Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Behandling af fisk....hvad er ok?

 Besvar Besvar
Forfatter
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Behandling af fisk....hvad er ok?
    Sendt: 19 Sep 2012 kl. 07:35
Der går jo så mange diskussioner herinde på alt lige fra harpuner til lys, og i den forbindelse faldt jeg over nedenstående billede.  (se link)

http://fotonation.dk/?module=profile&page=gallery_image&gallery_image=24990


Synes vi lystfiskere virkelig, at det er i orden at, man sætter en gaf i en fisk bare for at kunne tage et billede - uanset om man mener fisken skades eller ej.....tvivler på den synes om det. Bør man ikke behandle fiskene lidt mere nænsomt, gedde eller ej?

Havde man holdt en havørred eller laks på den måde bare for at tage et billede, så ville balladen have været der straks, da de fleste nok ville afkroge den i vandet og slet ikke tage den op, men det er jo heller ikke i orden at holde en gedde eller en anden fisk på den måde, bare for at få et billede til samlingen. Angry


Redigeret af gumbas - 19 Sep 2012 kl. 07:36
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 08:39
Gaffen er ikke sat i hageskindet for at kunne fotografere gedden, den er primært brugt for at kunne fastholde fisken i vandet medens den bliver afkroget. Og så er der sluttet af med, at den lige bliver løftet op af vandet i nogle få sekunder, så der kunne blive taget et par billeder, inden den blev genudsat.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 08:46
Måske du så bare skulle have fotograferet den i vandet fremfor at lade den hænge og dingle ovenvande i en gaf. Det er dårlig stil af en "ægte" lystfisker og manglende respekt overfor fisken.
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 09:03
å´nej
ikke en tråd mere om NRE
 
Smile
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 09:24
Citat: gumbas

Måske du så bare skulle have fotograferet den i vandet fremfor at lade den hænge og dingle ovenvande i en gaf. Det er dårlig stil af en "ægte" lystfisker og manglende respekt overfor fisken.

Sludder og vrøvl. hvis du mener, at det skulle være et problem, at ta' et billede af en fisk, så skulle du nok overveje om lystfiskeri er den rigtige hobby for dig, som et hint kan jeg oplyse dig, at korssting og stramaj skulle være meget fredsommeligt, og den form for tidsfordriv kan du også dyrkes samtidigt med den slags ammestuesnak, som du her hælder ud.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Michael Starbæk Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Starbaek

Tilmeldt:: 14 Mar 2011
Geografisk: vissenbjerg
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Starbaek Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 09:35
Nej det er ikke den bedste måde at gøre det på :) Længere er den vidst ikke, der er også en anden lang debat om præcis samme billede og teknik her inde :)
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 09:38
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: gumbas

Måske du så bare skulle have fotograferet den i vandet fremfor at lade den hænge og dingle ovenvande i en gaf. Det er dårlig stil af en "ægte" lystfisker og manglende respekt overfor fisken.

Sludder og vrøvl. hvis du mener, at det skulle være et problem, at ta' et billede af en fisk, så skulle du nok overveje om lystfiskeri er den rigtige hobby for dig, som et hint kan jeg oplyse dig, at korssting og stramaj skulle være meget fredsommeligt, og den form for tidsfordriv kan du også dyrkes samtidigt med den slags ammestuesnak, som du her hælder ud.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Uha uha, man føler sig nok truffet. Du kan tage alle de billeder mens fisken er i vandet og så slippe den fri, så ville det være helt i orden. Der er INGEN grund til at løfte fisken op i gaffen......bare for at du kan blive tilfredsstillet med et billede af en lille gedde.


Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 09:46
Rolig rolig, den SOVER, han har "BLÆNDET" med sit glade smil!Wink

Ville egentlig gerne vide/se hvordan man afkroger en gedde, ved at holde dem med en gaf i vandet, det kan ikke have været en helt let og risikofri manøvreOuch Hverken for Storfangeren eller fisken.Dead
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 10:30
Jeg faldt også lige over et par fotos og man bliver sgu dybt rystet, når man ser folk, som er gået i total galninge-blodrus og har slagtet løs af gedder
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 12:38
Baaah Steen Kehler! Hvorfor er det nu så forfærdeligt at slå en gedde ihjel vs en havørred ???

Du da så nederen at høre på.

Hvad med dem der tager ud i småbåd og fanger/hjemtager en masse torsk??

http://www.google.dk/imgres?q=hav%C3%B8rred+fyn+konkurrence&um=1&hl=da&sa=N&biw=1301&bih=678&tbm=isch&tbnid=oE_kloYE778sYM:&imgrefurl=http://go-fishing.dk/2009/10/billedertal-fra-seatrout-open-efterar/&docid=UzHIxR2GuJY_5M&imgurl=http://go-fishing.dk/wp-content/uploaded-images/alle-vindere-788552.jpg&w=1600&h=899&ei=NaFZUKLYO8bg4QSxrYDQAg&zoom=1&iact=hc&vpx=376&vpy=207&dur=69&hovh=168&hovw=300&tx=201&ty=87&sig=114837951025488224091&page=1&tbnh=115&tbnw=204&start=0&ndsp=17&ved=1t:429,r:1,s:0,i:76

Hvad med dette billed? Er det også bare noget svineri?

Grav dig nu bare ned i et hul, og få en til at dække det til igen.

Rasmus Bech


Redigeret af Rasmus Bech - 19 Sep 2012 kl. 12:42
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 12:49
Citat: Niels Riis Ebbesen

Gaffen er ikke sat i hageskindet for at kunne fotografere gedden, den er primært brugt for at kunne fastholde fisken i vandet medens den bliver afkroget. Og så er der sluttet af med, at den lige bliver løftet op af vandet i nogle få sekunder, så der kunne blive taget et par billeder, inden den blev genudsat.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Hvis fisken ikke skal slås ihjel skal den afkroges i vandet og slippes der. Det der er noget svineri. Færdig!
Hvorfor f..... skal den op af vandet på den måde så du lige kan få et "hero-shot" ?
 
Forstår i det hele taget ikke alt der der med at fisken skal op på land eller løftes op i underkæben for at tage et billede. Hvad bruger I alle de billeder af jer selv til ? Tag dog et billede mens fisken er i vandet - eller i det mindste hvor man selv er med i vandet og lige løfter den 2 cm. ud af vandet mens man understøtter hele fisken!


Redigeret af P.M. - 19 Sep 2012 kl. 12:51
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 12:50
Tja, Steen man kan tænke sit
 
 
 
SmileN


Redigeret af Nicolai Berthelsen - 19 Sep 2012 kl. 12:51
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 13:10
 
[/QUOTE]
Hvis fisken ikke skal slås ihjel skal den afkroges i vandet og slippes der. Det der er noget svineri. Færdig!
Hvorfor f..... skal den op af vandet på den måde så du lige kan få et "hero-shot" ?
 
Forstår i det hele taget ikke alt der der med at fisken skal op på land eller løftes op i underkæben for at tage et billede. Hvad bruger I alle de billeder af jer selv til ? Tag dog et billede mens fisken er i vandet - eller i det mindste hvor man selv er med i vandet og lige løfter den 2 cm. ud af vandet mens man understøtter hele fisken!
[/QUOTE]
 
Tja, NRE er jo en habil fotograf som sælger sine billeder via
http://www.photo-gallery.dk/ måske giver det svar på dit spørgsmål?
 
Håber at det er ok at reklamerer for andre sites, her er en smagsprøve på fiskebilleder
 
Der er flere gode billeder til salg, ved at bladre i bunden af siden
 
SmileN
 


Redigeret af Nicolai Berthelsen - 19 Sep 2012 kl. 13:11
Til top
Martin Eggert Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Eggert Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eggert Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 14:46
Og lidt mere om rigtig/forkert håndtering af fisk - hvis de skal genudsættes. Her er det endda en fluefisker, som har gjort i nælderne:-)
 
 
/Martin Eggert - kystfluefiskeren.dk
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 15:04
hmm NRE Afkroning i Vandet det ser ikke sån ud..
Min tro på dig kan ligge på lossepladsen.

Samme billedet bare af fiske makkeren.
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 15:18
Citat: Rasmus Bech

Baaah Steen Kehler! Hvorfor er det nu så forfærdeligt at slå en gedde ihjel vs en havørred ???

Du da så nederen at høre på.

Hvad med dem der tager ud i småbåd og fanger/hjemtager en masse torsk??

http://www.google.dk/imgres?q=hav%C3%B8rred+fyn+konkurrence&um=1&hl=da&sa=N&biw=1301&bih=678&tbm=isch&tbnid=oE_kloYE778sYM:&imgrefurl=http://go-fishing.dk/2009/10/billedertal-fra-seatrout-open-efterar/&docid=UzHIxR2GuJY_5M&imgurl=http://go-fishing.dk/wp-content/uploaded-images/alle-vindere-788552.jpg&w=1600&h=899&ei=NaFZUKLYO8bg4QSxrYDQAg&zoom=1&iact=hc&vpx=376&vpy=207&dur=69&hovh=168&hovw=300&tx=201&ty=87&sig=114837951025488224091&page=1&tbnh=115&tbnw=204&start=0&ndsp=17&ved=1t:429,r:1,s:0,i:76

Hvad med dette billed? Er det også bare noget svineri?

Grav dig nu bare ned i et hul, og få en til at dække det til igen.

Rasmus Bech
Tja!, jeg synes også, at du er nederen at høre på, men det er jo totalt irrelevant... Nu er der jo kæmpe forskel på hjemtagning af nogle ligegyldige P&T-havørreder og så gedder, det burde da være noget, som enhver normalttænkende lystfisker burde kunne se.
 
- Hop nu bare i havet med en blyklods om benene.
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 15:18
Citat: Glen

hmm NRE Afkroning i Vandet det ser ikke sån ud..
Min tro på dig kan ligge på lossepladsen.

Samme billedet bare af fiske makkeren.
Afkroning i Vandet det ser heller ikke sån ud..
 
 
SmileN
 
 
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 15:23
Citat: Nicolai Berthelsen

Tja, Steen man kan tænke sit
 
 
 
SmileN
Fine spisefisk fra bestande hvor lystfiskernes fangster på ingen måde udgør noget problematisk, hvilket man jo ikke kan sige om blodrus-slagtning af gedder - det burde da være viden for alle normalttænkende lystfiskere. 
Til top
Bo Christian Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianH

Tilmeldt:: 25 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 15:34
 Hold da op..  Hr. NRE må da være moralens vogter nr.1  Dead 
 
 Afkrogning i vand og C&R min bare store fede røv..  Føj siger jeg bare !!
 Det næste bliver vel at man ikke skal bruge krog på blinket,  for det kunne jo være at en ørred der svømmer i "søvne" kommer til at bide forkert !!
 
K&B Streamwalker
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 15:43
Citat: Glen

hmm NRE Afkroning i Vandet det ser ikke sån ud..
Min tro på dig kan ligge på lossepladsen.

Samme billedet bare af fiske makkeren.

Nu er det jo som regel ikke mig der er foran kameraet, men derimod bag kameraet, og jeg skal vel ikke stå til regnskab for andres handlinger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 15:46
Citat: Nicolai Berthelsen

Afkroning i Vandet det ser heller ikke sån ud..
 

Nogen gange er gedder jo kroget på en sådan måde, at de ikke kan genudsættes i levedygtig tilstand, og så er det vel mest fornuftigt at spise dem.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Martin Kjær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mka13

Tilmeldt:: 10 Sep 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mka13 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 21:19
Ville personlig nok også bruge en Lip Grip, da den er meget nemsom ved fiskene når de skal genudsættes.... Og fantastisk til alt sø fiskeri!!

PS. Burde alle søfisker have i båden


Mvh Martin K
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 21:53
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Glen

hmm NRE Afkroning i Vandet det ser ikke sån ud..
Min tro på dig kan ligge på lossepladsen.

Samme billedet bare af fiske makkeren.

Nu er det jo som regel ikke mig der er foran kameraet, men derimod bag kameraet, og jeg skal vel ikke stå til regnskab for andres handlinger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Tekst fra en anden tråd fra NRE:

Så-så gumbas, nu kan du godt styre branderten, i løbet at det sidste år, der har jeg hjemtaget 5 stk. mindre aborrer og 2 stk. hornfisk. Jeg har gemt alle kviteringerne, så jeg kan dokumenter, at jeg har løst fisketegn hvert eneste år siden 1993. Jeg dyrker konsekvent C&R, og afkroger så vidt er muligt fisken i vandet, og er meget opmærksom på, at den ikke lider unødig overlast. Jeg har aldrig nogensinde fisket i nærheden af et fredningsbælte. Jeg har aldrig fisket efter laks. Og jeg har på inden måde det indtryk, at der skulle være mange lystfiskere som opfører sig uetisk og ikke overholder de gældende regler, og hvis jeg blev opmærksom på en lystfisker, der havde en uacceptabel adfærd, så ville jeg straks påtale den over for ham.

Du modsiger dig selv ret meget, der er ikke meget der passer sammen her?? LOL
Til top
claus klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marinus

Tilmeldt:: 19 Okt 2010
Geografisk: esbjerg ø
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marinus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 22:01
Casper , den bliver du lige nødt til at forklare. Hvor i den tekst du fremviser, modsiger NRE sig selv ?
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 22:17
Citat: Marinus

Casper , den bliver du lige nødt til at forklare. Hvor i den tekst du fremviser, modsiger NRE sig selv ?

Hvis du er farveblind håber jeg ikke du fisker havørreder! Clap
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 22:23
Undskyld man spørger. Men er folk bange for fisken siden de bruger gaf til de smågedder.
Vi skriver sq da 2012, der kan da for pokker ikke være nogen der er i tvivl om hvordan man afkroger en fisk for at den får optimal mulighed for at leve videre??
/frede
Til top
claus klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marinus

Tilmeldt:: 19 Okt 2010
Geografisk: esbjerg ø
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marinus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 22:24
Hvis det var hvad du kunne fremkomme med af svar på mit spørgsmål, så er jeg vist rimelig heldig kun at være farveblind !Pig
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 22:33
Citat: Casper D

 Du modsiger dig selv ret meget, der er ikke meget der passer sammen her?? LOL 

Hvad er det som du ikke kan få til at passe sammen, jeg skal vel ikke holdes ansvarlig for, hvad andre lystfiskere foretager sig, og så vil jeg lige oplyse dig, at http://www.photo-gallery.dk - indeholder billeder, som er optaget hen over de sidste 40 år.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 22:38
Men du påpegede det jo selvfølgelig. Og et billede skal man jo have af det selvom det er forkert. 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 22:46
Citat: mka13

Ville personlig nok også bruge en Lip Grip, da den er meget nemsom ved fiskene når de skal genudsættes.... Og fantastisk til alt sø fiskeri!!

PS. Burde alle søfisker have i båden

Jeg har en Lip Grip, men jeg har desværre set en lystfisker, hvor en pæn stor gedde rev Lip Grip'en ud af hånden på ham, og den skulle så dø en langsom død med en Lip Grip hængende i underkæben, og den oplevelse har gjort, at egenlig foretrækker gaf'en.

Jeg har også konstateret, at store gedder som spræller meget, de får et pænt stort sår på begge sider af underkæben, der hvor Lip Grip'en har holdt fast, og derfor er den næppe mere skånsom end en gaf, der trods alt kun laver et 0,4 mm hul i det tynde hageskind.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 22:47
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: Casper D

 Du modsiger dig selv ret meget, der er ikke meget der passer sammen her?? LOL 

Hvad er det som du ikke kan få til at passe sammen, jeg skal vel ikke holdes ansvarlig for, hvad andre lystfiskere foretager sig, og så vil jeg lige oplyse dig, at http://www.photo-gallery.dk - indeholder billeder, som er optaget hen over de sidste 40 år.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Og??

Dit billede ser nu ret nyt ud....håber ikke du forsøger at sige at det er 40år gammelt.....ellers må du godt nok være gammel idag....men det er måske derfor du kun sidder herinde og fyrer ævl af...fordi du ikke kan bevæge dig rundt ved vandene mere?
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2012 kl. 23:37
Citat: Niels Riis Ebbesen

Citat: mka13

Ville personlig nok også bruge en Lip Grip, da den er meget nemsom ved fiskene når de skal genudsættes.... Og fantastisk til alt sø fiskeri!!

PS. Burde alle søfisker have i båden

Jeg har en Lip Grip, men jeg har desværre set en lystfisker, hvor en pæn stor gedde rev Lip Grip'en ud af hånden på ham, og den skulle så dø en langsom død med en Lip Grip hængende i underkæben, og den oplevelse har gjort, at egenlig foretrækker gaf'en.

Jeg har også konstateret, at store gedder som spræller meget, de får et pænt stort sår på begge sider af underkæben, der hvor Lip Grip'en har holdt fast, og derfor er den næppe mere skånsom end en gaf, der trods alt kun laver et 0,4 mm hul i det tynde hageskind.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen


Det bliver sjovere og sjovere, fantastisk hvad du oplever i dit liv!!Clap

Men brug du bare din LIP GRIP, den har sikkert et lige så godt greb (Hvis ikke bedre) at holde om, end som din gaf. Wink

Den laver ingen huller som din gaf, ja faktisk er den (modsat din gaf) beregnet til at holde din fisk, medens du kan afkroge den (og så selvfølgelig lige løfte den op og tage et godt billede, af TORSKEN uden at den bider ham i fingrerne)Confused

Holder du din gaf igennem "mundskindet" tror du så ikke at det bliver revet størrer når fisken spræller!!!for fanden da Niels, hvad tænker du på! DeadDeadDead

DeadPrøv på dig selv, du har jo begge "Instrumenter" så kan du jo give forumet her besked , hvad du syntes var bedst, når du har udført eksperimentet på dig selvPinch


Din gaf, er faktisk beregnet til at "gaffe" din fangst, altså sætte krogen i fisken for at få den indenbords, eller op over brinken, hvis den er for stor/tung og svær at styre med hænderne!Embarrassed
(det burde jeg jo naturligvis ikke nævne for en voksen mand som dig, men for at DU nu forstår det, gør jeg det alligevel for en sikkerheds skyld)Ouch

Og lad dig ikke afskrække af alle de forfærdelige ting du kan se/opleve dine medfiskere gør/fejler med ude i den vilde natur.

Du skal tro på dig selv, du er jo en stor og stærk mand, mød verdenen (den virkelige altså) med åben og oprejst pande (ja mød dem som du møder os andre herinde i cyberspace, så kommer du helt sikkert langt......TongueWink

TongueOg lad så være med at gøre dig klog på så mange ting du alligevel ikke forstårLOL
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
Allan Skov Olsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bullermos

Tilmeldt:: 17 Mar 2005
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bullermos Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 03:14
Hold da kæft hvor du er klog NRE ang. Lip crip.
En lip crip gør ikke så meget som en gaf......
Hvis du ikke fatter det så stop med at fiske og meld dig ind i " jeg ved bedre klubben"
Til top
jan poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nofishtobig

Tilmeldt:: 22 Aug 2011
Geografisk: aarhus
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nofishtobig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 05:25
Omg den nye bill dances hahahah og total max dobbeltmoral først kommentere andre og så selv være den største amatør til at håndtere fisk bruge en gaf til gedder har aldrig hørt noget lignene hahaha men må da sige du er max griner og max til grin
Til top
Martin Kjær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mka13

Tilmeldt:: 10 Sep 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mka13 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 07:40
Så har han håndteret Lip griben fejl. Der er jo en snor man skal have rundt om håndledet.... Ellers har det været en af de mange dårlige "billige" på market! Der kan ske fejl, men det kan da så sandelig også hvis man taber den anviste fisk på billedet med stangen med krog på! Er vist vist mest til havfiskeri, som den oprindelig er lavet til Wink
Til top
Jonas Bille Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
J-Bille Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2012
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J-Bille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 08:18
0,4mm hul i hageskindet kan vist ikke gøre det. Den krog ser ud til at være lavet af mindst 6mm rundjern. Og hvis den var lavet af 0,4mm tråd ville den være rettet ud inden gedden overhovedet var kommet op af vandet.

Mvh
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2012 kl. 08:29
Lige som kg/pund så magter NRE nok heller ikke cm/mmDead
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres