Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Andelen af vildlaks i Vestjylland ??

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Andelen af vildlaks i Vestjylland ??
    Sendt: 17 Okt 2012 kl. 23:23
Sæsonen er slut og regnebrættet kan gøres op. Hvordan har vildlaksen i Vestjylland det? De udsatte laks har i en række år nu været fedtfinneklippede og de i år returnerende smålaks, burde så give en indikation af fordelingen af vildfisk kontra de udsatte. I Skjern Å er kun 2,2 % af alle de fangede laks fedtfinneklippede (incl. de store). I min verden tyder det kraftigt på, at de vilde laks har taget styringen og at den udsatte yngel er meget mere udsat for at bukke under for fx. skarv og odder. DTU Aqua melder ud at kun 30 % er vildlaks (Storå eller generelt?), men det kan kun være baseret på pessimistiske gisninger. Holstebro Kommunes fiskeundersøgelse  i Råsted Lilleå i september 2012, indikerede en klar overvægt af vilde lakseyngel på de undersøgte gydestræk. Kun i alt 10 stk. fedtfinneklippede laks kom til elektroden, mens antallet af vildlaks i samme aldersklasse var 13 gange større og det på trods af at der var sat 5.000 laks ud i de befiskede områder og yderligere 4.500 opstrøms herfor. Går man smålaksefangsterne fra i Storå igennem er der kun få fedtfinneklippede, så det overordnede billede er det samme som i Skjern Å.
Jeg synes snart der er behov for en grundig undersøgelse af hvorvidt lakseudsætninger egentligt nytter noget i de velfungerende restaurerede vestjyske vandløb - eller om midlerne ikke var bedre anvendt på anden vis fx. til vandløbsforbedringer i de regulerede mindre vandløb. Det nye år vil vise om tendensen holder...
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2012 kl. 23:38

Rugekasser !!!!

Billigt, enkelt og giver naturen mulighed for at sortere, og vi slipper for at forurene ved dambrugsdrift.
Jesper Rasmussen
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 07:35
Velfungerende rugekasser er principielt et langt bedre princip end udsætninger, men kun hvor der er et reelt behov dvs. primært for at introducere en bestand i det omfang vildfiskene ikke selv finder frem. Yngel fra rugekasser er jo også afhængige af at de fysiske forhold i vandløbet er ok, men er måske knap så følsomme overfor sandvandring, i det omfang at der stadig findes de nødvendige grove substrat til vandløbets smådyr.
Til top
Niels Michaelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niels Michaelsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2012
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Michaelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 08:20
Tja videnskabeligt er det ikke, men dette giver nok en indikation på om det er vildlaksen eller de udsatte som klarer sig bedst.
Jeg har personligt fanget 20 laks i år. Har derudover set 10-15 laks blive landet. INGEN var fedtfinneklippet! Dvs. at ud af ca. 35 laks var 0% fedtfinneklippet!
Måske vi skulle stoppe udsætning og bruge pengene og energinen på at lave gode forhold for vores gydefisk.
Enten er naturlige laks dummere (og derfor bider de - hvilket jeg personligt ikke tror er tilfældet) eller også er der bare ikke så mange af de udsatte der kommer retur.
Dette er fra Ribe Å.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 10:22
Hej Jakob

Jeg har kun haft tid til at skimme undersøgelsen. Er det rigtigt, at I kun fandt en enkelt stalling?

Johan
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 10:34
Hej Jacob,

Det lyder godt med alle de vilde fisk der bliver produceret. Især Skjern Å med kun godt 2 % udsætningsfisk er virkelig flot. Viser med al tydelighed, at det virker at satse på gode gyde og OPVÆKST vandløb.

Hvoprdan var det med stallingen i Skjern Å ?

Vh
Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Til top
Jesper Vang Møller Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Woolly Bugger

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Woolly Bugger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 11:13
Det kan jo også være at gedder, skarv, sæler etc. har mæsket sig så godt og grundigt i "dambrugslaksene" at de naturligtproducerede laks har haft en større chance.
 
Mvh.
 
Jesper
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 11:23
Det er jo dejligt at opleve en forøget mængde naturligt producerede Laks, og selvom mængden af landede fisk, nok ikke er proportionel med opgangen, viser det jo at prædationen på yngelen er på et niveau der trods alt stadig giver mulighed for at nogle kan fange hvad jeg vil kalde masser af fisk i sæsonen.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Ole Søndergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Vormstrupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 11 Dec 2008
Geografisk: Karup Å
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vormstrupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 12:02
Endnu en dejlig historie, hvor vildfiskens antal er det glædelige budskab. Man kunne forestille sig, at den vilde yngel har et, kan man sige, stærkere udviklet overlevelsesinstinkt end dambrugsfisk der har levet i trygge rammer i en jorddam.
 
Men jeg skriver forestille sig, for det er ikke noget jeg har bevis for....og det forbehold vil jeg tage mig.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 13:16
Citat: Jakob Larsen

Sæsonen er slut og regnebrættet kan gøres op. Hvordan har vildlaksen i Vestjylland det? De udsatte laks har i en række år nu været fedtfinneklippede og de i år returnerende smålaks, burde så give en indikation af fordelingen af vildfisk kontra de udsatte. I Skjern Å er kun 2,2 % af alle de fangede laks fedtfinneklippede (incl. de store). I min verden tyder det kraftigt på, at de vilde laks har taget styringen og at den udsatte yngel er meget mere udsat for at bukke under for fx. skarv og odder. DTU Aqua melder ud at kun 30 % er vildlaks (Storå eller generelt?), men det kan kun være baseret på pessimistiske gisninger. Holstebro Kommunes fiskeundersøgelse  i Råsted Lilleå i september 2012, indikerede en klar overvægt af vilde lakseyngel på de undersøgte gydestræk. Kun i alt 10 stk. fedtfinneklippede laks kom til elektroden, mens antallet af vildlaks i samme aldersklasse var 13 gange større og det på trods af at der var sat 5.000 laks ud i de befiskede områder og yderligere 4.500 opstrøms herfor. Går man smålaksefangsterne fra i Storå igennem er der kun få fedtfinneklippede, så det overordnede billede er det samme som i Skjern Å.
Jeg synes snart der er behov for en grundig undersøgelse af hvorvidt lakseudsætninger egentligt nytter noget i de velfungerende restaurerede vestjyske vandløb - eller om midlerne ikke var bedre anvendt på anden vis fx. til vandløbsforbedringer i de regulerede mindre vandløb. Det nye år vil vise om tendensen holder...
 
Hej Jacob Larsen
 
Spændende læsning. Jeg dog nogle kommentar
 
Hvornår begyndte man at klippe fedtfinne?
 
Hvis det kun har været praktiseret i nogle få år, er det ikke misvisende at medtage de store i procent beregningen?
 
Er der et tal for fisk under f.eks 70cm?
 
Man skal nok tage undersøgelser baseret på lystfisker som kilde med et grain salt. Umiddelbart vil jeg rangere os lige over brugtvognsforhandlere og politikereLOL
 
Metoden med elektrode som i Holstebro kommune virker mere troværdigt. Angående de 30% fra DTU, hvilken metode har de brugt?
 
Vh. Chan
 
 
Til top
Bjarke Dehli Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bjarked

Tilmeldt:: 23 Maj 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarked Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 14:51
Hej Jakob

Jeg tror vist alle er enige om, at vilde laks er vejen frem! Det er spændende med jeres fundne forhold mellem vilde og udsatte laks i Råsted Lilleå, et lignende resultat sås jo i det nedre af Vegen Å i 2011. På  lokaliteter hvor vildlaksen har høje tætheder er vi meget enige om, at det ikke giver mening at udsatte yderligere laks.

Lystfiskernes indrapportering af finneklip på fangede laks kan give en indikation på forholdet mellem vilde og udsatte laks, men metoden er usikker da det ikke vides hvor mange lystfiskere der ved hvad de skal kigge efter og dermed hvad de skal indrapportere. I de kommende år kan vi gudskelov regne med, at alle udsatte laks er finneklippede og dermed får vi temmelig sikre tal  på forholdet mellem de vilde og udsatte laks når de vestjyske lakseåer på skift bliver moniteret som en del af den nationale forvaltningsplan for laks.

Kan i ikke vente, så kan det jo være en idé at lave en systematisk registrering når der i november måned bliver hevet et, for populationen, repræsentativt antal laks op i forbindelse med elfiskeriet efter moderfisk. Det samme bliver jo også gjort ved fiskefælden og så har man pludselig pålidelige data fra en stor mængde laks.

Er vildlaksen blevet selvreproducerende, så tror jeg roligt du kan regne med, at udsætningerne bliver stoppet. Det er jo det der er målsætningen i forvaltningsplanen.

Jeg vil spændt følge med ovre hos jer, ikke mindst med jeres kamp for at få lukket Vandkraftværket og sikret laksebestanden den ultimative gave: Fri passage til den øvre Storå!

/Bjarke
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 15:37
Hej
Brug hver en krone på forbedring af vandløb, i form af bedre pasager, og gydegrus, og stop al udsætning.

Bo
Til top
Ole Søndergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Vormstrupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 11 Dec 2008
Geografisk: Karup Å
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vormstrupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 15:45
Citat: bovisgaard

Hej
Brug hver en krone på forbedring af vandløb, i form af bedre pasager, og gydegrus, og stop al udsætning.

Bo
 
Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv....
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 16:59
Hej Johan
 
Ja, den er god nok. Kun en enkelt stalling på vel 500 m å.
Det værste er at der nok ikke er noget at gøre ved det...
 
mvh Jakob
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 17:01
Hej Niels Åge
 
Jeg kender kun til stallingsituationen i Råsted Lilleå og den er ikke god.
 
mvh Jakob
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 17:06
Hej Chan
 
Jo, de 2 procent skal som du siger tages med et gran salt da der kun er mærket laks i så mange år at årets smålaksopgang burde give et bud på fordelingen af vildlaks og udsatte. Jeg har dog stort set løbet hele fangstrapporten igennem fra Skjern Å og også Storå. Af dem man med sikkerhed kan kalde smålaks op til 70 cm er der stadig en meget lille forekomst af mærkede. Det er da rigtigt at der sandsynligvis udsættes fisk uden at fangeren har bidt mærke i den manglende fedtfinne...
 
vi fortsætter nok i Gryde Å næste år med endnu en elfiskeundersøgelse
 
mvh jakob
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 17:08
hej Bo
 
På lange stræk er jeg nok helt enig med dig.Big smile
 
mvh Jakob
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 17:12
Citat: bovisgaard

Hej
Brug hver en krone på forbedring af vandløb, i form af bedre pasager, og gydegrus, og stop al udsætning.

Bo
 
Og fred så alle fisk med fedtfinne, det må være den optimale løsning, for at nå målet på 1000 gydende fisk af naturlig herkomst.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 17:13
Hej Bjarke
 
Jeg er helt enig i dine betragtninger. Jeg går da også ud fra at SVS når der elfiskes registrerer fedtfinneklippede. Her skal man blot have i baghovedet at der kun elfiskes i hovedløbet og at det måske står bedre til med vildlaksen i sideløbene hvor de måske allerede er på plads, den høje vandføring taget i betragtning.
 
- Og ja, vi forventer snart at have en rapport fra Alectia vedr. vandkraftsøen, så må vi se hvad der sker.
 
mvh Jakob
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 17:15
Citat: Jakob Larsen

 
vi fortsætter nok i Gryde Å næste år med endnu en elfiskeundersøgelse
 
mvh jakob
 
HerligtClap
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 18:37
Uden nogen videnskabelig baggrund, så kan man vel sammenligne med vores egne børn. Dem der bliver pyldret for meget om, båret frem- og pakket ind i vat, har sværere ved at klare sig selv når de bliver voksne.
De pigebørn der bliver taget ved kejsersnit, har vist også sværere ved at føde på normal vis, så det har vel noget at gøre med, at de oprindelige gener går tabt på et eller andet niveau? Kun en tankeWink
 
Vh.  IJ
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 19:33
Citat: Jakob Larsen

Hej Johan
 
Ja, den er god nok. Kun en enkelt stalling på vel 500 m å.
Det værste er at der nok ikke er noget at gøre ved det...
 
mvh Jakob


Kan du uddybe det lidt. Stallingen er jo ikke ligefrem kendt for at være udpræget langsom til at formere sig...

Johan
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 19:39
Citat: Jakob Larsen

Velfungerende rugekasser er principielt et langt bedre princip end udsætninger, men kun hvor der er et reelt behov dvs. primært for at introducere en bestand i det omfang vildfiskene ikke selv finder frem. Yngel fra rugekasser er jo også afhængige af at de fysiske forhold i vandløbet er ok, men er måske knap så følsomme overfor sandvandring, i det omfang at der stadig findes de nødvendige grove substrat til vandløbets smådyr.
Nu har jeg personligt den holdning at jeg mener at selvproducerende vandløb som kan tåle et vist fisketryk er en utopi som kun findes i en bog.
Der er intet forkert i at hjælpe fiskene med production af ynglen, især når antallet af gydebanker ikke er optimalt.
Det er bare så forbandet vigitigt at vi gør det så tæt på naturens egne metoder som muligt. Alternativt så er der vel ike den store forkel på lystfiskere som får produceret tusindevis af fisk i dambrug, og på de Norske havbrug som hvert slipper tusinder af laks ud i naturen.
I begge tilfælde får naturen ikke mulighed for at vælge de dårlige individer fra.

Som supplement til manglende gydemuligheder, er rugekassen trods alt det tætteste vi idag kan komme på en naturlig produktion, og den kan sagtens bruge til bestandvedligehold.
Iøvrigt så tror jeg ikke der findes vandløb hvor vildtfiskene ikke kan finde op til de naturlige gydepladser, hvis blot de er til stede, og bruger man rugekasserne fuldstændigt ukritisk og sætter dem i vandløb uden naturlig bestand, så ved man jo ikke om fiskene har noget at vende tilbage til, når de engang selv skal op for at gyde.
Gydekasserne er indtil videre det mest naturlige natur Wink vi har set, og jeg håber de kommer til at danne grundlag for fremtidens bestandpleje,og vi endegyldigt stopper med at udsætte opfedet yngel.
 
Jesper Rasmussen
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 19:58
Citat: Rasmussen

Nu har jeg personligt den holdning at jeg mener at selvproducerende vandløb som kan tåle et vist fisketryk er en utopi som kun findes i en bog.

- så Vejle å er en illusion...?
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2012 kl. 20:35
Jesper Rasmussen - DCV forurener ikke,de bruger recikuleret vand !!!!!dog ved jeg ikke hvordan det ser ud på laksefarmen i Hv.Sande - her skal produceres svimlende ton laks på land i fjordvand!(1 mil kg pr år).Noget vand må derved havne i fjorden.
Og Jacob , de Grilse som skulle komme af 2010 generationen m manglende fedtfinne er ikke rigtig kommet,så måske næste sæson! Personligt har jeg fået et par stk i Skjernåen og jeg har set rigtig mange fanget tilfældigt og under guidet ture! Jeg kan garantere at jeg ikke har præsteret at fange en eneste med manglende fedtfinne, eller set en, derfor kan kun tiden vise resultatet af denne udsætning.
Jeg forstår godt indlægget, men personligt syntes jeg det er på for tynd grundlag; små ting kan være afgørende, som ikke er nævnt.
Succes er ikke styret af det ene eller det andet. Derfor mener jeg det er vigtigt at DCV stadig har hånd i hanke med udsætninger, eftersom der er stigende interesser for laksefiskeri i DK. Eksempel på ting tråden ikke beskæftiger sig med, er de Danske fjorde som med få undtagelser, er her "lavlandslaksen"skal passere. Som Skjernålaksen! gennem en fjord hvor laksefisk er fredet! Men som vi blot må konstatere af rigtig mange laksefisk er mærket af GARN!!hvilket jeg mener er langt større problemos end "rugekasser eller ikke."
Nissum Fjord, Randers Fjord og selvfølgelig Ringkøbing Fjord blandt de vigtigste emner. Skal vi ikke have tillid til de folk som knokler røven ud af bukserne hver dag for den danske laks proffesionelt ?
Vi er nået rigtig langt de sidste år,nye gydebanker mm !! Særdeles i vestvendte åer; fantastisk udvikling over de sidste 10 år.
 
 
 
mvh Heine Fausing.
 
 
 
 


Redigeret af hlf - 18 Okt 2012 kl. 23:11

     
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2012 kl. 20:06
Citat: Johan

Citat: Rasmussen

Nu har jeg personligt den holdning at jeg mener at selvproducerende vandløb som kan tåle et vist fisketryk er en utopi som kun findes i en bog.

- så Vejle å er en illusion...?
Ja !!
 
Potentialet i antallet af lystfiskere er udnyttet *S*
 
Jesper Rasmussen
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2012 kl. 20:11
Citat: hlf

Jesper Rasmussen - DCV forurener ikke,de bruger recikuleret vand !!!!!
 
Og hvor bliver slammet fra filterene så af ??, og hvad bliver fiskene fodret med ??
Nok ikke økologiske gulerødder, men derimod fiskefoder lavet af industrifisk høstet i naturen hvor også de vilde fisk skal finde deres mad.
 
Det 100 % økologiske og biodynamiske produktionsanlæg til produktion af fisk er desværre ikke opfundet endnu )-:
Selvfølgelig er de moderne anlæg langt bedre mod naturen end tidligere tiders anlæg, hvor man ukritisk lukkede tonsvis af næringsstoffer ud i naturen.
Min kommentar er mest for at stille tingene lidt på spidsen og for at belyse at selv solstråler har sine skygger
 
Jesper Rasmussen
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2012 kl. 21:02
Ja ok - mange måder at finde skygger fremfor rigtige sorte skygger - de skygger du nævner Jesper er fine!men i forhold til hvad ? Landmænd - virksomheder - dit eget hjem !LOL som tidliger skrevet mener jeg det er på for tyndt grundlag denne tråd,men det er min personlige mening.
Som tidligere skrevet mener jeg der er god grund til at glædes over den fantastiske fremgang i Trutta & Salar ikke mindst deres opvækstmuligheder,det er i mine øjne rent succes i DK over de sidste 10 år.
Kæmp for garnfri fjorde og kystnære strækninger eller lignende projekter som er værd at kæmpe for.Det virker i mine øjne ærgelig med alt det genopretning og vandpleje/fiskepleje mm og så er der mulighed for at tyvefiske laksefisk,udover de fisk som naturligt havner i garn og ruser på trods af de indimellem er fredede fisk(Ringkøbing Fjord eksempel)hvadenten der er havørreder i heltgarn eller laks i silderuser.Som mange af jer har erfaret er en god del laks mærket og har mærker og sår fra garn i Skjernåen.
 

     
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres