det grej.
MEN har man først en gang set en gedde hvor hele underkæben er splittet ad fordi den sprællede på en gaf så bruger man den ikke længere.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 19:50
Citat: MBM

Steen, Udtalelser som "sådan en bette fisk kan da landes i et akvrienet", "den agnfisk er da ikke stor" og "pas på at den ikke vælter båden" (citeret ud fra hukommelsen, med risiko for fejl:-)) kunne måske godt lede tankerne hen på at folk er ude at lufte janteloven. Fred være med det. NRE er vel ikke stort bedre selv og jeg er helt enig i at gaf er til de fisk der skal gokkes. Tillykke med den fine fisk Niels, det glemte de andre vist at sige:-)
De nævnte udtalelser har da intet med Janteloven at gøre, udtalelserne er kommet i en sammenhæng, hvor de fremstår som lysende eksempler på lystfisker-ironi og sagt til "tøsen" NRE, som jo indirekte forklare brugen af gaffen med; at han er bange for at få flænset fingrene af gedden. I geddefiskerkredse anses det altså for mega-tøset, hvis man er bange for at få lidt gedderifter - Jantelov min bare r..  
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 22:57
@niels 

Jeg har set meget få mennesker benytte en gaf korrekt til C&R , og din udførelse er desværre os fyldt med mangler, bla er du igang med en "brækstangs" manøvre på fisken, og det er præcis på den måde du holder fisken at den får splittet underkæben, den måde fisken knækker bagover mens den som du siger har en tynd metal pind igennem sit bløde skind, kan den ganske simpelthen ikke holde til, hvis du virkelig vil bruge andet end gællegreb/hænderne, så brug da en lip grip. der er du i "sikker" afstand på krokodillerne.


Mvh Morten
Til top
Mads Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MBM Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 23:02
Hatten af for dig Steen Kehler, du er satme ubehagelig, igen.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jun 2012 kl. 23:13
Citat: MBM

Hatten af for dig Steen Kehler, du er satme ubehagelig, igen.
Så man er ubehagelig fordi, at man argumentere for sit synspunkt - Hm!, det er vist det, som man kalder for en usaglig kommentar, igen.
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2012 kl. 14:14
Nu er det jo ikke en kattekilling han har fanget. Jeg har selv brugt gaf til at lande Gedder, men uanset om fisken vejer 1, eller 10 kg. så er det god stil at tage den med hånden - for det er jo ærligt talt et meget dårligt fiskebillede. Jeg bruger ikke gaf mere, men en Lip-Grip i stedet, den gør præcis det samme, men der er større sikkerhed for fisken, da der ikke er en krog der kan smutte det forkerte sted hen. og om der kommer et lille hul i undermunden på den, tror jeg sku ikke betyder så forfærdeligt meget. det er tynd hud og det vokser sammen igen. 
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
René Jespersen

Tilmeldt:: 26 Maj 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2012 kl. 15:07
Mads, du rammer hovedet på sømmet! Jeg giver dig fuldstændig ret!
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Eriksen

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2012 kl. 17:24
har vist engang hørt man ikke må holde en gedde sådan pga. at indvoldene ligger sig forkert i fisken fordi de presses ned?.
MEN ved ikke om dette er sandt, mener blot at have hørt det.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2012 kl. 19:36
 jeg er ikke sikker på at sådan  et lille hul  bare lige lukker sig igen""   den arbejder jo konstant, med  kæbetøjet.    ud over det!  var linen 0,10 siden at der ikke kunne lægges lidt mere pres på..  20 min.  ahh.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2012 kl. 19:47
Man kan læse folderen DTU har udgivet omkring landing og genudsætning af gedder på:
http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit:44600/datastreams/file_6599756/content

Måtte have været en spændende fight du havde Niels på så let grej.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Eriksen

Tilmeldt:: 06 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Eriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2012 kl. 19:57
Citat: kano3

 jeg er ikke sikker på at sådan  et lille hul  bare lige lukker sig igen""   den arbejder jo konstant, med  kæbetøjet.    ud over det!  var linen 0,10 siden at der ikke kunne lægges lidt mere pres på..  20 min.  ahh.


tror nærmere end 0,05 ! den jo latterligt at bruge 20 minuter på sådan en gedde?
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2012 kl. 20:39
Citat: finnjensen

Man kan læse folderen DTU har udgivet omkring landing og genudsætning af gedder på:
http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit:44600/datastreams/file_6599756/content

Måtte have været en spændende fight du havde Niels på så let grej.


 
Synes folderen fra dtu afslutter diskussionen. "undgå helt brug af gaf"
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2012 kl. 21:26
Citat: Lucius

Citat: finnjensen

Man kan læse folderen DTU har udgivet omkring landing og genudsætning af gedder på:
http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit:44600/datastreams/file_6599756/content

Måtte have været en spændende fight du havde Niels på så let grej.


 
Synes folderen fra dtu afslutter diskussionen. "undgå helt brug af gaf"

Thumbs Up
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2012 kl. 21:54
Nej, det er selvfølelig relativt, og det er heller ikke for at forsvare det at man laver unødvendig skade på fisken. Jeg mener bare at en gedde, godt kan tåle det sker (til en vis grad) Det er selvfølelig at foretrække at fisken får så lidt skade som muligt ved landing. 
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2012 kl. 21:59
Citat: MadsAndersen

Nej, det er selvfølelig relativt, og det er heller ikke for at forsvare det at man laver unødvendig skade på fisken. Jeg mener bare at en gedde, godt kan tåle det sker (til en vis grad) Det er selvfølelig at foretrække at fisken får så lidt skade som muligt ved landing. 
 
Det er muligt at den godt kan tåle det. Men hvorfor tage chancen når man har flere bedre muligheder? Der er ingen grund til at køre den længere ud når man har det sort på hvidt.
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2012 kl. 22:18
Jeg siger jo ingen steder at man skal tage chancen....! Så luk du den bare sort på hvidt der. 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2012 kl. 23:32
Citat: Lucius

[Synes folderen fra dtu afslutter diskussionen. "undgå helt brug af gaf"

Jeg vil hellere undgå brugen af "kloge Åge'er"

MVH
NRE


Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 01 Jul 2012 kl. 23:32
Til top
Morten Bach Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mortenxxx

Tilmeldt:: 10 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mortenxxx Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2012 kl. 09:19
Pas på jeg ikke melder jer alle til dyrenes beskyttelse. Smile
Skulle vi ikke indføre human lystfiskeri. dvs fiskeri uden kroge Wink
iihh hvor kunne vi alle hygge os.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2012 kl. 10:01
Citat: Mortenxxx

Pas på jeg ikke melder jer alle til dyrenes beskyttelse. Smile
Skulle vi ikke indføre human lystfiskeri. dvs fiskeri uden kroge Wink
iihh hvor kunne vi alle hygge os.

Hornfisk på silkesnor!! Cool
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Morten Bach Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mortenxxx

Tilmeldt:: 10 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mortenxxx Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2012 kl. 10:20
Citat: finnjensen

Citat: Mortenxxx

Pas på jeg ikke melder jer alle til dyrenes beskyttelse. Smile
Skulle vi ikke indføre human lystfiskeri. dvs fiskeri uden kroge Wink
iihh hvor kunne vi alle hygge os.

Hornfisk på silkesnor!! Cool

Kan de stakkels kræ ikke risikere at få viklet deres næb sammen af de modbydelige silketråde og dermed ikke kunne få vandgennemstømning igennem til gællderne og dermed dø Embarrassed
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum