Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste kl 4 line?

 Besvar Besvar
Forfatter
Niels Wendelboe Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels w Avatar

Tilmeldt:: 01 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bedste kl 4 line?
    Sendt: 04 Aug 2012 kl. 08:35
Hej med jer,
Jeg er på jagt efter en rigtig god line til min kl 4 BVK stang. Skal primært bruges til tørfluefiskeri.
Hvad vil I anbafale? Til min 6´er på kysten er jeg glad for min Outbound short, men tørfluefiskeriet har jeg ikke megen erfaring med.
 
Glæder mig til at læse jeres bud,
Niels
 
Til top
Brian Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Brian Johansen

Tilmeldt:: 08 Sep 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 08:45
Rio dart kører perfekt 
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 08:52
Citat: Niels w

Hej med jer,
Jeg er på jagt efter en rigtig god line til min kl 4 BVK stang. Skal primært bruges til tørfluefiskeri.
Hvad vil I anbafale? Til min 6´er på kysten er jeg glad for min Outbound short, men tørfluefiskeriet har jeg ikke megen erfaring med.
 
Glæder mig til at læse jeres bud,
Niels
 

Ved ikke hvilken der er bedst, men jeg har en Vision Vibe 85, som kun er blevet prøvekastet, - den er din for kr. 250- hvis du kan bruge den.

Mvh
Henning   
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 09:25
Citat: Niels w

Hej med jer,
Jeg er på jagt efter en rigtig god line til min kl 4 BVK stang. Skal primært bruges til tørfluefiskeri.
Hvad vil I anbafale? Til min 6´er på kysten er jeg glad for min Outbound short, men tørfluefiskeriet har jeg ikke megen erfaring med.
 
Glæder mig til at læse jeres bud,
Niels
 


Det afhænger lidt af hvor du skal fiske, altså om der er tale om korte eller lange kast.

Til korte og mellemlange kast bruger jeg selv en DT line, og til længere kast en SA Expert Distance WF4. Jeg er ikke tilhænger af kortklumpede liner til præsentationsfiskeri, idet de efter min mening ikke er nær så stabile i luften, og med andre ord giver en dårligere/voldsommere "aflevering" på vandet.

mvh
Allan
Til top
klaus jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
faith

Tilmeldt:: 13 Jan 2011
Geografisk: thisted
Status: Offline
Beskeder: 110
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér faith Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 09:30
Jeg kan varmt anbefale en rio trout Lt som virkelig efter min mening er den bedste præsentation line som stadig kan dække nogle meter
 
mvh klaus
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 10:04
Citat: wermuth

Citat: Niels w

Hej med jer,
Jeg er på jagt efter en rigtig god line til min kl 4 BVK stang. Skal primært bruges til tørfluefiskeri.
Hvad vil I anbafale? Til min 6´er på kysten er jeg glad for min Outbound short, men tørfluefiskeriet har jeg ikke megen erfaring med.
 
Glæder mig til at læse jeres bud,
Niels
 


Det afhænger lidt af hvor du skal fiske, altså om der er tale om korte eller lange kast.

Til korte og mellemlange kast bruger jeg selv en DT line, og til længere kast en SA Expert Distance WF4. Jeg er ikke tilhænger af kortklumpede liner til præsentationsfiskeri, idet de efter min mening ikke er nær så stabile i luften, og med andre ord giver en dårligere/voldsommere "aflevering" på vandet.

mvh
Allan
 
jeg vil give Allan helt ret,
ikke kortklumpede til præsentation,
og så skal den selvfølgelig være flydende,
jeg synes godt om linerne fra Barrio af,
 
hilsen Jan
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 10:47
Selvom den i manges øjne er "umoderne" er Cortlands 444 en fremragende line. Den har uændret været på markedet i mindst 20 år, har ikke særlige dikkedarer som trekantet, kort eller lang klump og den præsenterer fluen meget fint på alle distancer. At den desuden er lidt billigere end andre gode liner er ikke nogen skade. Desværre skal den hentes i udlandet, eksempelvis UK.
Scientific Anglers Mastery Trout er et godt (men dyrere) alternativ til Cortland linen.
Hvis du udelukkende skal fiske med mindre tørfluer og ikke skal kaste kort, er Scientifics nye VPT line rigtig god. Den har en meget lang fortapering, der gør at den ikke kaster så godt på kort hold og heller ikke er så god til belastede nymfer. Men ellers en rigtig god line med en fornem præsentation.
Til top
jimmi petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jimmi petersen Avatar

Tilmeldt:: 09 Maj 2010
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimmi petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 11:28
Hej
 
Der er kun en line der præstere på alle former for kast
 
Lee Wulf triangle taper
 
 
 
Jimmi
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 11:55
Hvis det er til en #4 stang og er til tørflue fiskeri, skal du i hvert fald ikke ha en WF line! Du skal ha en DT line.
Jeg vil klart anbefale en SA tout DT4 til din stang, det er en super smooth og virkelig delikat line!
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 11:59
Rio dart er jeg også helt tosset med - men igen ... Jeg ved ikke om det er specielt godt til tørflue - jeg ville måske også kigge på DT liner 

Mvh
Til top
Niels Wendelboe Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels w Avatar

Tilmeldt:: 01 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 13:17
Tak for alle jeres gode svar.
Jeg tror ikke jeg kan sige at jeg overvejende kommer til at kaste kort eller langt; det vil nok i praksis blive en blanding - og derfor også gerne en line der kan håndtere begge dele. Den kommer dog ikke på kysten.
Et tillægsspørgsmål; hvordan vil jeg opleve forskellen mellem DT og WF linerne?
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 14:39
Tjaaa...

Jeg har altid brugt DT i de jyske åer og WF ved vores kyster. DT lægger sig langt "blødere" ud uden plask ved endens nedslag. Herefter kommer så forfang og fluen svævende ud og ned så blødt som en enkelt fjer. Forfanget skal naturligvis være taperet.

Wf ryger en hel del længere ud. Den rammer vandet hårdere, men forfanget opfører sig næsten som forrige eksempel. Plasket fra fluelinens tunge ende kan desværre godt skræmme de sky ørreder væk - så det er ikke så godt i åerne/bækkene.

Mvh. - Kim -
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 17:03
Hvordan en line "rammer vandet" kommer mere an på, hvordan der kastes end det skyldes linetypen. Jeg bruger ofte kortklumpede WF'ere til tørflue.
Mvh JB
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 17:33
Citat: JB

Hvordan en line "rammer vandet" kommer mere an på, hvordan der kastes end det skyldes linetypen. Jeg bruger ofte kortklumpede WF'ere til tørflue.


Kortklumpede liner med en fornuftig fronttapering kan sagtens fungere til tørfluefiskeri, så længe man ikke skal kaste længere end klumpens længde + forfang, skal man kaste længere og dermed skyde line, så synes jeg at nøjagtighed og den fine præsentation "går fløjten" ...... , der synes jeg at en DT- eller longbellyline fungerer meget bedre.

Dette er MINE personlige præferencer i forhold til valg af line beregnet til tørflue- og nymfefiskeri, men man skal selvfølgelig vælge det der passer bedst til ens fiskeri og personlige ønsker.

Et godt råd er, at vælge en standard line, så som Cortland 444 eller SA Mastery Trout, og hvis man efter nogen tid finder fiskesituationer, hvor disse liner "kommer til kort", så har man selv gjort sig nogle tanker og kan måske vælge en specialline, der opfylder éns specielle behov.

God jagt på den "bedste" kl. 4 line Wink

mvh
Allan
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 17:50
Guideline Presentation WF4F synes jeg er en fremragende line. Kaster helt perfekt indenfor 15-20 meter. Super til underhåndskast!

Kan købes hos Korsholm m.fl. bl.a. Sportshuset (se link):


Bo


Redigeret af Bo Schødt Kluxen - 04 Aug 2012 kl. 17:56
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2012 kl. 18:14
Citat: Niels w

Tak for alle jeres gode svar.
Jeg tror ikke jeg kan sige at jeg overvejende kommer til at kaste kort eller langt; det vil nok i praksis blive en blanding - og derfor også gerne en line der kan håndtere begge dele. Den kommer dog ikke på kysten.
Et tillægsspørgsmål; hvordan vil jeg opleve forskellen mellem DT og WF linerne?
 
Hej Niels
 
Mellem en DT og en WF er der stort set ingen forskel indtil du har hele klumpen ude. Derefter bliver DT linen stille og roligt tungere, men nem at kontrollere, WF bliver som en havelåge. Pointen er jo at WF linen skal skydes afsted når klumpen er udenfor topøjet, DT linen bruges til der hvor der ikke skal skydes så meget line men mest af alt bæres en del line til de forskellige sjove præsentationskast (alle dem der giver godt frit drev til tørfluen Cool) Her tænkes der så ikke på de moderne opvejedede kortklumpede undskyldninger for rigtige skydehoveder Wink
 
Det er egentlig ikke om du kommer til at kaste kort eller langt, men om du kommer til at bære mere eller mindre line i dit tørflue fiskeri. Skal du bære meget, nap en DT eller langklumpet line alá Scientific anglers ED, Barrio GT125 etc. Skal du fiske mest i danske vande hvor de rigtig lange kast ikke rigtig kommer på tale kan en mellemlangklumpet WF line være et rigtigt godt valg. Kan anbefale Rio's LT, en forbedret udgave af wulff TT linen som er en anelse kort i klumpen.
 
Mvh
Lasse
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2012 kl. 21:51
Lige et lille bøvs på falderebet.

Der siges mange ting om liner, som alene er baseret på egne personlige erfaringer. Og personlige erfaringer er guld værd, men de duer sjældent til at drage konklusioner på andres vegne. Som f.eks. den sejlivede myte om, at skydehoveder er uegnede til tørfluefiskeri, fordi de larmer og præsenterer klodset. Ligeså almindelig påstanden er, ligeså forkert er den! Sådan er det måske for nogle. Andre har ingen problemer. For mig blev den myte begravet dybt under islandsk lave, da jeg for en del år siden var deroppe og fiske store og sky bækørreder i spritklart vand og blank overflade. Det foregik bl.a. med et 7,8 meter skydehoved til en klasse 5 stang, langt forfang med 0,14-0,16 spids og str. 18-22 fluer. Det gik fint, selvom det nok bliver svært at finde fisk, der er lettere at forstyrre med klodsede præsentationer.

Mange bider sig fast i nogle firkantede begreber. Fortalere for DT-linen til tørflue plejer at løbe skrigende bort ved tanken om at montere et skydehoved. I mange tilfælde ville det overhovedet ingen forskel gøre. Klip DT-linen midt over, monter en skydeline, og så fisker de med skydehoved uden at opleve den mindste forskel, medmindre de kaster længere end de 13-15 meter + forfang. Det gør man jo sjældent. Lidt konstrueret eksempel måske. Meningen er egentlig at nedbryde den mur af fordomme om skydehoveder og deres egenskaber.

Mit vigtigste krav til en god allround line til en klasse 4 stang er, at fronttaperingen skal være kort nok til at magte et langt forfang. Så kan man nemlig med det rette forfang bruge samme line til pyttesmå tørfluer og store tunge nymfer.

Johan
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Aug 2012 kl. 01:49
I dagens Danmark er der kun ganske få tørfluelokaliteter, hvor det er muligt at kaste med meget line udenfor topøjet. Sådan er det i hvert tilfælde, hvor jeg fisker. Der er siv, buske og træer overalt, og fiskeriet foregår på nært hold. Det er sjældent, at mere end min (ofte korte) klump er udenfor topøjet. Sjovt nok, at en af de mest kortklumpede hedder netop "Presentation" Wink
 
Men ok, DT'ere giver andre muligheder ved lidt længere kast mht at lægge linen anderledes på vandet - i kurver, bølger og sååå'n. Jeg bruger det ikke meget - nogle af situationerne kan klares med lidt "back-slash" med wf'eren.
Mvh JB
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum