Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havfiskeri i Norge

 Besvar Besvar
Forfatter
Mads fransen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fransen

Tilmeldt:: 07 Okt 2012
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fransen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havfiskeri i Norge
    Sendt: 10 Okt 2012 kl. 14:56
Hej.
Situationen er således at jeg og en kammerat skal til Norge for at fange kæmpe fisk oppe ved kristiansund ;)

Men der er mange mellemstore sej, der formentlig vil tage pilken og ophængeren før den kommer til bunden - derfor overvejer jeg at agne disse mellemstore sej, da de rigtig store torsk hår efter dem..

Jeg har dog ingen erfaring med at agne sådanne fisk - hvilket grej skal jeg bruge? Og hvordan skal krogene sidde i sejen, så de samtidig kroger torsken?

Tak for hjælpen! Et hvert forslag ville være fantastisk! ;)
Venlig hilsen
Mads
Til top
Mads Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MBM Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 15:18
Sæt en  sejfilet på en stor trekrog og sænk den ned til torskene. Så simpelt er det.... Du kan binde med gummitråd, sætte ekstrakroge i eller finde på noget helt tredie men jeg vil æde  min hat på at du ender med det simpleste set up i verden- fordi det virker...
Hvis de store torsk er i biddet og der er mange sej skal I nok overveje at droppe ophængeren. Det giver en bedre fight med drømmefisken og det øgen chancen for at komme gennem sejene.
 
Til top
Mads fransen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fransen

Tilmeldt:: 07 Okt 2012
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fransen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 15:24
Okay, men vil sejene ikke ogsÅ bide på sejfiletten? Hvis det bare er en pilke, så skal man vel op i de tunge pg store størrelse?

Så agn af en hel sej er fuldstændig unødvendigt?

Tak for svaret!
Venlig hilsen
Mads
Til top
Søren Bang Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbn

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 17:29
To trekroge rigget som på billedet (dog med 0.8-1.2mm nylon):
http://www.edgeangling.com/miva/graphics/Terminal-Tackle/0293-0359_631x675.jpg

Skær langs ryggen ca. fra gattet til halen på agnsfisken så den afgiver duft / flaprer godt i vandet, sæt den forreste i munden på sejen (luk munden på fisken og sæt én krog gennem over/undermund samtidig - ellers kan det ske du fortryder det hvis/når agnfisken skal til overfladen) og den bageste i "filet'en" lidt foran halen.

Krogstørrelse tja ... ville nok bruge str. 2/O eller 3/O selv

Se evt. på magic minnows "halibut anti-twist rig" (fås til 69kr inkl lod i www.jof.dk). Fiskede heleflynder i timevis med sådan en rig i Norge i sommers uden at skidtet hægtede op eller blev snoet.

/sbn


Redigeret af sbn - 10 Okt 2012 kl. 17:32
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 17:50
Hej Søren, hvorfor så "lille" en trekrog, jeg ville nok vælge en str. 8/0?
 
Vh.  IJ
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 18:04
det er da noget heldigt at man ikke er født som sej
Til top
Mads fransen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fransen

Tilmeldt:: 07 Okt 2012
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fransen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 19:08
Det lyder rigtig fornuftigt - det var også noget lig det jeg overvejede.. Selv riget skal ikke igennem sejen, så man praktisk talt skærer den halvt op? Linen ligger bare langs med fiskens krop?

Jeg har umiddeltbart kun størrelse 10/0 kroge - er de for store til denne type fiskeri? Jeg tror ihvertfald at de skal have lidt større end 2/0-3/0..

Tak for de hurtige svar - det er til stor hjælp ;)
Venlig hilsen
Mads
Til top
Søren Bang Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbn

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 19:23
@Bjarne: Der er ingen der snakker om levende agnfisk her ... Er det værre end at fiske Sandart på millinger?

@Ivan: Tanken bag krogstørrelse er dels at det kan være sværere at drive en stor trekrog ind i fisken end en mindre og at en stor krog fylder mere og kan komme i vejen når agnen inhaleres
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 19:46
Hej Søren.
Når vi fisker på Nordsøen, er det jo ikke et problem at kroge en stor torsk med en stor krog, nærmere tværtimod.
Vh.  IJ
Til top
Søren Bang Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbn

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 19:55
Som sagt blot min tanke bag - dermed ikke sagt at andet ikke virker
Der sidder dog heller ikke 8/O-10/O kroge på mine pirke på nordsøen men det er vel også smag og behag
Til top
Mads Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MBM Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 20:30
Jeg er stor tilhænger af store kroge men som sagt er det religion.... Et er sikkert, uanset størrelse- de skal være stærke og rigtig, rigtig skarpe!
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2012 kl. 20:50
Hej Søren, ja der bliver fisket med meget forskelligt grej, den nye trend er vel "vertikal jigging" eller "speed jigging", det lyder spændende, og skal da nok også prøves ved lejlighed. Det er vel mest egnet til fisk der opholder sig mellem bunden og overfladen, eller det man kalder palagiske, som f.eks. sej, men de hugger jo på alt, både nedadgående og opadgående endegrejWink.
Jeg bruger altid str. 8/0 Mustad trekroge på mine pirke.
Vh.  IJ
Til top
Mads fransen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fransen

Tilmeldt:: 07 Okt 2012
Geografisk: Skive
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fransen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2012 kl. 19:11
Et andet spørgsmål, kan man bruge en stor jig eller pilk til at lave lidt trolling? Det skulle jo være ekstremt effekt, men jeg har intet udstyr til trolling, det eneste er Standart pilkeudstyr - havstang, pilke i størrelsen 100-500 gram, og ophængere a forskellige typer..
Jeg vil gerne investere penge i en kæmpe jig, hvis det er nok til at kunne trolle med - det burde kunne købes deroppe :)
Venlig hilsen
Mads
Til top
Mads Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MBM Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2012 kl. 21:59

Jeg har aldrig prøvet men umiddelbart vil jeg da tro at I kan dørve med en stor jig. Hvorfor ikke, det er vel bare et spørgsmål om at finde fiskene og den rette fart...

Til top
Jacob thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Konstmann Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konstmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2012 kl. 08:53
Ja du kan godt dørge med de store Jigs Eks cutbaitheering .Men store torsk skal nok findes på loddet og fiskes målrettet .
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres