Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Videoer, fisk og lys

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Videoer, fisk og lys
    Sendt: 12 Sep 2012 kl. 22:53

Der har kørt en del debatter om UV jagt med lys på 123nu, og jeg har tidligere deltaget i nogen disse tråde. Der har været forskellige postulater omkring hvordan fiskene reagerer på lys, men med moderne video og det at visse UV jægere er villige til at dele deres oplevelser, har vi muligheden for at se hvordan havørreden og enkelte andre fisk rent faktisk reagerer:

http://vimeo.com/6129970
http://vimeo.com/6177431
http://vimeo.com/6177517
http://www.youtube.com/watch?v=AAbS7Lk78kE
http://www.youtube.com/watch?v=AAbS7Lk78kE&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=lqGxfLInINo&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=nMBZC9MrQXw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=CDQtCLHcl30&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=c3LJg_LSlmo&feature=related

Jeg vil opfordre alle til at se disse film, og danne sig deres eget billede af hvordan havørreden reagerer på lys, for jeg mener ikke de beskrivelser der kommer for dagen på forum, i nye som ældre tråde, helt ligner sandheden.

Videoerne har alle ligget offenligt tilgængelige i noget tid, og jeg vil undre mig meget, hvis linkene her hentet fra min liste af foretrukne pludseligt "dør".
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 23:05
Tja!, der er sgu ikke meget udfordring i at skyde de der ubevægelige fisk - det ser sgu rimeligt tøset og tyndarmet ud i mine øjne.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 23:12
Citat: Steen Kehler

Tja!, der er sgu ikke meget udfordring i at skyde de der ubevægelige fisk - det ser sgu rimeligt tøset og tyndarmet ud i mine øjne.

Det er li'som når krybskytter blænder rådyr med en projektør og skyder dem...Censored

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 23:14
Jeg tænkte på Doom da jeg så den sidste... 
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2012 kl. 23:32
Det minder lidt om koen og blotpistolen det er MEGA tøs det der UV S... 
de har jo ikke chance de stakkels fisk !!!
flot at tag fisk der sover Dead det svare til børn plukker æbler på en solskins dag nemt og bekvemt....  Buh h  h   h
 


Redigeret af Mallow - 12 Sep 2012 kl. 23:35
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 07:31
ja man kan jo altid hugge på dem der ikke fisker på jeres måde.
jeg dyrker ikke selv uv jagt
men syntes det er en ok metode som så meget andet
så læg jeres piveri på hylden, eller stop med at fiske laks i åer og elve
her fisker de fleste af jer jo gladeligt efter gyde fisk der er kommet forbi alle forhindringer og er nået op for at kunne gyde.
forbyd bule fiskeri
forbyd uv jagt
i kender ingen grænser så længe det ikke falder i jeres smag.
i er en flok dobbeltmoralske røvhuller mange af jer
og i lever kun for at brokke jer.

Hvad med at forbyde al fiskeri i å og elv efter havørred og laks fra 1 april til og med februar, så er vi sikre på fiskene har fået fred til at gyde
hvad med alle jer der lige skal fange en rogntung høstsild

eller en dejlig forårs hornfisk som kommer for at gyde

eller alle tumperne der står i et hyttefad i st vejle å og tæsker på de samme gydemodne aborrer hver vinter

der skal være plads til os alleog jagt med spyd og harpun kom nu engang til verden længe før fiskestangen


Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 07:58
Hugge er et fint ord at bruge men at slå alle over en kam er måske også så meget sagt!
Jeg dykker selv og synes det er super fedt, men UV med Lys holder bare ikke man kan jo se dyret bliver paralyseret af det, har skam ikke noget i mod UV så længe fisken har en chance for at se hvad der kommer... bare min mening...
 
Så kan du tale om å elv laks mm lad nu være med at hisse dig op over en mindre diskussion man skulle tror der var en der hade pisset på din sukkermad trist man skal være så negativ og gejle sådan ud over en tråd om UV LMAO terkel 3år så er der måske plads til dem der bruger dynamit haha det gas loosen up a bit Wink
 
Selvfølelig skal der var plads til UV JAGT BUE OG PIL men de ser paralyseret ud
 
Jeg synes det er som at sjæle slik fra et barn min mening ikke andet
skønt med ytringsfrihed ikke sandt Brian Smile
 
 
 
 


Redigeret af Mallow - 13 Sep 2012 kl. 07:59
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 08:01
Citat: fætter ål



der skal være plads til os alleog jagt med spyd og harpun kom nu engang til verden længe før fiskestangen


Hvor skal de lygter, der muliggør denne form for jagt/fiskeri, så placeres i den logik?
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 08:04
bruger du ikke attraktorer på dit grej ??????
her er der jo mindst lige så meget tale om at kunne orienterer sig
og nu du skal være kritisk hvordan skal lyst"Mordere" så kategoriseres når de dræber gyde fisk i eks skjern å karup å varde og ribe å osv
Hvis alt skal vær etisk i top start med jer selv
drop al det kasten med viskelæder når i selv er en flok tegninger
Til top
thomas palusen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sami Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2009
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sami Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 10:01
Hej alle. Jeg blander mig normalt ikke i jeres
Debatter. Men her må jeg lige sige en ting.jeg har i over 20 år fiske og
dyrket Uv jagt. Jeg har i alle disse år hvade
Så heldig at skyde 1 hø og 2 multer og 1 ål. Men om dagen
Aldrig om natten. De fisk jeg har set om dagen er
Sindssyge svære at komme tæt på. Det er sport.
Det er første gang jeg ser hvordan en hø opfører sig
når mand lyser på dem. Det har sku ikke noget med sport at gøre
Han er jo kun 30-40 cm fra den når han skyder den på 50 cm vand.
Det er noget forpulede svineri.

Vh Thomas


Til top
Leif Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
leif!!! Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif!!! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 10:03
Citat: fætter ål

ja man kan jo altid hugge på dem der ikke fisker på jeres måde.
jeg dyrker ikke selv uv jagt
men syntes det er en ok metode som så meget andet
så læg jeres piveri på hylden, eller stop med at fiske laks i åer og elve
her fisker de fleste af jer jo gladeligt efter gyde fisk der er kommet forbi alle forhindringer og er nået op for at kunne gyde.
forbyd bule fiskeri
forbyd uv jagt
i kender ingen grænser så længe det ikke falder i jeres smag.
i er en flok dobbeltmoralske røvhuller mange af jer
og i lever kun for at brokke jer.

Hvad med at forbyde al fiskeri i å og elv efter havørred og laks fra 1 april til og med februar, så er vi sikre på fiskene har fået fred til at gyde
hvad med alle jer der lige skal fange en rogntung høstsild

eller en dejlig forårs hornfisk som kommer for at gyde

eller alle tumperne der står i et hyttefad i st vejle å og tæsker på de samme gydemodne aborrer hver vinter

der skal være plads til os alleog jagt med spyd og harpun kom nu engang til verden længe før fiskestangen


Hej fætter ål
 
Moral er godt dobbeltmoral er dobbelt så godt!!  Du plejer ellers ikke selv at holde dig tilbage, når fiskere som ikke gør som dig skal have et hak i tuden. Her tænker jeg især på dine tidligere verbale overfald på fluefiskere ved Skjern Å.
 
Mvh leif
 
 
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 10:13
Jeg har endnu tilgode at prøve UV-jagt da jeg tror det er en fed JAGT-form. Det er har i mine øjne intet med fiskeri at gøre, tværtimod. Derfor synes jeg det er uetisk at bruge lys til at JAGE med, ligesom det har været ulovligt at blusse ål mv. i mange år.
Jeg har intet imod UV jagten, jeg mener dog det bør reguleres efter jagtloven og at jagt med lys bør være forbudt.
 
At se videoerne som er postet i første indlæg, mildner ihvertfald ikke mit syn på UV-jagt med lys, tværtimod, så ser det sku for let ud, bare at nakke dem når de ligger og sover. Jægeren ville aldrig skyde en hare der ligger og trykker sig, de´t er ikke forbudt, men bare mega dårlig etik, det kunne undervandsfolkene lære lidt af.
 
Da jeg så den sidste film blev jeg lidt forvirret, er Rimte en spisefisk? eller nakker han dem blot for at nakke dem, da der ikke er andet at nakke?
 
- MVH Frank
Til top
Martin Eggert Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Eggert Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eggert Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 10:41
Skyde rimter, når der nu ikke er andet?? Kom nu ind i kampen...
 
Men skulle du være rigtig sulten, er opskriften på rimte her:
 
"Find en mellemstor sten på stranden, som du placerer i en stor gryde sammen med fisken. Fyld efter med vand, og bring hele herligheden i kog.
 
Når stenen er mør, kan den spises - og rimten gives til katten..."
 
Velbekomme...
/Martin Eggert - kystfluefiskeren.dk
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 13:00
syntes alle svar her i tråden fokuserer på uv end de andre punkter i mit indlæg
jeg  citerer gerne :
Hvad med at forbyde al fiskeri i å og elv efter havørred og laks fra 1 april til og med februar, så er vi sikre på fiskene har fået fred til at gyde
laks og ørreder på gydetræk er meget territoriale og hugger kun pr instinkt eller for at forsvare deres territorie.
det har lige så lidt med fiskeri at gør som uv jagt

hvad med alle jer der lige skal fange en rogntung høstsild

eller en dejlig forårs hornfisk som kommer for at gyde

eller alle tumperne der står i et hyttefad i st vejle å og tæsker på de samme gydemodne aborrer hver vinter

Hvor er etikken henne i det ??????
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 13:20
Helt ærligt Brian, prøv at læse tråden igennem igen, du farer ind fra højre med udtryk som "i er en flok dobbeltmoralske røvhuller".
Hvad med om du holdt dig til emnet i stedet for at dreje tråden ind på noget andet. Jeg foreslår du starter dine egne tråde om sild, hornfisk, gydemodne aborrer i store vejle å samt laks og havørred på gydetræk, og så ellers respekterer denne tråds emne, som er fisks reaktion på lys.
Til top
Bo Christian Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianH

Tilmeldt:: 25 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 13:25
Henrik, jeg håber du ved at kan være meget svært at stave hvis man er lidt ordblind !!  Kan ikke se det relevante, i dit indlæg !! Dead
K&B Streamwalker
Til top
Anders Bo Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
prezio86

Tilmeldt:: 25 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér prezio86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 13:29
Brian - Det de fleste skriver er netop de intet har imod UV fiskeri, men at de ikke bryder sig om brugen af lys da det paralyserer fiskene som det ses på videoerne.
Kan ikke forstå hvordan du kan sidestille det med stangfiskeri efter forskellige arter og kan slet ikke forstå hvordan du kan smide det på banen med dit fine profil billede in mente :O)
 
 
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 13:31
@Brian Olsen: Hvad med om du holdt dig til trådens emne, ligesom os andre, nemlig UV-jagt og ikke etikken i de ting DU nævner.... Er det svært at acceptere at du ikke er centrum i denne tråd?
 
- Frank
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 13:58
Jeg ser fordelen i de driver deres uv jagt om natten, her generer de samtidig ikke lystfiskere
ihvertfald ikke i samme målestok som om dagen.
og lys er nu engang en betingelse for at orientere sig og se fisken.
Til top
CRC Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mallow Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 732
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 14:23
Citat: ChristianH

Henrik, jeg håber du ved at kan være meget svært at stave hvis man er lidt ordblind !!  Kan ikke se det relevante, i dit indlæg !! Dead
 
Ja vi er vælg bare mennesker så om vi satver baer vnedt re vægel lgie mgeet Wink
 
Ord blind er beder en at være frembrusene og kæphøjApprove
 
Ja jeg har stadig min mening UV med lys
det er ikke sjovt at se på og burde være ulovligt
man kan vælg klassificeret lidt som rov fiskning... Igen min mening Brian
 
kan skam godt forstå spændingen i det da jeg selv dykker både nat og dag
man skal jo bruge lys for at kunne se noget når man er på natdykning
ellers er der jo ikk meget ved det....Over and Out
 


Redigeret af Mallow - 13 Sep 2012 kl. 14:24
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 14:42
Citat: fætter ål

ja man kan jo altid hugge på dem der ikke fisker på jeres måde.
jeg dyrker ikke selv uv jagt
men syntes det er en ok metode som så meget andet
så læg jeres piveri på hylden, eller stop med at fiske laks i åer og elve
her fisker de fleste af jer jo gladeligt efter gyde fisk der er kommet forbi alle forhindringer og er nået op for at kunne gyde.
forbyd bule fiskeri
forbyd uv jagt
i kender ingen grænser så længe det ikke falder i jeres smag.
i er en flok dobbeltmoralske røvhuller mange af jer
og i lever kun for at brokke jer.

Hvad med at forbyde al fiskeri i å og elv efter havørred og laks fra 1 april til og med februar, så er vi sikre på fiskene har fået fred til at gyde
hvad med alle jer der lige skal fange en rogntung høstsild

eller en dejlig forårs hornfisk som kommer for at gyde

eller alle tumperne der står i et hyttefad i st vejle å og tæsker på de samme gydemodne aborrer hver vinter

der skal være plads til os alleog jagt med spyd og harpun kom nu engang til verden længe før fiskestangen


man bliver altid i så godt humør, når Brian deltager i debatten...specielt når man ikke deler Brians mening. Rart at Brian melder klart ud, han er klar i spyttet og ligefrem i sine holdninger...men kunne du ikke stille dig op nede på havnen i Esbjerg og galpe løs...der falder du nogenlunde ind...og dog...måske jager de dig også væk
Til top
Morten Bach Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mortenxxx

Tilmeldt:: 10 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mortenxxx Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 14:58
Hver sine lyster. Det vil jeg ikke blande mig i.
Men i min optik er jagt generelt og så fiskeri med krog to vidt forskellige ting.
Ved fiskeri er det jo fisken der tager valget (også gydefisk i åen osv.) i modsætning til jagt.

Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 14:58

Lidt tyndbenet videosamling, af fiskefangst med lys. For hvem lægge film på nettet af fisk der flygter når man lyser på dem? Det er der vel ingen der gør?

Ser div. indlæg som meget følelsesladet, uden at havde prøvet det selv.
SmileN
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 15:31
Fakta er at lystfiskere og især bla fluefiskere galper op hele tiden
så snart man ikke fisker på deres måde

så er det

bulefiskeri på sundet

derefter fik trolling skylden for den manglende opgang i mørrum

nu er det uv jagt.

al det pladder kommer helt uden de kigger lidt på dem selv.
Jeg er IKKE !! uv jager selv, men jeg accepterer det som en alternativ form for fiskeri ligesåvel som jeg accepterer dem Incl undertegnede der fisker laks på gydepladserne i alle de vande de nu engang kan komme til
dette gør jeg relativt fordomsfrit med forbehold for natur svin
gylle udslip og folk der bruger tiden herinde på brok istedet for at fange en fisk
det er ikke for sjov at 123nu i mange foreninger bliver kaldt for en børnehave

jeg syntes folk skal lære at aceptere vi alle gerne vil fange fisk
og som regelt hver vores måde ellers kom der jo aldrig nye guldkorn til
og uanset hvordan vi vender og drejer det kommer alle former for fiskeri i konflikt med etik og moral på en eller anden måde
det kan vi ikke lyve os fra, men aceptere som en del af hobbyen
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 16:05
Hej N. Berthelsen

En valid anke fra din side. Jeg har ikke sorteret i de film jeg har fundet i min søgen efter indsigt, og har selv tænkt tanken, at det er klart, at det kun er de "interessante" videoer, dem med fangst eller et særligt godt billede af byttet, der når så langt som til nettet. Så jeg giver dig helt ret i den del af dit indlæg.

Jeg mener dog stadigvæk, at videoerne giver et billede af fiskens reaktion. Det er postuleret andetsteds, at fisk flygter fra lyset - Og det kan jeg simpelthen ikke se at de gør, tvært i mod. Og det kan alle andre der ser videoerne vel også se, dig inklusive?
 
For mig er det naturligt, at indlæggene er følelsesladede, når debatten i sidste ende går på etik, men videoerne er trods alt noget der gør debatten mere saglig. Mht. at have prøvet det selv, så kan det ikke passe, at ens holdning til etik og moral ikke er gyldig før man selv har gjort det man har en holdning til. Men ja, jeg har lyst på en fisk, og jeg har set det samme reaktionsmønster som videoerne viser, jeg har bare aldrig stanget fisken.

@Brian Olsen - Fint hvis du nu har ombestemt dig, og igen synes at det er ok at fiske laks på gydepladserne, men kan du ikke finde en tråd der passer til det og dine andre emner? Synes du med dine fem indlæg nærmer dig simpel chikane med det ene formål at forplumre andres mulighed for debat.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 18:02
Citat: allanm

... når debatten i sidste ende går på etik, men videoerne er trods alt noget der gør debatten mere saglig...
Jeg synes egenligt ikke, at det overhovedet handler om etik, da en fisk jo kun kan skydes med harpun på een måde,, derimod, så handler det vel mere om, at det er for let at skyde en ubevægelig fisk i en lyskegle, der er absolut intet udfordrende i det og det kræver ingen færdigheder, man kunne lige så godt gå ind hos en fiskehandler og skyde en fisk i udstillingsvinduet.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 19:13
SVINERI

Denne tekst er skrevet af en uv jæger, det siger vist det hele!

ja ja væk var den. Det er et godt sted og stå foran en stor sten. Så kan UVjægeren nemlig ikke skyde den. Men tror I, den ville flytte sig. Først da jeg prikker lidt til den, med spyspisen vågner den op.Thumbs Down
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 20:49

Prøv også at se denne YouTube video, den viser en havørred som er så blændet af lyset, at UV-jægeren kan skubbe til den med med harpunen - http://www.youtube.com/watch?v=Ud3AnAg0O6s - man skal godt nok være en botnakke, hvis man mener, at det etisk forsvarligt at jage fisk på de vilkår.


UV-jagt kan ikke sammenlignes eller sidestilles med lystfiskeri, når vi kaster en flue eller et blink ud i vandet, så vælger fisken selv om den vil bide på, en fisk vælger ikke selv om den vil skydes med en harpun af en UV-jæger.


Jeg vil også citere Per B. Sørensen fra den anden tråd om UV-jagt:


UV-jagt er jagt med våben.

Al jagt bør være omfattet af våbenloven og jagtloven.

Jagt om natten med lys er i følge jagtloven forbudt på land, og burde også være det i vandet.

UV-jægere er ikke lystfiskere og burde ikke betale fisketegn, men jagttegn.


Jeg vil så tilføje, at da det vil være noget nær umuligt at kontrollere om alle UV-jægere overholder et forbud mod at bruge kunstigt lys i forbindelse med jagten, så bør man tage den fulde konsekvens, og helt forbyde UV-jagt fra solnedgang til solopgang. Og så bør UV-jægere både bør betale jagttegn og fisketegn, da de dyrker jagt og tolder på bestandene af fisk.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 20:58
Hej Fætter Ål
Hvad er det nu lige du står med på dit profilbillede...jeg spørger bare?
 
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
thomas palusen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sami Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2009
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sami Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 21:22
Citat: Taonga

Hej Fætter Ål
Hvad er det nu lige du står med på dit profilbillede...jeg spørger bare?

 

Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 23:49
Citat: Niels Riis Ebbesen


Jeg vil så tilføje, at da det vil være noget nær umuligt at kontrollere om alle UV-jægere overholder et forbud mod at bruge kunstigt lys i forbindelse med jagten, så bør man tage den fulde konsekvens, og helt forbyde UV-jagt fra solnedgang til solopgang. (...)


 
Det er nok for skarpt for min smag, i hvert fald hvis det er baseret på fiskens reaktion på lys. Hvis der f.eks. er lys nok i vandet 10 min før solopgang til, at man kan gå i vandet og jage uden lygte, så er tiden lige omkring sol op/sol ned jo ikke præget af at fiskene står passivt. 

Hvis der sættes lovbaserede regler op, så tror jeg også UV jægere generelt vil overholde dem. Jeg har ikke noget belæg for at tro, at dem der dyrker UV jagt er mere "lovløse" end alle andre.
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2012 kl. 23:59
Citat: fætter ål

syntes alle svar her i tråden fokuserer på uv end de andre punkter i mit indlæg
jeg  citerer gerne :
Hvad med at forbyde al fiskeri i å og elv efter havørred og laks fra 1 april til og med februar, så er vi sikre på fiskene har fået fred til at gyde
laks og ørreder på gydetræk er meget territoriale og hugger kun pr instinkt eller for at forsvare deres territorie.
det har lige så lidt med fiskeri at gør som uv jagt

hvad med alle jer der lige skal fange en rogntung høstsild

eller en dejlig forårs hornfisk som kommer for at gyde

eller alle tumperne der står i et hyttefad i st vejle å og tæsker på de samme gydemodne aborrer hver vinter

Hvor er etikken henne i det ??????
Der skal normalt temmeligt meget til at jeg slår en sikring, men du tager du da den lige vej mod knaldet.
Synes dine synspunkter er helt ude i hampen, det som reelt bliver diskuteret er brugen af lys til at passificere fiskene.
Det er har absolut intet at gøre med de fiskeformer du remser op.
Uv jagt er en fiskeform på lige fod med lystfiskeri, men skal man sammeligne de to sportsformer, så kommer man ikke udenom forskellen på jagtmetoderne.
Fiskeri med stang, foregår ved at man med en eller anden form for agn forsøger at lokke fiskene til at hugge, enten ved at stimulere deres ædelyst. eller deres terriotaldrifter. Det grundlæggende ved metoden er at fisken har en chance for at vælge det tilbudte fra.

Fisken som bliver passificeret af lyset har ikke mulighed for at flygte, da den befinder sig i en paralyseret tilstand og jægeren kan nemt skyde den.
 
Uv jagt er en lige ædel sportsform som lystfiskeri, når bare det foregår på samme præmisser, jæger og bytte, og byttet skal have mulighed for at flygte.
 
Bruger vi dit sammeligningsgrundlag, så er trawlfiskeri vel også sportsfiskeri.
 
Forbyd UV jagt med lys, som det også i tidernes morgen blev forbudt at bruge lys i jagten på ål, og lad det være en sportsform, og ikke en indsamlingform 
 
Jesper Rasmussen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 22:36
Citat: allanm

Det er nok for skarpt for min smag, i hvert fald hvis det er baseret på fiskens reaktion på lys. Hvis der f.eks. er lys nok i vandet 10 min før solopgang til, at man kan gå i vandet og jage uden lygte, så er tiden lige omkring sol op/sol ned jo ikke præget af at fiskene står passivt. 

Hvis der sættes lovbaserede regler op, så tror jeg også UV jægere generelt vil overholde dem. Jeg har ikke noget belæg for at tro, at dem der dyrker UV jagt er mere "lovløse" end alle andre.

Nu er det jo heldigvis ikke os to, som skal skrive en evt. lovgivning på området, og derfor kan det jo godt være, at det vil ende op med noget, hvor der må jages en time efter solnedgang, og en time før solnedgang.

Men det vigtigste for mig er, at der kommer et totalt forbud mod anvendelse af kunstigt lys i forbindelse med UV-jagt, og at forbudet bliver skruet sammen på en måde, så der ikke kan fifles med reglerne, for af sikkerhedsmæssige årsager, så er det nok ikke realistisk, at man helt forbyder, at UV-jægerne medtager en lygte når de dykker.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Kent Kannegaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kannegaard

Tilmeldt:: 15 Aug 2012
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kannegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 23:15
Niels Riis Ebbesen
Hmm betyder det vi får hele 2 timer om dagen vi må jage??
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 23:23
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: allanm

Det er nok for skarpt for min smag, i hvert fald hvis det er baseret på fiskens reaktion på lys. Hvis der f.eks. er lys nok i vandet 10 min før solopgang til, at man kan gå i vandet og jage uden lygte, så er tiden lige omkring sol op/sol ned jo ikke præget af at fiskene står passivt. 

Hvis der sættes lovbaserede regler op, så tror jeg også UV jægere generelt vil overholde dem. Jeg har ikke noget belæg for at tro, at dem der dyrker UV jagt er mere "lovløse" end alle andre.

Nu er det jo heldigvis ikke os to, som skal skrive en evt. lovgivning på området, og derfor kan det jo godt være, at det vil ende op med noget, hvor der må jages en time efter solnedgang, og en time før solnedgang.

Men det vigtigste for mig er, at der kommer et totalt forbud mod anvendelse af kunstigt lys i forbindelse med UV-jagt, og at forbudet bliver skruet sammen på en måde, så der ikke kan fifles med reglerne, for af sikkerhedsmæssige årsager, så er det nok ikke realistisk, at man helt forbyder, at UV-jægerne medtager en lygte når de dykker.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

En kraftig lygte er nødvendig for at jage torsk i huler, også på højlys dag.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 23:27
Citat: Kannegaard

Niels Riis Ebbesen
Hmm betyder det vi får hele 2 timer om dagen vi må jage??

Næhh... UV-jægerne har da også alle dagtimerne, og her i Danmark er I jo så heldige, at der i sommer månederne er nogle meget lange dage, og meget korte nætter.

Det er i øvrigt ikke spor anderledes end jægerne oppe på landjorden, de må også kun jage fra solopgang til solnedgang.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 12:27
Citat: Casper D


En kraftig lygte er nødvendig for at jage torsk i huler, også på højlys dag.
Jeg kan ikke se noget der taler for, at en torsk der gemmer sig i en mørk hule skal harpuneres ved brug af lys, uanset om det er dag eller nat.
Hvis fisken står i mørke, må fiskens handlemønster vel være det samme uanset om det er dag eller nat.

I jagtloven §1 stk 3 vedr. lovens formål står:  "at regulere jagten således, at den sker efter økologiske og etiske principper (...)"
Jeg talte med min UV jagende nabo om videoerne, og han udtrykte selv, at det ikke kan betegnes som hverken jagt eller lystfiskeri: "Om natten sanker vi fisk med harpunen".
Det udtrykker det for mig utroligt godt, ud fra det jeg har set, og debatten går så på de etiske principper i det at "sanke" levende væsener på den måde ved brug af kunstigt lys.

Jeg er imod brugen af lys, fordi det går imod de værdier jeg har som jæger og lystfisker.
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 12:32
Når du lyser på torsken svømmer den dybere ind i hulen, så hvis du ikke har hurtige reflekser er fisken væk. Og for at hente torsk i huler skal du kunne dykke ned på 5+ meter og lede GRUNDIGT. Jeg ser ikke hvorfor dette ikke er sportsligt??
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 15:30
@Casper: Jeg har ikke sagt noget om sportsligt, men argumenterer ud fra etik pga. fiskens reaktion eller rettere mangel på samme når den jages med lys om natten.
MEN jeg er helt med på, at det er langt mere sport over det, når vi kommer NED i vandet kontra det at skvulpe rundt med ryggen i overfladen på under 2 meter vand i en neoprendragt, udstyret med et minimum af bly og en kraftig lygte.
Har du et forslag til, hvordan reglerne kan ændres på en fornuftig måde, så vi kommer det at harpunere sovende/blændede fisk til livs?
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 16:08
Man kunne starte med at finde ud af hvorfor fisken opfører sig som på videoen. Om det kun er små fisk, eller om det er områder pga iltmangel eller hvad det nu kunne være. Men det er langt fra et syn man ser hver gang. I denne omgang syntes jeg en foregangsmand for disse debatter, skal tage ud og kigge på sagerne med en uv-jæger. Med eller uden harpun. Så kan han poste videoerne her på siden og fortælle sit uddrag fra sin tur. Det kan være hans synspunkter er ændret efter turen.. Hvorfor ikke komme til bunds i sagen?

Redigeret af Casper D - 18 Sep 2012 kl. 16:11
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 16:11
Så længe fiskene kun fanges til eget forbrug, så har jeg absolut intet problem med at der bruges lys.
 
Synes fokus blandt folk og de ivrige indlæg var bedre brugt mod alle de ulovlige garn, da disse er en væsentlig større trussel mod fiskene end en enkelt UV fisker, der måske skyder lidt ørreder om natten henover en sæson lys eller ej.
 
 
 
 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 22:44
Citat: gumbas

Så længe fiskene kun fanges til eget forbrug, så har jeg absolut intet problem med at der bruges lys.
 
Synes fokus blandt folk og de ivrige indlæg var bedre brugt mod alle de ulovlige garn, da disse er en væsentlig større trussel mod fiskene end en enkelt UV fisker, der måske skyder lidt ørreder om natten henover en sæson lys eller ej.

Du er godt nok meget langt ude i hampen, når du vil tørre UV-jægernes brug af kunstigt lys af på det ulovlige garnfiskeri.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 23:14
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: gumbas

Så længe fiskene kun fanges til eget forbrug, så har jeg absolut intet problem med at der bruges lys.
 
Synes fokus blandt folk og de ivrige indlæg var bedre brugt mod alle de ulovlige garn, da disse er en væsentlig større trussel mod fiskene end en enkelt UV fisker, der måske skyder lidt ørreder om natten henover en sæson lys eller ej.

Du er godt nok meget langt ude i hampen, når du vil tørre UV-jægernes brug af kunstigt lys af på det ulovlige garnfiskeri.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
 
HR NRE> Det er muligt du ikke tåler andres mening, hvis den afviger fra din, men læs lige hvad jeg skriver, det er vist dig der er langt ude.
 
Der står at vi som lystfiskere vist har større problemer med ulovligt garnfiskeri end med at nogle UV fiskere jager med lys, og måske var det bedre at vores krudt blev brugt der fremfor den hetz mod UV fiskere.
 
Er du stadig uden for pædagogisk rækkevidde og ikke kan forstå dansk, så fint nok, så bliver du nok aldrig klogere, så smut du ud i jollen og stik gaffen i nogle gedder inden de genudsættes........så får du i det mindste et trofæfoto og fiskene...tjaaa......dem er du jo åbenbart ligeglad med, når bare de mishandles af en lystfisker.
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CS78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 09:43
Den anden sidste video hvor der lyses på en hø et stykke tid, lygten sænkes og der lyses på den igen. Så prikkes der til den og den tager flugten MENS den er fuldt oplyst.
Den video visr jo faktisk at fisken ikke er paralyseret. Havde den været det, så var den jo stukket af i det øjeblik lygten blev sænket.
Og til sidst flygter fisken mens der lyses på den, så den kan jo ikke være paralyseret.

Svaret er at fiskene er i dvale/de sover. De er ikke paralyseret som man kender det fra nogle land pattedyr.

At det så er usportsligt at skyde en sovende fisk kan jeg godt tilslutte mig. Men det vil jeg lade være op til den enkelte udøvers samvittighed at afgøre om man vil eller ej.
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 21:42
Hej Claus, jeg er ligeglad med, hvor passioneret UV-jæger du er, for det er og bliver noget svagpisseri, at bruge lys i forbindelse med jagt, og det er ligegyldigt om det er over eller under vandet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 21:59
Citat: Niels Riis Ebbesen

Hej Claus, jeg er ligeglad med, hvor passioneret UV-jæger du er, for det er og bliver noget svagpisseri, at bruge lys i forbindelse med jagt, og det er ligegyldigt om det er over eller under vandet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Det kan vist rettere siges om folk der gaffer fisk, som de vil genudsætte.......skal vi ikke også kalde dem dyrplagere.Dead
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CS78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 07:03
Løb du tør for brugbare argumenter, siden du hidser dig sådan op NRE ? (ikke at du nogensinde har haft nogle brugbare argumenter)
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 10:30
Citat: CS78

(...)
At det så er usportsligt at skyde en sovende fisk kan jeg godt tilslutte mig. Men det vil jeg lade være op til den enkelte udøvers samvittighed at afgøre om man vil eller ej.
Jeg tager det som noget yderst positivt, at en UV jæger åbenlyst erklærer, at det er usportsligt. Jeg håber så, at man bruger mindst lige så meget krudt i UV jagtkredse på at få det budskab igennem, som man har brugt på trådene i dette forum.
Til top
Claus Schneiders Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CS78 Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 71
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CS78 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 12:15
Hej Allan.

Vi gør i vores klubber og gennem vores forbund et stort arbejde hver dag for at præge nye som gamle uv jægere i en retning som er både etisk og moralsk i orden.
Vords seneste tiltag er en info folder som udleveres til folk når de køber udstyr i alle danske butikker. Folderen indeholder alt den basale information f.eks sikkerhed, mindstemål, frednings tider/bælter og sidst men ikke mindst etik.

Ud over folderen er jeg begyndt med at afholde inspirations fordrag. Så sent som igår aftes havde vi et fordrag i Odense hvor der var mødt 30 nye uv jægere op. 

Mit næste projekt bliver at få sammensat et fordragslm skal bruges til at tage ud i lystfiskerklubberne og informere om hvad uv jagt er for noget. Det er alt sammen noget jeg laver sammen med Nak Nemos PR udvalg som jeg er en del af.

Jeg er 100% sikker på at vi gennem dialog mellem de forskellige grupper kan skabe et godt og stærkt sammenarbejde som vi så kan bruge på at komme de egentligt problemer til livs med.
Mvh Claus. Passioneret UV jæger og Lystfisker
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2012 kl. 13:11
Det eneste de videoer viser er at harpunfiskeren er DYGTIG til ikke at skræmme fiskene.
 
Hvormange videoer fra Skjern Å med laks der fanges på flue tror I man kan finde.... Vi kender alle svaret, mange. Så det der fluefiskeri efter de totalt fredet laks på gydevandring, er alt alt alt for let og skal forbydes ved lov JO HURTIGERE JO BEDRE.
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum