Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Owner S-61 vs. tre-krog ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Per St Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
stuh

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Nordsjælland, Ærø
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stuh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Owner S-61 vs. tre-krog ?
    Sendt: 21 Aug 2012 kl. 20:28
Hej,

Jeg forsøgte mig i år med denne krog, str 1/0 på mine blink - i stedet for den normale trekrog. Den første havørred der bed på sad fantastisk godt kroget i undermunden. Dernæst røg en hornfisk på og også denne sad godt fast. Jeg havde derefter et par hug, men var mest tilbøjelig til at tro på hornfisk, hvorfor jeg ikke reflekterede nærmere over det.

Men på de næste ture mistede jeg seks havørreder i rap - den ene endda en rigtig god fisk på omkr. 5 kg. Den store røg af efter et spring helt ud af vandet, de andre hhv efter et par udløb, eller ved landingen (kaning, hvor de bare lige så stille røg af krogen...). Jeg mistede også en del hornfisk, men fik dog også nogle på land.

Så var ferien desværre ikke længere - men er i alle overbevist om at f.eks S-61 kroger bedre end tre-kroge - for jeg er godtnok ikke overbevist ?

Men måske var jeg bare meget uheldig... ?

Mvh

Per
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2012 kl. 20:39
De blink jeg bruger (Sølvpil og Imitator typer) fisker klart bedst med en trekrog, får simpelthen færre hug når jeg bruger enkeltkrog, så jeg blæser på at der smutter en i ny og næ med trekrog, når dagen er omme har jeg fået flere på land med trekrogen end jeg har med enkeltkrogen. Når jeg en sjælden gang sætter en gennemløber på, så er det dog med en enkeltkrog (S-61) men i str 3/0 for at få et ordentligt kroggab.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Ove Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ons Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ons Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2012 kl. 20:59
Hej Klaus: jeg tilslutter mig det første du skriver med trekrog på blink, men hvorfor skal det lige være enkeltkrog på gennemløber.
spørgsmålet er fordi jeg skal til Bornholm til foråret og forhåbentlig fange store havørreder.
Nej, jeg har ingen erfaring med (s-61), men hvis det skulle være bedre, er jeg da med på en prøve.
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2012 kl. 21:03
Jeg har kun haft positive erfaringer med den krog. Både på kysten og i p&t. De er bare kroget næsten perfekt hver gang.

Jeg vil så tilføje at jeg ikke bruger enkeltkroge på blink der har en "voldsom" gang i vandet. Jeg har ikke en decideret erfaring på det område, men jeg lagde bare to og to sammen og tænkte, at der nok skulle held til at få en enkeltkrog der pisker rundt i vandet, til at sidde fast i saksen. Faktisk fiskede jeg engang med S-61 på en lille fladbuk og der fik jeg en lille havørred kroget lige i næseboret. Det var måske også lidt en tilfældighed, men det sagde mig bare, at den havde lidt svært ved at ramme. Krogen var ellers en perfekt størrelse til den fisk. Men fisken blev fanget! Smile

Personligt tror jeg at du har været uheldig, eller nogle andre faktorer har spillet ind. Krogen tror jeg ikke på, har skylden.
Man skal måske også huske på, at selv den bedste krog ikke er lig med fangstgaranti.
Venlig hilsen
Steffen Christiansen
Til top
Per St Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
stuh

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Nordsjælland, Ærø
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stuh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Aug 2012 kl. 21:09
Hej igen,

Krogen blev brugt på en Hansen Fight, 18 g og en Sølvpil i samme vægt - især den sidste vel ikke med de meget voldsomme bevægelser og det var den de fleste blev kroget på - men måske er str 1/0 for lille ?

Fangstgaranti ville være dejligt Smile

Per


Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2012 kl. 08:44
Jeg bruger også bare 1/0. Nogle siger så at man skal bruge 3/0 til de større blink. Jeg ved ikke om det vil gøre nogen forskel.
Venlig hilsen
Steffen Christiansen
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2012 kl. 10:22
Jeg bruger S-61 størrelse 1/0 på alle gennemløbere, så snart de er store nok til at "bære" en krog i den størrelse. Det vil sig fra ca. 8gram og op til 17 gram, som er det største jeg bruger.
 
S-61´s force med hensyn til krogning er efter min mening når fisken tager blinket forsigtigt. Så det er mest sommer og efterår den giver en egentlig fordel. I foråret plejer fiskene jo at æde blinket og så kroger en trekrog lige så godt. Men der er fisken så til gengæld nemmere at afkroge med en enkeltkrog, der heller ikke skader fisken så meget.
 
I starten da jeg begyndte at bruge S-61 monterede jeg en springring i krogøjet, men jeg fandt hurtigt ud af at den kroger bedre hvis linen bindes direkte i øjet. Der skal selvfølgelig sidde en gummiperle eller 2 imellem blinket og krogen.
 
Jeg bruger ikke S-61 på almindelige (ikke gennemløb) blink. Jeg synes simpelthen den "sejler" for meget rundt på denne type blink, så dér har jeg ikke tiltro til dens krogningsegenskaber.
 
Til top
flyfisher Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
flyfisher123

Tilmeldt:: 01 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 52
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flyfisher123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2012 kl. 12:24
jeg har extrem gode erfarringer med owner s61 -1  enkeltkrog  og alle mine blink har fået denne krog monteret ,
 til de lidt mindre blink bruger jeg  modellen mindre
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2012 kl. 12:25
Ove: Jeg har oplevet et par gange, med en gennemløber, at linen har kilet sig fast i "bunden" af trekrogen når fisken har sprunget med en mistet fisk til følge. I starten afhjalp jeg problemet med at lægge en klat epoxy i bunden af trekrogen, men synes idag at det er nemmere at bruge en enkeltkrog. Men som sagt, så er det meget sjældent jeg bruger en gennemløber da jeg synes det er noget bøvl at montere med mine gamle øjne. Når jeg virkelig skal hente fiskene langt ude, bruger jeg dog et Søm på 35 gram, og der kaster gennemløberen bare bedre end et blink med tråd.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Ove Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ons Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ons Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Aug 2012 kl. 19:06
Klaus: Det var lige det svar jeg søgte, det er noget jeg kan bruge, så mange tak for det.Clap
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum