Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Orm med til Norge

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Orm med til Norge
    Sendt: 03 Jul 2012 kl. 20:10
Hej
 
Skal have familien med til Norge og tænkte at ungerne godt kunne få nogle timer til at gå med at fiske med orm.
Og de koster jo en "bondegård" der oppe , og er aldrig til at grave, når man har brug for det.
Er der nogen der kender til reglerne om indførsel af regnorm til Norge ?
På de fleste elve står bare følgende uden uddybning "Ved innførsel av naturlig mark til Norge må nasjonalt regelverk følges."

Mener at have hørt en gang at man godt måtte medbringe orm sålænge de ikke opbevares i jord.

Mvh. Kim
 



Redigeret af Kim Rasmussen - 03 Jul 2012 kl. 20:12
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jul 2012 kl. 21:18
Vi har i mange år haft orm med som har gået nogle dage i renset mos, dagen inden kommer vi nyt mos i en æske ,sorterer hele og friske orm fra og tager med, da vi aldrig er blevet stoppet,kan jeg ikke vide hvordan tolderne ville stille sig til det, men ormene er renset for jord og det er vel det der er problemet.


Efter kraftigt regnskyl kan der også i Norge lyses orm lige som herhjemme.


Redigeret af folp - 03 Jul 2012 kl. 21:19
Til top
Kim Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim-salmo

Tilmeldt:: 23 Okt 2005
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim-salmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2012 kl. 00:35
Orm må ikke være i jord, når de indføres i Norge
 
Mvh
Kim
Til top
Jesper Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jesper Christensen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2002
Geografisk: Nordjylland.
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jesper Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2012 kl. 09:00
Hej Kim
No problem
  • Meitemark som fiskeren selv har gravd er det lov å ta med til Norge. Det må ikke følge med jord/muld eller kompost1 . Marken bør derfor ha gått seg fri for jord i rent vann på forhånd, og fraktes i sagmugg, cellulosemateriale eller ren torv med opphav i europeiske land.

Hilsen

JC Sæby

Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2012 kl. 10:46
Hej Jesper, Kildeangivelse?
Til top
Jesper Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jesper Christensen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2002
Geografisk: Nordjylland.
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jesper Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2012 kl. 13:01
Veterinærmyndighederne i Norge under
sentrale forskrifter etter Lov om laksefisk oginnlandsfisk......Søg og man skal finde Wink
 
Hilsen
JC
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2012 kl. 15:36
#Frank Pedersen Smile

At lyse orm har ikke noget med regnskyl at gøre. Ormene dyrker simpelthen sex (finder partnere i græsset) når det er mørkt, for ikke at blive til "fuglemad".

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 04 Jul 2012 kl. 15:43
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2012 kl. 16:55
 Jow, prøv at sige det til dem efter 3 ugers hedebølge uden regn i Juli ,så kan vi jo se hvor mange du kan få på en time ,10? en time i August efter skybrud giver 500, så lidt har det med regn at gøre :) 
Til top
Henrik L. Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maskinmester

Tilmeldt:: 05 Jun 2009
Status: Offline
Beskeder: 199
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maskinmester Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2012 kl. 17:06
hej... du kan bare købe orm herhjemme i din nærmeste grej butik, også fortæller du at du skal til norge, for så bliver de pakket til eksport fra deres leverandør, også er der ingen problemer.
 
har gjort det sådan de sidste 12 år.
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2012 kl. 17:11
Ja jeg fik lige prisen i Hirtshals 88 kr +moms og porto for 50 stk store regnorm,

det er over 2 kr stykket, men let ,jeg husker min bror og jeg i 1962-63 fik 12 kr for en liter .
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2012 kl. 17:11
#Frank Pedersen Smile

Jo det ka`du da ha`ret i, men det er så ikke at "lyse"orm. Hvis det er knastørt, må de jo bruge strøm eller "hammerslags" metoden.

Strøm er sikkert lige så forbudt i Norge som her hos os he he. Men 2 skruetrækkere med henholdsvis en plus og en minus ledning snoet rundt om og så banket ned i jorden med ca. 100 - 120cm. afstand, så spræller det op med orm efter 1 minut. Orm SKAL bruge ilt for at kunne overleve, så derfor holder de deres gange åbne, eller kravler op når det regner.

Hvis man er udenfor strøm tilgang, kan man banke en pæl på ca. 5-10cm. tykkelse (evt. en metal do.-) godt ned i jorden. Sørg for, at der er ca. 50-70 cm. over jorden. Slå så en hel del gange sidelæns på pælen, og vibrationerne får ormene til at tro, at deres lufthuller bliver lukkede, og kravler op.

ADVARSEL: Hvis man prøver strømmetoden, så husk at VAND (vådt græs) er SUPERFARLIGT, da det leder strømmen hen gennem græsset, således at du vrider dig mere end ormene, når du tager dem mellem skruetrækkerne (Har prøvet)

Mvh. - Kim - 


Redigeret af kikophil - 04 Jul 2012 kl. 17:12
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2012 kl. 17:19
HeHe, jo har i årenes løb prøvet dine metoder, og de virker da også , men jeg finder mine orm på en tilfældig skole fodboldplads ,som har sommerferielukket, og det bliver for bøvlet på den måde, det er svært nok at forklare tilfældige hundeluftere og andre nysgerrige hvad der foregår.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2012 kl. 17:27
OK - som knægt boede vi tæt på den lokale kirke - præsten og hans meget store baghave med en masse miabella træer der aldrig blev "høstede". Frugterne blev skovlet op i en enorm mødding, og da vi spurgte pænt, om vi måtte grave lidt orm fik vi ja til det.

Jeg siger dig - 4-5 spadestik så havde vi orm nok til 15 personer. Det var helt utroligt.

Mht. at lyse orm så ringede vores nabo en nat efter politiet da han så mærkelige lys inde hos naboen (os).

Det var så mig, der var kravlet ud af mit værelses vindue med en standerlampe og en forlængerledning for at lyse orm. Nå men politiet tog det nu meget pænt, og den historie blev der grint en del af, på den lille villavej he he. Og sikkert også hos politiet på stationen LOL
Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 04 Jul 2012 kl. 17:28
Til top
Kim Rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2012 kl. 22:46
Tak for svarene
 
Mvh. Kim
Til top
Kristoffer Vestergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KV. Avatar

Tilmeldt:: 23 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KV. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2012 kl. 23:18
Mht. køb af orm så kan du bestille dem selv direkte her.
 
 
Tror også det er herfra en god del af de danske grejforretninger køber deres orm.
 
Mvh.
KV.
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 07:41
Hej
Jeg kan se i indlæg at du nævner du køber orme i danmark og tager med til Norge.
Kan jeg spørge hvem du bestiller hos, og kender du ca. prisen?
Følger - eller kan jeg kæbe - en ormekasse med, som jeg kan bruge til transporten ?

Tak for forhånd :-)
vh/Jens
Til top
kim bernt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lowlevell

Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lowlevell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 10:55
citat kim korskjær: Strøm er sikkert lige så forbudt i Norge som her hos os he he. Men 2 skruetrækkere med henholdsvis en plus og en minus ledning snoet rundt om og så banket ned i jorden med ca. 100 - 120cm. afstand, så spræller det op med orm efter 1 minut. Orm SKAL bruge ilt for at kunne overleve, så derfor holder de deres gange åbne, eller kravler op når det regner.

Jeg mener du er forkert på den, orm ånder gennem huden og jeg har førhen opbevaret regnorm i syltetøjsglas fyldt med vand. De lider på ingen måde døden i deres gange ved regnvejr. Nok en af de myter det ikke er til at komme af med.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2013 kl. 18:02
Citat: lowlevell

citat kim korskjær: Strøm er sikkert lige så forbudt i Norge som her hos os he he. Men 2 skruetrækkere med henholdsvis en plus og en minus ledning snoet rundt om og så banket ned i jorden med ca. 100 - 120cm. afstand, så spræller det op med orm efter 1 minut. Orm SKAL bruge ilt for at kunne overleve, så derfor holder de deres gange åbne, eller kravler op når det regner.

Jeg mener du er forkert på den, orm ånder gennem huden og jeg har førhen opbevaret regnorm i syltetøjsglas fyldt med vand. De lider på ingen måde døden i deres gange ved regnvejr. Nok en af de myter det ikke er til at komme af med.
 
Hej Big smile
 
Som du selv skriver, så ånder regnorm gennem huden! - Hvad tror du, at de ånder? Wink Hvis de ligger i et glas vand, skal der til stadighed være en vis mængde ilt i vandet - ellers dør de.
 
Men det er rigtigt, at de kan tåle vand, da de kan filtrere ilten fra vandet, og pumpe vandet ud af kroppen, og det er fordi, regnvejr giver dem mulighed for at være over jorden uden at tørre ud, at de kommer op, og søger føde her. Det må jo være som at få åbnet for salatbaren for en vegetar LOL
 
Regnormen er forøvrigt en børsteorm, og børsteorm lever jo på steder med lav iltindhold...
 
Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 20 Maj 2013 kl. 18:15
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Maj 2013 kl. 06:52
Der nævnes 

Hvilke orm er så bedst til f.eks. Norge: Tigerorm eller store canadiske orm ?

(Hvidesande skal have 500,. for ét kg. (ca. 800-1000))

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2013 kl. 21:24
#Jens Big smile  
 
Waugh... Til den pris må de da være selvfangende LOL
 
Du må da selv ud og fange nogle store danske regnorm. En kraftig lygte. Efter kl. 11.00. Det er bedst når det IKKE er fuldmåne. Ud på en græsplæne, og så er de der, når de har sex og søger føde. Det er de helt store der her kommer frem, så ud over oplevelsen, sparer du en masse penge.
 
Forskellen på tigerorm og canadiske orm er vel udover størrelsen, at der er masser af spræl i tigerormene. De canadiske orm er så noget større, men ikke så livlige.
 
Uden at have prøvet det, ville jeg selv lave en "cocktail" af ca. half/half. Bevægelsen fra tigerormene for at aktivere jagt/forsvars instinktet (hos laksene LOL) samt de canadiske for, at lave lidt fylde der giver indtryk af noget, der størrelsesmæssigt kunne være værd at gafle i sig!. Men det er så bare en teori selvf. Big smile 
 
Mvh. - Kim -
 
 


Redigeret af kikophil - 25 Maj 2013 kl. 21:28
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2013 kl. 07:56
Hej Kim
halv/halv er faktisk også noget jeg har overvejet. SÅ enig. 

Pris?....har ikke kunnet opdrive noget billigere :-(
Alternativt er vel jord mellem neglene....men der ska sku en del orm til....

Én dag ved Gaula/Norge med vandføring ved Gaulfossen på vel i gennemsnit ca. 150 til 250 m3/s (i starten af juni) "koster mange orm" :-).....for en uge bør antallet af orm det skal være til rådighed vel være på ca. 600 til 800 orm.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2013 kl. 19:13
Hej Big smile
 
Ja - gør det selv metoderne indebærer jo altid noget kropsmotion og knofedt - samt tid, men de første 2 ting skulle vi "småfede" danskere jo have godt af LOL
 
Er det ikke sådan forøvrigt, at kompostorm er det samme som tigerorm?. De ligner da hinanden, og der er spræl i dem begge. Har ikke lige undersøgt det, men måske er der en prisbesparelse at hente (gør jo sjældent noget Big smile)
 
Og så den humoristiske del:
 
Hvis jeg havde en have (bor i lejlighed), ville jeg helt sikkert indrette mine egne orme kulturer. Jævnfør mit tidligere indlæg om "præstens blommebaserede kompostbunker", og de mange orm der her var, kan jeg tilføje, at disse orm syntes at fange flere fisk end andre almindeligt opgravede orm - fra haver og plæner etc.
 
Mon ikke de gærede blommer/mirabeller var det, der i første omgang fik ormene til at "råhygge" sig (ormeparty?) - og senere hen, når de skulle præsenteres for interesserede fisk, syntes ekstra lækre, når de nu havde lært at smide hæmningerne LOL
 
Mvh. - Kim
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2013 kl. 20:47
Jeg Bestiller mine Orm Her Meget Billiger en hvidesandeormeeksport 
De laver også orm Til Norge 238 kr for 630 stk orm (1 kg)



Für Angeln: Riesen-Rotwürmer (Dendrobena); Kanadische Tauwürmer

 1 kg Groß (ca. 630 Stück)

32,00 €


http://www.superwurm.de/index.htm



Redigeret af Glen - 26 Maj 2013 kl. 20:53
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres