Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flydering

 Besvar Besvar
Forfatter
Anders Kronvang Gade Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ak.gade

Tilmeldt:: 29 Mar 2012
Geografisk: Odder
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ak.gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Flydering
    Sendt: 24 Sep 2012 kl. 19:31
Hej

Jeg går og overvejer om jeg skulle ud og købe en flydering så har lige nogle spørgsmål.

hvad vil en nogenlunde god flydering koste med finner, pumpe og anker. Kom bare med nogle ider til flydering sæt.
Er det en muglighed at købe brugt eller er det en dårlig ide?
Jeg har vaders men de går kun op til navlen, er det nok?
Hvad med sikkerhed skal man have rednings vest?
Punkter de let? Hvad sker der vis vinden tar fluen og den rammer pontonen, går der hul? Er de til at lappe?
Kan de bruges i gudenåens gratisstykke. Eller er der for meget strøm?

Kunne rigtig godt tænke mig en ponton båd men dem kan man ikke købe for under 3000 kr vel?

Mvh Anders Kronvang Gade

Til top
jan poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nofishtobig

Tilmeldt:: 22 Aug 2011
Geografisk: aarhus
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nofishtobig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2012 kl. 20:14
Flydering kan let bruges i gudeåen....har jeg selv gjordt en del i......køb en flyderind med med mer end et i kammer så skulle det ene ryger er der jo et extra.....men fluen skulle jo gerne i vandet og ikke i flyderingen Tongue pool 12 flydering er vis på tilbud nu til 1200kr med svømmeføder og pumpe...og hvad jeg har hørt fra mine fiske makker som bruge denne skulle den være helt fin
 
Mvh.


Redigeret af nofishtobig - 24 Sep 2012 kl. 20:15
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2012 kl. 20:47
Citat: ak.gade

Kom bare med nogle ider til flydering sæt.
Som der nævnes er Pool 12 en god ring til billige penge.
Der er 2 luftkamre i hver ponton, samt en i sæde og en i ryg
 
Jeg har vaders men de går kun op til navlen, er det nok?
Her bliver du våd. Duer ikke
Hvad med sikkerhed skal man have rednings vest?
Du skal selvf. bruge en redningsvest, gerne en selvoppustelig en, kan købes nogen gange på tilbud fra kr. 5-600,- vil jeg mene.
Punkter de let? Hvad sker der vis vinden tar fluen og den rammer pontonen, går der hul? Er de til at lappe?
Selve ringen er beskyttet. Den tåler at blive slæbt hen af stranden med masser af sten. (jeg har i hvert fald ikke oplevet punkteringer)
De kan tåle meget så du skal ikke være nervøs. (du har jo 6 kamre + vest :)  )
Kunne rigtig godt tænke mig en ponton båd men dem kan man ikke købe for under 3000 kr vel?
Her må du holde øje med brugt. Tror dog det er i underkanten
 

Mvh Anders Kronvang Gade

Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2012 kl. 07:07
Citat: ak.gade

Hej

Jeg går og overvejer om jeg skulle ud og købe en flydering så har lige nogle spørgsmål.

hvad vil en nogenlunde god flydering koste med finner, pumpe og anker. Kom bare med nogle ider til flydering sæt.
Er det en muglighed at købe brugt eller er det en dårlig ide?
Jeg har vaders men de går kun op til navlen, er det nok?
Hvad med sikkerhed skal man have rednings vest?
Punkter de let? Hvad sker der vis vinden tar fluen og den rammer pontonen, går der hul? Er de til at lappe?
Kan de bruges i gudenåens gratisstykke. Eller er der for meget strøm?

Kunne rigtig godt tænke mig en ponton båd men dem kan man ikke købe for under 3000 kr vel?

Mvh Anders Kronvang Gade


Hej Anders
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Anders Kronvang Gade Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ak.gade

Tilmeldt:: 29 Mar 2012
Geografisk: Odder
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ak.gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2012 kl. 14:45
Okay tak for hjælpen.

Jeg tror jeg køber en pool 12 sæt. Hvad med at købe brugt? Har fundet den her http://forum.esoxhunt.dk/viewtopic.php?f=39&t=610
Vil det være en dårlig ide?
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2012 kl. 19:41
hvis budgettet er 3000 kr ville jeg droppe en pontonbåd..
 
Har set fotos af en pontonbåd som knækkede i stellet, fordi den var af for dårlig kvalitet.. Skal det være pontonbåd skal det være ordentlig kvalitet..
 
du kan også overveje en kajak, de bør kunne findes brugte til den pris..
 
Prøv evt og se på www.brakvand.dk der er vist en oversigt over fordel ved de forskellige løsninger..
 
Skriv evt til Henrik Leth, han fisker meget i området du også vil fiske i.. Og der bør være en reel chance for at støde på ham på gudenåen..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2012 kl. 19:49
Jeg har haft en model, som ligner den pool 12. Når jeg skulle søsætte den fra strandkanten, med fødderne på og bølgerne kastede lidt rundt med den, var jeg ved at få flip. Det gik først helt galt, når den tværstang, skulle monteres efter, jeg havde sat mig i den. Naturligt nok "klapper" den lidt sammen og det er træls, at montere den. Pyyyhhha.Dead
Heeelt anderledes forholder det sig, når jeg stille og roligt sætter mig i min outcast fishcat. Ganske enkelt noget helt andet. Som at sætte sig i lænestolen derhjemme.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Mikkel Munksgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Munksgaard Avatar

Tilmeldt:: 27 Maj 2012
Geografisk: Helsingør
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Munksgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 17:36
Hey Anders.

De 2 mest populære modeller er Outcast'en som den dyre og lækre flydering, mens Pool12 er klart blandt de bedste af de billige ringe.

Hvis du ikke ved om det er dig, så koster en pool12, med pumpe og finner 1200-1300kr. De modeller der er billigere skal man holde sig fra, bl.a. grundet antallet af kamre og kvaliteten på den kanvas der benyttes.

Outcast'en ligger typisk i 3.000kr klassen, og er mere lækker. Det er mindre detaljer, som materialer af sædet, kvaliteten på den nylon den er lavet af etc.

De kan købes brugt og afhængig af hvad du kan finde er det en ide.
Man kan sige, at man skal være ret påpasselig, da ponton'er kan være mørnet eller svækket af eks. dårlige lapninger eller for hård oppumpning.

Umiddelbart ville jeg måske hellere købe en ny billig Pool12, end en brugt Outcast til samme pris.

Der er et helt site om flyderinge, der bl.a. anmelder Pool12-båden:

Tror måske det er den eneste flydering de har anmeldelse på, endnu...desværre.
Til top
Mikkel Munksgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Munksgaard Avatar

Tilmeldt:: 27 Maj 2012
Geografisk: Helsingør
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Munksgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 17:37
Kopi af forrige indlæg. Angry

Redigeret af Munksgaard - 30 Sep 2012 kl. 17:39
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 19:35
Citat: Munksgaard

Hey Anders.


Outcast'en ligger typisk i 3.000kr klassen, og er mere lækker. Det er mindre detaljer, som materialer af sædet, kvaliteten på den nylon den er lavet af etc.



Ikke iflg mit link oppe i tråden.....Wink



Redigeret af sage - 30 Sep 2012 kl. 19:38
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Mikkel Munksgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Munksgaard Avatar

Tilmeldt:: 27 Maj 2012
Geografisk: Helsingør
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Munksgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 19:48
Jesper: Nice - det havde jeg ikke set.

Med den pris i mente, ville jeg nok personligt købe Outcast'en. De sidste 500 er givet godt ud!

/M
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 20:38
Køb en kajak, spar noget mere og køb en kajak.
Flydering er sær kreation som i virkeligheden ikke hører hjemme i vand, flere rum og alt muligt mystisk for du ikke skal komme galt afsted.
Men du kommer slet ikke af sted når du først har prøvet at padle 1500 meter én gang i sådan en dødssejler.
Så er du snart kureret !
Til top
Mikkel Munksgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Munksgaard Avatar

Tilmeldt:: 27 Maj 2012
Geografisk: Helsingør
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Munksgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 21:00
Jeg er ikke enig, og jeg ser de her diskussioner blusse op hver gang nogen spørger ind til enten ponton, flydering eller havkajak.

Sandheden er vel i virkeligheden at hver form for båd har sine fordele og ulemper. Bor man i lejlighed, har ingen bil og skal sejle i den lille sø man bor i nærheden af - så har jeg svært ved at se ideen i noget som helst andet end flydering.

Omvendt er det ikke sjovt at forsøge at trolle et par kilometers kyststrækning fra sin flydering.

Jeg vil aldrig nogensinde drømme om at bytte min ring for en kajak...når det så er sagt, kunne jeg nok godt se en hobie på ønskelisten en gang - ikke som erstatning for flyderingen, men som supplement...

Men diskussion om hvad der er bedst...come on - grow up!
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2012 kl. 21:13
Behøver ikke være en hobie, skal nok finde et link.
Der findes en dansk produceret kajak til sidst jeg så efter 2995
Og den vil jeg godt påtage mig at cykle med, mener deminsionerne var 300x90, på en cykeltrailer og så jokker man bare....
Ser om jeg kan skaffe det link.

Flyderingen er fin i branddamme og andet hvor man ikke skal ret langt, grunden til jeg siger det er jeg har fået mig padlet fra ende til næsten anden i karlsgaarde sø, og den var satme led da jeg skulle tilbage !!!!
Til top
Ivan Neerdorf Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IPN

Tilmeldt:: 11 Aug 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IPN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 13:40
En lille kommentar til Jespers lidt negative udtalelser ang. flydering (dødssejler), og hvor den kan anvendes.
Jeg er selv 62 med et kondital på det almindelige. Alligevel kan jeg snildt krydse f.eks. en fjord på 1700 m. og returnere uden at få kvababbelse. Det er hændt for et par uger siden på isfjorden i norge, og det var ikke en engangsforeteelse. "Hemmeligheden" er hvilke finner, man har monteret på sine Waders. Det er som at sammenligne en gammel "havelåge", og en racercykel. Med et par effektive finner, hvor energien er minimum og fremdrift er max, er der ingen ben i at tilbagelægge en rimelig distance uden at få sved på panden eller andre steder for den sags skyld. Sammen med et par løstsiddende Waders, som ikke hæmmer ens bentøj, er det ikke specielt anstrengende. Fartmæsigt kan flyderen ikke hamle op med kajakken, det siger sig selv. Mon ikke det er et temperementspørgsmål.
En sidste ting: De fisk jeg fik landet ville jeg nødigt ha" figtet i en kajak. Der føler jeg det mere sikkert i en flyder med lavt tyngdepunkt og evnen til hurtige drej, når fisken går amok.
Det var så en lille venlig kommentar til Jespers indlæg.
Mvh. Ivan.   Wink
PS. Flyderen er en POOL 12 med Force Finns. 

Redigeret af IPN - 02 Okt 2012 kl. 11:34
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 14:42
Flyderingen er en fiskeplatform, ikke et transportmiddel!
En flydering er langt mere stabil som fiskeplatform end en kajak, men noget tungere at sejle, men man kan snildt tilbagelægge adskillige kilometer i løbet af en fiskedag uden at være helt smadret.
Kajaken er god når der skal flyttes meget rundt på forskellige pladser, men er det mere stationært vil jeg mene flyderingen er bedst.
 
Og jeg ville ikke turde cykle med en 3 meter lang kajak!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Anders Kronvang Gade Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ak.gade

Tilmeldt:: 29 Mar 2012
Geografisk: Odder
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ak.gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 14:51
Jeg køber en flydering. Det bliver en pool 12 nok brugt.
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 15:27
kajak kajak kajak....
Nu har jeg tilbragt en dag i en dødsejler, hvor jeg lignede en prop i vandet.
En anden havde en lidt spec kajak med, hvor der blev trukket i et håndtag, så splittede enden op, og så kunne man sku pludselig stå op og umuligt vælte den :-)
 
Se sådan en fætter kan jeg ikke huske hvad hed, men det kan sikkert andre her på forum Clap jamen så lig lige linket til den kajak Tongue
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 15:49
Jamen det er da fint med sådan en Kajak, men den er ikke til at transportere på en cykel, og faktisk er der en del biler hvor det heller ikke er muligt.
Og fordi du har haft en dårlig oplevelse i en flydering behøver det vel ikke betyde at andre ikke kan få gode oplavelser?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 16:05
Om du cykler med en meget stor taske, pumpe osv samt dit fiske happengut, ved siden af også, eller en 3 meter tingest på en cykelanhænger hvor fiskegrejet kan ligge i mens du cykler Thumbs Up
Det er ikke noget problem med sådan en kajak på en cykel, man kan gøre det til et problem hvis ikke man Vil se det er en nem løsning.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 16:17
Den kajak du omtaler hvpr bagenden kan foldes ud som et par ponttoner er temmelig stor og tung. Så derfor mener jeg ikke den er velegnet til at transportere på cykel, om man kna have den i en cykeltrailer ved jeg ikke, men jeg har aldrig set en cykeltrailer på 3 - 4 meters længde.
Jeg går ud fra det er en i stil med denne du har set:
Længde knap 4 meter og en vægt på 35 - 40 kilo.
Selv i en cykel anhænger er det svært at få plads til. Min trailer til bilen er ihverttilfælde "kun" 2,4 meter så der kan den ikke være!
Men den er sikkert fed at fiske fra, det er så noget andet.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 16:23
PS:
Og så er der lige færdselsloven i forbindelse med transport af noget på/i en cykelanhænger:
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres