Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny stang, kastevægt max. 4 gram til min. 18 gram

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny stang, kastevægt max. 4 gram til min. 18 gram
    Sendt: 06 Okt 2012 kl. 12:52
Hej alle,
Jeg er på jagt efter en god spinnestang til mit fiskeri i Limfjorden. Min nuværende stang er en Berkley Series one med kastevægt 2-12 gram og 10 fod. Det er en fortræffelig stang...eneste problem er, at jeg ikke kan bruge de 18 grams woblere, som fisker godt i Limfjorden,......især når der er noget vind.......jeg vil også gerne kunne montere et tungere bombardaflåd, hvis det skulle være nødvendigt.
Derfor er jeg på jagt efter en stang, der kan gå helt ned til 4 gram i kastevægt( så jeg stadigvæk kan kaste godt med mine mepps 2 spinnere(4,5 gram) og min. kan gå helt op til 18 gram i kastevægt.
Jeg syntes dog det er svært at finde stænger, der er så fleksible i deres kastevægt.
Jeg har dog fundet en Greys G-TEC 9,3 fod - Kastevægt:4-26 g. - 2 delt, som efter sigende skulle være ret god....men den er desværre også ret dyr...over 2500 kr.Cry 
Jeg ville derfor høre om der fandtes en stang med lignede kastevægt specs....og som fisker godt i prisområdet 1000 - 2000 kr.
Håber på nogle gode svar...
Mange fiskehilsner
Michael L
Til top
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 14:09

Har en Shimano Speedmaster 9 fod 7-21 gram. Den kan sagtens klare den opgave - også med de små spinnere.

Mange hilsener
Søren
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 14:10
Det er et stort spænd du vil dække så min anbefaling vil være at købe 2 stænger.

Shimano Aspire har en 5-20gr men som på alle stænger er den ikke optimal i hele spekteret.

Kastestilen er også afgørende for om du vil kunne kaste med tungere agn end det som angives på stangen. Kender én der fisker med 25-28gr på en 7fod der er angivet til 5-15gr. 
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 14:47
Ok...vil nok se på stangen Søren. Jesper....jeg vil prøve at se om jeg ikke kan finde en stang, der kan håndtere spændet i kastevægt.
Jeg har fundet denne:
http://www.korsholm.dk/dk/fiskeri-produkter/spinnefiskeri/staenger/sts-962-2-9-6-l.html
Er der nogen der kender denne stangserie ???
Tror ihvertfald jeg vil prøve at ringe til dem i næste uge.
I er meget velkomne til at poste flere forslag....så jeg har et så godt grundlag som muligt til at foretaget mit valg :-)
 
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 14:53
Vil også anbefale dig speedmaster. Bruger selv rejseudgaven i 10-30gr, men ville selv klassificere den som op til 25gr. Ingeb problemer med selv de mindste vægte. 
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 15:39
Denne speedmaster ser også interessant ud:
 
Til top
Karsten Eckardt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kariec

Tilmeldt:: 08 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kariec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 17:39
Michael. Hvad er det for nogen 18 g woblere, du bruger? Jeg fisker også i fjorden, men længere inde mod Aalborg.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 17:57
Hej, hvis du synes om din Berkley Series one, så synes jeg du skal købe en 10' 3-delt 8-32gr. Jeg har selv en, og det er den bedste stang jeg har ejet. Den kan også sagtens kaste de små vægte.Wink
 
Vh.  IJ
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 20:09
Citat: kariec

Michael. Hvad er det for nogen 18 g woblere, du bruger? Jeg fisker også i fjorden, men længere inde mod Aalborg.
Det er Kinetic Minnows Salty Pearl and pink i 18 grams version, der bliver fisket meget med hernede.

Den er desværre udgået af produktion(pearl and pink),  men Salty'en produceres stadig i mange andre farver.
Hvis man ser sig for, kan den (pearl and pink) stadigvæk købes få steder på nettet. Har lige skaffet mig selv 5 stk. i 18 gram.
Her på det sidste er en anden wobler begyndt at være meget populær. Den hedder Djurs wobleren:
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 20:13
Min far har den (8-32 gram og 10fod)....og jeg har prøvet at kaste med et 7 grams blink med den.......og den kan ikke tilnærmelsesvis kaste lige så langt med det, som jeg kan med min 2-12 grams 10 fod stang.
Mvh.
Michael L.
Til top
Mili Saric Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mili

Tilmeldt:: 28 Dec 2010
Geografisk: Ishøj
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mili Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 22:01
Hej Michael...Jeg bruger Ironfeather Anniversary 8" 6-26 gr...
Det er min favorit stang til fjordfiskeri...Den kaster rigtig langt med agn fra 5 til 20 gr... Den kan købes til 1499 kr hos Jan og Bo...Fenwick laver stanger der holder bare...


Redigeret af Mili - 06 Okt 2012 kl. 22:04
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 22:05
ja.....jeg har også set på deres Fenwick Quadrant 9 fod 6-24 gram i 4 dele.....8 fod er for kort for mig.......men jeg ved ikke rigtig...ville gerne lidt længere ned i kastevægt.
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 22:19
Citat: Michlar

ja.....jeg har også set på deres Fenwick Quadrant 9 fod 6-24 gram i 4 dele.....8 fod er for kort for mig.......men jeg ved ikke rigtig...ville gerne lidt længere ned i kastevægt.


Det bliver nok lidt la-la og kompromisagtig hvis du vil dække hele området fra 4 gram til 18 gram. Du skal egentlig finde en klinge som kaster fra 2 til 24 gram for at kaste godt med både en spinner på 4 gram samt kystpirk/wobbler på 18 gram.

Det er lidt som at bruge en klasse #6 fluestang til både små tørfluer og store geddefluer.. det bliver aldrig rigtig godt desværre.

Jeg ville hellere vælge en lille sprød stang som kaster fra 2 til 6-7 gram til de små lette spinnere og en anden lidt længere til kystens fisk som kaster fra 10-20 gram.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Mili Saric Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mili

Tilmeldt:: 28 Dec 2010
Geografisk: Ishøj
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mili Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 22:21
Jeg bruger Ironfether Anniversary 9" 6-24 gr på åben kyst og den kaster optimalt med blink fra 15-22 gr...8 foods kaster bedre med små blink...Anniversary model er den bedste Ironfeather model efter min smag...

Redigeret af Mili - 07 Okt 2012 kl. 05:14
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2012 kl. 23:10

hvad med at få bygget en på en flueklige vil tror at en klasse 8 stang vil passe til det du søger

jeg har greys g-tec i 8-9-10 fod og har os en edge 3776 i 9 fod som os vil være et godt bud på den stang du søger du kan jo evt prøve og finde en brugt  der er os guideline spinnestænger som har e kastevægt tæt på det du søger
k&b
christian t.
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 10:08
Har en Shimano Vengeance Allround 5-25g 11 fod...Klarer fint de helt små blink og kaster fantastisk godt med et 16-20g bombardar flåd
 
Bruger den i Limfjorden
 
Leif P
Because:Maybe one day i will catch a mermaid!
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FiskeFrede

Tilmeldt:: 05 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FiskeFrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 19:03
Citat: Michlar

Ok...vil nok se på stangen Søren. Jesper....jeg vil prøve at se om jeg ikke kan finde en stang, der kan håndtere spændet i kastevægt.
Jeg har fundet denne:
http://www.korsholm.dk/dk/fiskeri-produkter/spinnefiskeri/staenger/sts-962-2-9-6-l.html
Er der nogen der kender denne stangserie ???
Tror ihvertfald jeg vil prøve at ringe til dem i næste uge.
I er meget velkomne til at poste flere forslag....så jeg har et så godt grundlag som muligt til at foretaget mit valg :-)
 

Du må da meget gerne skrive, hvad du evt. finder ud af i forhold til Korsholm-stangen, den lyder spændende :-)
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2012 kl. 20:37
Hvis en stang skal kunne kaste langt med en given vægt, skal den spændes i kastet så stangen giver det ekstra svirp der giver forskellen mellem et kedeligt kast og et langt. Du få ikke en stang der kaster rigtigt langt med både 4g. og 26g. Derfor brug din nuværende stang til de lave vægte, og køb en god 10fod Berkley Series one til de større. Jeg har selv 3 stk. forskellige Berkley Series one, der så dækker de mest anvendte vægte, og så er de ikke så dyre, så du kan købe nogle flere Kinetic Minnows Big smile
Mvh. - Kim -  
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum