Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

knækkede stænger.

 Besvar Besvar
Forfatter
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: knækkede stænger.
    Sendt: 13 Sep 2012 kl. 23:54
  hej.  "en gang imellem" er der  mange der  søger  nye top dele, eller mellem stykker til div.  stænger.  hvad sker der! , er det spidsen der knækker, eller,, bliver stængerne, bare ikke sat ordenligt sammen!??   og flækker   i dame  ferrulen ?   stangen skal  sættes ordenligt sammen, ellers går det galt.. mvh.
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 00:08
Tror at op mod 90% af de stænger som bliver knækket, på et tidspunkt har fået en skade. Typisk sker det ved at stangen har ramt noget hårdt, en gren eller andet. Selve brudet er umidbart usynligt for ejeren, indtil den dag stangen bliver belastet hårdt. så siger det knæk.
Eller også så skyldes bruddet som du selv nævner en løs ferule.
 
Personligt kan jeg tælle de stænger jeg har knækket en hånd, og alle undtagen en har haft en forhistorie, hvor jeg på den ene eller anden måde har påført klingen en skade, som jeg ikke troede var alvorlig, men efter et stykke tid knækkede stangen.
 
Et lille sidespring, så er et godt våben mod løse feruler, at man får tilpasset sine feruler 100%, og ikke bruger store mængder ferule voks og andet stads.
Jeg plejer at bruge tandpasta til at slibe mine feruler med på nye stænger, så jeg er sikker på at de passer 100% (det plejer dog ikke være nødvendigt på stænger i den dyre ende)
 
Jesper Rasmussen
Til top
Morten Knudsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mvk Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2010
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mvk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 02:21
Hej, svaret er her: Derfor knækker stænger

Redigeret af mvk - 14 Sep 2012 kl. 02:25
_________________
Venligst
Morten
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 09:10
Den sidste, jeg knækkede, var da min pind hang ud af vinduet på bilen. Vi stoppede på en tankstation, og chaufføren tænkte ikke lige over, at centrallåsen rullede vinduerne op :(
Til top
Morten Knudsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mvk Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2010
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mvk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 09:27
Nu var det vel ikke lesath ultraen?
_________________
Venligst
Morten
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 09:32
Med hensyn til knækkede stænger, har jeg i mit snart 60 årige fiskeri, med alverdens stænger, haft siger og skriver 2 stænger, der er knækket, så det er ikke her, der har været problemer, og når en bil dør smækker i omkring stagen, er der vel ikke ret meget der kan holdeWink
 
Men jeg har til gengæld haft kolegaer og kunder, som er kommet med et meget fortvilvlet udtryk i ansigtet, når deres dyre kul stænger, var knækket de underligste steder.
 
Og dog var det nu de underligste steder? nej for vi opdagede over tid, at alle næsten alle stænger, som var knækket under aktivt kast, især når talen var på spin og flue, ja så var brudet mistænkelig nær et øje!
 
Vi har så tit sagt, ok fejl i klingen, det var også tilfældet med selvbyggere, men det ville da være mærkeligt, at selv meget dyre stænger, med stor produktionskontrol, var udsatte for brud.
 
Jeg opdagede så, at nogle af kursisterne på stangbygnings kurserne, sløsede med klar gøring af øjerne, og havde det lidt i tankerne, angående brud.
 
Hvad sker der med øjer, der ikke er ordentlig afgrateret? jo man tørner en stram bevikling hen over et øje, som har en nedadvendt grat, som jo lige nøjagtig pløjer igennem, det yderste lagt kulfiber, og ja, så er fiberne cuttet, og over tid, sker der et naturligt træthedsbrud på det sted.
 
Vi undersøgte især stænger, som var lavet i østen, og ganske rigtig i 70 % af de tilfælde, vi havde adgang til at undersøge ca. 30 stænger, da var øjets fødder ikke slebet ordentlig ned på bagside og i enderner, ikke alvorlige grater, men nok til, at vi, mente, at det kunne være årsagen. Det sagt uden, at vi havde bevisende ret, men når vi havde øjet med i forretningen, og forklarede vores teori, ja så var der resolut en bytter, uden alt for meget halløj.
 
Senere havde vi en knækket stang, fra omtalte kursus, og selv om det var lidt vilde knægte, ja så fik jeg alligevel lov at se på omtalte stang, en flueklinge ombygget til Ul, og ja øje 2 + 3 var med grater, og stangen var da knækket to steder, tæt op af beviklingerne.
 
Nu skal man passe på med at påstå, at det er det, som reelt er grunden til knækkede stænger, men jeg har altid været opmærksom på, at løsdele til stænger, skal behandles med omtanke, for serie produkserede ting, er ikke altid efterbehandlet, og det kan koste, også på dyre stænger!
 
Så er det selvfølgelig rigtig, at stænger kan skades på mange måder, både ved slag og stød, og jeg tror, at der også er mange stænger, der har fået skader, ved at fluerne rammer klingen + at man i nogle situationer ligger stængerne på steder, hvor der er små skarpe genstande, der kan ridse igennem lak og evt. også yderste lag af kulfiberet, og så har man på et eller andet tidspunt balladen, desværre.
 
Jeg lærte i sin tid, de observationer, af nogle stangbyggere, der havde den baggrund i at lave dyre splitcane stænger.
 
Blot til orienteringSmile

 
NB: Det kunne måske være oplysende, at vi fik et praj, om de knækkede stænger, som er pt. er i omløb, måske har omtale skavank, med et øje, som ikke er slebet i bund. Det kunne da evt. hjælpe selvbyggere lidt på vej, så man undgår de ærgelser en knækket stang altid giver!
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 14 Sep 2012 kl. 09:43
Til top
jesper søndergaard winther Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jesper online Avatar

Tilmeldt:: 09 Jun 2004
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jesper online Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 10:20
Det med at presse stangen til det yderste, giver ingen mening for mig som ørred/ stalling fisker. Jeg går istedet mere op i at fluehjulets bremse, er justeret tilpas.
Hertil skal det så siges, at jeg heller ikke er kommet med på trenden om lyn-landing af fisken, som ilustreret i, den ellers udmærkede film, "åens havørred".  
 
 
  
Til top
Morten Knudsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mvk Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2010
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mvk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 10:46
Hej Per,

det med sjusk og grater og beviklinger er præcis det jeg oplevede med min speedmaster: læs artikel her

Citat: PK

Med hensyn til knækkede stænger, har jeg i mit snart 60 årige fiskeri, med alverdens stænger, haft siger og skriver 2 stænger, der er knækket, så det er ikke her, der har været problemer, og når en bil dør smækker i omkring stagen, er der vel ikke ret meget der kan holdeWink
 
Men jeg har til gengæld haft kolegaer og kunder, som er kommet med et meget fortvilvlet udtryk i ansigtet, når deres dyre kul stænger, var knækket de underligste steder.
 
Og dog var det nu de underligste steder? nej for vi opdagede over tid, at alle næsten alle stænger, som var knækket under aktivt kast, især når talen var på spin og flue, ja så var brudet mistænkelig nær et øje!
 
Vi har så tit sagt, ok fejl i klingen, det var også tilfældet med selvbyggere, men det ville da være mærkeligt, at selv meget dyre stænger, med stor produktionskontrol, var udsatte for brud.
 
Jeg opdagede så, at nogle af kursisterne på stangbygnings kurserne, sløsede med klar gøring af øjerne, og havde det lidt i tankerne, angående brud.
 
Hvad sker der med øjer, der ikke er ordentlig afgrateret? jo man tørner en stram bevikling hen over et øje, som har en nedadvendt grat, som jo lige nøjagtig pløjer igennem, det yderste lagt kulfiber, og ja, så er fiberne cuttet, og over tid, sker der et naturligt træthedsbrud på det sted.
 
Vi undersøgte især stænger, som var lavet i østen, og ganske rigtig i 70 % af de tilfælde, vi havde adgang til at undersøge ca. 30 stænger, da var øjets fødder ikke slebet ordentlig ned på bagside og i enderner, ikke alvorlige grater, men nok til, at vi, mente, at det kunne være årsagen. Det sagt uden, at vi havde bevisende ret, men når vi havde øjet med i forretningen, og forklarede vores teori, ja så var der resolut en bytter, uden alt for meget halløj.
 
Senere havde vi en knækket stang, fra omtalte kursus, og selv om det var lidt vilde knægte, ja så fik jeg alligevel lov at se på omtalte stang, en flueklinge ombygget til Ul, og ja øje 2 + 3 var med grater, og stangen var da knækket to steder, tæt op af beviklingerne.
 
Nu skal man passe på med at påstå, at det er det, som reelt er grunden til knækkede stænger, men jeg har altid været opmærksom på, at løsdele til stænger, skal behandles med omtanke, for serie produkserede ting, er ikke altid efterbehandlet, og det kan koste, også på dyre stænger!
 
Så er det selvfølgelig rigtig, at stænger kan skades på mange måder, både ved slag og stød, og jeg tror, at der også er mange stænger, der har fået skader, ved at fluerne rammer klingen + at man i nogle situationer ligger stængerne på steder, hvor der er små skarpe genstande, der kan ridse igennem lak og evt. også yderste lag af kulfiberet, og så har man på et eller andet tidspunt balladen, desværre.
 
Jeg lærte i sin tid, de observationer, af nogle stangbyggere, der havde den baggrund i at lave dyre splitcane stænger.
 
Blot til orienteringSmile

 
NB: Det kunne måske være oplysende, at vi fik et praj, om de knækkede stænger, som er pt. er i omløb, måske har omtale skavank, med et øje, som ikke er slebet i bund. Det kunne da evt. hjælpe selvbyggere lidt på vej, så man undgår de ærgelser en knækket stang altid giver!
 
Mvh
P.K.
_________________
Venligst
Morten
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 17:12
Per k

Jeg har altid selv haft de tanker i baghovedet omkring øjere
når jeg har bygget stænger, og derfor også været meget grundig
med klargøring

Vh Tommy
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2012 kl. 21:41
Af samme grund (at øjerne gnaver i klingen) har jeg altid lavet underbeviklinger på samtlige stænger jeg har bygget/monteret gennem årene for at beskytte klingen... 

Havde på et tidspunkt mulighed for at se en masse knækkede stænger og strippe dem for øjer osv. rigtig mange stænger havde gnavemærker ved øjerne under beviklingerne... en del stænger knækker dog helt umotiveret et sted på klingen, selvfølgelig er der også fejl i masseproduktionen ind i mellem... 

mvh
Rasmus
Til top
Morten Rude Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten Rude

Tilmeldt:: 07 Aug 2011
Geografisk: Odense C
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Rude Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2012 kl. 00:24
Prøv en BFT stiff. Har haft min i 2 år nu og bestemt ikke passet på den. Den flytter nemt båden ved bundhug :D
Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2012 kl. 09:59
Citat: Morten Rude

Prøv en BFT stiff. Har haft min i 2 år nu og bestemt ikke passet på den. Den flytter nemt båden ved bundhug :D
Måske lidt upassende stang for eks. fluefiskere... Tongue
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2012 kl. 16:20
Endnu en klassisk fejl som ikke er nævnt er transportskade (typisk fra fabrik til grossist).
Fænomenet ses typisk for spinnestænger og karpestænger med store øjer. Presses de to eller flere dele sammen under transport kan de store øjne uden problemer forårsage en skade på den "ved siden af liggende" stangdel som ofte vil knække ved første belastning.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2012 kl. 22:35
Transportskade - god pointe Big smile
 
Da jeg solgte grej har jeg 2 gange været udsat for, at en kunde ville prøve at vifte med en stang - og vupti så knækkede de øverste 10-15 cm. af. Så følte jeg næsten, at jeg prøvede at sælge kunden noget bras, selvom det var dyre stænger Confused
Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres