Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Knuder til flurocarbon

 Besvar Besvar
Forfatter
claus hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
digeldauer

Tilmeldt:: 23 Apr 2011
Geografisk: glamsbjerg
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér digeldauer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Knuder til flurocarbon
    Sendt: 23 Aug 2012 kl. 21:44
Hej med jar 

Var ude og fiske put&take her til morgen 

Havde investeret i en rulle flurocarbon fra orvis 22,9 5,4 kg 

2 fisk løb med fluen i hugget ,  og en enkelt hvor tippet knækkede under landing 

hvad er det lige der går galt for mig , flue var bundet med rapala knude 

vilken tybe knude vil i anbefale til at binde tippet til leader og til flue 

fik dog 3 fisk på land Tongue

Knæk&bræk derude 
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2012 kl. 21:59
loop-til-loop mellem flueline og leader og igen mellem leader og tippet.
Og rapala eller palomar(hedder den ikke det?)til fluen. husk at fugte linen når du strammer knuden... Måske har din line set for meget sol?
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2012 kl. 22:00
Jeg har draget lidt de samme erfaringer med Rapalaknuden og floucarbon, det virker ikke som den optimale knude, selvom man binder den meget omhyggeligt.
Jeg er gået over til at bruge alm. nylon når jeg skal bruge en rapalaknude, på flucarbon bruger jeg udelukkende en alm. blinkknude uden lås.
 
Til at splejse leader op tippet bruger jeg en alm. blodknude eller en kirurgknude, de holder begge fint på floucarbon.
Gennerelt skal man være lidt mere omhyggelig, og fugte kuderne grundigt, inden man trækker dem til, end hvis man bruger alm. nylon.
 
Jesper Rasmussen
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2012 kl. 00:05
Perfection loop! Har samme kedelige erfaring med fluocarbon og rapalaknuden

Johan
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2012 kl. 07:55
Hej ved godt det ikke har noget med fluocarbon at gøre men den er nu meget fin denne PDF http://k8.dk/Fiskeri/Fiske%20knuder.PDF Wink
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2012 kl. 11:37
Lyder mere som en dårlig line, end som et generelt problem med flourcarbon. Jeg bruger kun et tørn på rappalaknuden. Har aldrig svigtet.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2012 kl. 13:47
Jeg kan ikke kende de problemer med fluorcarbon snøre.
 
Jeg har brugt fluorcarbon, så længe det har eksisteret, og prøvet flere typer / fabrikater.
 
Jeg bruger, så til gengæld, efter anbefaling af Romann Moser, hans Moser ringe, og det fluorcarbon jeg bruger som tip, er tøjret med en ganske enkel blink knude.
 
Jeg har aldrig haft problemer med knuder, det skal blot fugtes godt, men jeg har problemer med at forfanget flosser, når fiskeriet sker tæt op af siv, og da skifter jeg til Maxima Camelion, det kan tåle sivenes skarpe kanter! 
 
Mvh
P.K.
Til top
claus hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
digeldauer

Tilmeldt:: 23 Apr 2011
Geografisk: glamsbjerg
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér digeldauer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2012 kl. 21:35
Takker for de fine svar 

Har været afsted her til morgen , uden  problemer 

har brugt uni-knuden og det ser ud til at virke med florucarbonen Smile
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 00:09
Flourocarbon er generelt en hårdere line end alm. nylonline. Ved sammentrækning af en hård lineknude vil, linen ikke blive klemt sammen på samme måde som en blød nylon line. Dette giver langt mindre "bremse" overflade i knuden, og med mindre man f.eks. giver knuden ekstra tørn, eller starter med, at lægge linen dobbelt, vil den ofte kunne trækkes fra hinanden. Line fra line - eller line fra flue.
 
Derfor er det en god idè , enten at lægge linen dobbelt først, eller også at lave et loop med ekstra tørn som sikkerhed ved den hårde fluorocarbon.
 
Dette gælder for øvrigt også ved de glatte spundne/flet liner Big smile
 
Mvh. - Kim -
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 10:36
Sjovt nok har jeg den lige modsatte opfattelse. Fordi linen er stivere, er den sværere at trække sammen.Hvorfor jeg bruger færre tørn! 
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 10:49
Jeg bruger rapala knuden, til at lave et loop i begge ender og ikke noget med eksta tørn. Linen bliver fugtet inden den trækkes til og jeg har aldrig oplevet problemer med det forfang. Jeg bruger Akron 0.26 taperet forfang og Photonic som spids i forskellige tykkelser alt efter behov.
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 14:34
Bruger selv Orvis mirage fluocarbon i 0,23 og Rapala knuden.

Har også oplevet mistede fisk og fluer, men med ekstra fokus på at føre linen den RIGTIGE vej gennem løkken når knuden afsluttes, er problemerne forsvundet...

Altså en god gammeldags fejl 40 Confused
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2012 kl. 14:51
#Lars Big smile
Bare knuden holder, er det jo heldigvis lige meget hvordan den er lavet he he. Jeg husker stadigvæk for omkring 45 år siden, da monofilline var næsten lige så elastisk som en elastik, og blød som en udkogt regnorm (næsten). Da bandt jeg fluer på forfanget med en "enkelt turtle knude#, og den er da totalt simpel, men den holdt altid - også til "krabaterne" Big smile
 
Nu har jeg netop bestilt forskelligt fluorocarbon hjem, så må jeg lige tjecke div. knuder før det kommer i vandet. Det er jo specielt ærgerligt at miste fisk pga. knuden, da den er lavet af os selv. Alt andet (næsten) kan vi jo gi` fabrikanterne skylden for LOL
 
Men man skal i hvert tilfælle huske, at fugte linen inden sammentrækning som Tommy nævner.
 
Mvh. - Kim -
Til top
Søren Westermann Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SørenW Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2012
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SørenW Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 19:15
The perfection loop, det virker bare. Smile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres