Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken line til Scierra HMS v.2 kl. 6/7

 Besvar Besvar
Forfatter
Allan Lindsay Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allanlindsay

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allanlindsay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvilken line til Scierra HMS v.2 kl. 6/7
    Sendt: 01 Okt 2012 kl. 18:13
Jeg har for nyligt erhvervet mig en brugt Scierra HMS v.2 9.1" i klasse 6/7, men jeg er stadig forholdsvis ny i flueverdenen og har derfor brug for lidt hjælp til at vælge den rigtige line. 

Stangen kommer primært til at blive brugt i kyst og fjord når forholdene tillader det. (Jeg har en klasse 8 stang til de lidt hårdere dage)

Jeg overvejer et skydeline og skydehoved setup men jeg har absolut ikke styr på hvordan det stykkes sammen, f.eks. hvad gram skydehoved og hvilken skydeline? 

Linen skulle helst kunne købes fysisk i KBH området, da den i første omgang kommer på fødselsdags-ønskelisten (som studerende må man jo få lidt hjælp til grejet!). Dog er det ikke et 100% must. 

- På forhånd tak :) 

- Allan 
<-- Klik og se min blog!
Se fiskebilleder på min Instagram
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 18:24
Et Scierra saltwater skydehoved på 15 eller 16 gram (et 15 grams kan være svært at opdrive) samt en god monofil 35 punds skydeline, så kører det for dig.
 
Jeg har selv en HMS v2 5/6, som godt nok sjældnere kommer med på salte ture, men den har jeg spændt op med en Lawson WF line med intermediate klump på 16 gram. Når forholdende tillader det bruges hele klumpen i afviklingen af kast, men ellers nyder jeg bare at holde en meter eller 2 inden for topøjet og stadig have en kompakt klump der kan levere større fluer til ørrederne.
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 18:25
Har selv den samme stang, og som der står på den, kører den rigtig godt med et skydehoved på 14 gram. Bruger selv et Scierra MWF skydehoved på min og det fungerer glimrende!
Mht. skydelinen, vil jeg anbefale dig en coated én af slagsen. Tykkelsen på denne må du så selv komme frem til. En tynd skydeline giver længere kast, mens en tykkere give et bedre turn-over og oftere strakt line og forfang.

MVH Kasper
Til top
Jan Skall Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skall Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 58
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skall Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 20:06
Hej Allan
 
 
Der er delte meninger om hvor meget et skydehoved skal veje, men det skydehoved som fabrikanten (scierra) anbefaler til stangen vejer 14.5 gram. Jeg bruger selv scierras "scandinavian saltwater skydehoveder" - dem kan jeg varmt anbefale.
Jeg mener både grejbiksen i Thrige samt Go-Fishing forhandler disse skydehoveder;
 
 
Vær opmærksom på at det der passer din stang vejer 14.5 gram og er i klasse 6,
de fedter lidt rundt i vægtbeskrivelserne i deres web-shop :o)
 
Dertil skal du så bruge en skydeline som du kobler dit skydehoved sammen med, ring til dem og spørg hvilken de anbefaler til det opgældende skydehoved, men pas på med ikke at få den alt for tynd hvis du ikke er så øvet med skydehoved...
 
 
/Jan
 
 
 
 
Til top
Allan Lindsay Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allanlindsay

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allanlindsay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 20:42
Tusind tak for jeres svar! 
Jeg har fundet dette Scandinavian skydehoved på tilbud til 250 i 14.5g, det lyder umidlbart billigt? 


Har i nogle konkrete bud på skydeliner, nu ser jeg f.eks. at de har "Rio slick shooter" kan det bruges? 

- Allan
<-- Klik og se min blog!
Se fiskebilleder på min Instagram
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 21:38
Jeg har selv haft stangen og var helt oppe på 18 gr (Scandinavian Saltwater skydehoved), før jeg syntes det spillede...

Normalt er jeg ellers ikke til de tungere skydehoveder og bruger lige nu 14,5 gr på min Hydros #6, hvor flere bekendte gerne vil op på 16 gr Wink.

Det skal dog siges at jeg aldrig blev helt glad for stangen og derfor skildte mig af med den Wink
Til top
Rasmus Lassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rlassen

Tilmeldt:: 01 Mar 2006
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rlassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2012 kl. 21:52
Jeg har flere forskellige stænger fra Scierra, og i langt langt de fleste tilfælde, har jeg tilpasset Guidelines Power Taper til stængerne. Det virker super godt, og giver nogle tilpas lange og fornuftige kast.

På kysten er det et INT-skydehovede, og i åen er det enten flydende eller forskellige synkeliner.

Men igen - smag og beag. Dét her virker i hvertfald for mig...
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2012 kl. 07:13
Der er jo også den mulighed at købe en hmt wf line, rigtigt fed line hvis det er den gamle som den her du får fat i, den kan jeg varmt anbefaeSmile
Knæk og bræk
 
 http://www.fiskegrej.dk/Varedetaljer_2012.aspx?vareID=6017&Sub=80&Category=17
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2012 kl. 13:34
Hej Allan

Som du kan se på tråden, handler det stort set om personlige præferencer, og uden at ville starte en debat, så er der ikke nødvendigvis ens holdninger til forholdet mellem linens vægt og dermed bøjningen af stangen under kast.

Du har fundet et tilbud på et Scierra Scandinavian saltwater skydehoved på 14,5 gram, som passer til den anbefalede vægt på din stang (din stang anbefales 14 gram). Denne line vil passe ganske fint til din stang.

Vedr. runningline er der mange bud, som du kan høre, vil jeg anbefale dig den gamle MWF 0,27, den nye tactical runninglines 0,27 eller tactical kevlar runningline fra Scierra. 

God linejagt

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen


Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2012 kl. 14:54
Hej Allan
 
Jeg har prøvet A Jensens korte skydehoved (hvid) med A Jensens skydeline (2-farvet), og Scierra Scandinavian saltwater skydehoved med tactical kevlar runningline.
Begge sæt kører rigtig godt på en Scierra HMS Scandinavian saltwater stang, både 3 og fire-delt.
Hvid du ikke har den store erfaring med skydehoved på kysten, kan det være rart at slippe for samlingen mellem hoved og skydeline.
Her er Renès forslag, et godt alternativ.
Et endnu bedre alternativ er: Rio Outbound Short WF-F, som jeg lige i dag har testet for første gang.
Den kaster bare helt fantastisk, og kan købes hos fluer.dk for 579 kr. inc.forsendelse på 20 kr.
Prisen for denne line svarer nogenlunde til prisen for skydehoved og skydeline til sammen. 
Knæk og Bræk


Redigeret af Per Bjerring - 02 Okt 2012 kl. 14:55
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Allan Lindsay Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Allanlindsay

Tilmeldt:: 19 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allanlindsay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2012 kl. 17:29
Tak for svarene! Skal jeg så vælge en #6 eller #7 Rio outbound short?
<-- Klik og se min blog!
Se fiskebilleder på min Instagram
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2012 kl. 19:44
Hej igen Allan.
 
Da stangen åbenbart er anbefalet til 14 g. ville jeg vælge #6, som er på 15,2 g Wink.
Mine erfaringer på kysten, siger mig, at du hellere må gå op i vægt end ned.
den lille ekstavægt er god at have i baghånden, når vinden er ugunstig Thumbs Up.
 
Knæk og Bræk.
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres