Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Enhånds stang til speykast

 Besvar Besvar
Forfatter
bo søby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bo søby

Tilmeldt:: 09 Mar 2008
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bo søby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Enhånds stang til speykast
    Sendt: 10 Jul 2012 kl. 19:44
Hey
Er der nogen som kan kommer med forslag til et enhåndsstang som selv en nybegynder kan kaste med
har selv en Zspey z1 kl. 6 stang og den kan jeg ik få til at virke ved underhånds kast har prøvet med 18-20-25 gram`s skydehoveder  
Hvad skal jeg købe i stedet
Hilsen Bo 
 
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 19:51
Hej Bo

jeg ville overveje og få en god instruktør til at hjælpe dig videre, frem for at købe nyt grej..

nyt grej er altid lækkert men tror ikke det hjælper dig i denne situation..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 19:52
Hej Bo
 
Et kastekursus Smile
 
Pengene er bedre givet ud end til en anden stang der kan det samme som den du har.
 
Mvh
Lasse
Til top
bo søby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bo søby

Tilmeldt:: 09 Mar 2008
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bo søby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 20:01
ok det kan også godt være en mulighed
Men syntes ik rigtig at man kan spænde stangen op i frem kastet
Hvor langt plejer i at lave jeres skyde hoveder til underhånds kast
Mvh Bo
 
 
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 20:13
Hej Bo
 
 
Linen er altafgørende! -Ikke mindst til underhåndskast!
Jeg kender ikke din stang, men vil tro at den klassemæssigt ligger på højde med Scierras modeller, da Henrik Mortensen har haft chefdesignerposten i begge firmaer..
 
Jeg vil anbefale dig at montere en monofil runningline, eksempelvis "Rio Slickshooter 35 lb".
Dertil et hjemmelavet skydehoved. Klip en flydende "Rio Norwegian Shooting Head #10" over på midten, så du får 2 skydehoveder på hver 6,5 meter. -Jeg vil næsten tro at den af bagtaperingen fungerer bedst på din stang.
Til sidst en 10 fods intermideate Poly Leader, eller en 8 fods synkende Poly Leader, samt en tip af nylon eller fluorocarbon.
 
Systemet er helt specielt og meget let at kaste underhåndskast med. Jeg bruger det i sø, å, P&T og på kysten i medvind. Det er designet af Jørn Fischer..
Jeg har skrevet lidt om det på denne side i afsnittet "Den gyldne mellemvej": http://mikandersen.dk/Fluefiskeri.htm
 
Skydehovedet kan du købe hos Korsholm, som har dem på tilbud nu.
 
-Når det er sagt, har de øvrige ret i at der skal teknik til og dermed noget instruktion..
 
 
Mvh Mik :-)
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 20:16
Nu kan jeg se at vi bor i samme ende af landet. Hvis du har lyst til at prøve det før du går i kast med det, er du velkommen til at komme til Silkeborg og prøve en af mine opsætninger... Tro mig.. Du bliver overrasket over hvor let det er at kaste med! -Enormt funktionelt til praktisk fiskeri!!
 
Mvh Mik :-)
Til top
bo søby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bo søby

Tilmeldt:: 09 Mar 2008
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bo søby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 20:23
Tak mik
jeg tror at jeg har fundet problemet
mine skyde hoveder er ihvertfald længere end 6,5 meter. Tror mine er ca. 8,5-9 meter
tekniken har været der( til hus behov) men med en anden stang
men den solgte jeg desværre ( loop aeg 9.kl.8 )
Mvh Bo
 
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 20:52
Det er helt sikkert en fejl 40 du oplever. Du får formentligt skabt slækline i dit "bagkast" eller D-loop om man vil.
Nu skriver du ikke hvor i østjylland du er fra, men jeg ved at FFFD's Århus afd. bugner af dygtige instruktører.
Til top
bo søby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bo søby

Tilmeldt:: 09 Mar 2008
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bo søby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 21:00
Jeg kommer fra århus
jeg er medlem af FFFD og har tænkt på at kontakte dem og har snakket med en fra grejbiksen
Har du en nem løsning på slækline ? korter hoveder vil det måske hjælpe ?
Mvh Bo
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 21:05
I starten er det altid nemmere at styre en kort line men ellers er det et spørgsmål om øvelse.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 21:39
Kortere hoveder er ikke nødvendigvis løsningen!
 
Løsningen på slæk line er at lade være med at lave det, ganske simpelt!
 
De mest normale fejl 40 i speykast, er at man :
 
1. Starter med stangen for højt
2. Ikke får flyttet linen langt nok/ for langt rundt
3. Starter fremkastet for tidligt
 
Alle tre kan føre til at man ikke føler man bøjer stangen blandt andet.
 
Mvh
Lasse
 
Ps. 8-10 meter hoveder er glimrende begynder liner til at lære speykast.
 
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 23:32
Hej Bo.

Ser du skriver "teknikken" har været der før med et Loop produkt.

Måske ikke så mærkeligt da det er Göran fra Loop der har opfundet teknikken, tilpasset konstruktionen/taperingen på linerne og aktionen på vore stænger så de passer sammen til det perfekte underhåndskast. Det bygger såmen på helt enkle fysiske krav, af værktøjet og teknikken.

Jeg kan lære dig det. Med det rigtige værktøj og den rigtige teknik.
Efterfølgende kan du så selv mærke/ bedømme om det værktøj du anvender er det rigtige.
Så behøver du ikke spørge andre til råds, da du alligevel vil få forklaringer/løsninger i øst og vest, som kun kan gøre dig mere tvivlende.

Der kan skrives så uendeligt mange både rigtige og forkerte ting på papir, og man kan se kilometervis af videoer om fluekast/teknik. Det er som at se "Vild med dans" dejligt at se på, men hvor god danser bliver du selv af det.
Man kan naturligvis i teorien lære noget om det. Men der er altså noget forskel på teori og praksis. Og er det nu overhovedet det rigtige man har læst/set?

Men DU skal vide at når du øver kan du ikke se dig selv, DU kan ikke se dine fejl (som du 100% også vil benægte du gør) fordi du har så travlt med at koncentrerer dig så hårdt på det du har læst, eller de videoer du har set, så du helt sikkert selv tror du er fejlfri.

Og står du så og forsøger med et værktøj (uanset mærke) der måske slet ikke kan hjælpe dig, det kan være linen, vægten eller længden på samme, eller stangen, eller kombinationen af begge der gør det fysisk svært for dig, og du så samtidigt teknisk ikke har den store formåen, ja så bliver det svært, rigtigt svært.

Det er ærgeligt og kan give fustrationer uden lige, når det nu egentlig bare er så let hvis man følger fysikkens love og har værktøjet til at kunne gøre det.

Så giv dig selv chancen, lær det rigtigt en gang. Det er nøjagtigt så let som at have lært at køre på cykel, har du først lært det, glemmer du det ikke igen. Wink

Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 23:47
Et "korrekt" udført Speykast, kræver en del plads bagud, da der laves et ret stort "D".
Systemet jeg beskrev længere oppe i tråden, kræver ikke ret meget plads. -Faktisk behøver man ikke engang at lave et Speykast for at opnå fine kastelængder, da simplere underhåndskast fungerer fint. -Det er virkeligt let at kaste med!
Til praktisk fiskeri med en enhåndsstang, er systemet meget brugbart! -Speykast eller ej..
 
Et decideret Speykast er egentligt ikke særligt anvendeligt til danske forhold, da det helt enkelt fylder for meget til praktisk fiskeri. Det er fint nok i en bred skotsk elv, men sådan ser fiskevandene ikke ud her. -Tværtimod er plads altid et problem, da man ofte står i vand til livet, lige så snart man er vadet ud forbi bevoksningen.
 
Mvh Mik :-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres