Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Leg med perler.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Leg med perler.
    Sendt: 22 Aug 2012 kl. 21:26

Jeg har fået et par spørgsmål omkring artiklen leg med perler, og de har gået på, om jeg har noget der var færdig, og klar til praktisk fiskeri, og det har jeg, for i DFRS, er der flere typer, der har været brugt til test i Norge, og til havørredfiskeriet i Karup å.

 
Man vil også gerne vide, hvordan binde seansen er er og det kan sættes sådan op her:
 
Der bindes på et ø1,7mm klart rør i 40 mm. længde.
 
Det bliver så vingedelen, som stikkes ind i kroppen, som det tilfælde her, er et lilla farvet antennerør på 25 mm. længde.
 
Vingen bindes således:
 
Først laves en lille dubbing, af gul kanindubbing.
 
Herefter ligges en kaninstrip i farven, der passer til Det Gule Lyn. Strippen er ca. 50mm. lang.
 
I overvingen lægges vinge glimmer, jeg bruger en blandig af flere typer, mest fordi jeg bruger mine rester, så alle vinger har mere eller mindre forskellige farver, dog er glimmeret tunet, så det slutter ved strippens spids.
 
Nu laves en lille dubbing, oven på vingeroden, hvor bindetråden er doblet, så der kan twistets et front hackel. Dubbingen skjuler bindetråde, så der ikke kommer farve gennemslag igennem hacklet.
 
Fronthacklet, er marabu fjer. Jeg bruger meget marabu snor, hvor jeg lægger den ønskede mængde marabu i klemmen, og twister, så hacklet.
Når hacklet er twistet børster, jeg hacklet med en tændrørs børste, det gør jeg før hacklet vikles, så er al nulderet væk.
 
Når hacklet er låst af, sætter jeg Junglecocken på, og limer så afslutningen, inden jeg sætter et ø6mm. guld conehead på.
 
Til sidste brændes det lille rør, og coneheaden er låst.
 
Nu er vingedelen færdig.
 
Kroppen er, som omtalt et antennerør, og i enden af det sidder en hot orange Hama disk, den er limet på.
 
Nu har man vingedelen, som sættes ind i det lille rør - Det Gul Lyn Varieant er færdig.
 
DFRS gør, at man eksempelvis til Det Gule Lyn, kan have mange forskellige kroppe i mange farver, men også i mange typer vægte, vis man veksler mellem Us Tuber _ Kugler og Bottle Tubes.
 
Det lille rørs længde tilpasses den længde rør / vægt man nu vil bruge.
 
Krogholdet er en Hookguide i relevant farve / størrelsen, og jeg bruger altid en barblet mede krog i en passende størrelse.
 
 
Det Gule Lyn på billedet, er en fremragende flue til alle rovfisk, også ørreder og sandart i P&T.
 
 
 
 
Håber det er forklaring nok, til at man kan binde sine egne rørfluer, i typen DFRS.
 
Mvh
P.K.
 


Redigeret af PK - 22 Aug 2012 kl. 21:34
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2012 kl. 08:44
I forbindelse med artiklen leg med perler,er det nok på sin plads, at gøre opmærksom på, at det er original Hama perler der bruges.
 
Der findes åbentbart kopier af Hamas perler, og de kan ikke sådan lige smeltes, uden det hele klasker sammen.
 
Så se efter Hama mærket, kopi varer er farlig at bruge, da smelte / flyde punktet er anderledes end de original perler., og kan risikerer antændelse!
 
Blot til  orientering.
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 23 Aug 2012 kl. 08:45
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum