Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Randzoner på 10 cm

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Randzoner på 10 cm
    Sendt: 08 Aug 2012 kl. 19:03
Landbo Syd bruger tid på at omgå randzonereglerne med den ambition at de kun ender med at blive 10 cm. Man kan mene meget om kommende randzoner, men Confused http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2012/8/8/LandboSydvilforpagtejord.htm 
 
Tricket er at forpagte randzonearealer ud til et fælles selskab, der så max skal udlægge 5 % til randzoner......mon den holder hjem LOL
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2012 kl. 21:14
Det er utroligt, de vil bare ikke hører på hvad eksperterne fortæller. Landmanden ved bedst og for at give deres påstand lidt mere vægt, så hyrer de en "ekspert/forsker" til at lave en rapport der beviser, at landbruget ikke sviner. Nu bruger de så en finte for at omgå randzonerne. Nej de er for langt ude. De skal fratages alt støtte til produktionen og marker. Ram dem på pengepungen, det er det eneste de har respekt for. Luk de bedrifter der ikke kan finde ud af at overholde gældende lovgivning.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2012 kl. 21:20
  der skal sgu ikke grines!  de "ejer" jo 70% af danmarks jord.    så  jo, den fikser, de nok også.  (er der ikke en smiley,  der viser("jeg for der rigtigt dårligt") mvh.  steen.
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Aug 2012 kl. 22:40
Hej Steen: 
jo denne her er vist meget passende Dead
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 00:07
Citat: Jakob Larsen

Landbo Syd bruger tid på at omgå randzonereglerne med den ambition at de kun ender med at blive 10 cm. Man kan mene meget om kommende randzoner, men Confused http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2012/8/8/LandboSydvilforpagtejord.htm 
 
Tricket er at forpagte randzonearealer ud til et fælles selskab, der så max skal udlægge 5 % til randzoner......mon den holder hjem LOL
Tja 5% af 10 meter giver jo 50 cm, så de der LandboSyd må jo være ualmindeligt dumme, når de har en ambition om 10 cm.... Herudover, så vil politikerne da lynhurtigt ændre loven, hvis de miljøfjendske bønder forsøger sig med den slags plat.
Til top
Mads Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MBM Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 09:40
Er det stadig meningen at der skal være offentlig adgang i randzonerne. Hvis det er tilfældet får jeg ødelagt min jagt totalt. Den "miljøfjendske, gylleudslippende lortebonde" som jeg har lejet jagten af har frivilligt lagt ca 15 meter brak på begge sider af en lille å. Dette giver 30 meter fantastisk jagt langs åen som offentligheden snart må lufte hunde på som det passer hver enkelt. LORTE RANZONELOV. Så længe at overflade vandet fra markerne bliver drænet ud i åerne kommer 10 meter randzone ikke til at gøre markant forskel for miljøet..... Jeg ved godt at I bliver sure men prøv nu alligevel at tale pænt til migWink
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 10:13
Citat: MBM

Er det stadig meningen at der skal være offentlig adgang i randzonerne. Hvis det er tilfældet får jeg ødelagt min jagt totalt. Den "miljøfjendske, gylleudslippende lortebonde" som jeg har lejet jagten af har frivilligt lagt ca 15 meter brak på begge sider af en lille å. Dette giver 30 meter fantastisk jagt langs åen som offentligheden snart må lufte hunde på som det passer hver enkelt. LORTE RANZONELOV. Så længe at overflade vandet fra markerne bliver drænet ud i åerne kommer 10 meter randzone ikke til at gøre markant forskel for miljøet..... Jeg ved godt at I bliver sure men prøv nu alligevel at tale pænt til migWink
Tja!, 50.000 ha mindre at sprede gødning/gylle og sprøjtemidler på - det vil jeg nu mene, ER en forskel... Og du skal nu ikke være bange for, at der pludselig skulle komme flere mennesker ud i det område, hvor du har din jagt, for de mennesker som har lyst til at færdes i den slags områder, de har altså været derude hele tiden.
- Super fedt med den randzonelov!
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 10:58
Mads, du har ret i dræningen, og overfladevand som render direkte i vandløbene.
 
Men som du også ved nu du omtaler jagten du har ved noget braklagt langs et vandløb ér.
De testprojekter DJ har kørt med økodrift, har både været rentable økonomisk, derudover enormt øgning af vildt bestande, så alt i alt - mange bække små gør en stor å i enden.
 
Og der skal jo fjernes én liter glyphosat for man kan fjerne 2.
 
Og offentligheden i naturen ? Ja jeg er fra kolding hvor jagtforeningerne har drevet fælles jagt i Marielundsskoven i årtier, råvildet, fasanerne og harene fiser rundt mellem benene på både skovgæster og jægere, så jeg tror på de flytter sig når man kommer tæt på og vender tilbage når der er ro.
I øgvigt er en brak jo også mest udbytterig hvis den bliver lagt ned en gang årligt.
Til top
Damsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hanfisken

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hanfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 12:54
Kan kun sige at det er danmarks historiens største røveri. Havde det været mig der havde været landmand havde jeg stoppet al udlejning for fiskeri dannet et selskab som så lejer jagtog fiskeretten hvor JEG siger god for medlemmer. Og en stor tyr kan vel holde de fleste væk. Landmanden går jo heller ikke i vores have
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 12:59
Citat: MBM

Er det stadig meningen at der skal være offentlig adgang i randzonerne. Hvis det er tilfældet får jeg ødelagt min jagt totalt. Den "miljøfjendske, gylleudslippende lortebonde" som jeg har lejet jagten af har frivilligt lagt ca 15 meter brak på begge sider af en lille å. Dette giver 30 meter fantastisk jagt langs åen som offentligheden snart må lufte hunde på som det passer hver enkelt. LORTE RANZONELOV. Så længe at overflade vandet fra markerne bliver drænet ud i åerne kommer 10 meter randzone ikke til at gøre markant forskel for miljøet..... Jeg ved godt at I bliver sure men prøv nu alligevel at tale pænt til migWink
 
 
Clap
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 13:51
Damsgård
Sikken gang vrøvl, bønderne ved vi jo nu faktuelt har forgældet vores land i en grad så alle er tvunget til at holde røven oppe på dem.
Dét er faktuelt Danmarks historiens største røveri.
Thats a fact jack...!
Til top
Damsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hanfisken

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hanfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 14:23
Jesper.
Ja du har ret i de får tilskud. 
Dette skyldes jo at vi forbrugere ikke vil betale prisen for varen. Her ligger der en masse politisk bag som vi nok ikke skal blande ind i vores debat.

EMen forestil dig at du som bonde tager et lån til at starte din virksomhed/ fabrik og dit lån er betinget af at du skal have ex antal dyrehold disse dyrehold er betinget af at du ex antal hektar nu tager staten ex antal hektar som du ikke må dyrke og nu kan du ikke opretholde de antal dyrehold det kræves for at opretholde produktionen. Kredit foreningen kræver ergo du kan ikke betale og deraf må forretningen stoppe. 

Dette kan jeg på ingen måder se skulle være en fair løsning.

Der er mange landmænd som nok skal klare den men der er også nogle der ikke kan og her er det nok de nye iværksættere der bukker under.d

Tænk på at en liter mælk er billiger end en liter vand.

Hvis vi fjernede tilskudet til landmændene så ville vores land jo komme til at ligne åkjær gods som det så ud forhen . Fantastisk jagt ren urskov. Men er det det vi ønsker?

Tænk på skjern å med alle de træer og buske der er blevet fjernet for at vi kan fiske det er vel også i den grad med til at ødelægge/ forringe naturen. Natur er vel i bund og grund noget. Vi menesker ikke har rørt ved altså noget der er vildt.

Og tilsidst et øko landbrug er jo ikke så øko når det kommer tilstykket efter som de får gødning fra et landbrug der ikke er øko her tænker jeg bla på Kalø. Og jagten nej den bliver nødvendigvis ikke bedre på et et landbrug der er øko.

Men randzonen hjælper vildtet ingen tvivl om det
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 18:04
Når man taler randzoner, bør man nok lige have i hovedet at bredejeren jo kompenseres, præcis som landbruget altid er blevet det, samtidig bør man også tænke på at de nye zoner, faktisk blot bør ses som en længe ventet opfyldelse af de "erstatnings" områder erhvervet indgik aftale om at udlægge, i stedet for den yderst hastigt oppløjede brak, et tiltag der forøvrigt aldrig rigtig kom i gang.
 
Og endelig er de udvidede zoner jo et resultat af erhvervets egen belastning af vor fælles natur, også et punkt hvor man hænger i bremsen, med hensyn til indgåede aftyaler om nedbringelse af tilførslerne.
 
Så der er vist ingen der "stjæler" fra landbruget.


Redigeret af Keld P. - 09 Aug 2012 kl. 19:17
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 19:03
Damsgaard problemet med landbruget er at der sidder nogle unge brushoveder af landmænd, der ikke kan blive store nok, hurtige nok og det er for lånte penge. Hvis man skal sætte penge til side, til dårlige tider. Så skal man jo til at betale skat og det vil man ikke. Så alt bliver smidt i hullet og lidt til. Ja så skal det gå galt, når de dårlige tider kommer og det gør de. Fiskeriet har været gennem samme tur for år tilbage. De gik på røven på stribe, da de dårlige år kom. Men helt roligt, landbruget skal nok overleve og dem der ikke kan må overlade ejendommen til en der har pengene til at drive den videre. Sjovt nok, så er det tit den tidligere ejer der stadigvæk bor på og driver landbruget videre. Nej jeg har ikke medlidenhed med landbruget og de har ikke selv kunnet finde ud af at begrænse deres udledninger til naturen. Det gør de folkevalgte så for dem, ved hjælp af randzonerne.
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 19:36
Og til dig Keld og mange andre når så landbruget har smidt lystfiskerne ud HVAD SÅ ?Cry Det må i jo have et svar på
Til top
Damsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hanfisken

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hanfisken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 20:17
ClapJohn

Clap

Utroligt som landmænd får skyld det ene og det andet. De er ikke lige stuerene alle sammen det er korrekt men største delen kører efter reglen og flere laver remisser og læhegn for vildtet.

Men vi lystfiskere er helt perfekte vi sviner ikke på deres jord. Plukker ikke bær eller frugt af deres træer, tramper ikke brinken ned, bruger ikke træ der ligger på jorden til et lille bål. Kort sagt tror vi lystfisker lige skal huske at når vi peger fingre er der altså tre der peger ind mod os selv......


Til top
Ove Johansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thage

Tilmeldt:: 08 Jan 2009
Geografisk: Holbæk
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 20:39
Til top
Ove Johansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thage

Tilmeldt:: 08 Jan 2009
Geografisk: Holbæk
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 20:44
Nu er jeg ikke helt inde i det med randzoner, men jeg har en ven som har et lille stykke have som grænser op til et vandløb, og der er masser af ørred i. Hvis han skal udlægge 10m skal han så rive sit hus ned eller flytte det?
Hvad med alle de andre huse som ligger lige sådan.
Loven gælder vel også for Dem?

Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 20:55
Det må vi håbe den gør Wink Ellers diskriminerer man jo
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 21:25
@Ove
Fra NaturErhvervs hjemmeside:
 
"Kompensationskortet udpeger altså ikke konkret, hvor der skal være randzoner. Der skal fx ikke være randzoner i haver, skove parker og lignende, uanset hvad kompensationskortet viser"
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 21:33
Det er korekt men man udpeger også grøfter der har været slettet i årtier så hallelulja for kortet og dem der opgraderer det
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Aug 2012 kl. 21:39
Mads Madsen
Husk at der skal være lovlig adgang til det udyrkede areal(randzonen) jvf Naturbeskyttelsesloven § 24. https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=127104#K4
I praksis skal dit areal grænse op til et areal der er lovlig offentligt adgang til før man må fise ud og lege hippie på din jagt.
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Aug 2012 kl. 23:16
Burde man ikke have iværksat en helt frisk omgang land/vandmåling før man udstak et kort med randzoner på kryds og tværs af landmændenes jorder, og uden vand i sigte.

Hvad gør landmanden så. De personer der står for disse randzoner, kan forhåbentligt indse, at der skal justeres kraftigt og hurtigt. Landmændene er jo i forvejen stærkt imod "sagen", så denne kedelige start hjælper jo nok ikke på det!.

Mvh. - Kim -
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2012 kl. 00:26
John - nu frygter jeg ikke nogen landmænd der bliver ramt af loven smider fiskerne på porten, det er jo fordi det er nogle gerrige mennesker de der vil dyrke 10 cm fra vandløb nu.
Og de får jo en lejeindtægt, og sige farvel til den ? Tror jeg ikke på.
1,4 milliard i jagtleje årligt hvoraf ca 60 % er opgivet til skat.
Resten ja de ryger i bøndernes lommer.

Gad vide hvordan det regnestykke ser ud med fiskeri ?
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2012 kl. 09:05

Som jeg har skrevet i en tidligere tråd har jeg ingen problemer med at smide jægere ud fra min jord  De er gæster uanset hvad de betaler men jeg bestemmer og de skal ikke fortælle mig hvad jeg skal gøre på min jord Problemet med den lov er bare at dem der laver kortene ikke passer deres arbejde mange af de grøvter der er udlagt som randzoner ikke eksisterer og ikke har gjort det i årtiet Oversat til dansk dem der laver kortene burde få fingren ud af RØVEN og passe deres arbejde Lave nogle kort der er op to date. Der kan let være en landmand der følger med her og siger disse bedrevidende der er her gider jeg ikke at høre på kontrakten er sagt op der er andre udefra der gerne vil betale store penge for fiskeretten se på Norge hvem der ude fra lejer det norske laksevand Det danske lakse og havørredfiskeri er helt super og meget eftertraktet og udlændinge brokker sig garanteret ikke hvis der bliver toggerfisker eller randsoner ikke bliver overholt og er ikke fortalere for ranzoner

Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2012 kl. 09:58
Der er jo en grund til, at det første år er afsat som indkøringsår/fjumreår; så har den enkelte landmand mulighed for at gøre indsigelse samt, at kortmaterialet bliver ajourført.
 
- Det kunne være en god ide, hvis nogle af de berørte landmænd kom på et naturvejleder-kursus og sidenhen lavede natur-rundvisning i randzonerne .
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2012 kl. 10:10
Man kunne sen dem der skal lave kortene på et job genoptrænings kursus Wink Så må de berørte landmænd have erstatning hvis det viser sig at der ikke findes grøfter eller andet der berettiger randzoner eller skal der så laves grøfter så kortene passer
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2012 kl. 10:51
Kære alle,

En meget stor del af vandløbene her i landet, har i mange mange år "naturligt" haft en randzone på 10-20 meter, simpelthen fordi det ikke har været muligt fysisk at dyrke den med maskiner. Derudover har der i mange mange år været en lovbestemt dyrkningsfri zone på to meter.

Altså, er det ekstremt få vandløb, som med den nye randzonelov, tager mere end et par meter ekstra fra landmandens dyrkningsarealer.

Faktisk er der mange landmænd, som ikke har kunnet dyrke jorden ned til deres vandløb, som nu kan se frem til en årlig erstatning for "randzone".

Så faktisk er det ikke fair, at landmændene hele tiden taler om , at nu må de IKKE dyrke de ti meter. Det er maximalt 8 meter de mister og i praksis, hvis man se på et gennemsnitsvandløb, er det meget få meter.

Alternativt skulle landmændene til at reducere deres kvælstofudledning på de højtliggende marker, hvis de ikke vil være med til, at reducere kvælstofudslippet, der hvor det er mest effektivt at reducere, nemlig de ti meter zoner lige op til vandløb og søer.

Men det er jo penge. Landbruget er presset og der er vel tale om et "spil" hvor de kæmper for så mange penge som muligt.

Men at de nu siger at de er ved at gå konkurs på grund af de ti meter ranzoner, det er ikke rimeligt, simpelthen fordi de har været på røven i flere år, og fordi randzoneloven først træder i kraft sidst på året 2013.....

Venlig hilsen

Niels Åge Skovbo
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2012 kl. 15:25
NÅS
Thumbs Up

"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2012 kl. 16:04
Citat: kikophil

Burde man ikke have iværksat en helt frisk omgang land/vandmåling før man udstak et kort med randzoner på kryds og tværs af landmændenes jorder, og uden vand i sigte.

Hvad gør landmanden så. De personer der står for disse randzoner, kan forhåbentligt indse, at der skal justeres kraftigt og hurtigt. Landmændene er jo i forvejen stærkt imod "sagen", så denne kedelige start hjælper jo nok ikke på det!.

Mvh. - Kim -


Det lyder næsten, som om du får dine input fra Venstre og BL. Og så er man i hvert fald sikker på at blive fejlinformeret om vandmiljøet! Det er meldt ud i offentligheden og til landbruget direkte, at der på fødevareministeriets hjemmeside er mulighed for at rette i kortmaterialet. Den mulighed er oprettet, netop fordi man er opmærksom på, at der er fejl i kortene.

Det eneste problem i det her er vist, at Venstre og BL bliver ved med at slå plat på det her. Det er useriøst som sædvanlig fra den kant, desværreThumbs Down

Johan
Til top
Dennis Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zinkoid

Tilmeldt:: 12 Nov 2010
Geografisk: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zinkoid Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2012 kl. 17:24
Synes man skulle forbyde dræning af alt landbrugsjord i stedet for de 10 m randzoner. Er træt af at høre nogle landmænd brokke sig hver gang de skal tage lidt hensyn til miljøet.

Dennis
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2012 kl. 18:24
#Johan
 
Vi får alle indput. Ellers havde ingen noget at sige til noget. Mine kommer mest fra nyhederne og her inde fra, hvor jeg (man) så sorterer det fra, man ikke synes er rigtigt. Resten ændrer man så til det mest sandsynlige og lægger så sit indlæg ind. Dette gør langt de fleste her inde fra. Nogle er så så priviligerede, at de har 1. hånds indformation fra evt. landmænd eller ministerier. Dette har jeg så desværre ikke i dette tilfælle.
 
Fint nok, at man kan gå ind og rette i kortmaterialet på en hjemmeside, men i mine øjne havde det været langt det bedste, om man fra ministeriets side selv havde opmålt og færdiggjort tegning af vores land. Ikke kun for landmændenes skyld, men også for andres. At landmændene indtegner randzoner giver jo heller ikke en total optegning af jordene/søerne div.
 
Og så har jeg desuden ALDRIG været venstremand add... LOL
 
Mvh. - Kim -
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2012 kl. 19:50
Citat: kikophil

#Johan
 
Vi får alle indput. Ellers havde ingen noget at sige til noget. Mine kommer mest fra nyhederne og her inde fra, hvor jeg (man) så sorterer det fra, man ikke synes er rigtigt. Resten ændrer man så til det mest sandsynlige og lægger så sit indlæg ind. Dette gør langt de fleste her inde fra. Nogle er så så priviligerede, at de har 1. hånds indformation fra evt. landmænd eller ministerier. Dette har jeg så desværre ikke i dette tilfælle.
 
Fint nok, at man kan gå ind og rette i kortmaterialet på en hjemmeside, men i mine øjne havde det været langt det bedste, om man fra ministeriets side selv havde opmålt og færdiggjort tegning af vores land. Ikke kun for landmændenes skyld, men også for andres. At landmændene indtegner randzoner giver jo heller ikke en total optegning af jordene/søerne div.
 
Og så har jeg desuden ALDRIG været venstremand add... LOL
 
Mvh. - Kim -


Har du overvejet, hvor stor og dyr en opgave det egentlig vil være at lave nye opmålinger? Jeg synes da, det her er noget smartere. Jeg mener, det er ikke svært at forestille sig, at man kan få landmænd til at klage! Jeg synes så bare, det er for useriøst, at nogle af dem i stedet udnytter situationen til politisk plat!

Jeg har såmænd ikke adgang til specielle kanaler. Jeg har bare fulgt med i aviserne. Der er ikke noget nyt eller hemmeligt. Det har været omtalt utallige gange.

Johan
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Aug 2012 kl. 20:19
#Johan
 
Tjaaa.. Jeg synes egentligt, at helt basic burde der være styr på opmålingerne. Vi har jo masser af landmålere, chef landmålere mm. der måske burde have haft hver deres stykke danmark at holde styr på, som en fast del af deres arbejde.
 
Du har helt ret i, at der er mange penge forbundet med det. Mange penge er uløseligt forbundet med politik, og så er der dømt massekamp. Hvem skal betale, og hvem får goderne. Det kan jo kun lade sig gøre i et demokrati som vores. Kan man bruge medierne til egen fordel står man også stærkt, da det flytter stemmer, fra de der blindt tror på disse.
 
Det bliver spændende at se resultaterne fremover. Mange landmænd boykotter jo allerede zoneplanerne, så de skal vel først tales/kompenseres på plads!.
 
Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres