Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lovændring vedr. overnatning og fiskeri

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Thøger Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskegrej-online

Tilmeldt:: 09 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskegrej-online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lovændring vedr. overnatning og fiskeri
    Sendt: 12 Aug 2012 kl. 16:16
jeg var på en karpetur og havde en dårlig oplevelse med at en mand nærmest smed mig væk fra søen da jeg havde slået et telt op, jeg skulle pille det ned omgående ellers ville "de" pille det ned. Det er ikke første gang det sker og har også hørt fra flere andre karpefiskere at de har prøvet det samme.

Denne hændelse resulterede i at jeg lige nu har skrevet et brev til vore miljøminister Ida Auken om et forslag til en tilføjelse til loven som kom sidste år der gør at man må overnatte i 145 danske skove uden tilladelse.

Tilføjelsen er selvfølgelig at det skal være lovligt at overnatte ved udvalgte danske karpesøer hvis intentionen er at fiske karper.

Jeg har henvist hende til denne side og her ville det være fedt hvis de karpefiskerene kom med deres inputs om hvordan man kunne gøre det bedre, eller bakke om om forslaget ved at give en stemme derinde

Spred dette budskab på hjemmesider og sociale medier, så vi bliver hørt.

Indlægget er her: http://www.karpefiskeren.dk/uncategorized/overnatning-ved-danske-karpesoer/
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2012 kl. 18:27
Jeg forstår ikke hvorfor karpefisker skal slå teltligene kostruktioner op for at fiske karper. ? Og slet ikke at du mener at der skal en lovændring til.. spørg dog losejeren om lov.. 
Mvh.. Thomas
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Vedel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2012 kl. 18:52
Jeg forstår heller ikke hvorfor fjeldfiskere har telt med, eller hvorfor nogen har et ruf på deres båd, eller for dens sags skyld at man bruger regntøj...
 
Forudsat at man har lov (vigtigt) til at opsætte et ly af teltkarakter, så sker det udelukkende af praktiske hensyn, rent bortset fra at en grøn bivvy gør karpefiskere meget mindre synlig i landskabet.  Teltslagning er som udgangspunkt ikke tilladt uden tilladelse, og det er helt ok med mig, men logikken i det for en karpefisker er klar nok, når man véd eller tror at en karpe kan komme forbi derude, og æde ens agn i løbet af de næste 48 timer (inkl i regnvejr) ..   Det er hvad englænderne kalder "The Waiting Game". Og så er der iøvrigt ikke noget så smukt som en skovsø om morgenen. Jeg ved at mange fiskere går glip af nogle fantastiske naturoplevelser ved ikke at prøve overnatninger ved vandet.  
Thomas
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2012 kl. 20:13
Citat: Fiskegrej-online

jeg var på en karpetur og havde en dårlig oplevelse med at en mand nærmest smed mig væk fra søen da jeg havde slået et telt op, jeg skulle pille det ned omgående ellers ville "de" pille det ned. Det er ikke første gang det sker og har også hørt fra flere andre karpefiskere at de har prøvet det samme.

Hvis der er tale om en privat sø eller at søen er ejet af en grundejerforening (men med offentlig adgang), så er der ikke så meget andet at gøre end at "nøjes" med parasolen - hvis man er ved offentlige søer uden for skovområder, så kan man lovligt bruge bivy (lukket på 3 sider og uden fast bund).

Redigeret af Steen Kehler - 12 Aug 2012 kl. 20:15
Til top
Thøger Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskegrej-online

Tilmeldt:: 09 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskegrej-online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2012 kl. 20:39
Jeg giver dig helt ret Thomas, der er ikke noget smukkere om morgenen og man kunne få nogle fantastiske billeder hvis man gik op i dette:)

Steen: Det lyder interessant, hvis dette er tilfældet kan man jo komme udenom problemet, men en bivvye har da alle sidder lukket? de kan slåes op så der er 3 sider lukket, men de er da alle bygget så alle sidder er lukket, ellers forstår jeg det ikke?

Har du et link til denne information? Lyder interessant.

Til dillemaet håber jeg at på at der er nogle karpefiskere som vil støtte denne sag, hvis Steen ikke løser det om´lidt:) Det håber jeg.
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2012 kl. 20:51
I tidernes morgen da jeg fiskede karper, brugte vi/jeg parasol, fordi at den netop var uden bund og ikke kunne sammenlignes med et telt.

/Allan
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2012 kl. 20:57
Citat: allan overgaard

I tidernes morgen da jeg fiskede karper, brugte vi/jeg parasol, fordi at den netop var uden bund og ikke kunne sammenlignes med et telt.

/Allan
 
Samme her Smile
 
Mvh
Lasse
Til top
Thøger Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskegrej-online

Tilmeldt:: 09 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskegrej-online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2012 kl. 21:15
Jeg har måske ikke ligeså meget vikingeblod i mine årer for jeg kan ikke ligge under en parasol når det blæser eller lignende for det er jo netop her at karpefiskeriet kan være mest effektivt. det er ikke for at skyde parasollen ned for den er god og praktisk når man har ture der foregår i dagtimerne, men når fiskeriet går ud over dette er den efter min mening ikke god nok
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2012 kl. 21:48
Hej Thøger
 
Man sætter parasollen eller shelteret op så det skærmer for vinden, så er der ingen problemer i selv lange overnatninger, her er det soveposen og den fornuftige beklædning som er svaret, heldagsregn så kommer fronten eller oversejlet på.
 
Og ja, jeg snakker ikke om korte dagture, der gider man da ikke slæbe en parasol med?
 
Mvh
Lasse


Redigeret af LasseK - 12 Aug 2012 kl. 21:49
Til top
Thøger Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskegrej-online

Tilmeldt:: 09 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskegrej-online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2012 kl. 22:11
Igen Lasse, der er jeg ikke så hårdfør så det er en mulighed for mig, jeg vil gerne have at alle mine ting står sikkert i tørvejr mig selv incl.

Efter hvad jeg kan læse på miljøministeriets hjemmeside og naturstyrelsens er der stadig ikke lovligt at overnatte ved de danske søer, om du bruger et telt eller sover under åben himmel. Så problemet er der stadig.

Kom gerne med et link fra en troværdig kilde der siger noget andet
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Aug 2012 kl. 22:30
Jeg kunne da også godt tænke mig, at have ret til at slå et telt op, ved et af Karup Å`s store huller, og så sidde og dyppe en orm i et par dage, så godt foreslag som jeg kun kan bakke op om Ouch
 
Jesper Rasmussen
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 00:50
Citat: Fiskegrej-online

Jeg giver dig helt ret Thomas, der er ikke noget smukkere om morgenen og man kunne få nogle fantastiske billeder hvis man gik op i dette:)

Steen: Det lyder interessant, hvis dette er tilfældet kan man jo komme udenom problemet, men en bivvye har da alle sidder lukket? de kan slåes op så der er 3 sider lukket, men de er da alle bygget så alle sidder er lukket, ellers forstår jeg det ikke?

Har du et link til denne information? Lyder interessant.

Til dillemaet håber jeg at på at der er nogle karpefiskere som vil støtte denne sag, hvis Steen ikke løser det om´lidt:) Det håber jeg.
Det har jo været et problem for stort set alle karpefiskere i de sidste +25 år - men, Hvis man kun har de tre af siderne i bivyen i brug, samt ikke har fast bund i, så er det ikke at regne for et telt - man kan også bare købe en brolly eller bruge en parasol + et overwrap
 
 
 


Redigeret af Steen Kehler - 13 Aug 2012 kl. 00:52
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 01:03
Citat: Fiskegrej-online


Efter hvad jeg kan læse på miljøministeriets hjemmeside og naturstyrelsens er der stadig ikke lovligt at overnatte ved de danske søer, om du bruger et telt eller sover under åben himmel. Så problemet er der stadig.

Kom gerne med et link fra en troværdig kilde der siger noget andet
Hvor på ministeriets/naturstyrelsens hjemmeside har du læst, at man ikke må sove ved de danske søer???
 
- Efter at have læst din beretning på Karpefisker.dk,, så ligger den pågældne sø, som du beskriver med garanti på et fællesareal hos en grundejerforening og retningslinier for ophold ved en sådan sø bestemmes af grundejeforeningen - sådan et sted vil selv Ida Auken ikke kunne give dig tilladelse til at slå telt op, så der er ikke så meget andet at gøre, hvis du vil fiske en sådan sø at fiske 1-dags eller at sove under åben himmel (måske du kan slippe afsted med at opstille parasol, men da du ikke bor i grundejerforeningen, så har du ikke så meget at skulle have sagt. 


Redigeret af Steen Kehler - 13 Aug 2012 kl. 01:16
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 06:08
Karpefiskeri er ikke campering i alm forstand, men konstant aktivt fiskeri. Jeg kan kun se fordelen ved teltene/shelters som bruges i dag. Når jeg løber langs Sorø sø, opdager jeg nogle gange ikke at de er der og dengang parasol var midlet, så det bare "rodet ud". Synd som danskere er så pisse regelret og går i små sko.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 08:54
Der mangler da vist en del karbefiskere i grundejerforeningerne for, at man kan få ændret deres regler til, at måtte opstille ikke jordbunds ødelæggende bivvyer. Så vejen frem er nok at proklamere for det dejlige karbefiskeri, hvilket nok desværre kan have lange udsigter.
 
Og ja - frygten i danmark for regelændringer der ikke direkte varetager/fremmer egne interesser er desværre kvælende stor på mange områder.
 
Mvh. - Kim -
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge_100

Tilmeldt:: 20 Maj 2005
Geografisk: Isefjorden
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 14:28
Syntes ikke rigtigt at historien melder om søen ligger på en privat grund eller om den er offentligt tilgængelig.........
Til top
esben bøgh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
esben

Tilmeldt:: 02 Apr 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér esben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 14:52
thøger er det alle mands retten du søger. altså magen til gældende regler i sverige og norge. så vil det jo være helt fint. der er reglen jo sådan set nem nok 150m fra nærmeste hus. men uha de danske regler er meget strikse. om der er fast bund eller ej er sådan set ligegyldig. det handler om overnatning. på privat grund skal du have ejerens tilladelse. offentlige arealer kun på shelter pladserne. så vi må jo indrømme at manden har retten på sin side. derfra og så til at være så grov er der jo langt. så spørg næste gang og mon ikke de fleste siger jo hvis ellers der rydes op så næste mand også får ja.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 15:48
Citat: esben

 ... om der er fast bund eller ej er sådan set ligegyldig. det handler om overnatning. på privat grund skal du have ejerens tilladelse. offentlige arealer kun på shelter pladserne...
Der er intet i lovgivningen, som forhindre, at man sover under åben himmel, altså uden telt, når lovgivningen nævner overnatning, så er der alene tale om overnatning med teltning og det er netop derfor, at parasol og "læskur" er tilladt at bruge, da disse ikke er telte --- Tænk, hvis man fik en bøde for at døse hen i græsset på fisketuren eller hvis man fik en bøde for, at man har en baby med, der sover i barnevognen.
Til top
peter hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
carpefisker

Tilmeldt:: 27 Jun 2006
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carpefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 17:21
Citat: Fiskegrej-online

Igen Lasse, der er jeg ikke så hårdfør så det er en mulighed for mig, jeg vil gerne have at alle mine ting står sikkert i tørvejr mig selv incl.

Efter hvad jeg kan læse på miljøministeriets hjemmeside og naturstyrelsens er der stadig ikke lovligt at overnatte ved de danske søer, om du bruger et telt eller sover under åben himmel. Så problemet er der stadig.

Kom gerne med et link fra en troværdig kilde der siger noget andet
Til top
peter hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
carpefisker

Tilmeldt:: 27 Jun 2006
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carpefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 17:28

her er et link til en der stiller det spørgsmål til naturstyrelsen. http://www.naturstyrelsen.dk/Om+os/Spoergsmaal/VisSpm.htm?ItemId=30b750bf-18ad-48a7-ae5e-af2b361357b5 som jeg læser det så må du gerne overnatte i offentligeskove bare ikke i et telt, så hvis du vil fiske om natten er det parasollen du skal bruge..

Til top
Thøger Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskegrej-online

Tilmeldt:: 09 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskegrej-online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 19:22
Som jeg læser det er det ikke lovligt at overnatte ved offentlige søer og så er det ligemeget om du kun har en parasol eller lignende - Igen som jeg læser det.

Har fundet mig frem til at det er lovligt at overnatte ved nogle danske strande, men her må det ikke være teltlignende konstruktioner som Steen er inde på. Det er kun omtalt med de danske strande og ikke alle andre steder.

og så er der de 145 danske skove hvor det er muligt at overnatte, så hvis der er en karpesø inde i en sådan skov kan man jo benytte sig af det.

Naturstyrrelsen har så nogle udvalgte steder hvor det også er muligt at overnatte .
Hvis politiet kører forbi en hjemløs som sover i vejgrøften, på en bænk eller lignende smidder de ham jo også væk og han har jo ikke slået et telt eller lignende op. så tror at Steen forveklser teltet uden bund og med 3 lukkede sider med strande hvor det er på mange strande er tilladt at overnatte hvis det ikke er en teltlignende konstruktion.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 19:38
Jeg følger godt med her, da jeg havde tænkt mig på et tidspunkt at slå et lille telt op på en "afsides" strand, for lige at kunne få et par timer på øjet under havørred fiskeriet, men jeg gider jo ikke, at blive trukket ud i benene under min sødeste søvn Big smile
 
Indtil nu lader det så til, at jeg må klippe enden ud af teltet for at lovliggøre overnatningen.
 
Jeg tror dog ikke, at en "strandfoged" er så emsig som den aktuelle sø "udsmider"!. Hvis han var sur over flere gange at have måttet bortvise folk fra søen, kunne han måske overveje, om ikke han burde/skulle sætte et par skilte op om reglerne!. Det lader jo ikke som om, at tingene siger sig selv, så en forenkling/tydeliggørelse var nok en idè!.
 
Mvh. - Kim -
Til top
Thøger Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskegrej-online

Tilmeldt:: 09 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskegrej-online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 19:59
Kim, ved godt at det ikke er den mest troværdige kilde men ekstrabladet har en lille artikel med at overnatte ved stranden http://ekstrabladet.dk/ferie/danmark/article1770104.ece jeg håber at du kan bruge den til noget så du kan få realiseret din plan:)

Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 20:19
Citat: Fiskegrej-online

Som jeg læser det er det ikke lovligt at overnatte ved offentlige søer og så er det ligemeget om du kun har en parasol eller lignende - Igen som jeg læser det.


Hvis politiet kører forbi en hjemløs som sover i vejgrøften, på en bænk eller lignende smidder de ham jo også væk og han har jo ikke slået et telt eller lignende op. så tror at Steen forveklser teltet uden bund og med 3 lukkede sider med strande hvor det er på mange strande er tilladt at overnatte hvis det ikke er en teltlignende konstruktion.
Kan du ikke lige henvise til, hvor du specifikt læser, at man ikke må sove ved en offentlig sø??? ---> Når naturstyrelsen omtaler overnatning, så menes der altså med telt, hvilket de jo også skriver på deres hjemmeside, hvor der omtales primitive overnatningspladser, fri teltning osv... En parasol med overwrap, eller en brolly er ikke et telt og må gerne benyttes og man må gerne sove ved offentlige søer både om dagen og om natten. 
Til top
Thøger Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskegrej-online

Tilmeldt:: 09 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskegrej-online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 21:11
Der er ikke nogle steder der står at det er ulovligt at sove ved en offentlig sø ligesom der heller ikke står at det er ulovligt at sove på offentlige arealer, men der står hvor det er lovligt at sove og så går jeg udfra at de andre steder er ulovlige. Steen jeg ville gerne tro på hvad du siger men jeg bliver nød til at få det bekræftet det fra en anden kilde end en "tilfældig person på et forum", det håber jeg at du kan respektere. Derfor vil jeg undersøge sagen imorgen og give et kald til naturstyrelsen og se om de kan svare på dette spørgsmål
Til top
Thomas Vedel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Thomas Vedel Avatar

Tilmeldt:: 21 Jun 2005
Geografisk: Storkøbenhavn
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Vedel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 21:51
Jeg tror ikke at Naturstyrelsen har tænkt på karpefiskere da de vurderede reglerne (og det er en vurdering med den lidt besynderlige formulering om at bære sit eget telt!). Det man vil undgå er at man omdanner statens skove til gratis campingpladser med affald, toilethuller, tomme øldåser, bålpladser, larm og fest osv. Jeg synes man skal respektere en sådan politik, og som karpefisker minimere behovet for bivvyer. Brugen kan gøres diskret, og hvis der ryddes op, og pladsen ikke bærer præg af campingaktiviteter, så tror jeg (min erfaring) at det går. Der er ikke behov for lovændringer men derimod god og diskret praksis afpasset efter hvad der accepteres ved fiskevandet. Sure stoddere kan vi ikke undgå (kender dem godt). De overfalder alle, selv de der fisker lovligt... Har prøvet det (håbløse tilfælde).
Thomas
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Aug 2012 kl. 22:00
de sure stoddere er meget sjove hvis man selv har ret og lov på sin side. . . Men de lærer ingenting...
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 09:47
Citat: Fiskegrej-online

Der er ikke nogle steder der står at det er ulovligt at sove ved en offentlig sø ligesom der heller ikke står at det er ulovligt at sove på offentlige arealer, men der står hvor det er lovligt at sove og så går jeg udfra at de andre steder er ulovlige. Steen jeg ville gerne tro på hvad du siger men jeg bliver nød til at få det bekræftet det fra en anden kilde end en "tilfældig person på et forum", det håber jeg at du kan respektere. Derfor vil jeg undersøge sagen imorgen og give et kald til naturstyrelsen og se om de kan svare på dette spørgsmål
Der står hvor det er lovligt at overnatte i telt ---> hvis det skulle være ulovligt at sove på offentlige arealer, så ville stort set hele Danmarks befolkning være kriminelle, da næsten alle på et eller andet tidpunkt i deres liv er faldet i søvn på et offentligt areal: på skovturen, på stranden, i parken, ved søen, ved åen eller i barnevognen osv.
- Det drejer sig om, hvad man kan definere, som værende en fast lejrplads og grænsen vedr. transportable anordninger går ved, at de ikke må være lukket på mere end 3 sider samt, at der ikke må være fast bund.
Til top
Thøger Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskegrej-online

Tilmeldt:: 09 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskegrej-online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 12:23
Steen: Nu har jeg ringet til miljøministeriet/naturstyrelsen og spurgte om det var lovligt at overnatte ved de danske offentlige søer og her sagde hun at det ikke var lovligt, også selvom man kun havde en parasol over sig eller kun lå i en sovepose. Jeg bedte hende spørge en anden medarbejder og han bekræftede det hun sagde.
 
Mht til sagen om at gøre det lovligt, ville hun meget gerne arbejde med den, så jeg skulle sende mailen til hende, men det ville tage lang tid at få det helt igennem, hvis det går igennem.
Til top
Morten Bach Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mortenxxx

Tilmeldt:: 10 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mortenxxx Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 14:38
Citat: Fiskegrej-online

Steen: Nu har jeg ringet til miljøministeriet/naturstyrelsen og spurgte om det var lovligt at overnatte ved de danske offentlige søer og her sagde hun at det ikke var lovligt, også selvom man kun havde en parasol over sig eller kun lå i en sovepose. Jeg bedte hende spørge en anden medarbejder og han bekræftede det hun sagde.
 
Mht til sagen om at gøre det lovligt, ville hun meget gerne arbejde med den, så jeg skulle sende mailen til hende, men det ville tage lang tid at få det helt igennem, hvis det går igennem.

Men så er spørgmålet jo i hvilket tidsrum "overnatning" defineres.. :(.
For vi må vel gå ud fra en lur på stranden midt på dagen ikke er forbudt ?
Men det er måske forbudt mellem solnedgang og solopgang ?




Redigeret af Mortenxxx - 14 Aug 2012 kl. 14:39
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 14:46
Uden at vide en disse om karpefiskeri, og hvilke "behov" de har, så synes jeg, at hvis man gerne vil påvirke en lovgivning så skal man vende sagen godt og grundigt før man spiller ud.

Som jeg læser udspillet, så drejer det sig om at man gerne vil være i ly og læ af vind og vejr, og have sine ting i tørvejr, uden at brovtne personer der har sin gang, eller bor ved det fiskevand man vil fiske i skal kunne bede en om at pakke sammen eller fylde mindre.

Umiddelbart vel et ok ønske hvis man ikke kan lide det danske vejr, og vil ligge sove mens man fisker.

Men er der ikke nogle problematikker man glemmer ?

Hvor længe skulle man måtte ligge det samme sted ? 1 døgn, 1 uge eller ?, det skulle vel ikke gå hen og blive en billig campingplads ?

Hvor mange må der ligge ved en sø ? det kunne vel gå hen og blive en hel teltlejr  ?

Man "hører" så meget om forskellige personer der fanger karper og spiser dem, betyder overnatning så at fisken kan tilberedes på stedet ? Og vil dette mon kunne danne "spise lejre". Ved godt at "karpefiskere" altid sætter deres fangst ud igen, men en lovgivning er til for alle.

En telt lejr vil alt andet lige kunne generere mere affald (fordi folk er der længere tid og mere mageligt), skal der så opsættes skraldestativer ved de danske søer ?

Hvad må der overnattes i ? Der er vel nød til at være nogle begrænsende regler, eller er det fint nok at bruge loven til at slå et 8 personers villatelt op ?

Ville det måske være "bedre" hvis man ved offentlige søer, gav en hånd med og fik offentligheden med til at lave "karpefisker pladser", disse kunne placeres så de ikke er en torn i øjet på hr. og fru. Danmark, og måske være begrænsede i pladsen så det ikke tog overhånd ? Jeg ved godt at der så er nogen der vil fiske der hvor der ikke er en plads, men man kan ikke få alt.

Personligt synes jeg det er positivt at man ønsker at påvirke en lovgivning, hvis den begrænser udfoldelse af en aktivitet, fremfor blot at bryde loven som det passer en.

Man skal blot huske loven er lige for alle, og for dem der ikke lige følger et ikke lovformeligt kodeks.

K&B
Ole Nielsen
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 15:10
Citat: Fiskegrej-online

Steen: Nu har jeg ringet til miljøministeriet/naturstyrelsen og spurgte om det var lovligt at overnatte ved de danske offentlige søer og her sagde hun at det ikke var lovligt, også selvom man kun havde en parasol over sig eller kun lå i en sovepose. Jeg bedte hende spørge en anden medarbejder og han bekræftede det hun sagde.
 
Mht til sagen om at gøre det lovligt, ville hun meget gerne arbejde med den, så jeg skulle sende mailen til hende, men det ville tage lang tid at få det helt igennem, hvis det går igennem.
Det er fejlagtigt, det som du har fået oplyst fra ministeriet - der er altså ingen lov, som forbyder, at man sover på et offentligt areal. Du bedte ikke lige tilfældigvis om en henvisning til, hvor det står skrevet??? eller bare hvor du selv har læst det??? 
 
- Hov der er sgu en kriminel mor, som har et sovende barn i sin barnevogn og der ligger sørme også 5-6 personer der i græsset ved Bagsværd sø, som får sig en skraber - lad os straks få tilkaldt politiet...  
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 15:40
Hov faldt lige over denne her angående telte og lign

Redigeret af TBH - 14 Aug 2012 kl. 15:41
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 16:02
Av min arm... Det ser jo ud til, at vi snart slet ikke må være uden for vores hoveddøre LOL
 
Jeg vidste ikke, at vi var under så streng kontrol og "opdragelse" når vi var ude at fiske!. Må vi overhovedet det? Fiskeri forbudt, metalsøger forbudt, opslåen af "alting" forbudt
 
Ku være at man skulle passe ekstra på derude. Desuden har jeg hørt, at sovende babyer i barnevogne der bliver vækket, kan være meget farlige!. De er ofte udstyret med både sut og rangle - og de er ikke bange for at bruge dem!!!!!. Big smile
 
Nå men spøg tilside. Det lader til, at en ændring af forholdene for karbefiskerne bør udformes og laves som en undtagelse til loven - og ikke som en ny lov. Spørgsmålet bliver dog i begge tilfælle, om der bliver et ramaskrig fra alle de andre frilufts grupper, der så føler sig overset. Dette vil sikkert indgå som begrundelse for et nej til servitutten!.
Mvh. - Kim -
Til top
Mads Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MBM Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 16:35
Bryd nu barede tåbelige love så længe I ikke gør andre skade, og pak sammen hvis der kommer en med retten på sine side og skælder ud. Mon ikke vi har vigtigere lovændringer at kæmpe for, end retten til at ligge i telt når vi fisker karper.... Ja undskyld, men det virker altså lidt dumtClown 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 17:12
Citat: TBH

Hov faldt lige over denne her angående telte og lign
Jeps!, man må ikke opstille telte og lign. -- og en parasol/paraply eller læskærm er ikke et telt eller noget der ligner, da der jo ikke er 4 sider og ej heller fast bund og må derfor gerne bruges, herudover står der intet i loven om, at man ikke må sove... og sådan har det været for karpefiskere i +25 år.
 
 
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 17:43
Det er vel Naturbeskyttelsesloven der gælder når intet andet er anført og der afhænger det jo blandt andet af om arealerne er dyrket/udyrket ifht opholdet er lovligt eller ulovligt. Desuden må der som jeg tidligere har nævnt også være noget med adgangsforholdene for at kunne betegene et natligt ophold som være lovligt.
Altså man skulle kan kunne færdes lovligt TIL arealet for at kunne opholde sig der lovligt om natten.

"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 18:05
Hmmm..
 
Lidt uden for karberne. Hvis jeg lægger sæderne ned i min bil, der står parkeret uden at stå i vejen og, der ingen forbudt skilte er, og uden at noget teltlignende er slå op i forbindelse med den - må jeg så overnatte i den en enkelt nat?. Det må jo ikke ligne campering, så der er vel ikke noget i vejen på den måde?.
 
Mvh. - Kim -
Til top
Thøger Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskegrej-online

Tilmeldt:: 09 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskegrej-online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 18:54
Steen: Nu må du sgu snart gi' dig!Wink
Jeg har talt med miljøministeriet og de var stjernesikre på at det var ulovligt. I tilfælde af at at det ikke var nok at en medarbejder sagde det, forklarede jeg situationen og fik det bekræftet fra en anden medarbejder. Så der er ingen tvivl, jeg spurgte også om det var lovligt med en parasol eller hvis man bare sov i en sovepose uden noget over hovedet og her var svaret det samme. Jeg tror at grunden til at du kan tage dig en blunder på stranden, er fordi det ikke bliver håndhævet, ligesom mange andre ting. Det bliver kun håndhævet hvis der er nogle der kræver sin ret at politiet skal gribe ind, eller hvis det tager overhånd.

For at komme med en "sammenligning" om en regel der heller ikke bliver håndhævet.  I mange bymidter er det ulovligt at nyde alkohol synligt og der er da ingen der siger noget til at man går med en øl i hånden, kun hvis du ikke kan gå på dine egne ben og er til gene for andre.

I de fleste tilfælde sker der jo heller ikke noget ved at man slår sin bivvye op men når det sker er det p.... irreterende at man ikke har loven på sin side.

Hun kunne ikke give mig nogle kilder på internettet, desværre.

Det lyder også usandsynligt at man ville lave undtagelser ved parasoller, telte med 3 sider osv. da det ville være ukonkret og svært at håndhæve.

Man må sige at et telt med 3 sider og uden bund er "telte, eller lignende"

Nå nu er jeg nysgerrig. Hvor har du fået de informationer fra med telt med 3 sider osv? Det kunne måske være nogle "lokale regler" eller lignende? som du har fået af vide for lang tid siden og som har sat sig fast?
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 23:33
[
 


Redigeret af Steen Kehler - 14 Aug 2012 kl. 23:53
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2012 kl. 23:51
Citat: Steen Kehler

Citat: Fiskegrej-online

Steen: Nu må du sgu snart gi' dig!Wink
Jeg har talt med miljøministeriet og de var stjernesikre på at det var ulovligt. I tilfælde af at at det ikke var nok at en medarbejder sagde det, forklarede jeg situationen og fik det bekræftet fra en anden medarbejder. Så der er ingen tvivl, jeg spurgte også om det var lovligt med en parasol eller hvis man bare sov i en sovepose uden noget over hovedet og her var svaret det samme. Jeg tror at grunden til at du kan tage dig en blunder på stranden, er fordi det ikke bliver håndhævet, ligesom mange andre ting. Det bliver kun håndhævet hvis der er nogle der kræver sin ret at politiet skal gribe ind, eller hvis det tager overhånd.

For at komme med en "sammenligning" om en regel der heller ikke bliver håndhævet.  I mange bymidter er det ulovligt at nyde alkohol synligt og der er da ingen der siger noget til at man går med en øl i hånden, kun hvis du ikke kan gå på dine egne ben og er til gene for andre.

I de fleste tilfælde sker der jo heller ikke noget ved at man slår sin bivvye op men når det sker er det p.... irreterende at man ikke har loven på sin side.

Hun kunne ikke give mig nogle kilder på internettet, desværre.

Det lyder også usandsynligt at man ville lave undtagelser ved parasoller, telte med 3 sider osv. da det ville være ukonkret og svært at håndhæve.

Man må sige at et telt med 3 sider og uden bund er "telte, eller lignende"

Nå nu er jeg nysgerrig. Hvor har du fået de informationer fra med telt med 3 sider osv? Det kunne måske være nogle "lokale regler" eller lignende? som du har fået af vide for lang tid siden og som har sat sig fast?
 Hvor står den regel, at man ikke skulle måtte sove på strand og andre steder??? Kan du ikke lige henvise til, hvor i loven du har læst det???
Nu er det altså ikke en definition, som jeg har fundet på - karpefiskeri har altså eksisteret i mange år og mange karpefiskere før dig har gennem tiderne undersøgt love og regler på området og derfor kan jeg præcist angive, hvad der er tilladt at bruge; nemlig parasol med overwrap eller læskærm uden fast bund (brolly).  
Personligt kender jeg en skovfoged for et statsskovs distrikt her i Nordsjælland og der ligger en del søer i det område og det har altså ikke været ulovligt igennem de sidste mange år (før de nye regler) at sove under parasol eller læskærm ved hverken Lergraven, Kalven, Guldbjerg, Løgsø osv. , herudover, så arbejder jeg til dagligt ved Furesøen, hvor jeg bl.a. vejlede gæster ved søen om paragrafferne i Naturbeskyttelsesloven, da dele heraf indgår ordensreglementet for stedet, så jeg ved præcist, hvad der er et telt og lign. ---> at et par "kegler" i ministeriet oplyser noget fejlagtigt ændre altså ikke på, hvad der står i loven og som enhver selv kan læse, så står der intet om, at det skulle være ulovligt at sove eller at det skulle være ulovligt at opstille en parasol, der står, at man ikke må slå telt op - slut.
 
- Bliv du bare i troen, mens resten af befolkningen lovligt bruger paraply i regnvejr, parasol i solskinsvejr eller til at tage sig en lur under på et offentlig areal ved en sø.
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 04:54
Steen 
Det kommer faktisk an på hvad den lokal politivedtægt siger. Se § 14, 15, 16 stykker her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2113
Det er BESTEMT ikke alle steder du bare må smide dig og sove en tur men 99 ud af 100 gange sker der jo ikke noget ved det i praksis. (du skal jo bla opdages først ;);););) )
Men politimesteren kan fastsættes regler der forbyder dig at overnatte/tage ophold på offentlige arealer iht. Politivedtægten.
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 09:42
Er nu helt enig med Kehler....
Overnatning er tilladt (med undtagelser såsom forstyrrelse af offentligheden, gene for andre osv.) mens campering defineres som "fastsstående".
Så sent som til RUB var der en diskussion omkring forskellen på et telt og en bivy.
Telte var nemlig ikke tilladt, så tvisten gik på, hvorvidt "anordningen kun var lukket i x antal sider, om det var et telt, hvis der var stænger i osv osv.
Æbelø har selvsamme regler - selvom folk ofte misforstår dem. Der står højt og tydeligt at campering er forbudt, men overnatning er tilladt - dvs. i en sovepose, bivuak o.l., men officielt ikke tilladt at campere - altså at slå telt op osv.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 09:47
Citat: TBH

Steen 
Det kommer faktisk an på hvad den lokal politivedtægt siger. Se § 14, 15, 16 stykker her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2113
Det er BESTEMT ikke alle steder du bare må smide dig og sove en tur men 99 ud af 100 gange sker der jo ikke noget ved det i praksis. (du skal jo bla opdages først ;);););) )
Men politimesteren kan fastsættes regler der forbyder dig at overnatte/tage ophold på offentlige arealer iht. Politivedtægten.
Nu taler vi jo om generelle regler, at der bestemte steder er udvidet med ekstra regler, det er jo fint nok, da der så også storst set altid er skiltet med disse regler ved indgange til området - jeg arbejder som sagt til daglig ved Furesøen, hvor vi netop har ekstra regler i forhold til naturbeskyttelsesloven og har opsat de publikum-skilte med ordensreglement,, en af reglerne er dog den samme, den med telte og lign. og der bruger vi den samme definition for telt og lign., som skovfogeden og politiet bruger og sålænge der ikke er tale om det, som i daglig tale kan karakteriseres som; at tage fast ophold og/eller at man er til ulempe for andre, så er det tilladt at opstille læskærme og parasol/paraply.  
Til top
yves hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yves

Tilmeldt:: 12 Aug 2001
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yves Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 09:52
Hej,
 Hvor var det henne? Jeg spørger fordi her i Kolding har vi Harte-Dons Søer... Og der måtte man ikke stille nogen telt op med fast bund+skal de have farve der falder ind i natur. Det vil sige at dit telt SKAL værre grøn eller camoufleret... Og det blivet bestemt med Kommune og Lodsejer + SKAL du ryder op efter dig.
Der har desværre nogen der fult ikke disse regler og resulter med at det er ikke tillad at overnat i områdeOuch mere som dagkort lystfisker, med undtaglse til vores årligt Fiskekonkurence... Hvor hvis man respekter ikke de overstånde regler kan man resikere at pille det ned eller i ydester konsekvens ekscluder af konkurense...
  Faire nok syns jeg... Men pyt, jeg skal husk at sige at dyrke ikke karpe fiskeri... men er et natur elsker, og også lystfisker, som majoritet af lystfisker er.
  Hilsen Yves Hald.
Til top
maciej Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maciej Avatar

Tilmeldt:: 29 Sep 2005
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maciej Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 15:57
hej
 
 
i nat var jeg ude og fiske karper jeg lå i min parasol m. front osv. politiet kom forbi igår aftes for at se hva fanden jeg dog lavede der, fortalte at jeg sad og fiskede efter en lang snak om forfang, foder,bidmeldere, agn osv. sagde de go aften og kørte igen :)
ligger på et meget syneligt spot og på ca hver 3 tur får jeg besøg af politiet eller vagter ingen har bedt mig om at pakke sammen :) selvom vi har ligget 3 biveyer har ingen nogensinde sagt noget..
Til top
Thøger Mortensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fiskegrej-online

Tilmeldt:: 09 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fiskegrej-online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 20:13
Jeg kan ikke give dig nogle links til at det er ulovligt at sove offentlige steder, ligesom du heller ikke kan give links til at det er lovligt at overnatte med en brolly som bliver til et "telt" når det bliver mørkt. Det er også lige meget vi bliver ikke enige. Man må selvfølgelig gerne slå en parasol op og nogle brolly's er næsten også en parasol, så på denne måde kan man "snyde" loven og først montere de sidste sider når det bliver mørkt og sige at man har holdt sig vågen.
Men med en stærk vind imod dig(som det er bedst at fiske karper i) er det nødvendigt med en bivvye der er lukket på alle sider om natten.

Det er for det meste heller ikke noget nogen har noget i mod, men når der er nogen, bliver alt sat ind på at du slår dit telt ned og derved stopper fiskeriet.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2012 kl. 23:01
Citat: Fiskegrej-online

Jeg kan ikke give dig nogle links til at det er ulovligt at sove offentlige steder, ligesom du heller ikke kan give links til at det er lovligt at overnatte med en brolly som bliver til et "telt" når det bliver mørkt. Det er også lige meget vi bliver ikke enige. Man må selvfølgelig gerne slå en parasol op og nogle brolly's er næsten også en parasol, så på denne måde kan man "snyde" loven og først montere de sidste sider når det bliver mørkt og sige at man har holdt sig vågen.
Men med en stærk vind imod dig(som det er bedst at fiske karper i) er det nødvendigt med en bivvye der er lukket på alle sider om natten.

Det er for det meste heller ikke noget nogen har noget i mod, men når der er nogen, bliver alt sat ind på at du slår dit telt ned og derved stopper fiskeriet.
Hvis ikke det står i loven, at det er ulovligt at sove --> Hvordan i alverden kan du så komme frem til, at det skulle være ulovligt???
 
- I følge loven, så er det ulovligt at opstille telt og lign. ---> en paraply/parasol og en læskærm er ikke telte, om det er lyst eller mørkt ændre altså ikke på det.
-  vi snakker altså om at sove på offentlige arealer og da man som karpefisker har stænger i vandet, så overnatter man ikke, man sover mens man fisker,, hvilket gør en kæmpe forskel.
Men der er sgu ingen grund til at spilde mere tid på det her pjat, bliv du blot i din fejlagtige tro - synd for dig, mens resten af Danmarks karpefiskere sover sødt under parasollen/læskærmen, mens de fisker, som de har gjort det i +25 år.


Redigeret af Steen Kehler - 15 Aug 2012 kl. 23:02
Til top
Rikard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rik_J

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rik_J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 07:42
Problemet er nok nærmere at husejere der bor ned til offentlige søer, har en tendens til at inkludere store områder af offentlige arealer i deres privatsfære. Derfor render de rundt og leger politifolk, ikke kun overfor lystfiskere, men også løbere, mountainbike-ryttere, hundeluftere og så videre.

De gange jeg har talt med politiet er der aldrig sket noget. Det maksimale der kan ske er vel at man får en bøde for forstyrrelse af den offentlige ro og orden, og så ved man jo det til en anden gang. På mange måder vil jeg hellere have en bøde, end at skulle stå og diskutere med en eller anden villaejer der prøver at få overtaget ved at hæve stemmen og true med bål og brand.

Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 08:08
Citat: Rik_J

Problemet er nok nærmere at husejere der bor ned til offentlige søer, har en tendens til at inkludere store områder af offentlige arealer i deres privatsfære. Derfor render de rundt og leger politifolk, ikke kun overfor lystfiskere, men også løbere, mountainbike-ryttere, hundeluftere og så videre.

De gange jeg har talt med politiet er der aldrig sket noget. Det maksimale der kan ske er vel at man får en bøde for forstyrrelse af den offentlige ro og orden, og så ved man jo det til en anden gang. På mange måder vil jeg hellere have en bøde, end at skulle stå og diskutere med en eller anden villaejer der prøver at få overtaget ved at hæve stemmen og true med bål og brand.

Nu er det ikke altid, at fordi der er offentlig adgang til en sø, at det så også er kommunen eller staten, som ejer den - ofte er det en grundejerforening, som har ejerskabet over disse søer med huse tæt ved og her gælder grundejerforeningens regler altså udover naturbeskyttelsesloven og du har som gæst ved søen ikke så meget at skulle have sagt.
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum