Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlandsdækkende 24 timers konkurrence i UV-jagt

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Emne: landsdækkende 24 timers konkurrence i UV-jagt
    Sendt: 10 Sep 2012 kl. 21:43

På - http://www.ulnits.dk/aktuelt.htm - skriver Steen Ulnits en aktuel notits om en landsdækkende 24 timers konkurrence i UV-jagt.


Og her citerer han den tidligere formand for Dansk Sportsdykkerforbund, Peter Fischer Mikkelsen, for flg. udsagn:


"Faktum er, at langt hovedparten af de danske kystfisk er meget nemme at skyde om natten. Ørreden er som bekendt blottet for de forsvarsmekanismer, der beskytter den mod sæler og marsvin om dagen. Multen står tit og halvsover i tangen. Fladfiskene ligger oven på sandet, uden at gøre noget for at camouflere sig selv, som de gør om dagen. Ofte helt inde på meget lavt vand. De få torsk, der er tilbage i de danske farvande, har ligesom havørreden droslet meget ned på sine forsvarsmekanismer og flugtreflekser.


Alt i alt får man i løbet af de 24 timer, konkurrencen varer, rig mulighed for at skyde en række "sportsfisk", der egentlig bare står og venter på at blive skudt. Eneste udfordring ligger i at vælge nogle steder i vore farvende, hvor man kan finde flest fiskearter. At kunne dykke er ikke nødvendigt. Det hele kan stort set nås fra overfladen"

Det lyder da dybt godnat, her oppe på landjorden må jægerne ikke drive jagt om natten med lys, og det har i mange år været forbudt at blusse ål, og andre arter fra overfladen.


Vi må da gøre et eller andet, her er squ virkelig en sag, hvor lovgiverne inde på Christiansborg skal råbes op.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
René Lodsgaard Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
RLS Avatar

Tilmeldt:: 05 Mar 2004
Geografisk: Horsens Fjord & Omegn Og Bygholm sø.
Status: Offline
Beskeder: 46
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2012 kl. 22:23
Ulnits er en bitter mand, der har én uheldig oplevelse til grunde for sin hetz. Kan ikke beskrive hvor mange dårlige oplevelser jeg har med andre lystfiskere :(

Og det med fiskene er blottet for flugt reflekser om natten, er DYBT godnat! Lyser du direkte på fiskene fordufter de, både ørreder, multer, flade og torsk. Som der iøvrigt er temmelig mange af :)

Der har været nogen uheldige episoder med uv jægere, men det bliver jo også blæst helt vildt op af udvidende udenforstående personer. Men skulle vi skrive et indlæg herinde hver gang der var en negativ oplevelse med andre lystfiskere ville det jo blive en værre hønsegård :)

Smut nu ud og fisk istedet for at sidde og plapre galde ud :)
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2012 kl. 23:30
uden at blande mig yderligere snakkede jeg med en UV jæger i sommer, og han fortalte at fiskene frøs og stod stille når man lyste på dem... og så svømmer man ind og holder harpunen 40-50 cm fra byttet og skyder... 
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 08:36
Kan man måske få et svar på, hvorfor der på naknemo hjemmeside er fri adgang på hele sitet på nær fangstrapporter. For at se fangst rapporterne skal man betale? Er der noget i gerne vil holde skjult for offentligheden ?

Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 09:11
Ynk ynk ynk fra en bitter mand der nu har kastet sig over andre lystfisker, efter at han nok har måtte indse at han tabte kampen mod garnene. At han får en anden sur bitter mand med på vognen ændre ikke på at hans udsagn er fulde af fejl og ligger meget langt fra hvordan verden normalt ser ud.
 
Langt største delen af alle store havørred, skygge tallet er 75-90%, fanges i garn, altså ulovlige garn. Hvad pokker ligner det så at gå efter nogen få tusinde harpunfiskere, der vel at mærke betaler fisketegn for at kunne fiske.
 
Det er ude af proportioner, og den bitre mand har bare fundet ud af han tabte til garnene og nu vil han gerne have et nyt offer og hvem faldt det så på..... tja det blev så harpunfiskerne.
 
NRE få lige styr på din verden og dine fakta, Peter Fischer Mikkelsen er IKKE tidligere formand for DSF, men for et under udvalg, der omhandler fiskeri med harpun.
 
Og jeg kunne stadig godt tænke mig hvis der kunne komme nogen og lære mig at blænde en fisk og få den til at stå stille, det har jeg sagt nu en del gange, sjovt nok har jeg aldrig fundet nogen der kan. Måske fordi at det er umuligt....... Fisk flygter fra lystet, nogen fisk lidt langsommere end andre men de skrider sgu allesammen før eller senere.
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 09:13
Michael de har lukket ned for fangstrapportene for at der skal være en form for gode medlemmerne i mellem. Kan godt forstå at en foreningen ikke vil dele alle deres medlemmers fiskepladser med hele Danmark, og de har da vist også nogen dele af deres forum som kun er for medlemmer. Ok men Michael deler DU alle dine favorit fiske pladser med resten af internettet......
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 10:02
@Niels Riis Ebbesen
 

Videresender du bare Steen Ulnits postulater om de forsvarsløse fisk videre, eller er det noget du ved noget om? Eller er det bare dit sædvanlige forsøg på at piske en stemning op uden at du ved en pind om tingene?

 
SmileN
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 10:12
Der er 2 grunde til fangstrapporterne er lukket ned for ikke betalende medlemmere som jeg ser det. 

1. Vi har i forvejen svært ved at finde pladser uden lystfiskere, ved at dele alle vores spots hvor vi fanger fisk tiltrækker ihvertfald ikke færre lystfiskere. Men jeg har heller aldrig mødt en lystfisker der havde lyst til at dele ud af hans gode spots. Der er INTET lusket at skjule, selvfølgelig sker det FÅ gange om året der er en som fanger en rigtig flot fisk, men det er jo ikke anderledes fra lystfiskere. Jeg har dyrket sporten i ét år og mine største fisk er en torsk og en havørred på 2 kilo, jeg har set større fisk men de er stukket af lige med det samme. Så det er en skrøne at fiskene "fryser" i lyset, de flygter nærmere fra lyset, selvfølgelig er nogle mere sky end andre.

2. Der skal være en grund til at være betalende medlem, ellers ryger der ingen penge i kassen og vi ville ikke kunne afholde arrangementer eller websiden.

Jeg møder ikke ret tit lystfiskere fordi jeg vælger andre steder end hotspotsne. Jeg kunne super godt tænke mig at fiske ved treldenæs, men det er simpelthen nærmest umuligt fordi der altid står andre og fisker. Men det er også helt fint med mig, jeg ville bare ønske at vi alle fandt andre steder at fiske når pladsen vi er kørt til er optaget. Jeg har flere gange oplevet og være hoppet i vadet og svømmet rundt og pludselig ligger der flere liner i vandet hvor man svømmer og folk på molen/stranden. (vi fylder jo ret meget på en strand, så det er enten lystfisker eller uv-jæger der er plads til).  Der opstår hurtigt kedelige historier hvis vi ikke respektere hinanden, og vi ved alle hvem der er bussemanden i historien!! Jeg har flere gange mødt den samme lystfisker samme sted, hvor jeg høfligt spurgte om han vidste om der var flere lystfiskere fordi så ville jeg ikke til at gå uden om ham på stranden men vende om i stedet. Tilfældigvis var der præcis 5 mand hver gang længere nede, da jeg hørte det for 3-4 gang tog jeg lige turen videre på stranden, men uden den store forbavelse var stranden tom så langt man kunne se i måneskindet og alt den vej jeg endte med at svømme. Det er ærgeligt at man har en interesse for at ødelægge andre folks fiskeri bare fordi man ikke syntes om metoden... 

Alt i alt burde vi bare kunne enes og deles om de danske kyster, der er jo rigeligt af den.. Mange lystfiskere ville også kunne optimere deres fiskeri ved at blive klogere på bundforholdne på fiskestedet, ved bare at snakke med en uv-jæger der kommer op af vandet. Hvis jeg møder et venligt menneske med en fiskestang deler jeg gerne ud af mine erfaringer. Jeg forstår ærlig talt ikke det mudderkasteri der er mellem de to sportsgrene her, hvorfor ikke slå sig sammen og stå stærkere imod banditten, garnfiskerne? Clap


P.s. Jeg er selv lystfisker og var det før jeg blev uv-jæger, og jeg håber inderligt at vi kan finde fred og ro imellem os og hjælpe hinanden istedet så alle er glade Thumbs UpHandshake

Hav en god dag alle sammen, må i fange nogen store fisk Clap
Mvh Casper 
Til top
Ed Visser Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ed V

Tilmeldt:: 11 Sep 2012
Geografisk: Ebeltoft
Status: Offline
Beskeder: 45
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 14:24
Hej Casper,

Godt skrevet, kunne ikke være mere enig!

Jeg er selv både lystfisker og UV-jæger, og vil ikke undvære noget af det....
Elsker stadigvæk en forårsdag med stangen i Kaløvig eller en vintertur under Sangstrup Klint, men så er der andre dage hvor harpunen trækker mere end stangen....

Med lidt mere forståelse og respekt for hinandens holdninger tror jeg at der er masser af plads på de Danske kyster for os alle sammen. 
Jeg vil ikke benægte at der har været uheldige episoder med UV-jægere som havde svært ved at udvise mådehold, men sådan er der så meget....

Jeg har  tit gjort folk opmærksom på fredningsbæltet ved Havknuden, for at møde de samme folk dagen efter igen med stangen midt i fredningsbæltet. Og hvem har ikke været irriteret over rykfiskeriet efter gydetorsk i sundet?
Det betyder dog ikke at alle lystfisker over en kam ignorere fredningsbælter og at man ikke kan have et kanonsjov fiskeri i Øresund med en kastestang efter torsk..

Alle fiskemetoder, uanset om det er med stang, garn, håndspyd eller harpun kan dyrkes på mere eller mindre korrekte måder. Det betyder dog ikke at det er metoden som er noget galt med men med ham som dyrker det, og idioter findes ikke kun i dykkerdragt men også i wadersWink

Og til Niels C. Ebbesen :
Din kommentar lyder i min optik lige som jægeren som skyder ræven og læger gift ud til rovfuglen, fordi: den spiser s... "min" fasaner.....


Knæk og bræk

Ed
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
nen

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 20
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 15:31
Så længe lyset ikke 'fryser' fisken/dyret men blot er for at kunne orientere sig kan jeg ikke få ondt i røven over, at folk vælger at 'fiske' med harpun så længe det foregår på en ordentlig måde - ganske som med stangfiskeri.
Der findes idioter overalt desværre.

Det samme gælder i øvrigt (lovligt) garnfiskeri. At folk fanger et par fisk til eget forbrug er fint med mig. Når der derimod er tale om at én person hjemtager flere hundrede kilo fisk hvert år begynder jeg sgu at blive lidt muggen.
Men lad os holde denne tråd på UV jagt. Garn-hade-tråde er der rigeligt af.
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 16:36
Også på andre fora end 123 har der været lange og følelsesladede debatter om UV-jagt kontra stangfiskeri.
det er en meget farlig sport at være kritisk over for UV-jagt. Især når vi når til debatten om UV-jagt med lys om natten. Man skal være klar over, at både ens intelligens og afstamning bliver draget i tvivl, hvis man lufter mistanke om, at det måske er meget lettere at harpunere fisk med lys om natten, end at jage dem i dagslys Wink.
Ingen UV-Jæger vil indrømme, at det er tilfældet. UV-Jægeren gør det kun fordi det giver en meget større og intens oplevelse at dykke om natten end om dagen Embarrassed.
For mig at se, svarer det til, at jeg om foråret gik tur i den nyudsprungne bøgeskov midt i nattens mulm og mørke, med en staverlygte, fordi det giver en meget større og intens oplevelse Ouch.
UV-jagt er og bliver jagt med våben, og burde forvaltes efter jagtlovene, som forbyder jagt med lys om natten Angry.
Til lykke NRE. du har lige meldt dig ind i vores forening af "Smalsporede, navlepillende, egoister", som ikke kan se fornuften i at det er lovligt at jage med lys om natten, bare fordi man er iført våddragt og andefødder Confused.
 
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 17:06
Citat: Per Bjerring

Også på andre fora end 123 har der været lange og følelsesladede debatter om UV-jagt kontra stangfiskeri.
det er en meget farlig sport at være kritisk over for UV-jagt. Især når vi når til debatten om UV-jagt med lys om natten. Man skal være klar over, at både ens intelligens og afstamning bliver draget i tvivl, hvis man lufter mistanke om, at det måske er meget lettere at harpunere fisk med lys om natten, end at jage dem i dagslys Wink.
Ingen UV-Jæger vil indrømme, at det er tilfældet. UV-Jægeren gør det kun fordi det giver en meget større og intens oplevelse at dykke om natten end om dagen Embarrassed.
For mig at se, svarer det til, at jeg om foråret gik tur i den nyudsprungne bøgeskov midt i nattens mulm og mørke, med en staverlygte, fordi det giver en meget større og intens oplevelse Ouch.
UV-jagt er og bliver jagt med våben, og burde forvaltes efter jagtlovene, som forbyder jagt med lys om natten Angry.
Til lykke NRE. du har lige meldt dig ind i vores forening af "Smalsporede, navlepillende, egoister", som ikke kan se fornuften i at det er lovligt at jage med lys om natten, bare fordi man er iført våddragt og andefødder Confused.
 

Taler du af erfaring? har du prøvet at være iført harpun og våddragt om natten? eller er det bare ord af uvidenhed og det som alle andre skriver?
Jeg kan så informere dig om at alle uv-jægere ved og indrømmer gerne det er nemmere at komme tættere på fisken, men fisken har stadig sine reflekser og flygter med det samme den opdager noget er galt. Dyr på landjorden fryser ved lys om natten, hvilket ikke er gældende for fisk i vandet. 

Uden egne erfaringer er det jo nemt nok bare at sige og skrive som alle andre der har en tjørn i foden når de hører om uv-jagt
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 20:42
Jeg er sgu enig med NRE her.
Forbyd UV Jagt med kunstigt lys og/eller gør som på land: Fra solopgang til solnedgang - alternativt halvanden time før og efter som med ænderne.

Det må forøvrigt være sindssygt svært at spotte en bette dykkerbøje når man kommer forbi i damjollen hjem fra havjagt sent om aftenen......  Ham jeg ramte for en par år siden havde SØRME glemt den i bilen. Min skyld???? Ja helt klart.......

"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
kalle iversen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kalle iversen

Tilmeldt:: 28 Jun 2010
Geografisk: randers
Status: Offline
Beskeder: 63
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 22:59
Drop din lille romantiske smedekampagne Casper! Det er et loophole i lovgivningen i udnytter, som siger at man IKKE må JAGE med brugen af lygte! Om dyret bliver paralyseret, tiltrukket eller bare lettere at tilnærme sig, gør i min verden ingen forskel! I mine øjne fanger i en sportsfisk(havørred, multe), som jeg har meget kært, på en uværdig måde. lidt a la garnfiskere. det min holdning, og derfor får i aldrig min respekt ved vandet!

Hvad angår naknemo, så blev fangsrapportdelen vist også gjort til "kun for brugere" da der var optræk til debat omkring nogle yderst griske fangstrapporter! Jernhatten var på det tidspunt det helt hotte, og det væltede ind med rapporter hvor folk hjemtog utallige fisk nærmest hver aften! ren grådighed... .

I er sku altid så luskede omkring jeres natteluskeri når man møder jer og spørger på kysten, og i svarer i øst og vest. nogle afviser, andre fortæller den halve sandhed. ligesom dig Casper! I ved det er den letteste vej til mange fisk, men det er ikke ok!

Alt hvad der vedrører uvjagt i dagstimerne, finder jeg dybt fascinerende. Jeg elsker at snorkle, og kan kun forestille mig hvor fedt det må være med harpun, men fandme ikke om natten!
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2012 kl. 23:01

Jeg må vist starte med at konstatere, at UV-jægerne har en lobby, der straks trommer en flok sympatisører sammen, som kan skrive en hel masse positivt snik-snak om UV-jagt, når der i et fora som dette rejses en velbegrundet og berretiget kritik af UV-jagt.


UV-jagt er ikke, og kan på ingen måde sidestilles med lystfiskeri, når jeg kaster min flue eller blink ud i vandet, så kan fiskene selv og helt frit vælge om de vil bide på, en fisk kan ikke fravælge at blive skudt af en harpun.


En harpun minder i øvrigt meget om et pig-lyster, og dem forbød man allerede tilbage i 50'erne, så der er faktisk rigtig meget som taler for, at der burde indføres et totalt forbud mod UV-jagt, for ret beset så er der ikke nogen forskel på, om fisken bliver spiddet af en jæger der befinder sig i en båd, eller af en jæger som svømmer rundt i vandet.


UV-jagt bør under alle omstændigheder sidestilles med den form for jagt, der foregår over vandet, og det bør bl.a. indebære, at der skal laves regler for UV-jagt, så der ikke må jages om natten, og at der under ingen omstændigheder må anvendes kunstigt lys i forbindelse med jagten.


Alle der kører i bil har jo oplevet, hvordan harer og andre dyr, der endda er nat aktive dyr, kan blive fanget i bilens lyskegle, og de forlader ikke lyskeglen, da de er så blændet, at de ikke tør flygte ud i mørket, det sammen fænomen kan man også opleve, hvis man fra en båd lyser ned i vandet på fisk med en kraftig lygte.


Og så vil jeg runde dette indlæg af med at sige, at UV-jægerne slet ikke burde ha' adgang til at poste deres off-topic snik-snak i dette fora, som er dedikeret for lystfiskere, deres tilstedeværelse vil jo svare til, at der var en flok fritidsfiskere, som straks meldte sig på banen og lavede et skønmaleri af deres hobby, hver gang der var en tråd, som helt berettiget kommer med kritik af garn- og rusefiskeriet.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 08:41
Citat: Niels Riis Ebbesen



UV-jagt er ikke, og kan på ingen måde sidestilles med lystfiskeri,






UV-jagt bør under alle omstændigheder sidestilles med den form for jagt, der foregår over vandet,


Alle der kører i bil har jo oplevet, hvordan harer og andre dyr, der endda er nat aktive dyr, kan blive fanget i bilens lyskegle,


Slet ikke enig. Har set mange harer , og har aldrig oplevet at de bliver i lyset


Og så vil jeg runde dette indlæg af med at sige, at UV-jægerne slet ikke burde ha' adgang til at poste deres off-topic snik-snak i dette fora, som er dedikeret for lystfiskere, 


Nå....men du må godt?


Du vil igen bare piske en stemning op.





Niels Riis Ebbesen









Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 08:41

NRE for satan... du aner ikke en skid om hvad du taler om.... at sammenligne  fisk og pattedyr reaktion på lys, er så udokumenteret postulat, der kun afspejler din egen manglende indsigt. Du har vel aldrig nogen sinde haft hoved under vandet og lyst på en fisk? Eller er det bare dine buldren på tomme tønder der igen skal forpeste dette forum?

Jeg vil dog give dig ret i følgende, men en mindre rettelse :

 

Og så vil jeg runde dette indlæg af med at sige, at NRE slet ikke burde ha' adgang til at poste sine off-topic snik-snak i dette fora, som er dedikeret for lystfiskere

 
SmileN
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 09:17
Skriv til ministeren Niller - eller det har du måske allerede gjort ? Ellers kan du prøve at få DSF til at tage sagen op ?
 
Er iøvrigt enig - lys og jagt/fiskeri hører ingen steder hjemme. Det er selvfølgelig i orden nu hvor lovgivningen er som den er og det tilsyneladende ikke er et etisk problem for UV-jægerne, men du må sørge for at gøre de rette mennesker opmærksom på problemet - og det er ikke brugerne her på siden du skal ha fat i, men lovgiverne. Alt andet er spild af tid.
 
De allervenligste hilsner
Peter


Redigeret af P.M. - 12 Sep 2012 kl. 09:19
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 10:37
Citat: P.M.

Skriv til ministeren Niller - eller det har du måske allerede gjort ? Ellers kan du prøve at få DSF til at tage sagen op ?

Nej, det vil være meget dumt, at vi starter med at gå til nogle politikere, og prøver at få dem til at ta' stilling til problemet, med brugen af kunstigt lys i forbindelse med UV-jagt om natten, for der er hele tiden masser af politiske sager, som er meget presserende. Derfor foretager politikerne sig ikke noget, hvis ikke det er sag, hvor de bliver åndet i nakken af interesseorganisationer og medierne.


En meget bedre strategi er, at vi starter med at debattere sagen her på www.123nu.dk - og i andre fora'er der har lystfiskeri og miljø som omdrejningspunkt, så der er rigtig mange der får øjenene op for problemet. Og i den forbindelse er det utroligt effektivt med nogle meget lange tråde, der løber hen over flere måneder.


I anden omgang kan vi så ta' fat i nogle journalister, og kontakte nogle af de store miljøorganisationer, her vil Greenpease, Danmarks Naturfredningsforening, NOAH, og Dyrenes beskyttelse være nogle oplagte valg, for de har ressourcerne til at skabe så stor opmærksomhed om problemet, at politikerne føler, at de bliver nødt til at lave en lovgivning der regulerer UV-jagt.


Og DSf må da gerne ta' sagen op, men jeg tvivler faktisk på, at de er i stand til, at gøre noget ved problemet, de bruger vist alle deres organisatoriske ressourcer på at sørge for, at der bliver hældt laks i de jyske åer.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 10:51
Skulle vi så ikke starte med at alle de steder der står uv jagt i den her tråd bytter vi det ud med ulovlig garn! Og så laver vi en kæmpe tråd over mange måneder og får de forskellige medier til at puste de øverste på borgen i nakken!
Hvis du vil have gjort uv jagt ulovlig hvem hulen skulle så rende rundt ved vandet om natten og holde styr på dette? Tror vi skal holdes os til en trussel som hedder garnfiskeri (ulovlig) vel at mærke, uv jagt kan næppe være den store trussel, og uanset om vi kan li det eller ej vil det nok altid være der!
Tag ud og fisk og gi plads til alle, klap dig selv på skulderen og hav god samvittighed over at du får dine fisk på din måde!
Og til sidst vil jeg godt understrege jeg er ikke selv Uv jæger
K&B derude
Til top
Peter P. Dahl Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P Dahl

Tilmeldt:: 07 Jul 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 63
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 11:11
Suk, endnu en heksejagt. Garnfiskere, landmænd og nu UV jægere. Hvor er der dog utroligt lidt tolerance at finde i dette forum - jeg alene ved hvad der er sandt og kun hvad jeg gør er korrektDead.
 
Prøv en gang at erstat garnfiskere, landmænd og UV-jægere med diverse uønskede racer og politisk orientering fra en ikke speciel hyggelig ideologi fra 1930'erne og se hvad trådene minder om....Unhappy.
 
Nej, jeg er hverken garnfisker, landmand eller uv jæger - måske bare en anelse mere tolerant en gennemsnittet af brugere på dette forum.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 11:23
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: P.M.

Skriv til ministeren Niller - eller det har du måske allerede gjort ? Ellers kan du prøve at få DSF til at tage sagen op ?

Nej, det vil være meget dumt, at vi starter med at gå til nogle politikere, og prøver at få dem til at ta' stilling til problemet, med brugen af kunstigt lys i forbindelse med UV-jagt om natten, for der er hele tiden masser af politiske sager, som er meget presserende. Derfor foretager politikerne sig ikke noget, hvis ikke det er sag, hvor de bliver åndet i nakken af interesseorganisationer og medierne.


En meget bedre strategi er, at vi starter med at debattere sagen her på www.123nu.dk - og i andre fora'er der har lystfiskeri og miljø som omdrejningspunkt, så der er rigtig mange der får øjenene op for problemet. Og i den forbindelse er det utroligt effektivt med nogle meget lange tråde, der løber hen over flere måneder.


I anden omgang kan vi så ta' fat i nogle journalister, og kontakte nogle af de store miljøorganisationer, her vil Greenpease, Danmarks Naturfredningsforening, NOAH, og Dyrenes beskyttelse være nogle oplagte valg, for de har ressourcerne til at skabe så stor opmærksomhed om problemet, at politikerne føler, at de bliver nødt til at lave en lovgivning der regulerer UV-jagt.


Og DSf må da gerne ta' sagen op, men jeg tvivler faktisk på, at de er i stand til, at gøre noget ved problemet, de bruger vist alle deres organisatoriske ressourcer på at sørge for, at der bliver hældt laks i de jyske åer.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Ja der er jeg så uenig med dig! Det nytter nul og en skid at sidde her og rakke ned på uv jægerne. Der er alligevel ingen der lytter!
Gør de folkevalgte og miljøorganisationerne opmærksomme på det etiske aspekt.
 
Det her er i øvrigt ikke et spørgsmål om hetz mod uv jægerne - blot mod anvendelsen af lys om natten. De må gerne jage om natten for min skyld, bare det bliver uden lys!
 
Endnu flere venlige hilsner
Peter 


Redigeret af P.M. - 12 Sep 2012 kl. 11:24
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 11:27
Lad os forbyde alle garnfiskere, landmænd, UV jægere med og uden lygte, alle andre der har en lygte, tyagtige polakker, skarver, venstrehåndet fluefisker, dem der ikke har stemt politisk korrekt, dem der stadigvæk spiser norsk laks, dræbergobler, NREér, klaphatte, dem der ikke er medlem af DSF, fugletosser, kanosejler, lodsejer, tysker i gule regnfrakker og 117 andre, der også gerne bruge vors fælles vand til.....
Du kan evt. selv forsætte listen, så skal det hele nok blive godt
 
SmileN
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 19:06
Citat: P Dahl

Suk, endnu en heksejagt. Garnfiskere, landmænd og nu UV jægere. Hvor er der dog utroligt lidt tolerance at finde i dette forum - jeg alene ved hvad der er sandt og kun hvad jeg gør er korrektDead

Jeg har ikke det mindste i mod UV-jægere, det kun metoden med brug at kunstigt lys om natten, som jeg finder uetisk og strid med alle gode principper for en rimelig og fair jagt.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 19:08
Citat: P.M.

Det her er i øvrigt ikke et spørgsmål om hetz mod uv jægerne - blot mod anvendelsen af lys om natten. De må gerne jage om natten for min skyld, bare det bliver uden lys! 

Enig...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 19:13
Citat: Rasmuslaustsen

Skulle vi så ikke starte med at alle de steder der står uv jagt i den her tråd bytter vi det ud med ulovlig garn! Og så laver vi en kæmpe tråd over mange måneder og får de forskellige medier til at puste de øverste på borgen i nakken!
Hvis du vil have gjort uv jagt ulovlig hvem hulen skulle så rende rundt ved vandet om natten og holde styr på dette?

Vi kan sagten kæmpe på flere fronter på en gang, så kampen mod ulovlige garn ligger ikke stille, blot fordi vi også rejser problematikken ved UV-jagt om natten, hvor der anvendes kunstigt lys til at blænde fiskene med.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 19:14
Vi kan have et hav af disse uv tråde uden det gør den mindste forskel. Kan folk ikke bare acceptere at de ikke bryder sig om uvjagt og så nyde en fisketur med deres stang. Jeg synes også at UVfiskeri er noget svineri, men jeg giver gerne plads til dem ved kysten eller revet. Fordi jeg ikke synes deres metode er særlig etisk korrekt eller rar, kan jeg godt respektere manden bag masken Thumbs Up

Redigeret af Steffan - 12 Sep 2012 kl. 19:16
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 20:01
Prøv at se denne YouTube video, den viser en havørred der er så blændet af lyset, at UV-jægeren kan skubbe til med med harpunen - http://www.youtube.com/watch?v=Ud3AnAg0O6s - man skal godt nok være en botnakke, hvis man mener, at det etisk forsvarligt at jage fisk på den måde.

OBS: Jeg har grabbet en kopi af videon, så hvis den forsvinder fra YouTube, så uploader jeg kopien til en russisk server, hvorfra det bliver meget svært, at få den slettet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Peter P. Dahl Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
P Dahl

Tilmeldt:: 07 Jul 2010
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 63
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 20:21
For mig at se har du blot også set dig sur på uv jægerne  - og fred være med det. Du virker lidt som om at du er sur på alle der er uenige med dig og dine holdninger.
 
Jeg forstår bare ikke hvorfor det er så moralsk forkasteligt at skyde en fisk med harpun, lys eller ej, når det er helt naturligt at jage en krog i kæben på en fisk og derefter lade den løbe sig træt inden man trækker den op på stranden eller jager en gaf i kæben på den inden genudsætning, som du jo tidligere har fremvise med stolthed.

Måske burde du prøve at tage en lygte med i havet en aften og se om det virkeligt er så skide simpelt at pløkke fiskene.

Da jeg natfiskeri på kysten har jeg en gang i mellem været dum nok til at tænde min pandelampe kort før landing af en god ørred - hvis det kaldes for at få fisken til at fryse vil jeg gerne se den når den er vild
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 21:23
Peter, Casper - og alle i andre der har så travlt med at skælde ud på Niels.
 
 
Kan vi ikke være enige om, at chancen for at komme tæt nok på en havørred, til at nakke den med en harpun i fuldt dagslys er meget lille...
 
Når dette "fiskeri" overhovedet kan lade sig gøre, så er det da fordi fiskene hviler/"sover" om natten, hvilket også tydeligt fremgår af alle de filmklip jeg har set..
 
I kan da ikke alvorligt mene at det er et moralsk forsvarligt fiskeri 
= nak en nemo - mens den sover....
 
Helt enig med dig Niels, det burde ikke være tilladt at natfiske med lys.
 
 
 
/Jan
 
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 21:46
Kære Peter Pedal
 
Hvis NRE har set sig sur på alle, så kan man da tydeligt se, at mange her på dette forum har set sig sure på NRE.
Alt for mange går efter spilleren og glemmer bolden Wink.
Fisken dør faktisk i alle de tilfælde, hvor den får en harpun i kroppen, hurtigt eller langsomt.
Fisken dør sjældent af den grusomme tortur, som lystfiskeren udsætter den for.
Som du selv skriver: "inden genudsætning".
Du fisker jo selv om natten, fordi du ved at der er større chance for bid på det tidspunkt.
Det gør UV-jægeren også, da han ved, det er meget lettere at harpunere en fisk, ved brug af lys om natten. Hvorfor skulle han ellers ligge og rode rundt i det mørke vand.
Jeg tvivler på, at du kan få noget som helst væsen, dyr eller fisk til at fryse, hvis du først har skræmt dem fra vid og sans, som den ørred du ville lande Wink.
NRE. har ret ! UV-jagt er jagt med våben.
Al jagt bør være omfattet af våbenloven og jagtloven.
Jagt om natten med lys er i følge jagtloven forbudt på land, og burde også være det i vandet.
UV-jægere er ikke lystfiskere og burde ikke betale fisketegn, men jagttegn.
 
Knæk og Bræk.
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 22:03
Citat: Steffan

Fordi jeg ikke synes deres metode er særlig etisk korrekt eller rar, kan jeg godt respektere manden bag masken Thumbs Up

Jeg går jo heller ikke efter de personer som dyrker UV-jagt, det er udelukkende brugen af kunstigt lys i forbindelse med UV-jagt om natten, som jeg rejser en meget velbegrundet kritik af.

Det er i øvrigt meget påfaldende, at der er flere deltagere i denne tråd, der har meget travlt med at fortælle os lystfiskere, at UV-jagt med lys ikke er uetisk, og at vi lystfiskere bare skal acceptere det som noget der er helt ok og naturligt. Og disse debattører runder lige deres indlæg af med lige at oplyse os, at de ikke er UV-jægere.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Redigeret af Niels Riis Ebbesen - 12 Sep 2012 kl. 22:18
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 07:40
ja man kan jo altid hugge på dem der ikke fisker på jeres måde.
jeg dyrker ikke selv uv jagt
men syntes det er en ok metode som så meget andet
så læg jeres piveri på hylden, eller stop med at fiske laks i åer og elve
her fisker de fleste af jer jo gladeligt efter gyde fisk der er kommet forbi alle forhindringer og er nået op for at kunne gyde.
forbyd bule fiskeri
forbyd uv jagt
i kender ingen grænser så længe det ikke falder i jeres smag.
i er en flok dobbeltmoralske røvhuller mange af jer
og i lever kun for at brokke jer.

Hvad med at forbyde al fiskeri i å og elv efter havørred og laks fra 1 april til og med februar, så er vi sikre på fiskene har fået fred til at gyde
hvad med alle jer der lige skal fange en rogntung høstsild

eller en dejlig forårs hornfisk som kommer for at gyde

eller alle tumperne der står i et hyttefad i st vejle å og tæsker på de samme gydemodne aborrer hver vinter

der skal være plads til os alleog jagt med spyd og harpun kom nu engang til verden længe før fiskestangen

Man kan jo så nævne at ved undervandsjagt skader man ikke undermålere
samt at fisken får en hurtig og værdig død fremfor dem der står og fighter en fisk i 10-20-30 min eller længere.
mon ikke fisken i den tid ved at løbet er kørt

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 20:54
Citat: Per Bjerring

 
UV-jagt er jagt med våben.
Al jagt bør være omfattet af våbenloven og jagtloven.
Jagt om natten med lys er i følge jagtloven forbudt på land, og burde også være det i vandet.
UV-jægere er ikke lystfiskere og burde ikke betale fisketegn, men jagttegn.

Jeg er meget enig, men jeg har dog den tilføjelse, at da det vil være noget nær umuligt at kontrollere om alle UV-jægere overholder et forbud mod at bruge kunstigt lys i forbindelse med jagten, så bør man tage den fulde konsekvens, og helt forbyde UV-jagt fra solnedgang til solopgang. Og så bør UV-jægere både bør betale jagttegn og fisketegn, da de dyrker jagt og tolder på bestandene af fisk.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 21:10
Citat: fætter ål

ja man kan jo altid hugge på dem der ikke fisker på jeres måde.
jeg dyrker ikke selv uv jagt

Jeg vil lige starte med et konstatere, at det er meget påfaldende, at alle dem der forsvarer brugen af kunstigt lys i forbindelse med UV-jagt om natten, de har meget travlt med at fortælle os, at de ikke selv dyrker UV-jagt.

Men det er nu en gang sådan, at der ikke er blevet nedarvet en naturligt instinkt i pattedyr, fugle og fisk, så de pr. refleks straks flygter, når de ser kunstigt lys.

Og det er grunden til, at det er forbudt at anvende kunstigt lys i forbindelse med jagt oppe på landjorden, og at man heller ikke må blusse og stange fisk fra en båd.

UV-jagt er bare en så ny hobby, at den p.t. foregår i et juridisk tomrum, og det bør der efter min mening rettes op på, så UV-jagt kan foregå på en etisk forsvarlig måde.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 22:54
Da jeg for mange år siden blussede ål, gled vi tit henover en stime af fede havørreder eller multer. De rørte sig ikke ud af flækken selv om vi havde en meget kraftig "petromax" monteret i stævnen.
 
Derfor tror jeg, at det er en misforståelse, når nogle mener, at fiskene stivner når de bliver belyst!. Nææææ - fiskene er allerede stivnet, når lyset når dem. Det er derimod fiskerens bevægelser (trykændringer i vandet), der får de kære skældyr til at stikke af!.
 
Jef mener også at kampem mod garnfiskerne bør intensiveres, fremfor at energien bliver spredt til andre "nemmere" grupper. Hvis "harpunaderne" virkelig går hen og dummer sig med deres fiskeri, er jeg ikke i tvivl om, at der er mange indenfor sporten, der slår bak, og råber gevalt!. Selvjustits er altid det bedste. Man lytter bedre til sine egne, end til andre sportsgrene!. Går det så helt galt, kan vi spise dem GRRRRRRRRRR LOL
 
Krum hals og høj haleføring
/Kim
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 09:44
Sjovt nok så ligger folk ikke deres videoer af et sølvglimt der pisker forbi harpun op på youtube, ja der er jo ikke så meget at se. Så de få videoer "beviser" ikke noget.
 
Nu er det sådan at jagt i Danmark jv. jagtlovgivningen kun kan udføres på vildt, det er defineret som pattedyr og fugle.
 
Fangst af fisk og skaldyr er juridisk set fiskeri, og der bilver det. Det vil være meget svært at have samme dyregruppe reguleret i to forskellige sæt lovgivning.
 
Nej men nu stopper jeg og tager min spinne stang med et blinik og en fin passende tre krog og smutter ud og laver nogen huller i munden på undermåler, ja jeg kan jo ikke undgå at den hugger.
 
Fisk kan ikke sove de har ikke nogen øjenlåg og kan der for biologisk ikke sove. De står og hviler og når man lyser på dem bliver de bange og flygter, nogen dag langsommere end andre. Undermåls havørred er dog ikke ret sky, men når de bliver 35-40 cm så kommer voksenskyheden frrem i dem.... husk når i ser videoer at alt ser 25% større ud end de er pga brydningen.....
 
Der hvor man ser forskellen på de dygtige og de dårlige er om man kan bevæge sig i vandet på en måde så man ikke skræmmer fiskene, det tager normalt 3-6 år at lære, med minimum 20 nat ture pr år(helst 40), så nemt er det ikke....
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 09:46
Ja de videoer viser da godt nok hvordan samtlige fisk flygter til højre og venstre, kom dog ind i kampen mand. Thumbs Down
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 10:16
I får det til at lyde som om alle UV-jæger notorisk dræber alle de fisk de møder på ders vej, fordi fiskene bare står stille "sovende" i kø på bunden, men er dette sandheden? 
 
Jeg forstår dog ikke at fiskene skulle "sove" og være passive om natte, når nu natfiskeri med fiskestang er en yndet sport. Noget jeg også selv dyrker, fordi jeg syntes det er letter at fange havørred på det tidspunkt.  
Dette uanse om det er i Karup å eller fra kysten.
Så de "stensikre" beviser for fisk er  indaktiv om natten, giver jeg ikke meget for.
 
Er der overhoved nogen videnskablige undersøgelser der doumentere dette, eller er det bare tilfældige You Tube film der ligger til baggrund for disse antagelser?
 
NRE har jo ved sit manglende svar på mit tidligere indlæg, ikke ville fortælle om han nogen siden selv har haft hovede under vandet om natten og lyst på en fisk?
Men det manglende svar, er jo nok svar i sig selv. NRE viser igen at manden ikke ander en skid om hvad han skriver om, men kun er en varmluftballon der pisker en stemning op, for egen fornøjelses skyld
 
 
SmileN


Redigeret af Nicolai Berthelsen - 14 Sep 2012 kl. 10:34
Til top
Morten Knudsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mvk Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2010
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 74
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 10:17
Sakset fra Naknemo - skrevet af en UV-jæger - bedøm selv!
 
 
- I mon bog skulle det forbydes at "jage" med kunstigt lys - som det er for alm. jægere.
Jeg kan sagtens forstå facinationen af UV-jagt - men kan ikke forstå det "spændende" i sporten når det foregår med kunstigt lys og hvor byttet ikke har en chance...
 
 


Redigeret af mvk - 14 Sep 2012 kl. 10:22
_________________
Venligst
Morten
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 10:42
Steffan kom selv med ned i vandet og du kommer til at bruge langt tid på at lære kunne komme tæt på fiskene, stabilt og konskvent. Lige som det tager lang tid at lære at fange fiskene stabilt med stang. Det sjove med de videoer er at jeg har svært med at genkende det samme billeder når jeg er der ude. Langt de fleste fisk er slet ikke næmme heller ikke om natten. Som tommelfinger regel er ørred sky om natten og hypersky om dagen. Det kræver sit at kunne komme tæt på, så det er lidt som at se youtube med laks fra Skjern Å, kom ind i kampen det er let folk river dem jo hele tiden op, igen og igen, vel at mærke TOTALT fredetfisk, der fiskes med en lille dispensations kvote. Det er UETISK, at rive fredet fisk op for sjov, for så at slippe dem løs bagefter med større eller mindre fight skader og krogsår.
 
@ Morten det er rigtig grimt link, forstået på den måde man har sløret hvem der har skrevet det, men ikke fjernet mandens signatur hvor hans navn fremgår, nu kender jeg ham så og han er ikke den helt almindelige harpunfisker men meget meget meget dygtig. Du bedes fjerne hans navn i signaturen også.
 
@ NRE kan du ikke lige komme med en lille komentar om ham der Peter F. Mikkelsen som du har udråbt til noget han ikke er? eller skal vi bare lige lade det glide ???
 
Husk også på at der i den her dyst på NN er en begrænsning på MAX to fisk af hver art, og fritsvømmende fisk kun giver point op til fire kilo, så en fisk på 8 kilo tæller lige så meget som en på 4 kilo. Det handler altså ikke om at fange så mange og store fisk som muligt, men om at kunne vise at man kan fange så mange forskellige slags spise fisk som muligt. Det drejer sig om at være alsidig, og ligner jo mange af stangfiskernes havkonurrencer. Man ligger fra den foreningen ret stor vægt på at fremme alsidgigheden i fiskeriet, og skal man kunne det kan man ikke klare sig ved at fange lidt fisk om natten. Der skal man også kunne fiske om dagen og gerne dybt.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 11:01
Han skriver jo i det indlæg at det er ALT for nemt at skyde de dvalende fisk, så er det bare sjovt at så mange har så forbandet travlt med at overbevise omverden om at fiskene flygter til højre og venstre. 
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 11:18
jeg er nu sikker på det kræver en indsats og et stort kendskab til fiskenes færden, hvis man skal overliste nogle af dem... Tror da næsten jeg vil igang - jagt, jagt med bue, Fiskeri og lidt harpun - så er der ligesom også nok....
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 11:33
Citat: Steffan

Han skriver jo i det indlæg at det er ALT for nemt at skyde de dvalende fisk, så er det bare sjovt at så mange har så forbandet travlt med at overbevise omverden om at fiskene flygter til højre og venstre. 

Ja det er alt for nemt at skyde en fisk der hviler sig, men som der bliver skrevet længere oppe er det stort set kun små ørreder der ikke er så sky. Jeg har aldrig set en ørred på 1,5+ kg stå og hvile. Min PR er 2 kilo. Trods 70+ natture!! Hvis man fisker til sin husstand og spiser hvad man fanger kan jeg ikke se noget problem i det? 
Det jeg ser i videoerne er ikke de jeg oplever i vandet, om i vil tro på det eller ej. Men jeg har et ekstra sæt grej hvis en af jer tør se sandheden i stedet for at sidde og få vabler på fingerne?

Men uanset hvor i verden og i hvilken sportsgren findes der ikke uforstålige mennesker uden mådehold og moral? Der vil altid være folk der rovfisker hvis de får muligheden, men det har intet med sporten at gøre, men personen der udøver den.



Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 12:06
Jeg tager selv på uv-jagt i ny og næ og jeg synes, at det er uværdigt og totalt tøset at skyde en sovende og ubevægelig fisk med harpun, om det sker om natten med lys eller om dagen er i mine øjne ligegyldigt - at skyde mindre mobile fisk som fladfisk med harpun har i mine øjne intet med sport at gøre og er rendyrket madfiskeri på linje med tyndarmbanditternes garnfiskeri,, fladfisk tager man med hænderne og hvis det kræver en længere svømmetur eller fisken slipper væk, så er det bare fedt eller ærgeligt... og mere er der vel egenligt ikke at sige.
Til top
Michael Schaap Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Schaap

Tilmeldt:: 14 Jul 2004
Geografisk: randers
Status: Offline
Beskeder: 7
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 12:11

Hvis nu en dybere beskrivelse af vilkårene for denne 24 timers konkurrence var kommet  ud lidt før i debatten (jf Kaspar Wendelin indlæg) kunne det være at nogen måske ville synes at følgende er at overreagere en smule : Vi må da gøre et eller andet, her er squ virkelig en sag, hvor lovgiverne inde på Christiansborg skal råbes op (jf niels riis ebbesen).

Clap
nu må vi se om de virkelig kan fange flere af vores havørreder (med eller uden brug af lys) end der kom på land ved f.eks seatrout open og skulle deltageren være heldige at overgå andre fiskekopkurrencer så  klarer bestanden nok også det .
knæk og bræk
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 12:17
Citat: Niels Riis Ebbesen

Prøv at se denne YouTube video, den viser en havørred der er så blændet af lyset, at UV-jægeren kan skubbe til med med harpunen - http://www.youtube.com/watch?v=Ud3AnAg0O6s - man skal godt nok være en botnakke, hvis man mener, at det etisk forsvarligt at jage fisk på den måde.

OBS: Jeg har grabbet en kopi af videon, så hvis den forsvinder fra YouTube, så uploader jeg kopien til en russisk server, hvorfra det bliver meget svært, at få den slettet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

fisken snork sover da i den video. og så læg lige mærke til hvad der sker når han prikker til den. Den svømmer jo væk, ud af lyset. så helt blændet kan den da ikke være.
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 12:22
SÅ HOD DOG FOR HELVEDE KÆFT MED AT HAKKE PÅ HINANDEN !!!!!!!!!!!!

vI HAR EN FÆLLES INTERRESSE !!!

Vi vil gerne fange fisk, og gør det på hver vores måde.
At knalde et par ørreder med harpun er sku ikke værre end mange af de fangster
der gøres i åerne. kysten og andre steder
men det er det klassiske med kyst og å fiskere
de gode dage er i dygtige og de dårlige dage er det os andre der har skylden for den manglende fangst
det har intet med tid sted eller evner at gøre at i ikke fanger noget hver gang
det er simpelthen uv jagt trolling fritidsfiskere osv der bærer hele skylden

Tør for helvede snottet af jeres næser og kom ind i kampen
skrub ud og fisk istedet for at sidde her og hyle som en flok kællinger

Og ja jeg generaliserer måske lidt selvom det ikke er helt ment sådan
men den her side har sku udviklet sig til en børnehave hvor alle (I overført betydning) skaber sig hver gang den anden hugger en bamse

>>>>>>>> TAG JER SAMMEN<<<<<<<<<<


Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 12:40
Citat: fætter ål

SÅ HOD DOG FOR HELVEDE KÆFT MED AT HAKKE PÅ HINANDEN !!!!!!!!!!!!

vI HAR EN FÆLLES INTERRESSE !!!

Vi vil gerne fange fisk, og gør det på hver vores måde.
At knalde et par ørreder med harpun er sku ikke værre end mange af de fangster
der gøres i åerne. kysten og andre steder
men det er det klassiske med kyst og å fiskere
de gode dage er i dygtige og de dårlige dage er det os andre der har skylden for den manglende fangst
det har intet med tid sted eller evner at gøre at i ikke fanger noget hver gang
det er simpelthen uv jagt trolling fritidsfiskere osv der bærer hele skylden

Tør for helvede snottet af jeres næser og kom ind i kampen
skrub ud og fisk istedet for at sidde her og hyle som en flok kællinger

Og ja jeg generaliserer måske lidt selvom det ikke er helt ment sådan
men den her side har sku udviklet sig til en børnehave hvor alle (I overført betydning) skaber sig hver gang den anden hugger en bamse

>>>>>>>> TAG JER SAMMEN<<<<<<<<<<


Jeg synes nu, at det er dig, som skal tage dig sammen -- det handler ikke om, hvem der fanger hvad eller hvem der hakker på hinanden,,, det handler om, at det er tøset og uværdigt at skyde sovende fisk og alle lystfiskere/uv-jægere burde tage afstand fra de tyndarmede tøser, som skyder sovende fisk.
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 13:27
Der er også tøset og uværdigt at fiske med andet end hjemmebundet fluer uden modhager, kun tyndarmede tøser bruge andet, uanset fiskeart.
 
Skal de være rigtig fint, medbringes en spand med vand og der fiskes kun i denne spand, så er der ingen fisk der lider overlast og ingen sure miner fra andre fiskefanger/dræber
 
Smile
Til top
 Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres