Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluefiskeri nybegynder

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluefiskeri nybegynder
    Sendt: 09 Okt 2012 kl. 20:57
Jeg har lige erhvervet mig en fluestang, og har måske et dumt spørgsmål. Men bruger man de samme fluer som til spinnefiskeri? Og er forfanget tykt i den ene ende og meget tyndt i den anden ende? eller er det en fabriks fejl på forfanget? Er der eller nogen gode råd? Tongue
P.s jeg fisker efter HØ
Mvh Casper

Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2012 kl. 21:07
ja, i det store hele er det de samme fluer, som når du spinnefisker (går ud fra at du går med bombarda eller lign.) .. der er ikke det store hokus pokus i den del .. hvis du har succes med en bestemt flue på spinnestangen, så smider du bare den på fluestangen og så kører det .. der kan dog være lidt med størrelsen på fluen, men det skal du ikke bekymre dig om endnu .. og den tykke ende af forfanget, skal vende mod fluelinen .. så vil forfanget lande pænt på vandet (det er ihvertfald tanken bag det :-))
 
Find dig et sted hvor der er god med plads bagved, og start med at øve dig i at kaste 10 - 15 m line ud .. når du synte at fluen lander pænt på vandet (forfanget skal være strakt), så kan du prøve dig med en ekstra m. .. går du på kysten, så skal du ikke bekymre dig om fisken kommer tæt nok, det gør den!! ... du skal bare gå stille og roligt rundt, uden alt for meget pladsken .. og så bare afsted!!
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Okt 2012 kl. 21:14
Tak for svar Ørde! :) 
Jeg kan se du selv kommer fra Vejle som mig. Kan jeg tage ud og fiske i den indre fjord om dagen nu? Omkring broen på nordsiden feks?
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 09:33
Hvilken knude skal jeg bruge til at binde knuden på med? 
Skifter man forfang tit fordi man bruger det når fluerne skiftes?
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 09:55
Citat: Casper D

Hvilken knude skal jeg bruge til at binde knuden på med? 
Skifter man forfang tit fordi man bruger det når fluerne skiftes?


Hvis du binder et færdiglavet taperet forfang på din flueline, er det en god ide, at forlænge det ca en meters penge, med en alm. line (kaldet tippet) i ca samme tykkelse som forfangsspidsen, så er der lidt at bruge ved flueskift osv. 
 


Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 10:02
Nybegyndertip: Pas på med for lange forfang i starten. Du kan altid gå op i "rette" længde, når vindknuderne tager af ;)
Til top
Kasper Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kmh Avatar

Tilmeldt:: 06 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kmh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 10:47
Denne bog hjalp mig MEGET da jeg startede op:)
Kan findes billigere, men her var der foto på:)
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 14:29
Hej Casper .. beklager det sene svar .. ja, uden problemer .. du fanger fisk døgnet rundt for tiden, så du skal ikke tænke på om det skal være morgen eller aften .. der kan være en smule forskel i hvor meget de viser sig eller hugger, men du kan "nemt" fange dem om dagen .. hvor meget der sker i den inderste del af fjorden er jeg ikke bekendt med, men mon ikke der kommer en go'bis' trækkende forbi, inden den skal en smut op i åen .. medmindre du selvfølgelig ikke har mulighed for at køre et stykke, så ville jeg med god samvittighed prøve længere ude i fjorden .. Andkær vig kan du reelt set gå ud til, inden fra munkebjerg bakken .. og det er ikke helt umuligt at overliste en på det stykke!!

Jeg bruger samme knude som Henning har henvist til .. 


Redigeret af Ørde - 10 Okt 2012 kl. 14:31
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2012 kl. 01:26
Hej Casper
 
Jeg vil bruge et forfang på omkring 12 fod (færdigtaperet), hvis din line er en flydeline, eventuelt kun 9 fod som nybegynder. Tapering betyder, den er tyk i den ene ende som monteres på flueline, der ligeledes er tyk i den ende tættets på dit fluehjul. Når man er spinnefisker er det omvendt, her vender blinkets tunge ende yderst. Jeg vil på forfanget tynde ende lave et perfection loop (google det og se hvordan) og herefter vil jeg lave en spids på ca. en meter, hvor jeg ligeledes laver en perfection loop kun i den ene ende, som monteres i loppet på forfanget.
 
Herved kan du hurtigt skifte spids, men det er ikke normalt man gør det ofte - den kan godt holde til nogen gange i fjorden. Jeg vil vælge en tykkelse på spidsen på ca. o.25-0.26 ikke mindre som nybegynder f.eks Drennan. Profferne bruger flourcarbon, men det er noget dyrt og ikke nødvendigt for dig.
 
Knuden du bruger til at montere fluen kan være alt fra en almindelig blinkknude - men de fleste proffer bruger den løkke som Henning anviser eller lignende - hvilket skulle give specielt mindre fluer større bevægelighed.
 
Som flue kan du nærmest bruge hvad som helst - men vil du have nogen killerfluer - så køb en glimmereje og en grå frede str 6 - så behøves du ikke andre - en af dem er i sig selv nok i forskellige str - men så har man da noget at skifte med - da de begge er direkte dræbere til hø.
 
Ellers er kunsten at fange hø ikke at kaste langt, men snarere at finde dem og ikke vade og plaske i vandet. Pas på ikke at stå for nær kysten i starten, da bagkastet for en nybegynder hurtigt kan rydde en flueæske (taler af erfaring). Dit bagkast vil ryge ned i tang, grene og sten m.v. og det bryder fluer sig ikke om. Så stå helst ude i vandet, så der mindst er 20 m til land eller mere, som nybegynder.
 
Pas på øjnene - brug eventuelt beskyttelse briller - jeg har selv hevet cap af hovedet samt fanget mig selv i ryggen m.v. som nybegynder. Stil dig iøvrigt helst altid sådan, at vinden kommer ind fra venstre, hvis du er højrehåndet.
 
Knæk og bræk
 
Jan HagenSmile
 


Redigeret af JH - 11 Okt 2012 kl. 01:32
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2012 kl. 09:49
Hej Casper
 
Velkommen til en meget spændende, udfordrende og til tider frustrerende del af verden.
 
Inden du kommer alt for godt i gang med at bruge dit udstyr, vil jeg foreslå dig at få noget undervisning i at kaste med en fluestang. Herved undgår du en helt masse ærgelser senere, hvis du for alvor bliver bidt af at fiske med flue.
 
Jeg er desværre ikke kendt med, hvad der er af undervisningsmuligheder i dit område. Du kan eventuelt kontakte Danmarks Sportsfiskerforbund, og se hvad de tilbyder af kurser i nærheden af hvor du bor.
 
God fornøjelse med "flueriet"
 
Knæk & bræk
 
Lars
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2012 kl. 18:26
Hej Casper.
Der er en anden mulighed for hjælp til dit nye projekt: http://www.fffd.dk/
Jeg er selv medlem, i Aarhus området er der stor aktivitet, men ved ikke hvor du bor, og hvad der sker derWink
 
Vh.  Ivan
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2012 kl. 20:18
Mange tak for alle de fine besvarelser. Jeg tror mit forfang er en smule for tyndt da jeg allerede har smidt 4 fluer væk, eller også har jeg fanget noget i mit bagkast uden at have opdaget det Ouch. Jeg bruger rapala knuden til at binde fluen med. Forfanget er fabriksmonteret på min pool 12 klasse 7, om det er noget værre møg eller bare for tyndt (eller mig der er nybegynder ved jeg ikke) men jeg syntes det ser noget tyndt ud, for ikke at sige ultra tyndt i flue enden. Burde jeg montere et nyt forfang? i så fald hvilket? Jeg bor i vejle og har 5 min gå gang til www.fluer.dk så det ville være oplagt at smutte ned og købe et der. (Et link ville super)
Jeg har været ude i 4-5 timer og har bestemt ikke kastet et eneste kast over 10 meter! Det er sku lidt frustrerende! Jeg har forsøgt mig med at kaste til springende fisk, men jeg tror her i starten handler det nok mest om at lære at kaste end at fange fisk. Jeg syntes ikke jeg kan have ret meget line ude uden at fluen plasker i vandet bag mig når jeg kaster Ouch
Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2012 kl. 20:43
Fluer.dk burde kunne vejlede dig nede i butikken. Tag dit grej med, så i kan få det hele til at spille sammen.

Redigeret af jespergio - 11 Okt 2012 kl. 20:43
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2012 kl. 20:49
Hej Casper
Velkommen til en spændende verden, hvor et godt fluekast er en livslang udfordring.
 
Da jeg startede år tilbage og skulle montere mit første skydehoved blev jeg helt forvirret, da den havde to ender en tyk og tynd og som gammel spinnefisker vidste jeg godt, at den tykke ende skulle vende ud af - men ak profferne sagde til mig nu er det omvendt.
 
Herefter over i, at kunne jeg blot engang lægge en hel wf line ud (er ca. 25-27 m) skulle jeg aldrig bede om mere i dette liv. Det kostede et par års træning - men lykkedes til sidst. Nu har man fået helt andre problemer med år på bagen - nu er det bare træls, at en runningline kun er 30 m som regel - det giver nogle ubehagelige ryk i hjulet hver gang jeg kaster.Confused
 
Mit bedste råd til dig er - træn lidt på en græsplæne uden flue på - bind i stedet en garnstump på. Når folk så kommer forbi og spørger "fanger du noget" træner du ufortrødent videre med bemærkning om "ikke endnu". Hvis du forklarer, at du slet ikke har krog på, tror de nemmelig bare du er tosset (har selv prøvet).
 
Fluekast er livslang træning. Jeg var engang med på fisketur, hvor en kvinde der aldrig havde fluefisket før kastede vel aldrig over 10 m. På et tidspunkt fik hun linekludder og da det var rettet op, hakkede der en målsøred på nok kun 5 m fra kysten og hun sagde derpå, "at det der fluefiskeri da ikke var så svært som hun havde troet". Så alt kan lade sig gøre.
 
Køb helst nogle stive forfang på en 9-12 fod - du kan f.eks. her på aktionen købe nogle Scierra, der normalt koster en halvtredser stykket til omkring 20 kr stykket, hvis du køber 4. Dem kan jeg godt anbefale. Vælg i såfald dem på 0.28-0.32 og sæt en spids på ca. 0.25.
 
Men i det hele taget drejer det sig om, at dit linesetup funker. Få eventuelt en garvet kaster til at teste dette. Som tommelfingerregel skal dit forfang med spids lægge mellem 1- 1.5 gange din stanglængde. Forfanget har stor betydning dels for kastet, men også det man kalder et godt turnover (fluen lægger sig ude for enden). En stor flue kræver noget kraftigere grej, mens det modsatte for en lille flue.
 
Så noget godt græsplænetræning, fluekastekursus, læs om emnet, tålmodighed m.v. -- det er vejen frem. Så hugger der nok en lille målsøred på en dag i fjorden skal du se.
 
Jan HagenSmile
 


Redigeret af JH - 11 Okt 2012 kl. 21:19
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2012 kl. 13:44
Det lyder som om jeg bare må ud at træne i at kaste, jeg bor heldigvis ikke langt fra et gymnasium hvor de har en stor boldbane. Så mon ikke der er plads til at udfolde sig der :D (Dog uden for skole tiden, unge mennesker har det jo med at drille)
Jeg kender desværre ikke andre fluefiskere, så jeg kan ikke få mine venner eller bekendte til at prøvekaste mit setup. Så skulle det være fordi der er en venlig person her på forumet der vil prøvekaste min stang en dag de alligevel er i fjorden :)
Jeg prøver at byde på de forfang du snakker om, så må jeg se om det er noget som fungere for mig, ellers kommer det vel til det på et tidspunkt.
Til top
Gio Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jespergio Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2012 kl. 17:20
Har du været i butikken og snakke med dem? Ellers kan du hurtigt ende op med at bruge en masse penge på ditten og datten, inden du, hvis du er heldig, rammer noget der er balance i. Jeg taler af erfaring...og mit Dankort hader mig stadig! Tongue

Hvis ellers de er seriøse i butikken, og gerne vil have tilfredse kunder der vender tilbage, så burde de kunne vejlede dig til en god start (og ikke forsøge at sælge dig to Hydros'er, tre Danielsson'er, og tre skydehoved-systemer og en linekurv).

Jeg har kun handlet med Fluer.dk over nettet et par gange. Aldrig været i deres fysiske butik.


Redigeret af jespergio - 12 Okt 2012 kl. 17:21
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2012 kl. 17:37
Jeg har sendt en PB Gio Smile
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2012 kl. 18:11
Hej Jan.

Jeg kender også godt det problem du nævner...altså når skydelinen stopper med et ubehageligt ryk i hjulet, men hvorfor binder du ikke bare to skydeliner sammen, det gør jeg da.
Men sørg endeligt for at lave bløde loop`s i samlingerne så de ikke rasler så voldsomt når de ryger ud gennem øjerne.

Mvh
Jim.
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2012 kl. 20:35
Hej Jim
Jeg er rent faktisk ved at læse om hvordan man splejser liner noget med en varmepistol, termostyret for at komme mit problem til livs - men hvorfor fanden skal det være så indviklet med knuder, bløde loops m.v. - hvorfor kan man ikke bare lave runningliner der er lange nok - så vi kan komme videre i vores herlige hobby - at få kylet noget line ud med en smækker stage. Vi ses du gamle.
 
JanSmile


Redigeret af JH - 12 Okt 2012 kl. 20:39
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2012 kl. 21:37
 casper!    det viktigste, er faktisk bagkastet!!   kik bagud !, og se om du   ser din line,   flyve højt, med et stop på stangen ca, kl 13.  ikke noget vifteri"  og så er det som henrik mortensen, så fint viser,  er det at holde stangen ind" til sig, og bruge kroppen som en del af kraften  ,for at få bunddelen til at trykke,hele skidtet meget bedre derud af.  ok lidt finurligt måske,  men det virker.   mvh.steen.  ps.  brug nu kun et forfang der er lidt under stangens længde!  fisk er ikke så sarte! .

Redigeret af kano3 - 12 Okt 2012 kl. 21:45
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2012 kl. 22:26
du kan se fredningsbælter i Vejle Fjord her http://www.vsf-vejle.dk/Files/Publiseringer/Kortmateriale/VejleFjord_Fredning_A4.pdf

Redigeret af moesby - 12 Okt 2012 kl. 22:26
Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 09:36
Citat: JH

Hej Casper
 
Nu har man fået helt andre problemer med år på bagen - nu er det bare træls, at en runningline kun er 30 m som regel - det giver nogle ubehagelige ryk i hjulet hver gang jeg kaster.Confused
 
Jan HagenSmile
 
 
Hej Jan (og Jim også for den sags skyld)
Jeg er dybt imponeret over dine distancekastClap
Hvilket skydehoved bruger du og i hvilken klasse?
Hvilken runningline og hvilket forfang?
Mvh.
Henrik Haupt
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 10:17
Jeg tager ud og øver mig på plænen i dag hvis vejret forbliver tørt, så skal jeg prøve og se om jeg kan huske/efterkomme alle de gode råd i har givet mig :) Som du skriver at det er bagkastet der er vigtigst, så er det sjovt nok oftest der fluen ramte vandet.

 Jeg kender alle fredningsbælter her i fjorden, men tak for oplysningen

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 10:23
Citat: Henrik Haupt


 
Hej Jan (og Jim også for den sags skyld)
Jeg er dybt imponeret over dine distancekastClap
Hvilket skydehoved bruger du og i hvilken klasse?
Hvilken runningline og hvilket forfang?
Mvh.
Henrik Haupt


Hej Henrik

Lad bare de to blive i deres imaginære verden, de er fra fantomkaster undergrunden i Kjøvenhavn

Mvh
Lasse
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 10:29
Citat: Casper D

Jeg tager ud og øver mig på plænen i dag hvis vejret forbliver tørt, så skal jeg prøve og se om jeg kan huske/efterkomme alle de gode råd i har givet mig :) Som du skriver at det er bagkastet der er vigtigst, så er det sjovt nok oftest der fluen ramte vandet.
 Jeg kender alle fredningsbælter her i fjorden, men tak for oplysningen


Hej Casper

Fluen slår ned i bagkastet af flere årsager, som begynder er der som regel to i sammenhæng der er til grund.

1. åben linebue (når linen ruller ud ligner den et liggende U, det kalder man linebuen eller loop på engelsk) Jo tættere på hinanden de to ben er og stadigvæk er rimeligt lige jo bedre, jo længere der er imellem dem jo værre.

2. For hurtig timing, man starter sit fremkast før linen er strakt bag en. Dels mister man kraft i fremkastet, dels slår fluen nedad når linen ruller ud bag en.

Kan som flere andre i tråden varmt anbefale et kursus eller flere med en kompetent instruktør, det går langt hurtigere at få tingene ind på rygraden og ens fiskeri bliver mange mange mange gange sjovere når det hele virker bedre   

Mvh
Lasse
Til top
yves hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yves

Tilmeldt:: 12 Aug 2001
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yves Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 10:58
Hej Casper,
  Jeg selv forvilder mig i den passion at fiske med flue. Og der er ca. 10-12 år siden... Jeg gjør som dig, erhver mig et billig fluestang og et god ven prøvet et lære mig at piske med sådan en. Men igen stor succes.
 Så en dag, valg jeg at betaler de penge de koster og tog noget kaste kursus, som Lasse ambefalder... Og det hjalp,  og nu nyde jeg, mit passion som fluefisker.
  Og det siger af sig selv... Du skal lære at cykler og øver dig ind du tag til "Tour de France" ikke... Overdriveret, men du forstå menig.
  Bliv dog medlem af FFFD, der kan du få gratis kaste kursus og plus andre spænde tur hvor du kunne dyrke dit måske ny passion.Wink 
   Hilsen Yves
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 11:49
Jeg kan se der er utrolig mange der anbefaler et kastekursus. Men da dette er en af mine mange interesser, og ikke nummer 1 på listen må dette vente til jeg engang for alvor vil gøre noget ved fluefiskeriet. Indtil da er det på rent hyggeplan hvor jeg lige smutter ud når der er tid til det :-)
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 12:15
Hej Henrik
 
Må tilstå man overdriver lidt - men har da en gang imellem oplevet med en runningline på de omkring 30 m - at man spekulerer på, om den nu er lang nok og hvad gør man, når man engang bliver så dygtig, at de sidste meter på hjulet også ryger med ud.
 
Jeg har stort set prøvet alt muligt - men er mest til monofil - bruger Kensawada sammen med Salmon Fly rio skydehoveder. Har 50 m meter på, så jeg ikke skal plages med de voldsomme ryk i hjulet - som jeg ellers forudsiger, hvis man ellers kunne forbedre sig. Men jeg har fundet ud af, at der åbenbart er en naturlig grænse for, hvor langt man kan kaste - så jeg står ligesom lidt stille her og er ramt af nogen naturlove åbenbart - men viljen og troen er der - det er det vigtigste. Dertil kommer, at jeg er mest til lette skydehoveder, da jeg mener det giver en hel anderledes fornemmelse af stangen, kastekadance m.v. - fremfor de mere tunge, som mange render rundt med. Så feeling som man siger og wow oplevelsen?
 
Et er distancekast hvilket jeg jo ved du dyrker sammen med andre - noget andet er praktisk fiskeri - altså kunsten at fange hø. Jeg er iøvrigt kommet så langt i flueeventyret, at jeg har fundet ud af, at man ikke kan købe sig til et godt kast - altså målt på distance kan en billig TFO BVK således være en giftig og smækker sag - når der skal kyles noget line ud.
 
Af forfang bruger jeg Ken sawada fra salmon fly 12 fod 0.28 til flydeline og gerne 9 fod, hvis jeg har en intermidiate hoved på. Hertil en spids på 0.26, hvis jeg har alm. fluer på i str. - men sætter da gerne en 0.22 spids på til en lille kobberbasse i str. 8,10,12.
 
Men i det hele taget. så er det i vandet man fanger fisk og ikke på en græsplæne, som jeg ved Lasse Karlsson dyrker meget (måske med håb om at fange en muldvarpe engang). Kunsten er her med så få blinkast så muligt f.eks. 2, at kunne præsentere en flue for en hø med strakt forfang der derude, om det så er på 10 eller 25 m, således man ikke skal bruge de første mange meter på at rette line ud og få kontakt til fluen.
 
Og Lasse har fuldstændig ret - der er noget fantom og imaginært over mit fluekast - men det har altså også taget mange år, at komme så langt - og jeg er en ung mand endnu - så hvad kan det ikke blive til?
 
Det vigtigste for en nybegynder er iøvrigt, at få testet, om det line setup man render rundt med, passer til stangen. Jeg har truffet en del, der har købt et eller andet og ikke kan kaste, fordi de skal have al for meget line ude for at spænde stangen - og det gør ikke fluekastet nemmere og kan give en dårlig start. Derfor få en prof til, at teste - virker det - så er det bare livslang træning gerne med et lidt tungt linesystem til at starte med som nybegynder.
 
Så begreber som kontante stop, accelation, stift håndled, dobbeltræk, timing m.v. er således vigtige begreber man skal forstå som nybegynder (hvis man da ikke bare er et naturtalent), hvis man vil kunne kaste (langt) med fluestang, masser af træning m.v. - så kan man komme så langt, at man kunne møde op til DM i fluekast og give selv Lasse Karlsson sved på panden (jeg træner iøvrigt på det samme - men syntes ikke lige formen er der endnu). Kunne I ikke se overskrifterne - Karlsson slået af en imaginær fantom kaster?
 
jeg kan iøvrigt fortælle om en sjov græsplænehistorie oplevet personligt sammen med en makker i H. C Ørsted parken her i København. Her tog en lille racehund min garnstump i bagkastet og ville ikke slippe. Ejeren til hunden var en smækker blondine, topdresset og med en lårkort, kortere end loven tillader. Efter hun havde overtalt hunden til, at slippe min garnstump, som den ruskede gevaldigt spankulerede hun bort, mens to måbende fluekastere blot kiggede som mænd nu har evne og forstand til. Hertil sagde jeg til min makker: "Jeg troede kun det var bøsser der kommer herinde" og hvortil han svarede "Der kommer åbenbart også lesbiske".
 
Så kom ikke og sig, at noget græsplæne træning ikke kan være spændende og inspirende samt med en racehund i fangstjournalen nænsomt genudsat som jeg har for vane, når jeg endelig fanger noget.
 
Knæk og bræk
 
Jan HagenSmile
 
 


Redigeret af JH - 13 Okt 2012 kl. 13:25
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 13:18
Så altså, du tager ind i en park hvor du tror at der kun er bøsser.
Ja så ?

Jim.LOL
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 13:35
hej Casper
 
har sendt dig en pm
 
hilsen Jan
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 13:38
Hej Jim
 
Må tilstå, at jeg ikke altid er videre heldig - men jeg hygger mig med det og har det ganske sjovt - i min imaginære og fantome verden.
 
Man skulle nødigt udvikle sig til noget ophøjet, helligt, bedre vidende m.v. - som visse andre på denne tråd.
 
Jeg har iøvrigt planer om lidt mere græsplænetræning i H. C Ørsted parken til næste sommer, da jeg har erfaret, at der er nogle muligheder her, jeg ikke lige havde regnet med. Det var sgu en inspirende oplevelse og jeg nægter og tro på, at hun var lesbisk set på måden hun gik på, snarere en ensom kvinde der trængte til en mand? men vi tager en tester til næste år - så må vi jo se, hvad det bliver til. Er man stærk i troen, har vilje m.v., kan man nå langt også med fluekast.
 
Derfor vil jeg da også træne lidt mere med skagitlinerne - for kan de magte en halv høne kan de vel også give en lille pjusket racehund et godt turnover?
 
Vi ses snart.
 
JanSmile


Redigeret af JH - 13 Okt 2012 kl. 14:24
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 13:57
Hej Jan.

Årh det ved jeg nu ikke rigtigt...2 laks på vores sidste tur var jo ikke så ringe endda.

Jamen der er da ingen hverken hellige, ophøjet eller bedrevidende personer herinde, nej nej da. Wink

Efter at have set dig i stramt sidende cykelshorts er jeg kommet til den overbevisning at blondinen bestemt må være lesbisk efter som der ikke skete mere. LOL

Jim.
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 14:12
Hej Jim
 
Du har sgu nok ret ved nærmere eftertanke - men måske var hun bare lidt genert, kostbar, ærbær m.v. som kvinder nu kan være Smask charmerende var hun lesbisk eller ej - da hun interesseret gerne ville vide, hvad der fik en voksen mand til at fiske på en græsplæne uden krog på. Dette forklarede jeg efter bedste evne - ærgeligt Lasse Karlsson ikke var der - han kunne sikkert forklare det bedre end mig.
 
Men måske skulle jeg blot lade fluekæppen blive hjemme og låne mig en lille racehund i stedet, næste gang jeg besøger parken - ideer har jeg nok af og er derfor en farlig mand - både ved en elv og park.
 
Hugger de ikke på det ene - så prøv noget andet, som mit motto er.
 
JanSmile


Redigeret af JH - 13 Okt 2012 kl. 14:16
Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 16:48
Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 17:02
Hej Jan sikke et langt svar, som jeg synes er lidt mærkeligt. Forstår jeg dig rigtigt:
Du siger nu, at du var fuld af løgn omkring hvor langt du kaster?
 
Og du nedgør Lasse Karlsson for at træne på græs, mens du fortæller om dine egne oplevelser med træning på græs?
 
 
Mvh.
Henrik Haupt
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 17:14
Hej Henrik
 
Du er hjertelig velkommen til at syntes mine indlæg er lidt mækelige, beskylde mig for at være en person fuld af løgn m.v. Det forbavser mig ikke.
 
Der findes desværre altid nogen personer her på 123nu, der prøver at afspore enhver debat, kræve dokumentation m.v. og ikke fatter en meter af, at denne tråd handler om, at inspirere en nybegynder og hvor overdrivelse nogen gange fremmer forståelsen m.v. - samt iøvrigt således stiller sig til dommer over, hvem man er f.eks. imaginær, fantom, fuld af løgn m.v. - dette lader jeg dig trygt om sammen med dine græsplæne venner.
 
Jeg mener iøvrigt ikke jeg nedgør nogen tværtimod - jeg fortæller endda selv om, hvor uheldig og sjove oplevelser jeg selv har haft, opfordrer en nybegynder til det samme - men med det kendskab jeg har til dig, tror jeg da ikke du fatter meget heraf.
 
Jan HagenSmile


Redigeret af JH - 13 Okt 2012 kl. 17:14
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 17:16
Citat: Henrik Haupt

Hej Jan sikke et langt svar, som jeg synes er lidt mærkeligt. Forstår jeg dig rigtigt:
Du siger nu, at du var fuld af løgn omkring hvor langt du kaster?
 
Og du nedgør Lasse Karlsson for at træne på græs, mens du fortæller om dine egne oplevelser med træning på græs?
 
 
Mvh.
Henrik Haupt

Er det ikke blot en liderlig ung mand, som helt har misforstået hvilken type stang han skal bruge til hvilken type sildefiskeri LOL. Måske er det i det forkerte forum, der blev postet. Han tog den forkerte browser den med sitet " liderkarlene ude med snøren" Tongue skulle have været brugt i stedent for.

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 17:35
Hej Jesper
Helt ung er man nu ikke - har passeret de 50 år for længst - men alt er jo relativt.
 
Som du kan se ovenfor kan du se, at jeg rent faktisk også evner at fange laks - men er for beskeden til, at oplyse hvorfor. Dertil kommer, at jeg ikke når at tage billeder af alle mine laks og derfor ikke kan (tør) oplyse herom på forum, da vi jo ved, at der sidder nogen der straks kræver dokumentation ellers er man en løgner og det der er værre.
 
Det er naturligvis beklageligt, at disse mennesker altid blander sig med sådanne ubeføjede angreb - dertil kommer så også forskellighed i folks opfattelse af humor - hvorfor skal indlæg altid være så kedelige, som flere også på denne tråd får tiden til at gå med.
 
Så lad os få nogen flere sjove historier indenfor emnet - i stedet for "sure halvgamle mænd" der kravler længere ned på sejrskamlen, jo mere man træner på en græsplæne - det er vist det man kalder overtræning i branchen.
 
Jan HagenSmile


Redigeret af JH - 13 Okt 2012 kl. 17:39
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 17:56
Citat: JH

Hej Jesper
Helt ung er man nu ikke - har passeret de 50 år for længst - men alt er jo relativt.
 
Som du kan se ovenfor kan du se, at jeg rent faktisk også evner at fange laks - men er for beskeden til, at oplyse hvorfor. Dertil kommer, at jeg ikke når at tage billeder af alle mine laks og derfor ikke kan (tør) oplyse herom på forum, da vi jo ved, at der sidder nogen der straks kræver dokumentation ellers er man en løgner og det der er værre.
 
Det er naturligvis beklageligt, at disse mennesker altid blander sig med sådanne ubeføjede angreb - dertil kommer så også forskellighed i folks opfattelse af humor - hvorfor skal indlæg altid være så kedelige, som flere også på denne tråd får tiden til at gå med.
 
Så lad os få nogen flere sjove historier indenfor emnet - i stedet for "sure halvgamle mænd" der kravler længere ned på sejrskamlen, jo mere man træner på en græsplæne - det er vist det man kalder overtræning i branchen.
 
Jan HagenSmile

Også kun ment i spøg herfra LOL. Blot kun for at klovne lidt væk fra den sædvanlige 123nu jargon som alle taler om ude ved fiskevandene.Clown
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 18:10
Hej Jesper
 
Du er tilgivet, ved du er god nok på bunden - og det er jo det der tællerWink.
 
Så skal vi nu ikke hjælpe den unge mand, så han kan få en god start på sit flueeventyr - i stedet for, at blive helt forskækket over 123nu og få skyldfølelse over, at der findes nogen der hverken har humor og benytter en enhver lejlighed til, at udstille sig selv, herunder med videooptagelser både nedefra og oppefra, mens man svinger en fluekæp i fantome stillinger, set med mine øjne helt imaginært med en spinkel drengekrop og en cap til tider al for stor.
 
Så tilbage til emnet venner - hjælp den kære dreng ovre i Vejle fjord - så han som spinnefisker en dag kan opleve den kæmpe forskel der er i, at fighte en hø på en spinkel fluestage.
 
Det er rent faktisk det jeg har prøvet efter bedste evne og skal da beklage, hvis personer som Lasse, Henrik ikke mener jeg klarer det så godt - vi kan jo ikke være lige dygtige allesammen - men det betyder jo ikke, at vi ikke kan fange fisk og hygge os dermed ved fiskevandene - samt kan give et par gode staldtips til en nybegynder sammen med en sjov historie uden, at svine folk til og forherlige sig selv i en stor misforståelse.
 
Hilsner
Jan HagenSmile


Redigeret af JH - 13 Okt 2012 kl. 18:52
Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 18:53
Hej Jan, jeg beskylder dig vel ikke for noget som du ikke selv skriver. Dine egne ord er:
 
Citat: JH

Hej Henrik
 
tilstå man overdriver lidt - men har da en gang imellem (Her skrev du altså i første indlæg hvergang) oplevet med en runningline på de omkring 30 m - at man spekulerer på, om den nu er lang nok og hvad gør man, når man engang bliver så dygtig, at de sidste meter på hjulet også ryger med ud.
 
Jeg har stort set prøvet alt muligt - men er mest til monofil - bruger Kensawada sammen med Salmon Fly rio skydehoveder. Har 50 m meter på, så jeg ikke skal plages med de voldsomme ryk i hjulet - som jeg ellers forudsiger, hvis man ellers kunne forbedre sig
 
 
Det kan godt være at jeg helt har misforstået dit indlæg, så beklager jeg meget og undskylder. Hvis du i hvert eneste kast kaster 30 meter runningline + et let skydehoved og forfang, og kan lægge strakt, så er jeg super imponeret over dig. Så tror jeg faktisk ikke du behøver at øve mere, så er det bare at stille op til DM eller VM for den sags skyld, så er du rimelig sikker på at tage titlerne.
 
Nu ved jeg ikke hvem du hentyder til, når du taler om halvgamle sure mænd som kravler længere ned på sejrsskamlen pga overtræning. Hvis det er mig du taler om, så har jeg altså pt. begge DM titler, dvs. både enhånds og tohånds. Og jeg har lige sikret mig en 4.plads i præcision ved VM.
 
Jeg synes det er rigtigt ærgerligt hvis nybegyndere der læser i dette forum, får en opfattelse af, at man skal kunne kaste 50meter for at være god, for det er der ingen der kan med almindeligt grej.
 
Mvh.
Henrik Haupt
 
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 19:20
Henrik stor respekt til dig
men man må vel gerne stadig have lidt sjov
jeg tror du er kommet helt skævt ind på den her Wink
 
hilsen Jan
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 19:27
Kære Henrik
 
Jeg har fuld respekt for dine evner som fluekaster, er blot lidt skuffet og overrasket, at du vælter ind i debatten her og slynger dig om med postulater grebet ud af den blå luft, beskyldninger om både det ene og andet. Jeg troede rent faktisk, du var lidt bedre end Lasse Karlsson også på dette område.
 
Hvis du læser mine indlæg rigtigt, så siger jeg jo rent faktisk, at det er godt nok, at starte med 10 m og jeg fortæller rent faktisk også, at et er distancekast (som jeg da ved du er god til) - noget andet er praktisk fiskeri.
 
Jeg mener bestemt ikke, at jeg hvis du gad læse mine indlæg i sin helhed på nogen måde prøver derved, at bilde en nybegynder ind, at man således skal kaste 50 m - tværtimod.
 
Så Henrik - læs mine indlæg - send en pm, hvis du ikke helt forstår min humor og undlad personangreb - det er bedre du overlader dette til Lasse Karlsson - der jo blot får svar på tiltale som fortjent.
 
Så med dine indlæg får nybegyndere jo netop det indtryk, som Jesper taler om ude ved fiskevandene - det burde vi undgå - hvilket jeg nok tror vi kan blive enige om.
 
I modsætning til dig læser jeg altid folks indlæg i en helhed, hænger mig ikke i en deltalje og ser helst efter det positive. Du kan ikke finde et eneste indlæg her på 123nu, hvor jeg hænger folk ud i et ellers velment indlæg.
 
Så Henrik - bliv ved med at træne, optræd seriøst her på 123nu med din store viden og erfaring med kast - for ellers går det sådan, at du en dag kommer til, at stå længere nede på den skamel du taler om, mens du i ydmyghed kigger op til mig. Da jeg ved din humor nok er noget anderledes end min, hvilket jeg anerkender - så var det rent faftisk kun en joke med en vis grad af alvor - da jeg også træner for, at kunne præstere det perfekte kast en dag - hvornår dagen så end kommer.
 
Så problemet er såmænd bare, at du kom til at lægge mig for meget i skoene med dit indlæg - det gavner hverken debatten eller en nybegynder.
 
Men ingen hard feelings herfra, blot et signal om, at der desværre er for mange her på 123nu, der til stadighed prøver, at ødelægge glæden ved vores fælles hobby ved useriøse indlæg, personangreb m.v. - i stedet for at holde dampen oppe, holde sig til emnet, positive og friske indlæg m.v. Så må man også gerne overdrive lidt i sin humor efter min opfattelse (er det ikke det lystfiskere er kendt for).
 
Så jeg beundrer dine kasteevner - men ikke dit indledende indlæg her på siden. men ingen hard feelings herfra - da heller ikke overfor Lasse og hans evner i fluekast - men hans indlæg har jeg da aldrig været imponeret over af gode grunde, hvilket denne tråd da også vidner om.
 
Man skal da være noget primitiv i sin tankegang, hvis man som dig konkret spørger om, hvilket udstyr bruger du og herefter bruger svaret til at beskylde mig for, at jeg hermed har fortalt en nybegynder, at man skal bruge en runningline på 50 m. Det er det man kalder grov manipulation samt en tro på, at alle mennesker åbenbart er dumme - men det er vi ikke.
 
Jeg kender en del meget seriøse fluefiskere, der ikke gider længere, at bruge sin tid her på 123nu, fordi de ikke gider, at blive manipuleret, bevidst misforstået m.v. af den samme flok opblæste idioter her på 123nu. Så når du stiller sådanne spørgsmål i tråden til mig som du gør, ved jeg da godt på forhånd, hvad det går ud på - det syntes jeg blot du skal lade Lasse Karlsson om, det plejer at være hans stil.
 
Så jeg glæder mig til at møde dig Henrik - også næste gang - måske kan man lure nogen tricks af - hvis havørredfiskeri overhovedet handler om, at kunne kaste længst. Det mener jeg bestemt ikke mine indlæg giver udtryk for - tværtimod og så tror jeg også hø er ligeglad hermed.
 
Jan HagenSmile 


Redigeret af JH - 13 Okt 2012 kl. 20:03
Til top
Casper Dam Johansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Casper D Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Casper D Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 21:09
Jeg har været ude på plænen og kaste lidt i dag, jeg må sige at med gode råd kommer man langt! Så tusind tak for alle de gode råd Clap. Jeg vil nærmest sige at jeg fordoblede min kastelængde iforhold til sidst jeg var ude at kaste. Så det går da stødt der ud af, men jeg har et problem med at mit forfang rammer enten linen eller stangen på vejen frem, hvilket giver stor irritation og knuder på forfanget! Angry

Jeg har fået et super tilbud om at komme med på en tur, hvor jeg helt sikkert kan lære en masse. Så det ser jeg meget frem til, jeg skal bare lige have et nyt forfang. Mit nuværende er fuld af knuder og ikke særlig langt mere LOL Jeg ved bare ikke om det kan betale sige at bruge særlig mange penge på forfang her i starten men jeg stadig kaster dem i stykker på nul tid? Jeg kan se at Fluer.dk har nogle billige forfang, men er de noget værd overhovedet?


Om Jan kaster 25 eller 30 meter er vel ligegyldigt, hovedsagen er vel at han gider at bruge sin tid på at hjælpe mig og eventuel andre nybegyndere med sin gode råd. Jeg kan kun sige tusind tak, jeg er meget taknemmelig over alle der river sin dyrebare tid ud af kalenderen for at hjælpe en ung gut som mig Clap
Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 21:27
Hej igen Jan
 
Hvad er det der gør, at du synes jeg vælter ind i debatten? skal jeg forstå det som at du mener det er negativt at jeg deltager?
 
Du skriver at jeg kommer med beskyldninger og postulater, nævn venligst bare et enkelt.
 
Du skriver også at du ikke kan lide mit første indlæg, hvad er der i vejen med det?
Jeg er imponeret over dine distancer og prøver at få noget mere viden om dit line setup, som jeg regner med at kunne lære en masse af. Mit første indlæg er herunder, prøv at læse det igen:  
 
Citat: Henrik Haupt

Citat: JH

Hej Casper
 
Nu har man fået helt andre problemer med år på bagen - nu er det bare træls, at en runningline kun er 30 m som regel - det giver nogle ubehagelige ryk i hjulet hver gang jeg kaster.Confused
 
Jan HagenSmile
 
 
Hej Jan (og Jim også for den sags skyld)
Jeg er dybt imponeret over dine distancekastClap
Hvilket skydehoved bruger du og i hvilken klasse?
Hvilken runningline og hvilket forfang?
Mvh.
Henrik Haupt
 
Jeg må nok indrømme at jeg bliver lidt skuffet, når jeg finder ud af at det bare er fis med distancerne.
 
Jeg har faktisk stort set ikke trænet mit fluekast de seneste par år, da tiden har været knap, og jeg hellere vil bruge den til at fiske. Derfor skal det også være mere end velkomment, at der snart er nogle nye der kommer til og kan tage titlen. Og det kan jo sagtens blive dig. Om jeg vil kigge på dig med ydmyghed, er jeg dog ikke sikker på Smile
 
Jeg vælger at vælte ud af diskussionen her, så jeg kan bruge min tid til noget mere konstruktivt.
 
Mvh.
Henrik Haupt


Redigeret af Henrik Haupt - 13 Okt 2012 kl. 21:29
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2012 kl. 23:40
Hej Henrik
Du er nok så seriøs, at du end ikke forstår eller fanger en joke. Jeg kan også forstå, at du end ikke forstår, hvad du skulle have anklaget mig for - så synes jeg du skulle læse dine indlæg igen - jeg er en løgner, hænger andre ud der træner på græs og bilder en nybegynder ind, at man skal kunne kaste 50 m m.v. Senest stiller du dig til dommer over, at folk fortæller jokes, dette er du skuffet over, blot du ikke forstår dem.
 
Så hvis du er en konstruktiv person som du også søger at efterlade indtrykket af, så skulle du nok slet ikke have været inde i debatten med dine indlæg.
 
Men nuvel - man skal da også se indad - jeg ved bare af erfaring, at når Lasse Karlsson melder sig på banen - så er det katten efter musen, når der stilles spørgsmål og derfor serverede jeg en runningline til dig på 50 m - således legen kunne forsætte. Havde jeg haft en på 100 m blev det den.
 
Så måske har jeg været lidt for hård ved dig, som jeg ellers kender som en seriøs gut - så pænt undskyld herfra.
 
Jeg tager blot afstand fra dine egenrådige fortolkninger, konklusioner, griber ting ud af en sammenhæng og skaber et klima, hvor end ikke en joke kan være tilladt og mener i det hele taget, at personangreb ikke hører hjemme her på 123nu - snarere dumme spørgsmål der bliver besvaret på en seriøs og respektfuld måde - vi har alle været nye engang jf. denne tråd og jeg glemmer da aldrig, da jeg skulle montere mit første skydehoved - her havde jeg lige præcis de samme kvaler og tanker som trådstarteren.
 
Så bemærk Henrik - jeg kunne ikke drømme om, at beskylde dig for, at have bildt en nybegynder ind, at man skal have en DM titel i fluekast for at kunne klare sig i fluefiskeri - det er jo rent faktisk det du gør i dine indlæg mod mig - plukker i en sammenhæng, fordrejer efter eget forgodtbefindende - dette er ikke det jeg forstår ved, at bruge sin tid konstruktivt, uanset hvad du måtte mene om det.
 
Men ligesom dig - ikke mere om det -men jeg syntes rent faktisk det er dødærgeligt, at flere af dem jeg kender og som kunne hjælpe nybegyndere (ligesom mig) ikke længere gider, grundet den harske tone, useriøsitet m.v. der præger debatterne her på 123nu.
 
Jeg kan nok ikke lære dig noget om længdekast, der er du mig overlegen - jeg vil i stedet fortælle dig nogen gode vittigheder næste gang vi ses - det trænger du til (og skal nok fortælle hvornår der skal grines til at starte med).
 
Jeg kan iøvrigt se, at trådstarteren er taknemmelig for mine svar, hvilket jeg godt kan forstå, da det har taget mig temmelig mange år, at kunne svare som jeg gør - nogen gange tænker jeg da også ligesom andre - hvorfor bruge min tid på det - når man ved, hvem der sidder og venter derude på det rette øjeblik - således vi hurtigt kommer over i begreberne dum, dummere og dummest i debatten.
 
Så tilbage til emnet - livslang træning og skulle trådstarteren senere have nogle spørgsmål, stiller jeg såmænd gerne min store årelange erfaring til rådighed samt ser gerne et forum, hvor alle trygt kan henvende sig (ingen spørgsmål er for dumme) og de mange kompetancer der sidder derude, gider bruge deres tid på selv trivielle ting uden, at skulle hænges ud for både det ene og andet - det må være vejen frem her på 123nu samt en god historie eller joke i ny og næ.
 
Knæk og bræk
 
Jan HagenSmile
 
 


Redigeret af JH - 14 Okt 2012 kl. 00:14
Til top
yves hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yves

Tilmeldt:: 12 Aug 2001
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yves Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2012 kl. 09:21
Hej Casper,
 Grund på dine utælilg knuder på dit forfang, er dit fremkast... Forstiller dig at du har et hammer i hånd og vil slå et søm i vægen... Det er næsten som kaste med fluestang... Hvis du banger ukontroleret vil du ikke rammer sømet, og laver masser af huller i vægenEmbarrassed...  Men hvis nu, du tænk dig godt omWink, og slog med hammer mere kontroleret vil du ramme søm og plus med den rigtig kræftoverføresle, vil den kom ind med mindre slag. Følling, slap af når du leger på græs, der er så mange ting der kan gøre dit kaste til et fornøgelse. Og lad værre med at prøve kaste de sisdte cm... Lære at slap af... Det skal nok kom. Som Mange siger... " Rome bliv ikke bygget på en dagWink"...
  Hilsen Yves
 
    Jeg ved ikke hvis forstå det jeg prøver at forklar dig...
  Men det er et kombination af det helle.... Dit greb på stang, er også en del af kastet. Tja...
Til top
Anders Fjord Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Anders Fjord Avatar

Tilmeldt:: 22 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders Fjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2012 kl. 10:55
Har en sjov historie fra "gamle dage" hvor henrik agerskov arbejdede i pandion i hillerød, en samtale var kommet ind på grej, og en kunde mente tilsyneladende at man SKULLE have det helt rigtige og DYRE fluegrej for at kaste langt og for at fange fisk. Det hele endte vist nok med et væddemål hvor henrik stillede op med toppen af en billig glasfiber spinnestang hvorefter han lagde en hel wf line ud i slotssøen . Derefter tror jeg nok den selvbestaltede ekspert kom på andre tanker mht dyrt grej og fluefiskeri. Tongue   Konklusionen må være at teknik er langt vigtigere end fint/dyrt fluegrej.

Redigeret af Anders Fjord - 14 Okt 2012 kl. 10:59
De helt store aborrer er de største fisk i verden....
Til top
Jan Hagen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JH

Tilmeldt:: 24 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 180
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2012 kl. 11:18
Hej Casper
Forestil dig at du står med siden til en urskive, så er dit forreste stop kl. 11 og bagerste kl 13. Linen er strakt foran dig du trækker den i en accelererende bevægelse tilbage til bagerste stop, stopper kontant og venter, venter, venter til fluelinen bag dig er hel strakt med forfang, så starter du herefter dit fremkast på samme måde med acceleration frem til dit forreste stop, som stoppes meget kontant. Dette gør man et par gange eller flere, kaldes blindkast - til du syntes, at nu slipper du linen.
 
Ovennævnte er det man kalder et grundkast. Du skal rent faktisk forstille dig, at du skulle kaste med et æble /vandmand der sidder for enden på en lang pind. Forstil dig, at den nu er i bagerste stop og du skulle kaste længst med den fremad. Du ville ikke rykke kastet af, da æblet i såfald ville falde af bag dig, men starte langsomt, accelerere og slutte kontant kl. 11 - så ryger æblet fremad osv.
 
Så dit første skridt er, at lære et godt grundkast - så kan begreber som pending(løfter albuen), dobbeltræk (hvor du med venstre hånd trækker i linen, mens du svinger med højre)komme til senere.
 
Har du problemer med at bagkastet ryger i jorden, ændrer du bare kasteplanet, ligesom mange proffer, altså et højt bagkast dvs. kl. 10.30 og bagerste stop 12. 30 - god tommelfingeregel, bagerste stop ligger ved højre øre. Dette er også en fordel når man vader og står med vand til livet, altså højt bagkast.
 
Så kontante stop, acceleration, stift håndled er godt samt nødvendigt for et godt grundkast.
 
Årsagen til vindknuder kan være flere f.eks. at du ikke venter længe nok med at lade linen rette sig ud i bagkastet, altså starter dit fremkast for tidligt før stangen er spændt, en anden forklaring kunne være et for langt forfang, for tyndt forfang osv. Man kalder dem også grisehaler eller tailing loops - optræder specielt på min stang, når jeg låner den ud til andre (var bare en joke, da jeg ved der følger nogen med, der ikke helt forstår humor).
 
Ellers har min fluegud Henrik Mortensen skrevet nogle fine artikler på nettet du kan læse om fluekast samt en japansk tøs eller koreansk, der på youtube gør mig hidsig, når hun viser i slowmotion, hvordan man svinger med en enhåndsstang eller tohånds for den sags skyld, man behøves således slet ikke gå i Ørstedparken for at lade sig inspirere til et godt fluekast.
 
Omkring dine spørgsmål om forfang, køb nogle billige til at starte med, helst så stive så muligt samt ikke en spids (altså den meter du forlænger med) under 0.25. Det tyndere dit forfang er, det større er risikoen for knuder. Lille flue kræver ikke så tykt et forfang, større flue skal derimod have noget tykkere.
 
Bland dig lidt med fluefiskere hen ad vejen, mød op til åbenhus arrangementer hos grejpushere, her kan man til tider få lidt instruktion m.v. , meld dig på et kastekursus m.v. - så vokser man langsomt og bliver først helt tændt, dagen man fighter den første ørred på flue, helst endda ikke på en for kraftigt stang, hvis vi taler målsørred. Så svinger det.
 
Jan HagenSmile
 
 
 PS. Jeg er helt enig med Anders med hans sjove historie, har selv været en af dem der rendte rundt og søgte kanonen over kanonen, men vil påstå lidt overdrevet, at alle stænger kan nærmest kaste lige godt, snarere manden /kvinden der kaster der er problemet, en operatørfejl som man vist siger og som kan tage år, at få rettet, hvis man ikke er noget naturtalent. De unge lærer det dog vist noget hurtigere end os halvgamle, nogen har det i kroppen andre ikke - men alle kan lære det, det er bare spørgsmålet om tid og jeg træner stadig, selv om man kan lægge en hel wf line ud i et hug. Hertil kommer så også, at kunne fange en hø, altså finde dem og præsentere en flue på en måde, der giver hug.
 
 
 


Redigeret af JH - 14 Okt 2012 kl. 11:38
Til top
Lars Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fluer.dk

Tilmeldt:: 02 Jun 2009
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluer.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Okt 2012 kl. 13:24
Hej Casper

Kig ind i butikken, så tuner vi lige det fluesæt med et nyt forfang.

Har også forklaring på dit problem med at fluen rammer linen.

Ses i butikken
Mvh Lars
www.fluer.dk

Ps. flot at der er så mange der går så meget i dybden med at hjælpe Casper
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres