Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

en truet art ???

 Besvar Besvar
Forfatter
kenneth westlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
westlin Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2002
Status: Offline
Beskeder: 175
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér westlin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: en truet art ???
    Sendt: 29 Aug 2012 kl. 18:23
så bliver der vel mere plads til os andre.Embarrassed


ja, man kan jo ikke tvinge nogen til at blive lystfisker, så hedder det vel  heller ikke lystfisker mere eller???
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2012 kl. 18:34
Det er jo smag og behag hvad folk vil bruge deres tid på, men nej unge mennesker i 13 års alderen og op, vil nok helle feste og få nye kærester hver weekend end at deltage ved at fluekastekurses langs åen :-) 

Man kan da kun håbe på at flere unge begynder, oftest er det bare en god oplevelse eller fangst der skal til, før at folk bliver bidt af det. 
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2012 kl. 21:34
Hej.
Karup å er nok heller ikke det letteste sted at fange sin første fisk, som skal give "blod på tanden".
Lidt uden for emne: Jeg har selv været medlem af Skive og omegn, men da de meldte sig ud af DSF. så meldte jeg mig ud af foreningen, da jeg synes at alle danske lystfiskere bør være solidariske med hinanden, gennem det eneste forbund vi har i Danmark. Der er selvfølgelig delte meninger om den måde DSF. forvalter deres monopol på, men det må man så påvirke gennem generalforsamlinger og de muligheder man ellers har, det er reelt det eneste talerør vi har over for politikerne, og andre offentlige instanser! Jeg ved ikke om det er "krisen" eller udmeldingen af DSF. der er årsag til medlemsflugten, men hvis LSO bliver medlem af DSF. igen, så har de nok mig som medlem igenWink
 
Vh.  IJ
Til top
Steen Lindkvist Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lindkvisten Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Østjylland. Å, sø, mose, kyst både spin og flue
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lindkvisten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2012 kl. 23:12
Nu er der jo faktisk også foreninger, der har medlemsfremgang, og at man ikke kan få de unge mennesker til at fiske fordi den står på øl, f..... og hornmusik er da også en sandhed med modifikationer.
 
Rigtigt meget af problematikken handler om, hvorvidt foreningen har en strategi for sin rekruttering og medlemsfastholdelse, og i forhold til de unge især, at foreningen ikke hænger fast i gamle måder at drive juniorarbejde på  - unge kommunikerer anderledes end tidligere, hvilket bl.a. har som konsekvens at deres identitetdannelse bliver anderledes. Og det har betydning for, hvordan vi som foreninger håndterer dem.
 
Bla. ved jeg da at Nyborg Sportsfiskerforening er lykkedes med at få en rigtig kraftig tilgang af juniorer, og det samme gælder såmænd i min egen forening, omend ikke helt så markant som i Nyborg.
 
Foreningerne skal især kigge på, hvad der egentlig er deres berettigelse i forhold til medlemmerne. Mange tror, at bare de råder over godt fiskevand, så kommer medlemmerne af sig selv - det gør de ikke, kan jeg hilse og sige. Og i øvrigt har rigtigt mange foreninger slet ikke egne fiskevande. En meget stor andel er f.eks. firmaforeninger eller andre former for fiskesociale foreninger, hvis berettigelse slet ikke handler om at dele udgifterne til fiskevand.
 
I min forening lavede vi i 1996 et langsigtet strategipapir med 26 udviklingspunkter, der skulle arbejdes med. På dette tidspunkt havde vi været nede på et lavpunkt med godt 130 medlemmer - og ingen juniorer tilbage i foreningen.
 
I 2009 gjorde vi den sidste status på strategiplanen - alle 26 udviklingspunkter var da gennemført og en række mål nået. Og i år runder vi om kort tid 300 medlemskaber, hvoraf en del er familiemedlemskaber, så det samlede medlemstal bliver over 400. Af disse er ca. 70-75 stykker juniorer, af hvilke ca. 15 ikke er en del af familiemedlemskaberne.
 
Det har selvfølgelig været et langt sejt træk, og vores fiskevand er også blevet bedre med årene - men det er fiskevandet over hele landet blevet - ikke mindst når det gælder havørredfiskeriet, hvor udbuddet af godt fiskevand er minimum tidoblet de seneste 15 år. Til gengæld er antallet af havørredfiskere i åerne ikke steget tilsvarende, så konkurrencen om medlemmerne er selvsagt skærpet. Og her nyder en forening som min selvfølgelig godt af, at så mange foreninger arbejder alt for ustruktureret med foreningsudviklingen.
 
I virkeligheden tror jeg ikke, at der nogensinde har været så mange lystfiskere i Danmark som der er lige nu. Især er der i forhold til for 30 år siden langt flere hardcore fiskere, der er villige til at gøre fiskeriet til en livsstil, og som også økonomisk ofrer det, der skal til.
 
Og hvis man kigger efter på nettet dyrker rigtigt mange af dem (os) vores hobby i fællesskab med andre - bare ikke nødvendigvis i de traditionelle foreninger. Prøv engang at google alle de sider med "Team Dit og dat", hvor folk er fundet sammen i nogle fællesskaber, der blot ikke er så formaliserede som en traditionel forening.
 
Denne udvikling er fuldstændig den samme som man ser i idrættens verden. Og her arbejder man systematisk med, hvordan man får kombineret det traditionelle ForeningsDanmark med disse trends, f.eks. indenfor DGI's Foreningsfitness-koncept og firmaidrættens Familieidræt.
 
Det kommer vi også til at arbejde med i lystfiskernes verden, f.eks. i Danmarks Sportsfiskerforbund, hvor bestyrelsen er fuldt klar over, at både foreningerne og forbundet selv har behov for at blive klædt på til disse udfordringer. Og mange af de foreninger, der har deltaget i forbundets organisatoriske arrangementer de seneste par år er såmænd også godt klar over udfordringerne, og er også klar til at være med til at finde løsningerne.
 
Knæk & Bræk
 
Steen Lindkvist Nielsen
Hadsten Lystfiskeriforening
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2012 kl. 23:20
 ja, ja!  men lystfiskeri. skal måske også ind med modermælken!   tror personligt at det er helt grundlæggende..  mvh.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2012 kl. 23:28
Citat: kano3

 ja, ja!  men lystfiskeri. skal måske også ind med modermælken!   tror personligt at det er helt grundlæggende..  mvh.


Nu har jeg aldrig fisket fra barns ben, men begyndte efter at have mødt min kæreste som har bangsbo å løbende i baghaven, efter et par ture i p&t blev jeg vildt bidt af det og efter min makker fangede sin første fisk efter jeg overrakte ham har vi nu på 2,5 år rundet et hav af fisk makrel, Hornfisk, sej, torsk, fjæsing, havørred,andre ørred arter, karper, stør osv. Samt besøgt søer i stort set hele Danmark og deltaget i mange konkurrencer rundt omkring. For ikke at snakke om hvor åndssvagt mange penge denne vidunderlige hobby har kostet, min pointe er at nye initiativer for unge som kan skabe den helt unikke positive førstegangsalg oplevelse med fiskeri, er efter min mening det der skal til.

Hvordan man så bedst lokker de unge ved jeg ikke
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2012 kl. 09:16
Jeg tror simpelthen ikke på, at det er et reelt problem at tiltrække unge til foreningerne - det handler om vilje, flid, og ildsjæle.
Det findes både i DSF foreninger, og i foreninger der står udenfor.

Jeg ser hver eneste dag, at mit publikum består af mindst 25 % unge, og det burde kunne overføres til foreninger - hvor fiskeriet jo er noget billigere end det er i en putsø.

I en å-forening ville det måske være en god idé at have nogle aftener, hvor "de voksne" vidste, at bestemte å-stræk blev benyttet af juniorafdelingen - så de lidt mindre pædagogiske kunne blive hjemme.
Desværre ser man rundt omkring, at de "dygtigste" fluefiskere, kan hidse sig voldsomt op, når en ungersvend møder op med fluestangen - uden at hver eneste kast sidder lige i skabet..
Dét er nok noget der kan skræmme de mindst modige ung-fiskere væk.

Det som er svært i en forening, er nok for alvor, at finde de ildsjæle, som gider bruge 1-2 aftener om ugen, på at lære lystfiskeriets kunst videre til næste generation.
Jeg underviser selv, og det kan være meget mere opslidende end selv det længste natsats med fluestangen efter (de elendige) havørreder.
Til gengæld er glæden stor, når ungerne fanger deres første fisk.

Det er dejligt at Hadsten foreningen har formået at følge med tiden, og udvikle både juniorarbejdet og foreningen som helhed...
Nu mangler det bare at Hr.formand får opdateret sit profilbillede - så det passer til dette årtusinde WinkWink

Mange hilsener
Simon Agerholm
(mangler stadig en fluefanget +5 fra Lilleåen)

Til top
Steen Lindkvist Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lindkvisten Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Østjylland. Å, sø, mose, kyst både spin og flue
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lindkvisten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2012 kl. 10:16
Citat: simon agerholm2

Nu mangler det bare at Hr.formand får opdateret sit profilbillede - så det passer til dette årtusinde WinkWink
 
Jamen, der arbejdes sandelig hårdt på at få billede og model til at ligne hinanden!
 
Problemet er mest, at de to gange om ugen, jeg stabler de 110+ kg på cyklen og kører på arbejde (i Viborg) går tiden på landevejen jo mest fra fiskeriet og koster desuden en ekstra times søvn, der også går fra fiskeriet.
 
Men dagen skal nok komme, hvor jeg igen ligner mit profilbillede....Wink - måske bortset fra frisuren.
 
 
Citat: simon agerholm2

(mangler stadig en fluefanget +5 fra Lilleåen)
 
Jamen så er det da nu, du skal herover - der er landet i hvert fald 3 stk 5+'ere på vores vand i denne uge.
 
Knæk & Bræk
 
Steen
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2012 kl. 10:36
Hej Steen,

Man må jo prioritere, og cykleri er noget af en tidsrøver.
Jeg har selv valgt at lade min cykel overgå til naturen - den er simpelthen vokset ind i hækken, eller hækken er vokset ud over cyklen.
Vedrørende den manglende +5 fra Lilleåen, så har jeg fosøgt mig i år, men det virker som om at det altid skal begynde at styrtregne, når jeg tager over Storebælt,, trods fine prognoser fra DMISmile

Fremgangen i Hadsten er yderst glædelig, og jeg er klar over det store arbejde du (og de øvrige i foreningen) gør.
Men man skal nok ikke glemme, at omløbsstryget ved Løjstrup Dambrug har en stor del af æren for jeres medlemsfremgang - for det har jo betydet et langt bedre og tidligere fiskeri, end i "gamle dage", på Hadsten stykket.
Dette er naturligvis ikke skrevet, for at nedvurdere jeres indsats.

Juniorarbejdet skal være en naturlig del af en forening, for det er dem der skal løfte opgaverne, når vi andre bliver gamle.
Hvis man kan involvere juniorer i vandplejen, selvom man gang på gang skal forklare de mest simple basistanker, så er fremtiden sikret.. Både for foreningerne og de ørredførende vandløb.

Vh.Simon


Til top
Casper Soelberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skurken90 Avatar

Tilmeldt:: 24 Maj 2011
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skurken90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2012 kl. 14:50
Som Steffan siger er det jo selvfølgelig smag og behag. Men jeg kan da huske da jeg startede mit fiskeliv. Startede ud i den lokale havn efter skaller og aborre sammen med en ven. Synes det var vildt fedt når der var hug og bid, og det synes min ven også. Min interesse blev større og jeg valgte at gå efter gedderne senere hen, mens min ven ikke gik op i det på den måde som en lystfisker nu gør. Nu er jeg både meldt ind i Randers sportsfiskerklub og fisker rigtig rigtig meget. Andre bliver bidt af det på første tur mens andre falder fra. Sådan er det, og det kan der ikke laves om på Wink
Til top
Anders Kronvang Gade Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ak.gade

Tilmeldt:: 29 Mar 2012
Geografisk: Odder
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ak.gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2012 kl. 15:21
Jeg tror ikke man kan gøre så meget for at få unge til at komme til at fiske. Jeg tror man skal kende nogle der fisker eller går jagt eller sådan noget. Jeg begynde selv at fiske fordi min far går på jagt så jeg kendte lidt til fiske/jagt verden. Men jeg blev først rigtig bidt af det da en lære fra min skole startet et fiske hold som jeg melde mig ind i.:)
Så en blanding af en man kender en der fiskeri/jæger og en/nogle voksne der laver noget "ungdoms fiskeri" er opskriften på en lystfisker.:)

Mvh Anders
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2012 kl. 12:09
Hvad med at lave lystfiskeriet til en gang samfundstjeneste for de unge mennesker der via deres "mindre" forseelser har bevist, at de mangler noget at bruge deres tid på!.
 
Sæt dem ud på en turbåd til at starte med. Så ved man da, at de ikke stikker af på de ture Big smile. De der bliver "fanget" af dette kan så udvide lysten (timerne) til, at prøve andre former for fiskeri. De vejledere der skal med, skal selvfølgelig være helt med, på hvad det drejer sig om
 
Lysten skal selvfølgelig helst være det, der tager over og driver personerne, og hvem ved! Et tilbud om senere at overtage/vejlede andre "skævtrukne" unge til samme omgang "fisketerapi", ville måske lige være sagen for nogle. Evt. kunne det over tid blive til en betalt stilling.Big smile
 
Mvh. - Kim -
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2012 kl. 16:57
Hej Kim,

Det hedder jo FultonSmile
Jeg tror faktisk at det gik i ged til sidst..

Men ja, en sund og god hobby kan sagtens lede "vildfarne" på rette spor.

Der findes masser af foreninger, og erhversdrivende der støtter projekter for de som har haft en lidt skæv start på livet.

Da det ikke skal udvikle sig til reklame, vil jeg ikke nævne navne..
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2012 kl. 19:23
Hej Simon Big smile
 
Ja - for guds skyld - fri os for reklame he he!!!.
 
Nu er Fulton jo kun en brøkdel af det, der skal til, for at få de tusinder af "systemsvigtede" unge kommende problemløsere, lærere, koordinatorer, fritids/lærere m.m. videre ud i samfundet udenfor fængslet!.
 
Jeg har ikke lige tal på, hvor mange der rent faktisk bidrager økonomisk på denne front, men jeg er ikke i tvivl om, at det er ude på barrikaderne, der er brug for erfaren/trænet personale til "at svinge pisken"!.
 
Mange af de personer der i denne tid står foran en korsvej pga. den store arbejdsløshed, kunne have erfaring med "skråtstillede" personer, der måske efter et fiskekursus "ophold" ville have denne person positivt i tankerne resten af livet Big smile
Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres