Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

WF7 til skydehoved?

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: WF7 til skydehoved?
    Sendt: 27 Aug 2012 kl. 09:28
Hej.
Jeg har fået foræret en wf7 line. Kan jeg lave det til et skydehoved til min #6 stang og hvordan gør jeg?
 
Mvh Frank.
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 09:51
Hej Frank.

Du klipper den efter bagtaperingen, vejer den, og klipper så af indtil den har samme vægt som en 6" line, og så kan du lave et øje her!
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 10:56
Citat: sigma6

Hej.
Jeg har fået foræret en wf7 line. Kan jeg lave det til et skydehoved til min #6 stang og hvordan gør jeg?
 
Mvh Frank.
 
Hej Frank
 
Sæt den på din 6'er stang og kast med den, der hvor den føles god, er den del du skal bruge til skydehoved udenfor topøjet, klip den der og monter en skydeline efter din smag (mono eller coated) og du er kørende Thumbs Up
 
Mvh
Lasse
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 13:00
Da jeg brugte mange Dt liner til at lave skydehoveder , var
det altid som Lasse forslår

Vh Tommy
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 15:57

Tak for svar :-)

Kan det passe at, det ca skal veje ca 12 gram til min #6 Fenwick HMG?


Redigeret af sigma6 - 27 Aug 2012 kl. 15:58
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 16:16
Du behøver ikke veje noget , bare gør som Lasse forslår
Hvis du har gjort det , så kan du jo fortælle om det passer
med 12gram

Vh Tommy
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 16:49
Citat: Tommy:)

Du behøver ikke veje noget , bare gør som Lasse forslår
Hvis du har gjort det , så kan du jo fortælle om det passer
med 12gram

Vh Tommy
Jeg er nybegynder og har aldrig fisket men skydehoved. Derfor har jeg ikke den store føling med det :-)
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 17:18
Okay på den måde, så skal du huske at det er nemmer at klippe
af end på
Sagt på en anden måde, start med at lave den lidt for tung
Kender ikke ovennævnte stage , men hvis du starter med
15 gram også prøver det en stykke tid

Vh Tommy
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 18:04
15gr. som Tommy foreslår, er nok også det jeg ville starte med.
En Rio Outbound Short i #6 vejer 15.2 gr.
 
Vh.  IJ
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 18:09
Hvilket WF line er der tale om? Hvis den enten har en meget lang klump eller en meget kort klump kan du godt ende ud med noget der ikke vil spille supergodt sammen.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 21:45
Citat: sigma6

Citat: Tommy:)

Du behøver ikke veje noget , bare gør som Lasse forslår
Hvis du har gjort det , så kan du jo fortælle om det passer
med 12gram

Vh Tommy
Jeg er nybegynder og har aldrig fisket men skydehoved. Derfor har jeg ikke den store føling med det :-)

Ok...
Gør som Lasse siger, men afmål 9 m og mærk det uden for topøjet i luften. Kast ikke men blot arbejde frem og tilbage. Prøv så det samme med 8 m og 10 m. Vælg det du mener er bedst. Du kunne vente med at klippe og blot prøve at bruge den. Lav nogle tusch markeringer, så du ved hvor meget kastevægt/længde du har ude inden selve fremkastet. Husk at holde fast i linen til selve fremkastet. Mange nybegyndere får stille og roligt for meget line ud inden fremkastet. Det er svært at styre.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2012 kl. 23:12
Hej igen Frank.

Hvis du er nybegynder, vil jeg tro at jo flere råd (i forskellige retninger) du får kun gør dig mere usikkerConfused

Din line kan jo have en hvilken som helst "tapering", og den egner sig måske ikke ubetinget til det du gerne vil bruge den til, har den en "alm. standard" tapering er den sikkert mellem 10,5-12,5m i "klumpen", hvilker er en relativ lang sag at tæmme for en nybegynder!

En 6# line´s vægt kan også svinge meget, afhængig af producent, men typisk er den nok mellem 13 og 16 gr, +/-. Og måske vejer din 7# line måske 15 gr. (også afhængig af producent) og er 12,5m lang, så har du et dårligt udgangspunkt, men det er naturligvis et forsøg værd, du har jo ikke investeret andet end din interesse i at få det til at fungere.

Du kan ringe mig i morgen på 20418899, så skal jeg nok hjælpe dig, hvis du stadig er i tvivlWink





Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 00:28
Citat: Michael Ladefoged

Hej igen Frank.

Hvis du er nybegynder, vil jeg tro at jo flere råd (i forskellige retninger) du får kun gør dig mere usikkerConfused

Din line kan jo have en hvilken som helst "tapering", og den egner sig måske ikke ubetinget til det du gerne vil bruge den til, har den en "alm. standard" tapering er den sikkert mellem 10,5-12,5m i "klumpen", hvilker er en relativ lang sag at tæmme for en nybegynder!

En 6# line´s vægt kan også svinge meget, afhængig af producent, men typisk er den nok mellem 13 og 16 gr, +/-. Og måske vejer din 7# line måske 15 gr. (også afhængig af producent) og er 12,5m lang, så har du et dårligt udgangspunkt, men det er naturligvis et forsøg værd, du har jo ikke investeret andet end din interesse i at få det til at fungere.

Du kan ringe mig i morgen på 20418899, så skal jeg nok hjælpe dig, hvis du stadig er i tvivlWink





Mange tak :-)
 
Linen hedder Airflo forty plus, og selve linen er2 farvet og 40.9 meter.
 
Hvis jeg klipper klumpen af, kan jeg så bruge det inderste line som Running line?
 
Mvh Frank.
 


Redigeret af sigma6 - 28 Aug 2012 kl. 00:30
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 07:18
Citat: sigma6

Citat: Michael Ladefoged

Hej igen Frank.

Hvis du er nybegynder, vil jeg tro at jo flere råd (i forskellige retninger) du får kun gør dig mere usikkerConfused

Din line kan jo have en hvilken som helst "tapering", og den egner sig måske ikke ubetinget til det du gerne vil bruge den til, har den en "alm. standard" tapering er den sikkert mellem 10,5-12,5m i "klumpen", hvilker er en relativ lang sag at tæmme for en nybegynder!

En 6# line´s vægt kan også svinge meget, afhængig af producent, men typisk er den nok mellem 13 og 16 gr, +/-. Og måske vejer din 7# line måske 15 gr. (også afhængig af producent) og er 12,5m lang, så har du et dårligt udgangspunkt, men det er naturligvis et forsøg værd, du har jo ikke investeret andet end din interesse i at få det til at fungere.

Du kan ringe mig i morgen på 20418899, så skal jeg nok hjælpe dig, hvis du stadig er i tvivlWink





Mange tak :-)
 
Linen hedder Airflo forty plus, og selve linen er2 farvet og 40.9 meter.
 
Hvis jeg klipper klumpen af, kan jeg så bruge det inderste line som Running line?
 
Mvh Frank.
 

Hej
Hvis det er denne her? http://www.airflofishing.com/airflo-fly-lines-forty-plus-floating-forty-plus-sniper.cfm#!prettyPhoto så fejler taperingen ikke noget. Den kan laves til skydehoved og linen kan bruges som runningline til noget andet. Personligt mener jeg, at det er synd. Efter min mening har du et fint udgangspunkt for en nybegynder med den line. Hvis du ikke kan kaste med den, kan du heller ikke, selv om den bliver til skydehoved. Du skal lære hvor din kastevægt er. Du skriver at den er 2 farvet! Er den yderste farve ca. 9 m? Hvis den er det, må det være din kastevægt. Det skal du kunne arbejde med i luften, med 100% fokus på forreste stop og bageste stop af stangen. Linen skulle gerne holdes rimelig vandret i luften. Køb et billigt monofilt taperet forfang på 9 fod med en flue str. 6 i enden (klip krogen af). 
Gå jævnligt ud og prøv linen i luften uden at kaste. Du skal først begynde at kaste når du fornemmer hvordan stangens taperingen arbejder. Få en kammeret til at betragte om linen strækker sig ud bagved dig (bagkastet) før du laver fremkast (ca. kl 11 & 13). Den fornemmelse af stang line, som arbejder rigtigt sammen danner grundlag for et godt kast. Når det hele så arbejder rigtigt slipper du blot når du når stoppet i fremkastet og sænker stangen roligt. Når det er på plads, trækker du noget line af og gør det samme. der skulle så gerne smutte noget line ud og du har et kast.


Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 11:44
Citat: sage

Citat: sigma6

Citat: Michael Ladefoged

Hej igen Frank.

Hvis du er nybegynder, vil jeg tro at jo flere råd (i forskellige retninger) du får kun gør dig mere usikkerConfused

Din line kan jo have en hvilken som helst "tapering", og den egner sig måske ikke ubetinget til det du gerne vil bruge den til, har den en "alm. standard" tapering er den sikkert mellem 10,5-12,5m i "klumpen", hvilker er en relativ lang sag at tæmme for en nybegynder!

En 6# line´s vægt kan også svinge meget, afhængig af producent, men typisk er den nok mellem 13 og 16 gr, +/-. Og måske vejer din 7# line måske 15 gr. (også afhængig af producent) og er 12,5m lang, så har du et dårligt udgangspunkt, men det er naturligvis et forsøg værd, du har jo ikke investeret andet end din interesse i at få det til at fungere.

Du kan ringe mig i morgen på 20418899, så skal jeg nok hjælpe dig, hvis du stadig er i tvivlWink





Mange tak :-)
 
Linen hedder Airflo forty plus, og selve linen er2 farvet og 40.9 meter.
 
Hvis jeg klipper klumpen af, kan jeg så bruge det inderste line som Running line?
 
Mvh Frank.
 

Hej
Hvis det er denne her? http://www.airflofishing.com/airflo-fly-lines-forty-plus-floating-forty-plus-sniper.cfm#!prettyPhoto så fejler taperingen ikke noget. Den kan laves til skydehoved og linen kan bruges som runningline til noget andet. Personligt mener jeg, at det er synd. Efter min mening har du et fint udgangspunkt for en nybegynder med den line. Hvis du ikke kan kaste med den, kan du heller ikke, selv om den bliver til skydehoved. Du skal lære hvor din kastevægt er. Du skriver at den er 2 farvet! Er den yderste farve ca. 9 m? Hvis den er det, må det være din kastevægt. Det skal du kunne arbejde med i luften, med 100% fokus på forreste stop og bageste stop af stangen. Linen skulle gerne holdes rimelig vandret i luften. Køb et billigt monofilt taperet forfang på 9 fod med en flue str. 6 i enden (klip krogen af). 
Gå jævnligt ud og prøv linen i luften uden at kaste. Du skal først begynde at kaste når du fornemmer hvordan stangens taperingen arbejder. Få en kammeret til at betragte om linen strækker sig ud bagved dig (bagkastet) før du laver fremkast (ca. kl 11 & 13). Den fornemmelse af stang line, som arbejder rigtigt sammen danner grundlag for et godt kast. Når det hele så arbejder rigtigt slipper du blot når du når stoppet i fremkastet og sænker stangen roligt. Når det er på plads, trækker du noget line af og gør det samme. der skulle så gerne smutte noget line ud og du har et kast.


Tak for svar :-)
Jeg har fisket 15- 20 gange med flue, over det sidste års tid. Jeg bruger en climax wf6, og den synes jeg passer mig langt bedre, end den airflo. Derfor kunne jeg måske drage nytte af den, ved at modificere den en smule. Og det kan jeg vel kun ved at lave den til et skydehoved?
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 20:23
Hej Frank
 
Den Sniper line er allerede en meget tung line, så du kommer sikkert til at ende med et ret kort skydehoved Ouch
 
Airflo overholder ikke klassificeringen af liner, så de smider et tal på næsten efter for godt befindende, og hvor 40+ linen er ca. to klasser op i forhold til liner der overholder klassificeringen, så er sniper hen i retning af tre.... Begge liner er skydehoveder i forklædning (permanent samlede) så hvis ikke den virker som den er for dig (klumpen er under 9 meter lang) så ville jeg nok nærmere sælge den og anskaffe et reelt skydehoved, enten lavet selv af en DT line eller billig WF, eller færdiglavet fra fabrikanten.
 
Mvh
Lasse
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 21:49
Citat: LasseK

Hej Frank
 
Den Sniper line er allerede en meget tung line, så du kommer sikkert til at ende med et ret kort skydehoved Ouch
 
Airflo overholder ikke klassificeringen af liner, så de smider et tal på næsten efter for godt befindende, og hvor 40+ linen er ca. to klasser op i forhold til liner der overholder klassificeringen, så er sniper hen i retning af tre.... Begge liner er skydehoveder i forklædning (permanent samlede) så hvis ikke den virker som den er for dig (klumpen er under 9 meter lang) så ville jeg nok nærmere sælge den og anskaffe et reelt skydehoved, enten lavet selv af en DT line eller billig WF, eller færdiglavet fra fabrikanten.
 
Mvh
Lasse
Hej Lasse.
 
Vil det sige den passer bedre på en #8 stang?
 
Linen hedder polyfuse xt.
 
 
Mvh Frank.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 22:05
Hej Frank
 
Hvilken line er det helt præcist?
 
 
 
 
De to første fungere fint som klippede skydehoveder på stænger med samme nummer over håndtaget, den sidste har jeg haft lidt blandede følelser for de gange jeg har fået den stukket i hånden Embarrassed I hvert fald foretrækker jeg den på en tilpas stiv stang.
 
Gammel tommelfingerregel der passer ret godt til det meste er at bruge en line to klasser over det nummer der står på stangen hvis man skal lave sig et skydehoved på en 9-9,5 meters penge. Skal det være længere så kun en klasse over.
 
 
Mvh
Lasse
 
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2012 kl. 22:25
Citat: LasseK

Hej Frank
 
Hvilken line er det helt præcist?
 
 
 
 
De to første fungere fint som klippede skydehoveder på stænger med samme nummer over håndtaget, den sidste har jeg haft lidt blandede følelser for de gange jeg har fået den stukket i hånden Embarrassed I hvert fald foretrækker jeg den på en tilpas stiv stang.
 
Gammel tommelfingerregel der passer ret godt til det meste er at bruge en line to klasser over det nummer der står på stangen hvis man skal lave sig et skydehoved på en 9-9,5 meters penge. Skal det være længere så kun en klasse over.
 
 
 
Mvh
Lasse
 
Det er linen på det 2. link.
 
Mvh Frank.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum