Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Danmarks mest forurenede sø...

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Stürup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
M.S

Tilmeldt:: 23 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M.S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Danmarks mest forurenede sø...
    Sendt: 05 Sep 2012 kl. 18:06
Jeg har lige købt hus med Arresø som nabo.
Jeg flytter dertil i midten af oktober, og har selvfølgelig glædet mig til at smide snørren i vandet på søen.....
Lige indtil at jeg hørte at det er danmarks mest forurenede sø...
Man her indtil 50´erne ledt kloark vand i søen, og da dens gennemsnitlige dybte er 2,5 m, skal der ikke meget til at det går ud over dyr og natur.....
Jeg kan læse mig frem til, at der er badning forbudt i søen fordi det netop er så beskidt.....
Men at man godt kan spise fiskene der går i den???
 
Se det synes jeg jo ikke lyder specielt lækkert!!
 
Kan det være rigtigt at man kan spise fisk fra forurenet vand?
 
 
Til top
Steen Lindkvist Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lindkvisten Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Østjylland. Å, sø, mose, kyst både spin og flue
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lindkvisten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Sep 2012 kl. 18:18
Hej Morten

ja, når det som i Arresø er en næringsstofforurening, der er tale om, påvirker det ikke fiskenes værdi som spisefisk. Hvis der havde været tale om tungmetalforurening, som f.eks. i Karlsgårde Sø i Varde Å-systemet ville det være en helt anden sag.

Når der er badeforbud handler det om, at den høje næringsstofbelastning giver anledning til opblomstring af blågrønalger i varme perioder - det er jo også der, vi gerne vil bade. Blågrønalger kan i høje koncentrationer udskille giftstoffer, som potentielt er dødelige for mennesker, hvis man sluger vandet.

Der er eksempler gennem tiden på, at hunde er blevet syge af at drikke algebelastet søvand og også enkelte eksempler på at hunde er døde af forgiftning, og hvor mistanken samler sig om blågrønalger som kilde til forgiftningen. Men disse gifte opsamles ikke i fiskene ligesom tungmetaller gør.

mvh

Steen Lindkvist
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Sep 2012 kl. 18:34
Morten
Tillykke med dit nye hus - og så ved den smukke Arresø - herligt.
Søen der er landets største - kan trods fortidens synder give dig mange dejlige naturoplevelser både med og uden stang i hånd. Som Steen skriver - så består forureningen ikke af gift og fæle farlige kemikalier - men om en ophobning af næringsstoffer - som det sikkert tager mange år at omsætte. Men nyd Du bare fugleliv og lystfiskeriet - du bor i et pragtfuldt område !
mvh
Heinz
ps: jeg bor ved Esrum Sø - den er iflg. de kloge også meget forurenet - men som biologerne siger - søen ved det ikke, og har det efter omstændighederne forbavsende godt !  
Til top
Morten Stürup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
M.S

Tilmeldt:: 23 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M.S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Sep 2012 kl. 18:51
Tak Heinz & Steen for de fine forklaringer :-)
Hvor er jeg bare lettet over at høre det!!
Jeg blev helt trist da jeg hørte om problemet, da jeg virkelig havde glædet mig.
Det var også en stor del af grundet til at købe netop det hus...
Så nu kan jeg begynde at glæde mig igen :-)
Det eneste jeg så skal sørge for er at holde hunden fra vandet, i perioden med blågrønne alger..
Jeg har altid været glad for dyr,natur og vand så du kan tro at jeg ser frem til hytten på "landet" Heinz. 
Til top
esben bøgh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
esben

Tilmeldt:: 02 Apr 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér esben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Sep 2012 kl. 20:05
som der ganske rigtigt bliver skrevet er klarsgårde forurentet med tungmetaller men naturen har for mange år siden lagt låg på denne forurening med mudder. det har derfor i over 20år været risikofrit at spise fisk fra karlsgårde sø. for ikke at slemme mudder op er det forbudt at bruge nogen form for mortor i søen. men uha det er en nydelse at bruge sin flydering der. vær opmærksom på reglerne for geddefiskeriet. vi har i sydvestjydsk sportfisker forening lavet noget regler for hjemtagelse af gedder for at bevare og optimere bestanden af store gedder. en sø som er så forurentet af tungmetaller at fisk ikke må hjemtages er grindsted engsø også her er der meget strikse regler for fiskeri. bla er brug af flydering forbundt og der kræves særligt fiskekort.
Til top
Morten Stürup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
M.S

Tilmeldt:: 23 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M.S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2012 kl. 09:21
"lagt låg på med mudder"Clap
Det er godt nok imponerende at iagttage alt levende, og dets måde at overleve på Geek
 
Forleden så jeg et program omkring planter, hvor en plante (som jeg ikke kan huske navnet på) var ved at uddø pga. larver som spiser denne plante.....
Så udvikler planten da bare lige en nektar som tiltrækker insekter, der spiser larverSmile
Og "Bum", planten lever i bedste velgående idag...
Til top
christian steenstrup petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
chp

Tilmeldt:: 02 Jul 2009
Geografisk: 2100
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2012 kl. 09:33
Hej Morten
 
Inden jeg flyttede til storbyen for et par år siden, fiskede jeg efter sandart i Arresø, fra breden på vej mod Auderød. Fiskeriet var forrygende (både på agnfisk og spin). Et par af de fisk der blev fanget endte på spisebordet og jeg er stadig i live Big smile. Der er vist også en enkelt erhversfisker tilbage i Arresø som primært fisker ål og sandart. Stort tillykke med huset.
 
Mvh
 
Christian.
Til top
Morten Stürup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
M.S

Tilmeldt:: 23 Aug 2012
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér M.S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2012 kl. 09:59
Hej Christian.
Tak, jeg glæder mig også som en lille dreng til juleaften.... Og så lige en tand mere.
Godt at høreBig smile Og fedt lige at høre hvor jeg finder et fint fiskested!
Det skal prøves/smages afThumbs Up
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum