Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bøn til garnfiskere som sætter ulovlige garn

 Besvar Besvar
Forfatter
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bøn til garnfiskere som sætter ulovlige garn
    Sendt: 20 Okt 2012 kl. 22:47

Jeg var jeg på en fisketur i det vestsjællandske område i dag klokken meget tidlig, der mødte jeg en gammel fiskemakker, han havde gået og fisket omkring 300 meter af langs med kysten, og pludselig sad han fast i et ørredgarn som var blevet sat ca. 5 meter ude fra strandkanten og skråt ud mod det dybere område i en vinkel af 25-30 grader.

Garnet kunne ikke ses da det var sat på en sådan måde at flyderne var under overfladen, ingen afmærkninger da det jo er bund ulovligt at sætte.

Dette skete tidlig morgen hvor det stadigvæk var lidt skumrings lys over pladsen, og det kan jo være direkte livsfarligt at gå ind i et garn der står på den måde i dette tidlige morgenlys, hvis man bliver fanget i det og går i panik.

Han kom dog fri af garnet til sidst, han bad mig om at hjælpe ham, hvilket jeg gjorde selv om det er selvtægt nemlig at hive garnet ind.

Vi begge var enige om at gøre dette da dette garn var sat på en sådan måde at det stod til livsfare for os og andre lystfiskere der kunne komme på pladsen.

Da vi fik garnet ind viste det sig at der var ikke mindre end 3 Regnbueørreder over 3 kg + en på lidt over kiloet, samt en enkelt fladfisk.

Eneste fisk i live! var den mindste ørred, hvilken jeg fik sat fri af garnet, garnet havde stået der så længe at de store ørreder var begyndt at blive spidst af krabber.

Dette var godt nok noget af en ubehagelig oplevelse.

Så derfor bringer jeg denne bøn til jer garnfiskere, vil i ikke nok passe jeres egne fiskevande, altså de 100 meter fra kystlinjen og ud efter så skal vi stangfiskere nok passe vores fiskevand fra kystlinjen og 80 - 100 meter ude, på denne måde er der plads til både garnfiskere og stangfiskere ved vandet.

Så hold nu op med at sætte garn på denne måde.

Dette indlæg er ikke ment som en ny hetz mod garnfiskerne men snarere som en advarsel til alle os lystfiskere om at vi virkelig skal passe på derude, for det er jo netop i disse tider at fisken trækker langs kysten for at komme til sit opvækstvand.

Jeg ved godt at jeg er naiv at tro at det vil hjælpe, men jeg håber et eller andet sted at denne oplevelse kan få garnfiskerne til at tænke sig om, frem for hele tide at tænke på sig selv og sine fangster, og derved sætte andres liv på spil.

Til top
karsten nykjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karsten

Tilmeldt:: 12 Jul 2001
Geografisk: midtjyland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Okt 2012 kl. 23:53
Hej Hans Jørgen
 
Glem det, de torskehoveder er udenfor rækkevidde.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 01:06
Bunker af ulovlige redskaber, inden for 2-3 uger har vi også fundet og anmeldt 10 ruser i Kolding kommunes søer :-<
Det er bare u almindeligt træls, for man hænger jo i det lort med jerk baiten
Dermed skal man også have lortet på land for at bjerge sine agn, hvilket ikke gør mig noget :-)>>>>>
Til top
Rene Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rene Andersen Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 09:37
Jesper jeg kan godt forså din frustration over din agn sidder fast i sådan ulovlige redskaber men du ved osse godt det selvtægt ikke duer og da slet ikke når du sidder i bestyrelsen. Du ved osse at når vi anmelder her i kolding kommer fiskeri kontrollen forholdsvis hurtig når de får en anmeldelse.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 10:26
Nok ikke det rigtige sted at poste dit indlæg HJC
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 10:42
Kunne heller ikke finde på at fjerne, blot løfte og tage mine agn hmmmmm
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 10:45
Citat: Henrik Christensen

Nok ikke det rigtige sted at poste dit indlæg HJC
 
Det vil jeg mene at det er!
 
Da der er hele to budskaber i mit indlæg!

 

Nemlig en advarsel til lystfiskere, om at de skal være opmærksomme på problemet, især i denne tid.

 

Samt det at jeg ved der er en hel del garnfiskere, som også læser med her på site.

Til top
Rene Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rene Andersen Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 11:07
Smileved jeg godt jesper. men det er da pisse træls vi skal bøvle med de sataner igen
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 11:24
Ikke fordi jeg nogen konkret viden  om den netop druknede stangfisker fra Odden,men sæt nu at det er et ulovligt garn der er årsagen til at han er druknet .....
/Søder
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 12:59
Hans Jørgen, har du anmeldt det fiskerikontrollen? Det ville jo være hensigtsmæssigt, hvis du forventer at der skal ske noget!! Det hjælper IKKE at hive dem ind selv, og du risikerer at hænge på en kæmpe bøde hvis kontrollen ser dig hove et garn!!
Til top
karsten nykjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karsten

Tilmeldt:: 12 Jul 2001
Geografisk: midtjyland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 13:32
Hej Rene
 
Prøv lige at læse Hans-Jørns indlæg et par gange mere. Når du har gjort det, tror jeg at du ikke er så uenig endda. Jeg mener ikke at der er foregået noget ulovligt. Jeg villle have gjort mindst det samme, og har også gjort det tidligere.
 
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Dennis Birnbaum Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Beum

Tilmeldt:: 17 Mar 2008
Geografisk: harte
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Beum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 13:34
Du siger at garnet havde stået længe, dengang jeg også fiskede med garn og var heldig at få en ørred i (uden for de 100 meter fra land) garnet havde stået 8 timer og krabberne havde spist ca 1/5 del af fisken så der skal ikke så længe til
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 13:38
Karsten, jeg er meget enig i at det er noget svineri, og at det er farligt! Men jeg mener også at det skal meldes. Hver gang! Ellers har kontrollen jo ikke en chance for at gøre noget ved det! Og Hans Jørgen kommer altså til at hænge på ansvaret for garnet, hvis kontrollen ser ham hive i det. Og så får han bøderne!!
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 13:39
Og Karsten, selvtægt er ulovligt, uanset hvad!
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 14:14

Rene!!

Jeg har ikke meldt det til kontrollen, og hvorfor så ikke, jo simpelt hen fordi jeg har ydet selvtægt og det er jo ikke lovligt.

Men her tog jeg en vurdering af situationen og vurderet at det kunne være til fare for andre mennesker. Da det var ved at gå galt for fiskemakkeren, derfor min handling.

Så hvidt jeg er orienteret, siger loven at man skal gøre sit til at afværge/begrænse en ulykke til at blive værre end den i forvejen er blevet til, det er ens pligt. Sådan er det på byggepladser/arbejdsmarkedet og i trafikken, og har altid har handlet ud fra dette synspunkt.

Så derfor endnu en gang mener jeg at have handlet korrekt.

 

Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 14:31
det kan jo umuligt være selvtægt når man vikler sig ind i garnet - vel nermere nødværge... Gad vide om ikke man kunne hive alle de ulovlige garn i land man har lyst til og tage den i retten: "Altså at det er livsfarligt at stille dem der hvor andre mennesker vader rundt"... Hvis man drukner i et ulovligt net står garnmanden vel til en dom for uagtsomt manddrab, hvis han da vælger at melde sig i stedet for at leve med det!!!!
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 14:33
Så ovenstående er ikke en opfordring til at hive garn i land - men jeg tør godt tage den i retten - så derfor vil jeg da overveje om det er en god ide. Samtidig skal man nok være klar til øretæver. Tager man feks. nøgler fra en spritbilist er det jo også "selvforsvar/selvtægt" osv...
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 14:46
Hans-Jørn hvis fiskerikontrollen ser du står og hiver i et ulovligt sat garn, så er det dig der skal overbevise en dommer om at du ikke er ejeren. Kan du det ??. Ellers er de første 5000 kr sikker i bøde og evt. frakendelse af fiskerret i en periode er en mulighed.
Men jeg forstår godt din handling, men beder dig bare om at tænke dig om en ekstra gang over evt. konsekvenser.
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 14:56
Tommy!

Det gjorde jeg skam også inden at jeg udførte min handling, og kom dertil at jeg var villig til at tage den derfra. Dette er første gang at jeg har taget et garn op af vandet, da jeg under andre omstændigheder normalt ville lade det stå og anmelde i stedet for.

 

Men vægtede sikkerheden for andre, større i dette tilfælde end en bøde på 5000 gode danske kroner, for det skulle jeg nok overleve, hvis det skulle komme dertil. Tro dog selv på at jeg i dette tilfælde ville vinde i retten.

Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 15:04
Jeg kan tilføje, at det er også de forklaringer vi hører når vi tager tyvfiskeren med poterne i kagekassen. Som regel holder den ikke i retten.
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 15:16
Hvad mener du med tyvefiskeren?
 
jeg forstår ikke rigtigt sammenhængen her!
 
Tyvefiskeren: vil bevist prøve at få fat i noget på en ulovlig måde!
 
Jeg handler på en ulykke og vil begrænse yderligere
 


Redigeret af Fluefisker - 21 Okt 2012 kl. 15:18
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 15:26
Du har 2 personer stående foran en dommer og begge fortæller en rørende historie om hvorfor de lige står og hiver i det garn og begge nægter at være ejer af det. Den ene er tyvfisker. Hvordan skal en dommer se forskel på de to personer. Du skal tænke på at du står med et ulovligt redskab i hånden og hvis vi skal tro på alle de historier vi hører. Så blev der slet ikke sendt nogle i retten LOL 
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 15:36
Er enig med dig Tommy, forstår godt din pointe
 
Men må nok sige at i mit tilfælde vil det være vanskeligt at komme med en anklage om at jeg eller min makker skulle være tyvefiskere, da vi efterlod garnet med de døde fisk på stranden.
 
Er dog også overbevist om at du godt kan forstå min handling nemlig at begrænse en evt. ulykke. 
Til top
Rita Frandsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
als25

Tilmeldt:: 31 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 127
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér als25 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 15:41
Får et par år siden gik jeg netop og wadefiskede i det sydfynsk omkring skumring, da jeg pludslig væltede, det viste sig at være et ørred garn sat fra kysten og ud, gik i vand til knæene så det kunne været endt galt. Det skal siges at jeg går altid med kniv når jeg vadefisker, og den blev brugt flittigt, og det garn blev aldrig til at fiske med igen. Så advarslen er vel god nok selvom man taler til døve øre, for den slags tyvfiskere er bedøvende ligeglad og griner i stedet for desværre.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 15:45
Som allerede sagt, så forstår jeg godt din handling. Jeg beder dig bare overveje det en ekstra gang, når du står ved et ulovligt garn igen. For det er jeg slet ikke i tvivl om at det vil du opleve mange gange, desværre.
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 15:53
Citat: tolund

Som allerede sagt, så forstår jeg godt din handling. Jeg beder dig bare overveje det en ekstra gang, når du står ved et ulovligt garn igen. For det er jeg slet ikke i tvivl om at det vil du opleve mange gange, desværre.
Jeg overvejer det hver eneste gang, og som jeg skrev tidligere, så er dette første gang jeg har taget et garn ind på land.
 
Håber da på at jeg ikke skal opleve det en gang mere, at et garn er sat så tæt på land. Det er første gang at jeg har oplevet det i de mange år jeg har fisket.
 
 
 
 
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 16:30
Der findes desværre også flere eksempler på fuldt lovlige bundgarn der bliver skåret i stykker af folk der tror det er ulovligt. Derfor skal man altså lade være med den slags.
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 17:20
Citat: René Jespersen77

Der findes desværre også flere eksempler på fuldt lovlige bundgarn der bliver skåret i stykker af folk der tror det er ulovligt. Derfor skal man altså lade være med den slags.
 
I denne sitiation var der altså tale om et garn som ikke var afmærket, så det var altså ulovligt sat. Der var gjort alt for at skjule det.
 
Takker for den gode tone som denne debat har haft. og har egentlig ikke mere at ville sige omkring dette.
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 19:38
Jeg tror heller ikke andet end at I ødelagde et ulovligt garn. Men nogle lystfisker går i "blodrus" og ødelægger også lovlige redskaber af enten uvidenhed eller ligegyldighed. Og det er meget ødelæggende for kampen mod ulovlige garn. Man nÅr altså meget længere ved at anmelde og gøre opmærksom på problemet!
Og du har ret Hans Jørgen. Det er skønt med en sober tone i det her indlæg!
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 22:48
Kan rigtig godt forstå frustrationerne,rigtig ærgelig udvikling mange steder på kysten.
Var en smut med gode medfiskere på kysten sydfyn idag , sikke et syn , der stod garn på kryds og tværs langs kysten over flere km, flere af dem spærrede nærmest kysten af, på langs med kysten - for tæt på til fiskeri med fluestang.
Vi kørte efter et par timeres vandring langs kysten,det var umuligt at få ordentligt fiskeri for garn og store ruser udfra kysten,sikke et syn !!

     
Til top
Rune Westphal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Flug-Polisan Avatar

Tilmeldt:: 16 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flug-Polisan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Okt 2012 kl. 23:19
Ulovligt garnfiskeri er noget forbandet svineri, jeg har selv flere gang været "fanget" i garn der har stået fra land og ud.
det er lidt af et paradoks at man skal lade sådanne garn stå, når de kan være direkte livsfarlige.
Vær med til at dokumentere det garnpirateri der foregår i de danske fjorde og på de åbne kyster
post de oplevelser og billeder på
https://www.facebook.com/pages/Garnfri-Fjorde/322810351127745

Tænk positivt.. det gir flere fisk!
Rune Westphal
http://seatroutfisher.com/
Til top
Rita Frandsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
als25

Tilmeldt:: 31 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 127
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér als25 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 06:05
Heine Fausing Skrev:
""Var en smut med gode medfiskere på kysten sydfyn idag , sikke et syn , der stod garn på kryds og tværs langs kysten over flere km, flere af dem spærrede nærmest kysten af, på langs med kysten - for tæt på til fiskeri med fluestang.
Vi kørte efter et par timeres vandring langs kysten,det var umuligt at få ordentligt fiskeri for garn og store ruser udfra kysten,sikke et syn !!""
 
Hvor og er det meldt til fiskerikontrollen ???????
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 07:07
Citat: Flug-Polisan

Ulovligt garnfiskeri er noget forbandet svineri, jeg har selv flere gang været "fanget" i garn der har stået fra land og ud.
det er lidt af et paradoks at man skal lade sådanne garn stå, når de kan være direkte livsfarlige.
Vær med til at dokumentere det garnpirateri der foregår i de danske fjorde og på de åbne kyster
post de oplevelser og billeder på
https://www.facebook.com/pages/Garnfri-Fjorde/322810351127745


Men det er stadig vigtigt at anmelde ulovlighederne på rette sted http://www.anmeldelse.fd.dk/ - facebook er jo bare et socialt medie!

Mvh
Henning
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 16:18
Heine, du skal huske at ruser må jo gerne stå helt ind til land. Det er kun garn der skal ud over 100 meter. Jeg giver dig ret i at der tit kan stå mange ruser, men det gør dem ikke nødvendigvis ulovlige. Og hvis du vurderede at der var tale om ulovlige redskaber, håber jeg da at du anmeldte det!
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 16:19
Og Henning, du har fuldstændig ret! Anmeld anmeld anmeld!! Det er den bedste måde at dokumentere på!
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 21:39
http://www.dr.dk/P4/Trekanten/Nyheder/Kolding/2012/10/20/104233.htm

Så fik vi lidt opmærksomhed på dem vi slåsser med
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 21:40
Enig Rene! Som også som Tommy tit har ridset regler op!! Og som
Steen Kehler indimellem udtrykker det -  "tyndarms banditter" LOL
 
Men det er i mine øjne ligesom det efter mange år stadig ikke fungerer. Mange faktorer kan gøre sig gældende, eksempelvis kan det være svært for fiskedirektoratet, hvis bemandingen eller økonomien ikke rækker osv.
 
Spørgsmålet er, om ikke det er på tide at gribe det an på en anden måde, da det jo nok ikke stopper pga anmeldelser i det uendelige, årene fremover.
Det var måske en ide for DSF at priotere nye ider til løsninger.
Det at frede havørreden og laksen!! som man har gjort i Ringkøbing fjord samt Stadil fjord, - tilstrækkeligt!!! Erhvervsfiskere er der og fisker og fisker og fisker, Rene, uden vi kan dokumenter hvad der er i garn og ruser - men sådan er det! - de fleste steder i DK. Om det er garn sat tæt på land eller hvor fisken er fredet.
 
 
 
 
 

     
Til top
karsten nykjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karsten

Tilmeldt:: 12 Jul 2001
Geografisk: midtjyland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 22:01
Hej
 
Det er min opfattelse, at DSF har gjort opmærksom på problemet i meget høj grad. For os som ind imellem finder på at anmelde ulovligt placerede garn kunne det være en stor hjælp, hvis der kunne være forskel på afmærkningen på garn/net og ruser.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 22:26
Karsten, tror du ikke dem der snyder så bare ville snyde med mærkningen?! Og som ofte sætter de jo slet ikke mærker eller vager på deres redskaber. Så tror ikke det forslag hjælper meget.
Til top
karsten nykjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karsten

Tilmeldt:: 12 Jul 2001
Geografisk: midtjyland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2012 kl. 22:53
Hej Rene
 
Jo, de banditter kan jo finde på hvad som helst, men vi vil ved en anden mærkning ikke få de mange anmeldelser på lovligt placerede ruser. Anmeldelser som der ifølge fiskerikontrollen er en del af, fordi folk tror at det er garn de anmelder.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2012 kl. 00:21
Citat: karsten

Hej
 
Det er min opfattelse, at DSF har gjort opmærksom på problemet i meget høj grad. For os som ind imellem finder på at anmelde ulovligt placerede garn kunne det være en stor hjælp, hvis der kunne være forskel på afmærkningen på garn/net og ruser.
 
Mvh
 
Karsten
opmærksom på på problemet,ja rigtigt,det har de i DSF , ,   ,    ,
DSF-oplysninger og løsninger ,   , skulle være næste trin,
der er næsten frit spil på kysten! og i de fjorde hvor laks og havørreden er fredet,hvor der ikke findes lystfiskere,her er ikke ringere for erhvervsfiskere.Sådan har det været i mange år.
 
 

     
Til top
Martin Eggert Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Eggert Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Eggert Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2012 kl. 09:11
Det hænder fra tid til anden, at kontrollen reagerer prompte på en henvendelse - se bl.a. denne helt nye episode fra vestsjælland:
 
 
/Martin Eggert - kystfluefiskeren.dk
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2012 kl. 20:07
kunne være en ide at sætte det på dagsordenen i klubberne rundtomkring,diskutere løsninger og forslag til garnproblemerne. Det er alt for let på de mange "øde"strækninger at fiske langs og tæt op på kyststrækninger med garn,100m er relativt tæt på kysten og i mine øjne helt stupid det er lovligt,og de 100m bliver ikke altid overholdt.Gennem udsætninger, genopretninger af åer,gydebanker,vandpleje mm bliver det let for garnfiskere at fiske direkte efter de blanke.
 
 
 
 
 

     
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres