Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjarbæk Fjord

 Besvar Besvar
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjarbæk Fjord
    Sendt: 25 Sep 2012 kl. 11:53

Jeg ar fået oplyst fra fritidsfiskerne ved Hjarbæk Fjord, at de ikke længere kan fange ørreder i fjorden. Der er så måske nogen, der vil sige, at det er da godt at garnfiskerne ikke fanger fisken. Men hvis udledning af saltvand foran dæmningen, der startede i begyndelsen af september er årsagen, har vi et problem med de næste generationer af havørreder.
Problemet er ikke udekukkende udledningen af tungmetaller. Man tager 1/3 af det ferskvand, der ellers ville løbe ud igennem slusen ved Virksunddæmningen, og bruger det til fortynding af saltlagen fra kavernen, og pumper det derefter ud foran dæmningen. Det vil efter min mening forstyrre de optrækkende havørreders homing.
Når man tænker på hvor mange penge og frivillig arbejde der er brugt på restaurering af de fire tilløb til Hjarbæk Fjord. Simested Å, Skals Å, Fiskbæk Å og Jordbro Mølle Å, vil det være en katastrofe, hvis bestandene af havørreder i de fire åsystemer bliver forstyrret.
Det er forbavsende lidt man hører fra DTU Aqua og Dansk Sportsfiskerforbund, når man tænker på at Viborg Sportsfiskerforening har hovedparten af fiskeretten i de berørte åer. Jeg ved godt det er fritidsfiskerne med Fjordvenner i spidsen, og Danmarks Naturfredningsforening, der har taget den største kamp imod projektet. Men det ville være rart, hvis lystfiskerne også tog del i kampen, så kan vi bagefter skændes med fritidsfiskerne om hvem, hvor, og hvordan fiskene skal fanges.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Simon Lundorff Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lunneren

Tilmeldt:: 03 Jun 2004
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lunneren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2012 kl. 20:41
Du er ikke alene om bekymringerne!

Som lystfisker bosat i Viborg, og medlem af netop den lokale forening, er det med stor undren, at et sådant projekt har fået lov til at blive skudt igang.
Kombineret med en helt uhyggelig mængde garn og ruser ved Virksund, tæt på slusen til Hjarbæk Fjord, virker det efterhånden som et mirakel, hvis flere ørreder skal kunne finde vej til vores åer.

Selv fritidsfiskerne i Virksund er bekymrede. Sidst der var en lignende skyldning af gaslagrene i Ll Thorup, havde det store konsekvenser for dyre og plantelivet i fjorden i mange år fremover.
Det virker fuldstæning grotesk, at man derfor har fået lov til at gøre det igen. Vi er altså i 2012. For to år siden, hvor idéen kom på bordet var der spredte protester fra forskellige sider af. Protester som desværre forstummede. 
Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg ikke, at det havde gjort den store forskel alligevel. Når store koncerner som DONG/EnergiMidt vil have ført et projekt igennem, så tror jeg ikke at de bøjer sig for nogen, og med Søren Pape (K) som borgmester, er det nærmest garanteret, at store koncerner bliver tilgodeset frem for miljøet.

Min eneste trøst er, at der i første omgang kun er tale om udskylning af én kaverne, og at vandmiljøet bliver overvåget grundigt af Rambøll i mens det står på. Man må så bare håbe på, at naturen ikke lider nogen større last i mellemtiden.  
Det er jo en syg fremgangsmåde. Lidt ligesom at afprøve en ny medicin på en stor population af mennesker, før man egentlig ved hvilken virkning det har.

Læs mere på: http://fjordvenner.dk/

//

Simon L


Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2012 kl. 20:52
Det er jo trist at læse, at havørrederne måske bliver væk fra åerne, Vi er et par stykker her fra Sjælland, som havde overvejet en tur til Simested å i slutningen af næste uge, men med sådan en melding, der må vi jo nok tage konsekvensen og lade turen gå til et andet vandløbCry
Til top
Lars Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars Skov Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2012 kl. 21:16
Det var godt nok hurtigt det saltvand fik tømt den fjord for fisk Wink Med mindre kræene tager en dyb indånding foran slusen og pisker direkte gennem fjorden og op i åerne er det godt nok svært at få til at hænge sammen med fritidsfiskernes bestandsanalyser. Jeg kender forresten flere der lige som jeg selv ikke har fanget fisk i Hadsten lilleå de sidste to uger efter at kronprinsen og prinsessen var på besøg i Hadsten og prinsen smed badeænder i åen!!
Undskyld kunne ikke lade være - det er selvf. helt ok at være  bekymret- omvendt er saltindholdet og vandgennemstrømningen i fjorden da om noget en ting der er blevet manupuleret med gennem årene
Til top
Simon Lundorff Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lunneren

Tilmeldt:: 03 Jun 2004
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lunneren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2012 kl. 22:16
Citat: Steen Kehler

Det er jo trist at læse, at havørrederne måske bliver væk fra åerne, Vi er et par stykker her fra Sjælland, som havde overvejet en tur til Simested å i slutningen af næste uge, men med sådan en melding, der må vi jo nok tage konsekvensen og lade turen gå til et andet vandløbCry

Fiskeriet har været godt i åerne i år, og så vidt jeg ved, bliver der stadigvæk fanget godt med fisk i Viborg foreningens vande. Så de er da bestemt stadigvæk et besøg værd! 
Mine bekymringer er mest knyttet til langtidseffekterne af saltudledningerne.Cry
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2012 kl. 09:57
Hej Simon
Jeg er glad for at du forstår problemet. Jeg var selv til stede sidste år i byrådssalen i Viborg, da projektet i Ll.Torup var på dagsordenen.(som eneste representant for lystfiskere).
Samtlige partier var enige om en udtalelse der lød. "Byrådet er stærkt bekymrede for projektets gemmenførelse". Man mente at denne formulering, skulle kunne forståes på de bonede gulve på Christiansborg. Så jeg tror ikke der er grund til at gøre sagen partipolitisk. Man må kun håbe på at udledningerne stoppes før det er for sent.
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 26 Sep 2012 kl. 09:59
Til top
Nlsn-Laust Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nlsn

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nlsn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2012 kl. 10:21
Til Steen Kehler -
Såvidt jeg ved er Simested Å ikke ramt af de problemer, som beskrives.
Så tag bare til Simested Å. Her er et link, hvor du også kan booke hytte:
http://www.dagkort.dk/?p=assoc&assoc=32
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dennis S Jensen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis S Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2012 kl. 09:22

Det undrer mig at fritidsfiskerne i Hjarbæk fjord ikke fanger noget, og dog....for sjovt nok er der fanget tusindevis af havørreder ved Virksund dæmningen, så den lille opgang af fisk som har været i åerne der munder ud i Hjarbækfjord skyldes nok ikke kun salt udskylning..........

Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2012 kl. 11:57
Hej Dennis
Netop det, at der bliver fanget mange fisk udenfor dæmningen og nordpå, viser at der er et problem med saltudledningen+diverse andre stoffer foran dæmningen.
Lugten i vandet må ændres, så havørrederne ikke kan finde tilbage til fødestederne i de fire tilløbsåer til Hjarbæk Fjord. Det samme problem påpegede fritidsfiskerne, da man havde de store udledninger i slutningen af halvfemserne.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dennis S Jensen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis S Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Sep 2012 kl. 12:27
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dennis S Jensen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis S Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 12:28
Hej Lasse.
Det er ikke for at forsvare saltudledningen, men syntes lige du skal se dette billede, og læse hvad de mener i Danmarks Sportfiskerforbund. Mvh. Dennis http://www.sportsfiskeren.dk/piratfisker-og-skovsvin-paa-samme-tid
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 13:49
Hej Dennis
Jeg giver dig ret, det er uhyggelige billeder. Vi ved der findes garnbanditter, og meget tyder på, at det er den type der har været på spil. Med garnbanditter mener jeg dem, der ikke overholder reglerne. Hvis fiskene er fanget i garn nord for Virksunddæmningen, tyder det jo på en ophobning af fisk i dette område. Men det ved vi jo ikke.
mvh Lasse Hagebro 
Til top
jørn kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jørn k

Tilmeldt:: 07 Jan 2012
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jørn k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2012 kl. 21:13
Den unaturlige dæmning ved Virksund sammen med udledningen af store mængder fremmede stoffer i skyllevandet fra gaslageret, får uden tvivl høvørrederne til at stoppe op og vandre forvildede rundt i området nord for dæmningen.
Det gør dem til et let bytte for både garnfiskere og sæler, det sidste ses bl.a.på disse billeder. http://www.facebook.com/home.php#!/groups/132077163470847/
jørn k
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Okt 2012 kl. 21:45
Ok ja, man kan se en masse på de billeder. Hvis man altså hopper på facebook bølgenLOL. Men ellers ja, så er det en tikkende bombe, der kun venter på at gå af. Det var fremme i nyhederne her forleden, at saltindholdet var alt for højt, ud for hvor de pumper ud. Målingerne overskred det tilladte i deres tilladelse. Deres svar var.. ups en fejl, vi beklager og retter. De har ikke styr på en skid.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres