Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sikkerhed i waders?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sikkerhed i waders?
    Sendt: 16 Aug 2012 kl. 15:05
Hej - Jeg kan jo godt lide at wadefiske. Da jeg nu søgte gennem wadeveste på Ebay, kom jeg til en vest med indbygget opdrift. Jeg tænkte så på, hvor mange af jer, der egentligt bruger redningsveste/opdrift sammen med waderne?!
 
Nu er jeg ikke 17 år længere, så hvis jeg "vælter" når vandet står et godt stykke over navlen, kan det nok godt være svært, at komme på højkant igen. Især hvis der er luft i "under etagen"
 
Så hvad gør i?. Intet - eller som skrevet - eller noget helt andet for at undgå, at i pludselig hopper rundt ude i bølgerne med støvlerne øverst Dead
 
Krum hals og høj haleføring
 - Kim -
Til top
Claus Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ClausM Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2012
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ClausM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 15:10
Jeg bruger redningsvest
(en Scierra fiskevest med kulsyrepatron og redningsvest indbygget)
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 15:22
Lær at kaste lidt længere så er det ikke nødvendig at vade så dybt;-)
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 15:29
Claus - lyder som en god idè. Har du måske et link til den Sierra vest?
 
#Hans - ja - man kunne jo også bare købe en båd ;-)
 
Nå men de danske strande er jo ofte således "strikket" sammen, at man skal gå "slalom" på sandrevlerne for at komme ud hvor man kan kaste til områderne med tang - sten - og muslingebanker hvor vores favorit trofæ fisk ofte befinder sig Big smile
 
Mvh. - Kim -
Til top
Søren Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kongstad7 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2011
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kongstad7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 15:53
Hej,
Jeg bruger mest waders i sokkemodel, hvor jeg så bruger en vadestøvle, hertil bruger jeg et vadebælte, og jeg syntes ikke jeg har ret meget luft underbæltet, så hvis jeg skulle vælte så vil jeg ret hurtigt kunne rejse mig op igen. Det er naturligvis noget du skal prøve dig lidt frem med, men jeg syntes det virker for mig. Ved ikke om mine støvler bare er så tunge at de altid vil vænne ned af eller om det bare er fordi der ikke er så meget luft ved mine ben. Luften presser sig faktisk også lidt ud når man vader ud, så når man står der så er der faktisk ikke så meget opdrift i benene.
 
held og lykke
Vh. Søren
I would rather be fishing :-)
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 16:09
Spørgsmålet er om man kan i feks neoprenhylere, for de skal nok holde en mand flydende.
men ikke en dårlig ide med en red vest med gaspatron, man skal bare huske på man svømmer ikke spec godt i sådan en mondering hvis ikke man kan komme på benene igen, det vil sige man bliver ikke verdensmester i 10 meter på under 30-50 sekunder.
Så en klovn sidste år som ikke kunne komme langt nok ud af revet ved stenderuphage, han stod pludselig på 3 meter vand i neoprenhylere, og blev så flydende, men ude af stand til at svømme overhovedet fordi han nærmest lå ovenpå vandet.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 16:11
Hej Søren - Ja nu har jeg så 3 forskellige sæt waders/srøvler/wadersbælte/waders jakke/vest. Mest for at kunne invitere min søns venner der ikke er så heldige mht. økonomiske midler.
Min tanke er egentligt, at give dem en lille instruktion (livsvigtig) vedr. hvordan man kommer op igen, når man først har prøvet, at gå ind i en stor sten - faldet forover - knaldet knæet ind i stenen - sagt rigtig mange uartige gloser på rekordtid under vandet, samt tænkt på, hvorledes man nu redder sin fiskestang samt evt. løst grej der helt uden blusel ryger frem fra ryggen og prøver på, at frigi`sig til havets evige gemsel og glemsel LOL 
Mvh. - Kim -
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 16:21
Hej Jesper Big smile
 
Ja en vest med indbygget C02 patron ville jo nok være det bedste under alle omstændigheder, men hvis en vest med en gang god gammeldags "kork" (ikke for tykt), kunne udgøre det, ville det nok være billigere (CO2 + mere) patroner bør skiftes jævnligt. Det drejer sig vel hovedsageligt om, om man i en  - ØV - situation kan holde hovedet oven vande - og så bruge sine str. 40 - 50 futeraler til, at komme ind til land Big smile
 
Neoprenere er jo nerop en farlig ting, da materialet i egen natur består at utallige lufthuller og derfor er flydende. Derfor bør man ved brug af neoprenvaderser sørge for en form for opdrift af overkroppen!.
 
Jesper - godt at du kom ind på det Big smile
 
Mvh. - Kim -
Til top
Jonas Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yojonas

Tilmeldt:: 14 Nov 2005
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yojonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 16:54
Afhængig af, hvilke vand- og vejrforhold, man fisker under, vil jeg ikke mene, man skal bekymre sig voldsomt meget. 

Det er klart, at hvis man står midt ude i en stærktstrømmende elv, vil man få det svært ved at komme op. Men det tror jeg, gør sig gældende med eller uden waders - så da er det nok en god idé at have en slags flydende vest på. 

På de fleste danske kyster, vil jeg dog mene, man kan komme op relativt let. 

Se nedenstående videoer ang. "myten": 
 
http://www.youtube.com/watch?v=2m0_naq0-qc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=OYwG52p4yjs&feature=fvwrel
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 17:15
Well well - nu bruger jeg selv hovedsageligt åndbare waders, og ja - selvfølgelig vil de lokale forhold give forskellige forhold/sikkerhedsmæssigt for personen der nu har måttet vælge at, montere de forskellige former for vest der nu findes. Der kan jo købes veste med fast flydende materiale samt evt. købes c02 oppustelige veste, der helt sikkert får snuden oven vande!.
Men altid dejligt/informerende - hvad mine dejlige medmennesker bruger/ikke bruger i samme situationer som mine!.
 
Love you all...
 
 - Kim-
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 17:37
Jonas den der med neoprenhylerne godtager jeg ikke lige på stående, for går du i panik ? Så er det ikke sikkert det er så let endda.
Slotsøbadet i Kolding har haft en række kurser i det med at begå sig i waders, men løb ud i sandet grundet manglende tilmeldinger :-(>
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 19:21
Det er kun en måde at føle sig sikker på, det er ved at prøve at vende på hovedet, ved et kontroleret forsøg en varm sommerdag.
Det som dræber, er ikke risikoen for at vender forkert i vandet, men panikken som breder sig hvis man vælter.
Har for flere år siden lavet øvelsen, og det er på ingen måde svært at genfinde ballancen og få sig vendt, hverken med neopren waders eller åndbare.
 
Når man tilter rundt, har benene med et par neoprenwaders en svag tendens til at søge mod overfladen, men absolut ikke mere end man uden problemer kan rejse sig igen.
 
Det vigtigste er bare at man forholder sig roligt og for alt i verden ikke panikker mere, en det kolde gys giver når man lige får hovedet under vand en kold vinterdag.
En vest med opdrift vil selvfølgeligt give en hvis tryghedsfølelse, men den redder altså ikke dit liv hvis du går i panik, så skal der er rigtig redningsvest til, eller en co2 vest med automatisk udløsning
 
Mit bedste råd er derfor, PRØV DET, det er ikke så farligt som man går og tror, og et forsøg vil gøre dig langt mere tryg, den dag hvor du uforvarende står på hovedet over en sten
 
Jesper Rasmussen
Til top
esben bøgh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
esben

Tilmeldt:: 02 Apr 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér esben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 20:04
jeg afholder hvert år et vælte wader kursus i svømmehallen. her lære jeg alle som har lyst hvordan et par waders kan bruges som redningsvest hvis uheldet er ude. kurset afsluttes med at alle tager et hovedspring iført waders. jeg kommer gerne ud til jeres forening en aften. så kontakt mig via mail hvis i er interesseret, ps hvis i vil have pigerne til at kigge efter jer, så er en tur iført waders i svømmehallen sten sikker
 
esben
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 20:04
Hej
Min oplevelse af en tur i baljen har været,at det er svært at få linekurven af. Fyldt med vand er den ikke nem at bugsere rundt med,og at vende sig med den på er kropumuligt.Her er det virkelig om at bevare roen. Jeg brugte min stang som vadstav,men baljen stødte ind i flere store sten,og det var slet ikke rart i et kort øjeblik.
Nu går jeg aldrig uden vadstav. En co2 redningsvest lyder som en smaddergod ide,også hvis man skulle få et ildebefindende.
vh
Jens
Til top
Claus Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ClausM Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2012
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ClausM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2012 kl. 20:05
Citat: kikophil

Claus - lyder som en god idè. Har du måske et link til den Sierra vest?
 

#Hans - ja - man kunne jo også bare købe en båd ;-)

 

Nå men de danske strande er jo ofte således "strikket" sammen, at man skal gå "slalom" på sandrevlerne for at komme ud hvor man kan kaste til områderne med tang - sten - og muslingebanker hvor vores favorit trofæ fisk ofte befinder sig Big smile

 

Mvh. - Kim -


jeps her:
http://www.harrissportsmail.com/Models.aspx?ModelID=19586

Min er en størrelse XL svarende til en person på godt 90 kg.
Selv om det ikke fremgår af billedet så er der en rem til at tage mellem benene.



Redigeret af ClausM - 16 Aug 2012 kl. 20:06
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2012 kl. 09:15
Tak for gode indlæg allesammen Big smile
 
Der er vist ingen tvivl om, at et kursus i hovedspring iklædt waders vil kunne sætte plusser i min scoreliste samt måske være starten for en ny klub kaldet "gummiænderne" he he. Det er helt sikkert en god idè, at lære hvordan man kommer til, at vende rigtigt igen efter at være væltet ude i "bølgerne".
 
Da jeg nu er næsten 54 år, og helbredet godt kunne være bedre, bliver det nok til en CO2 fiskejakke - noget allà den Claus linker til. Jeg vil senere surfe efter flere modeller, da den gerne må have aftagelige ærmer til den varmere periode. Men ellers er det da smart, at redningsvest og fiske/jakke/vest er implementeret, så man ikke husker den ene og glemmer den anden Big smile
 
Mvh. - Kim -
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2012 kl. 09:44
Jeg tager hvert år en "kontrolleret" tur i baljen for at genopfriske hvordan jeg lettest muligt kan vende og komme op. Overvejer at lave samme øvelse med båden så jeg er lidt forberedt på det værst tænkelige. Jeg sørger dog altid for at have en hjælper parat som kan træde til hvis det skulle blive nødvendigt.
Mine erfaringer er at med linekurv er det lettest at komme op forfra og uden liggende på ryg / side bruger en pool 12 vest med lommer ikke godkendt som redningsvest kun svømmevest
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2012 kl. 09:53
Hmmm..
 
Jeg kan godt se, at en linekurv må virke som en sænkekøl eller værre endnu, da den har en høj kant (de fleste).
 
Mon det kunne være en fordel, at lave en kurv med velcrofæstning, så et træk kunne frigøre den?.
 
Mvh. - Kim -
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2012 kl. 10:31
Jeg har set på flexistripper eller CF design's Line palet som alternativer men mit problem er ikke så stort da jeg ikke vadefisker med flue længere
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2012 kl. 10:41
jeg har også tit tænkt på hvordan den linekurv påvirker et fald... og det lyder ikke for godt... Måske man skulle overveje en CO2 vest også
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2012 kl. 16:08
Med alt det jeg render rundt med på ryggen, så vil jeg komme til at ligne et badedyr hvis jeg så også skulle have en redningsvest på. Smile men man burde vel egentlig have sådan en.
Hvis man er lidt oppe i årene og fisker alene, eller hvis man har dårlig hjerte eller lider af andre sygdomme som kan have alvorlige konsekvenser hvis man ikke har redningsvest på, så er det nok en meget god idé.
MEN! hvis man absolut skal vade helt ud der hvor man er i livsfare hvis man falder, så er man altså rent ud sagt dum og selv skyld i det. Så er en redningsvest kun symptom behandling for dumhed.
Vad maksimalt til skridtet og hav eventuelt en vadestav, det er min mening.
Hilsen Kim.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2012 kl. 18:24
#Kim Big smile
 
Mener du sådan en moppedreng?:http://kortlink.dk/bbht
 
Det er jo lige før, man kan have hunden i et af rummene + dens legetøj he he.
 
En spinnefisker der har alt sit kastegrej med. Ekstra hjul, madpakke, sodavander/øl m.m. han når nok at se det meste af Costeau`s havets vidunderlige verden, før han bliver hevet i land Big smile
 
Og ja - en vadestav er også en god ting. Udover at kunne trække sig op igen ved fald, kan man måske undgå fald ved at mærke sten og pludselige dybder. Især når man vader ved fremmede vande.
 
Mvh. - Kim
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2012 kl. 23:35
Men kunne også bare, (hvis man er under 100 år gammel), bruge sin sunde fornuft og kigge sig for, stille og roligt, og lade være med at vade ud til øjnene Clap
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2012 kl. 23:54
Syntes i skal læse her, jer der har spørgsmål ang vadning

http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=4236
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Per Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gf4ever

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Slangerup
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gf4ever Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 08:21
Havde fisk og fri ikke en artikel for en ca. 30år siden vedr. sikkerhed i waders?
 
Og deres konklusion var at der ikke var noget at være nærvøs for så længe man kunne bunde. (PVC waders).. Hovedet ville aldrig bliver tvundet under vand.
 
Eller husker jeg helt forkert.


Redigeret af gf4ever - 18 Aug 2012 kl. 08:22
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 12:55
I Sverige var jeg selv ude for en episode (for 25 år siden, hvor vi vadede på en vanddybde lidt under navlen. Der var temmelig mudret, så benene var efterhånden ved at være "ind på land og slappe den tid".
 
Nå men jeg tog et skridt frem (troede jeg) men stødte på en sten. Jeg hævede selvfølgelig benet for at komme over den, men det bæst blev ved med at gå i vejret. Jeg fortsætter fremover, og knalder et knæ ned i stenen, hvilket ville få mine gloser til at lægge naturreservatet øde, hvis ikke det var fordi, jeg så endte på maven med hovedet under vand. Waderne flyder op ad, og jeg lå på maven med gevaldige smerter i knæetog kunne ikke nå bunden med armene. Nå men jeg får alligevel basket mig nogenlunde op - da min rygtaske svinger rundt og tager et hovedspring i bølgerne. Jeg når lige at høre min makker på lang afstand råbe - hvad fanden laver du - hvorefter jeg tager et hovespring henover stenen efter alt mit dyre grej. Mine 2 tykke uldne trøjer og forede frakke var alligevel gennemvåde så hvad pokker he he. Godt jeg havde ekstra tøj med selvom det ikke lige var beregnet til den episode Big smile
 
Og til de kloge hoveder, der mener, at man bare kan se sig for, skal siges, at man IKKE ALTID kan se sig for, da vandet ofte er for grumset - så fri os venligst for dette. Man kan jo også altid gå med hoved og nakke helt tilbage for ikke at få en tagsten i hovedet - for så at blive kørt over af en bil i stedet Confused
 
#Per - der er helt sikkert lavet undersøgelser på området tidligere, men måske er der kommet nye ting til. Jeg havde f.eks. ikke set, at der bliver lavet vadeveste med opdrift. De er ikke helt sikre (ikke hvis man besvimer, som jeg har gjort et par gange "hjemme"), men kan måske være bedre end intet. Måske der er nogen der har et link til en undersøgelse med neuprenwaders, da de jo kan have en lidt anderledes opførsel?
 
Mvh. - Kim -
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 13:23
http://www.sexyloops.com/articles/killerwader.shtml
Og i mudret vand vader man forsigtigt og flytter først vægten når man har sikkert fodfæste.
 
Mvh
Lasse
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 13:55
ja man  må sige det er farligt at leve. Føler mig nu ikke uansvarlig når jeg fisker i waders uden vest - men har også valgt ikke at gå i panik..Smile
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 16:38
I vores fiskeklub Har vi snakket om til næste år at arrangere et sikkerhedskursus for waders. Hvor man vil høre om hvordan man skal forholde sig hvis man falder under vade fiskeriet. Der vil også blive mulighed for at afprøve det i vandet med erfarende instruktører. Det vil komme til at foregå ved Randersfjord.
Vi har snakket om at lave det som et weekend arrangement med fiske konkurrence og sikkerheds kursus.

Hvad er din mening om dette og vil i deltage i sådan et arragement.

Henrik

www.havndal-lff.dk    

Redigeret af Konradhen - 19 Aug 2012 kl. 00:10
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 16:41
Redningsvest, sikkerhedsbriller, styrthjelm, tandbeskytter, knæbeskyttere + et reb ind til land bør være standard for enhver vadefisker !!!!!
Er man den lidt nervøse type kan det eventuelt suppleres med et vandtæt nødkaldsarmbånd med direkte forbindelse til Søværnets Operative Kommando, politi, ambulance og hjemmeværnet...

Sorry... kunne ikke lade være 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 18:18
Citat: rasmushansen.com

Redningsvest, sikkerhedsbriller, styrthjelm, tandbeskytter, knæbeskyttere + et reb ind til land bør være standard for enhver vadefisker !!!!!
Er man den lidt nervøse type kan det eventuelt suppleres med et vandtæt nødkaldsarmbånd med direkte forbindelse til Søværnets Operative Kommando, politi, ambulance og hjemmeværnet...

Sorry... kunne ikke lade være 
 
Thumbs Up
 
Sorry, men ka li den Embarrassed
 
Mvh
Lasse
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 18:22
Citat: LasseK

Citat: rasmushansen.com

Redningsvest, sikkerhedsbriller, styrthjelm, tandbeskytter, knæbeskyttere + et reb ind til land bør være standard for enhver vadefisker !!!!!
Er man den lidt nervøse type kan det eventuelt suppleres med et vandtæt nødkaldsarmbånd med direkte forbindelse til Søværnets Operative Kommando, politi, ambulance og hjemmeværnet...

Sorry... kunne ikke lade være 
 
Thumbs Up
 
Sorry, men ka li den Embarrassed
 
Mvh
Lasse


Clap
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 18:33
Sikkerhed er en god ting, men vi bør måske se lidt på hvordan vi håndtere vores hobby ved vandet. Jeg undre mig over hvor tit man ser personer stå i vand til armhulerne og fiske, over folk der næsten svømmer ud til næste revle, eller stenrev. Jeg går sjældent i vand der går længere end til bollerne og mange gange på lavere vand. Vi er måske lidt overmodige i jagten på en dum fisk. Indrømmet, jeg har også dummet mig, når man bliver fanget på den revle man har gået på den sidste km. og man opdager, der er sku" for dybt til at tage den direkte vej ind over det bagved liggende badekar, eller stenrevet man gik ud på for flere timer siden og vandet er steget i mellemtiden. Redningsvest, nej ikke til mig. Men jeg går ingen steder uden en solid vadestav.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2012 kl. 22:59
#Tommy Big smile
 
Ja den med at have gået på en revle og vandet er steget har jeg også prøvet. Og hvis man er kommet et pænt stykke ud, ser man andre der er halvvejs til Sverige, så man næsten må tænke, at de er 4 meter høje he he.
 
En ting er i hvert fald tydelig, når jeg nu summere indholdet af trådene sammen. Det er IKKE godt at være selvsikker. Så er det nemlig, at tingene kommer bag på en, når de sker. Der er jo ingen tænkepause, før man besøger fiskene, og hvis man som i mit tilfælle får en gevaldig smerte, er det så godt som umuligt, at tænke logisk. Derfor er der ingen tvivl om, at nogle prøve plask kombineret med waders"svømmedragt" vil give større sikkerhed når tingene sker (især for de selvsikre), for èt er teori et andet praksis.
 
Jeg hører ikke selv til de nervøse, da "næsten" alle mine sanser er målrettet de skælledes opholdssteder. Når man går/slæber/trækker benene efter sig på de mudrede steder, kommer man heller ingen steder, hvis ikke man næsten går skråt for at komme fremad, især hvis ens wadestøvler er lånte, og 3-4 nr. for store he he.
 
Om sikkerhed kan overdrives. Nej i teorien ikke hvis det drejer sig om, at være sikker, men det er heldigvis på dette område endnu op til os selv, hvor meget luft, gummibåd i snor, iltmaske, samt lægehold på stranden vi skal have, før vi må vove os ud i H2Oèn LOL. Som Rasmus er inde på, bør det ikke komme til brug af: Søværnets Operative Kommando, politi, ambulance og hjemmeværnet, men det er næsten op til os selv. Hvor meget vi så vil gardere os mod et uheldigt besøg i "den anden verden"? tjaaa.. Jeg lovede engang min søn, at jeg nok skulle blive over 100 år!. Hvis vi kører uden sikkerhedsseler, styrthjelme, går med workman på høj styrke ude i byen, skal ud yderst på molerne når orkanen raser (nok sjældent i danmark), ryger, drikker, spiser fedt og meget salt osv. osv. ja så bliver vi IKKE over 100 år gamle. Hvad vi vil eller ikke vil er altid op til os selv. Kun at sikre os, når regeringen giver os bøder, kan vel ikke siges at være særligt fornuftigt, men på den anden side - efter at kister bliver fabrikeret som folde papkasse, bliver det jo ikke så dyrt, når det går galt, og man kan jo altid sige, at man så har levet livet. Desuden svømmer der sikkert mange ørreder rundt og griner Wink
 
Når alt dette er sagt, skal samtidig siges, at jeg slet ikke har taget personlig stilling til, hvor meget sikkerhed jeg vil iføre/påføre/medføre/forberede mig selv med. Jeg har en "massiv wadestav" med krog forneden stående, som jeg aldrig har brugt. Nu kan man så købe en foldbar vadestav, der kan komme med, uden at bagagerummet skal laves om for at få plads he he. Så måske bliver det til sådan èn.
 
#Konradsen Big smile
 
Jeg synes, at et kursus i fiskeklubben er en god idè. Ud over at få "genopretningsmanøvrerne" ind på rygraden, skal i nok også få gang i grinemusklerne Big smile. Jeg tror dog, at det mest bliver for folk indenfor en vis radius, netop fordi så mange ser det som et godt men unødvendigt kursus (de selvsikre). Vi skal bare ha` nogle flere lig på bordet, så kommer omtalerne, diskussionerne og alvoren og dermed flere forespørgsler til kursusèr.
 
Fortsat god aften Big smile
 
 - Kim -
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2012 kl. 00:08
Kim Korskjær: Det vil blive et åben arrangement hvor alle kan deltage.

Natur og miljø vogteren.
http://www.gyllebomben.dk
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2012 kl. 08:49
Hej, lige nu er vandet over 20 grader varmt de fleste steder, så jeg vil foreslå, at folk prøver at tage en svømmetur med hele den mundering som de har på, når de vadefisker, og gerne med en stang i den ene hånd, på den måde vil de jo straks få et indtryk af, hvordan vaders og udstyr påvirker deres chancher og muligheder for at klare sig i vandet.

NB: Projektet bør naturligvis foregå hvor man kan bunde, og der må også gerne være en fiskemakker, som kan træde til, hvis der opstår uforudsete problemer.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2012 kl. 09:15
Undres.....over at mange af ovenstående indlæg ikke enten er skrevet på tysk enten på "teenage-sprog" med f**k, nice osv....
For hvor hører man tit meningen "det sker da ikke for mig", "de kan jo bare lade være med at tage chancer" osv. osv.
De, det er gået galt for, er her desværre ikke længere til at skrive, hvad der gik galt for dem!
Mine teenage unger har mistet 7 kammerater/veninder indenfor de sidste to år! Ganske vidst ikke på vandet, men i trafikken. Alle havde netop denne arrogante holdning: Det sker ikke for mig, jeg kan sagtens styre bilen med 180 km/t i et sving (det har jeg gjort før), alle kører da, selvom de er stangstive - det sker der da ikke noget ved.
Siger ikke, man skal ligne et badedyr, men man skal sgu tænke sig endog rigtigt godt om!
Jeg sejler kajak - primært alene - og derfor har jeg mit udstyr i orden:
vest, lille skarp kniv monteret i karabinhage (i tilfælde af enten at skulle skære mig fri af et net (hmm.....gad vide om nogen her har prøvet i fuld mundering at snuble over et ulovligt og dermed ikke mærket net???), mobil i vandtæt pose - som igen hænger om halsen og ryger med i baljen, hvis jeg gør, samt en cigar (dvs. nødblus).
Jeg er udmærket klar over, at uanset hvor meget sikkerhedsudstyr jeg tager med, så kan man være "heldig" eller "uheldig".
Er man "heldig", reagerer man i nødstilfælde fornuftigt, går ikke i panik, får ikke krampe osv., men hvem herinde kan fortælle, hvordan man reagerer, når man panikker???? Tjah, de færreste overlever ikke, så dem hører vi jo ikke fra!
Hvor mange er omkommet bare i kajak, bare i vandet omkring Fyn i år? Jeg har kendskab til 4, men tallet er nok højere.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2012 kl. 09:31
Nu er det vader der bliver debateret og ikke kajak. Her skal en "svømmevest" LOL selvfølgelig være fast udstyr når man er på vandet. Jeg bruger selv vest når jeg er ude i min pontonbåd.

Redigeret af tolund - 19 Aug 2012 kl. 22:03
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2012 kl. 10:14
Korrekt - og ej heller trafik, der bliver debatteret. Men hvis du læser, hvad jeg skriver, forholder jeg mig til den holdning, jeg desværre ser i flere af ovenstående indlæg: at risikoen er nærmest ikke-eksistrende og at det i hvert fald aldrig sker for en selv.
Og mht risiko vil jeg næsten påstå at faren er større i fuld mundering og waders, end det er at tippe rundt i en kajak.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2012 kl. 20:20
Citat: tolund

Nu er det vader der bliver debateret og ikke kajak. Her skal en redningsvest selvfølgelig være fast udstyr når man er på vandet. Jeg bruger selv vest når jeg er ude i min pontonbåd.

Nej, man bruger ikke en redningsvest når man ror i en kajak, man bruger derimod altid en svømmevest, og i forbindelse med prøverne til Dansk kano & kajak forbunds EEP Certifikat, der skal man vise, at man uden problemer kan svømme 1000 meter.

Og jeg synes virkelig, at folk skal vise over for sig selv, at de kan svømme mindst 100 meter med vaders, og hvad de ellers har på når de lystfisker, for i modsætning til hvad nogle tror, så kan man altså sagtens svømme iført vaders, og med en fiskestang i den ene hånd, det kræver blot, at man er i en god fysisk form.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 19 Aug 2012 kl. 20:22
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres