Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gudenå konkurrence 2012

 Besvar Besvar
Forfatter
martin jaksland Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jaxida

Tilmeldt:: 27 Feb 2010
Geografisk: jeg fisker både put and take, kyst og hav
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jaxida Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gudenå konkurrence 2012
    Sendt: 16 Sep 2012 kl. 23:29
Hej alle jer som deltog

Tak for en rigtig hyggelig stemning, god fiske ånd og alt det der rygklapperi man nu skal skrive.
vi var 3 gutter der havde valgt at køre fra sjælland for at prøve at deltage i jeres konkurrance for første gang.
Jeg syntes alt ved konkurrencen, fælles spisningen,priserne og præmie uddelingen var lige i skabet. Men det jeg sidder tilbage med er en underlig fornemmelse af, den mangel på respekt for naturen fra de af jer som rigtig mange steder langs åen efterlod tomme dåse og andet affald.Censored Jeg forstår ikke helt jeres koncept, i vil gerne ha flotte fiskevande og massere af fisk i kan nyde godt af, men i gider ikke tage jeres affald med jer. håber at dette ikke er generalt for den måde man opføre sig på ved de jydske åer, for så tror jeg bare jeg nøjes med at køre til sverige hvis jeg vil fiske laks.
jeg ved godt at det heldigvis ikke er alle der er sådan med deres affald. Men hvis du sidder og tænker at det var nok mig som han mener..... så stram op.
hilsen
martin

Til top
thorvald svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MR BIG Avatar

Tilmeldt:: 01 Jan 2004
Geografisk: Øst Vendsyssel.
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MR BIG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 00:05
Fra en der også deltog ,kun detteThumbs Up
Knæk og bræk
Thorvald
Til top
Zlatan K Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gulvmanden:) Avatar

Tilmeldt:: 22 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gulvmanden:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 05:41
Hørt!
Til top
Peter Fosgerau Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pfr

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: Hammel
Status: Offline
Beskeder: 221
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pfr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 07:03
Hej!
 
Den kan jeg ikke lige lade gå forbi! At der er sviner langs vores vansløb er der intet nyt i, men at kalde det for vores koncept? Jeg syntes det er en anelse groft at komme med en sådan melding i forhold til foreningerne og de frivillige der gør et stor arbejde i det daglige for at vi har adgang til et fiskevand som Gudenåen. 
Fordi der enkelte ja jeg kalder dem for svin der ikke kan finde ud af hvordan man opfører sig i naturen det er jo beklageligt, og de skyldige skulle i min optik ikke have adgang til åen!
Men foreningerne langs Gudenåen skal slåsse med en masse kanoturister der smider deres lort alle vegne, og ja desværre også klaphatte med fiskestænger der ikke aner en fløjtende fis om opførsel i naturen generelt. Men jeg ved at skulle det blive opdaget at man smider affald, så bliver man som medlem af foreningen smidt ud og politianmeldt på stedet, det samme gælder iøvrigt også dagkort-tagere!
 
Hilsen Peter


Redigeret af Pfr - 17 Sep 2012 kl. 07:06
Til top
martin jaksland Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jaxida

Tilmeldt:: 27 Feb 2010
Geografisk: jeg fisker både put and take, kyst og hav
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jaxida Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 09:52
Nu var det jo ikke selve foreningerne jeg var ude efter. De havde da virkelig styr på det og hatten af for det. Det var mere konceptet i at man som lyst fisker gerne vil ha en masse lækre fiske muligheder og man vælger at medbringe madpakke og drikkelse som der nu hører til ved en god dag ved vandet, men når man så har tømt sin embalage for indhold, så mener man at det er ok at efterlade det på stedet i stedet for lige at tage det med over til nærmeste affalds spand.... det er mig en gåde. nuvel jeg er da godt klar over at noget af affaldet der lå kunne stamme fra kano turister, men når der ligger sprit nye dåser oppe i græsset langs breden så er jeg overbevist om at det var en lystfisker der havde glemt dem.
Martin
 
Til top
Peter Fosgerau Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pfr

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: Hammel
Status: Offline
Beskeder: 221
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pfr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 11:16

Tjaa, man må jo så konkludere at de folk der sviner går udfra at deres mor lige kommer forbi og samler op efter dem!

Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 15:07
Lidt OT.:

Et koncept der gerne udføres til fulde på de danske havne...! Er også mig en gåde at man på den måde synes det er i orden at "skide", hvor man selv spiser (eller henter fisk til bordet). Det vel og mærke hver evig eneste dag i året, hvor der er fisk at fange. Ofte de samme mennesker og den samme ligegyldige omgang med "naturen". Det er virkelig en underlig tilgang til at fange gode spisefisk!

Redigeret af Swebbe - 17 Sep 2012 kl. 15:08
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 15:38
Citat: jaxida

Nu var det jo ikke selve foreningerne jeg var ude efter. De havde da virkelig styr på det og hatten af for det. Det var mere konceptet i at man som lyst fisker gerne vil ha en masse lækre fiske muligheder og man vælger at medbringe madpakke og drikkelse som der nu hører til ved en god dag ved vandet, men når man så har tømt sin embalage for indhold, så mener man at det er ok at efterlade det på stedet i stedet for lige at tage det med over til nærmeste affalds spand.... det er mig en gåde. nuvel jeg er da godt klar over at noget af affaldet der lå kunne stamme fra kano turister, men når der ligger sprit nye dåser oppe i græsset langs breden så er jeg overbevist om at det var en lystfisker der havde glemt dem.
Martin
 


Hej Martin,

Det er desværre som Peter skriver og jeg kan love dig for at foreningerne gør alt de kan for at komme svineriet til livs.
Desværre har det også vist sig at være nødvendig at indføre restriktioner på bl.a. geddefiskeriet i vintermånederne. Alt sammen fordi nogle (få eller mange) dagkort/turister ikke kan finde ud at tage deres affald med hjem.

Jeg tror dog ikke at problemet kun er isoleret til Gudenåen men kan findes mange steder rundt om ved de mere populærer åer.
Selv i Sverige som du syntes er bedre, er faktisk ikke bedre. Du har sikkert oplevet fiskevande i Sverige som turist, mens jeg som har boet en årrække i Halmstad hvor du indenfor få kilometer har både Lagan, Nissan, Ätran, set hvordan affaldet flyder alle steder fra turister der bare smider poser af dåser i skovene. Svenskerne er bedre opdraget hvad dette angår, men bestemt ikke turisterne.

Det samme billede er nok det du se bl.a. ved Gudenåen hvor du næppe vil finde de lokale fiskere smide med affaldet mens turisterne er mere ligeglade, det er jo ikke dem som går og skal se på det i det daglige.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
martin jaksland Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jaxida

Tilmeldt:: 27 Feb 2010
Geografisk: jeg fisker både put and take, kyst og hav
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jaxida Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2012 kl. 22:42
Hej Finn 
Jeg er faktisk ret lige glad med om det er lokale eller turister der efterlader deres affald. I bund og grund er jeg bare rystet over at voksne mennesker viser sådan en ligegyldighed overfor naturen og så det sku lige meget om det er i Sverige eller Danmark.
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 06:09
Citat: jaxida

Hej Finn 
Jeg er faktisk ret lige glad med om det er lokale eller turister der efterlader deres affald. I bund og grund er jeg bare rystet over at voksne mennesker viser sådan en ligegyldighed overfor naturen og så det sku lige meget om det er i Sverige eller Danmark.


Jeg er enig med dig, Først kommer de for at snigmyrde gyde fisk på træk
derefter sviner de alt til AngryAngryAngry
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 06:28
Husk nu at laks ikke kan reproducere sig selv i gudenåen, så jo de blir snigmyrdet men gyde kan de ikke få noget ud af, hvis det er gudenå laksen du refererer til!
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 09:47
Citat: Rasmuslaustsen

Husk nu at laks ikke kan reproducere sig selv i gudenåen, så jo de blir snigmyrdet men gyde kan de ikke få noget ud af, hvis det er gudenå laksen du refererer til!


Man kunne da give dem chance for at få lov i de tilløb som findes nedenfor Tange Wink
Det hjælper alligevel ikke at nedlægge Tange værket da alle gydepladserne forsvandt længe før da pramfarten tog sit højdepunkt. Confused


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2012 kl. 09:49
Citat: jaxida

Hej Finn 
Jeg er faktisk ret lige glad med om det er lokale eller turister der efterlader deres affald. I bund og grund er jeg bare rystet over at voksne mennesker viser sådan en ligegyldighed overfor naturen og så det sku lige meget om det er i Sverige eller Danmark.


Det er vi enig om, og du beskriver også et generel problem som ikke kun er isoleret til Gudenåen, men der var også mange mennesker samlet denne weekend, så det så nok også mere voldsomt ud end hvis kun 10 havde smidt affald (er vist ønsketænkning med kun 10 fiskere på Langå LOL )


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum