Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til ny bombarda stang

 Besvar Besvar
Forfatter
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til ny bombarda stang
    Sendt: 01 Nov 2012 kl. 19:23
Jeg har brug for nogle gode råd nu hvor jeg skal ud og have fingrene i en ny bombarda stang, så jeg håber der er nogle gode input fra jeres side af Wink

Mit behov er nogenlunde 60/40 med fiskeri på kyst & i P&T

Jeg gjorde den fejl at jeg gik ud og købte den første og bedste stang til mit behov (Det troede jeg) som jeg så har gået og været lidt ærgerlig over lige siden.
Jeg fik købt en Shimano SpeedMaster AX300MH, 10 Fod - Kastevægt 14-40 gram. 
Den har vist sig at være en helt del for stiv i det til min smag, og det har næsten været umuligt for mig at få kastet et bombarda flåd uden kludder/knuder på linen med denne stang (Med min 9 fods Fenwick IFII har jeg ikke oplevet de samme problemer)

Jeg har haft kigget på Div. Stænger på omkring 10 fod, og i et prisleje der ligger imellem 600-1500 Kr.- (Dog en enkelt å 2K, men dette er mere drømme tænkning LOL)

- Shimano Speedmaster AX300M, 10 fod - Kastevægt: 10-30. Det er jo en lækker stang, men kan den bruges i mit tilfælde?

Savage Gear Parabellum spinnestang 10,1 fod - Kastevægt: 9-32 . Det eneste jeg savner lidt ved denne her stang er screwdown hjulholderen, som jeg er lidt vild med fra Shimanoen, ellers tror jeg denne ville være perfekt

Fenwick Ironfeather Momentum, 10 fod - Kastvægt 8-32. Jeg er ret vild med aktionen i min 9 fods IF II, 6-24, også virker det ikke til at stangen er blevet dårligere af at blive videre udviklet Smile

Den sidste (Drømme tænkning)
- Edge 3776, 10 fod - Kastevægt: 7-30. Alene prisen på denne stang gør at der er mange ting der skal gå op i højere enhed for denne bliver til en realitet, men hvad er jeres erfaringer med denne stang til mit formål?

Hvad ville i gøre i mit tilfælde?

    Til top
    ole skaarup Se Drop Down
    Meget aktiv bruger
    Meget aktiv bruger
    Brugernavn:
    ole skaarup

    Tilmeldt:: 11 Dec 2010
    Geografisk: Hobro
    Status: Offline
    Beskeder: 201
    Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 19:46
    Jeg købte en spro trout premium 12' den kaster fantastisk er ikke for tung og i det hele taget en knald god stang til prisen gav 650.- ved lystfisk.dk
    Til top
    Bo G. Nielsen Se Drop Down
    Knapt så aktiv :)
    Knapt så aktiv :)
    Brugernavn:
    Bgn99

    Tilmeldt:: 18 Jun 2012
    Status: Offline
    Beskeder: 8
    Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bgn99 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 20:07
    Helt klar fenwick stangen. Måske i en 11" bruger selv 11 fod til bombarda, og er jeg rigtig glad for.,
    Til top
    michael hansen Se Drop Down
    Meget aktiv bruger
    Meget aktiv bruger
    Brugernavn:
    tomkat Avatar

    Tilmeldt:: 27 Dec 2007
    Geografisk: nordjylland
    Status: Offline
    Beskeder: 223
    Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomkat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 20:20
    på fiskefangster.dk er der en brugt fenwick bombardastang tilsalg til 400 kr 
    Til top
    CRC Se Drop Down
    Meget aktiv bruger
    Meget aktiv bruger
    Brugernavn:
    Mallow Avatar

    Tilmeldt:: 06 Jul 2012
    Status: Offline
    Beskeder: 732
    Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 20:21
    Her er klart et par kandidater til en god BB stang...
    Scierra Bombarda Special 10" 7-28
    Savagear Sg Parabellum   10" 9-32 
     
    Fenwick HMG-CV Silver Wings Spin 9.6" 7-38
     
    Greys GRXI Seatrout Bombarda stang 11" 3-18
     
    Spro Violety Seatrout special 10" 7-23
     
    Shimano Cardiff 9.3" 14-28
     
    Shimano Speedmaster seatrout 9.6" 8-32 ( Mit Valg )


    Redigeret af Mallow - 01 Nov 2012 kl. 20:34
    Til top
    CRC Se Drop Down
    Meget aktiv bruger
    Meget aktiv bruger
    Brugernavn:
    Mallow Avatar

    Tilmeldt:: 06 Jul 2012
    Status: Offline
    Beskeder: 732
    Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 20:22
    Upss LOL

    Redigeret af Mallow - 01 Nov 2012 kl. 20:22
    Til top
    Gio Se Drop Down
    Meget aktiv bruger
    Meget aktiv bruger
    Brugernavn:
    jespergio Avatar

    Tilmeldt:: 24 Aug 2012
    Status: Offline
    Beskeder: 142
    Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jespergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 21:16
    Citat: Nick_is

    Savage Gear Parabellum spinnestang 10,1 fod - Kastevægt: 9-32
    Denne kan jeg sige god for, til både spin og bombarda. Den er at finde i mit eget arsenal.
    Citat: Nick_is

    - Edge 3776, 10 fod - Kastevægt: 7-30. Alene prisen på denne stang gør at der er mange ting der skal gå op i højere enhed for denne bliver til en realitet
    Tilsyneladende sælges disse ret ofte herinde, til priser fra 800 og opefter. Så det er bestemt ikke en økonomisk umulighed for dig.
    Til top
    Willy Dannevang Se Drop Down
    Meget aktiv bruger
    Meget aktiv bruger
    Brugernavn:
    dannevang1 Avatar

    Tilmeldt:: 06 Jan 2000
    Geografisk: Fyn
    Status: Offline
    Beskeder: 265
    Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 22:20
    Til top
    Kim Nørsten Se Drop Down
    Knapt så aktiv :)
    Knapt så aktiv :)
    Brugernavn:
    Kim Nørsten

    Tilmeldt:: 16 Maj 2011
    Geografisk: Esbjerg N
    Status: Offline
    Beskeder: 13
    Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Nørsten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 22:31
    Du snupper da bare den Lesath til 2200 på brugtmarkedet. Ganske vist kun 9 fod, men så fås det vel ikke meget bedre...
    Til top
    Morten Se Drop Down
    Meget aktiv bruger
    Meget aktiv bruger
    Brugernavn:
    morten

    Tilmeldt:: 23 Apr 2006
    Geografisk: Nordsjælland
    Status: Offline
    Beskeder: 139
    Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2012 kl. 22:50
    Til top
    Brian Johansen Se Drop Down
    Aktiv bruger
    Aktiv bruger
    Brugernavn:
    Brian Johansen

    Tilmeldt:: 08 Sep 2011
    Geografisk: Silkeborg
    Status: Offline
    Beskeder: 44
    Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Brian Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 07:28
    Fenwick hmg silverwings 11,6 fod 3 delt. er som skabt til bombarda ;-)
    Til top
    Morten Jørgensen Se Drop Down
    Knapt så aktiv :)
    Knapt så aktiv :)
    Brugernavn:
    Morten Jørgensen

    Tilmeldt:: 09 Nov 2004
    Geografisk: Fyn
    Status: Offline
    Beskeder: 33
    Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 10:27
    Hej Nick

    Nu har jeg fisket med bombarda siden en gang før Koldinghus brændte Wink.
    Og har aldrig forstået, hvorfor man frivilligt vil gå rundt på kysten en hel dag slæbende på en stang på 11-12 fod Thumbs Down. Blot fordi stængerne sælges som såkaldte "bombarda-stænger".

    Jeg har kendskab til flere, som har ladet sig "lokke" af disse (alt for) lange stænger og som efter kort tids brug har ladet dem langtidsparkere aller-bagerst i fiskeskabet.

    De er i mine øjne ALT for tunge/besværlige at gå med. Specielt ved en hel dags mobilt kystfiskeri.

    Nej, vælg en 9 fods stang - evt. denne Ironfeather, som er rigtig fin til prisen og til dit budget:


    Kastevægten afhænger en del af, hvor du fisker. Vil gætte på at du ved fiskeri ved Stevns/Møn/Bornholm etc. vil have gavn af kastevægt op til 40 gram. Mens du ved fiskeri på f.eks. Fyn (hvor jeg fisker) nemt kan klare dig med kastevægt op til 20 gram (til det kystnære fiskeri).
    Til top
    peder pedersen Se Drop Down
    Meget aktiv bruger
    Meget aktiv bruger
    Brugernavn:
    p bager Avatar

    Tilmeldt:: 09 Feb 2011
    Status: Offline
    Beskeder: 125
    Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p bager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 10:58
    hej Nick
     
    køb dig en berckly titanium i 9 eller 10 fod, det er en meget let stang som du absolut ikkebliver træt af at gå med en heldag, jeg bruger selv en 10 fods den kan käste bombardaen rigtig langt hvis deet er det, den er tilpas blød, har aldrig haft problemer linekludder, set ved fler forhandler til ca. 7-800kr, lækker stangThumbs Up
    held og lykke med at finde det rigtige til dig.
    hilsen P bager
    Til top
    Steen Kehler Se Drop Down
    Meget aktiv bruger
    Meget aktiv bruger
    Brugernavn:
    Steen Kehler Avatar

    Tilmeldt:: 03 Aug 2010
    Status: Offline
    Beskeder: 1478
    Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 12:31
    Citat: Nick_is

    Jeg har brug for nogle gode råd nu hvor jeg skal ud og have fingrene i en ny bombarda stang, så jeg håber der er nogle gode input fra jeres side af Wink

    Mit behov er nogenlunde 60/40 med fiskeri på kyst & i P&T

    Hvad ville i gøre i mit tilfælde?

      Af de stænger du nævner, der er det kun Edgen, som har en aktion, der er direkte egnet til bombarda - de 3 første stænger har top-aktion, mens Edgen har halv-aktion,,, der er kæmpe forskel på aktionen blandt de stænger, som du nævner, hvis man går en klasse ned i den angivne kastevægt, således vil f.eks. en 10 fods Speedmaster med kastevægt 5-20 g. have halv-aktion og være meget mere egnet til bombarda... så hvis du alligevel ikke bruger større bombardaer end 20 gram, så bør du vælge en stang med den kastevægt.
      - Enten har du råd til Edgen eller også har du ikke - jeg har den selv og den er mega fed/total lækker at bruge til både spin, bombarda og orm i åen.
      Jeg købte min Edge i Ballerups fiskemagasin og fik efter forhandling et par Milo-bombardaer oven i hatten, du kunne jo tage en smut der ud og forhøre dig...
      Til top
      Torben Rolskov Se Drop Down
      Knapt så aktiv :)
      Knapt så aktiv :)
      Brugernavn:
      Rolskov

      Tilmeldt:: 23 Sep 2009
      Geografisk: Nordfyn
      Status: Offline
      Beskeder: 30
      Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rolskov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 12:41
      Hej Nick
      Du var inde på en edge 3776, men hvad med edge dynamic spin som ligger i prisklassen under 3776.
      der er flere llængder og kastevægt at vælge imellem, har selv stangen i 10 fod 2 delt 10-40 og i 10 fod 4 delt 7-30 begge har rigtigt gode aktioner. serien har også 2 modeller i light spin, prøv at gå ind på fairpoint outdoors a/s og se de foskellide modeller.
      K&B 
      Torben 
      Til top
      Jes hansen Se Drop Down
      Meget aktiv bruger
      Meget aktiv bruger
      Brugernavn:
      jhh Avatar

      Tilmeldt:: 25 Jan 2010
      Status: Offline
      Beskeder: 420
      Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 22:43
      Shimano lesath ax 270 10-30 gram, så kører det fint, med den fede klinge :-)>
      Du må trækkes med lædergrebet, på sådan en som jeg har, men en fed kastekanon.
      Så kommer man snart af sted :-)>>>
      Til top
      Frank Timm Gregersen Se Drop Down
      Meget aktiv bruger
      Meget aktiv bruger
      Brugernavn:
      Greg

      Tilmeldt:: 26 Apr 2010
      Geografisk: Tørring
      Status: Offline
      Beskeder: 214
      Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 23:14
      Citat: Morten Jørgensen

      Hej Nick

      Nu har jeg fisket med bombarda siden en gang før Koldinghus brændte Wink.
      Og har aldrig forstået, hvorfor man frivilligt vil gå rundt på kysten en hel dag slæbende på en stang på 11-12 fod Thumbs Down. Blot fordi stængerne sælges som såkaldte "bombarda-stænger".

      Jeg har kendskab til flere, som har ladet sig "lokke" af disse (alt for) lange stænger og som efter kort tids brug har ladet dem langtidsparkere aller-bagerst i fiskeskabet.

      De er i mine øjne ALT for tunge/besværlige at gå med. Specielt ved en hel dags mobilt kystfiskeri.

      Nej, vælg en 9 fods stang - evt. denne Ironfeather, som er rigtig fin til prisen og til dit budget:


      Kastevægten afhænger en del af, hvor du fisker. Vil gætte på at du ved fiskeri ved Stevns/Møn/Bornholm etc. vil have gavn af kastevægt op til 40 gram. Mens du ved fiskeri på f.eks. Fyn (hvor jeg fisker) nemt kan klare dig med kastevægt op til 20 gram (til det kystnære fiskeri).
       
      Kloge ord Tongue
      Til top
      CRC Se Drop Down
      Meget aktiv bruger
      Meget aktiv bruger
      Brugernavn:
      Mallow Avatar

      Tilmeldt:: 06 Jul 2012
      Status: Offline
      Beskeder: 732
      Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mallow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2012 kl. 23:23
      Citat: jhh

      Shimano lesath ax 270 10-30 gram, så kører det fint, med den fede klinge :-)>
      Du må trækkes med lædergrebet, på sådan en som jeg har, men en fed kastekanon.
      Så kommer man snart af sted :-)>>>
       
      Flot den stang koster jo ikke hvad Nick har råd til prøv at læs hans indlæg først Wink
       
      600-1500kr så kan han kun få en kvart Ax haha... LÆS NU LOL
      Til top
      jimmi petersen Se Drop Down
      Aktiv bruger
      Aktiv bruger
      Brugernavn:
      jimmi petersen Avatar

      Tilmeldt:: 09 Maj 2010
      Geografisk: Sjælland
      Status: Offline
      Beskeder: 82
      Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimmi petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2012 kl. 07:25
      Hej
       
      Spro The Premium Trout Float 10 fod 8-32 gr
      er stangen jeg har brugt de sidste 2 år til bombardafiskeri kyst/p&t
       
      Jimmi
      Til top
      Nick Ishøi Se Drop Down
      Meget aktiv bruger
      Meget aktiv bruger
      Brugernavn:
      Nick_is Avatar

      Tilmeldt:: 31 Okt 2012
      Status: Offline
      Beskeder: 218
      Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2012 kl. 22:51
      Wow, der gik stærk med alle svarene :-)

      Kim Nørsten - Som sagt så går budgettet desværre ikke til Lesath, heller ikke en brugt, med mindre lotto kuponen på skrivebordet har 7 rigtige ;-)

      Morten Jørgensen - Så er det sjovt du skriver den Fenwick IF II på som et valg (Det er den stang jeg bruger til kysten Pt.) jeg savner bare lidt mere længde så man kommer det sidste stykke ud.
      Det er for det meste på nordkysten jeg fisker, og der har den klaret sig fint sammen med blink op til 22 G.

      Peder Pedersen - Jeg tror da lige jeg vil prøve at kigge på den næste gang jeg er nede forbi min grej pusher, hvis den ellers er hjemme i sortiment.

      Steen Kehler - Jeg er også næsten (Også kun næsten) ved at få overbevist mig selv om at det er den stang jeg skal have.
      Er den den samme model du har i 10 fod, 7-30 G.?

      Mvh. Nick


      Til top
      Nick Ishøi Se Drop Down
      Meget aktiv bruger
      Meget aktiv bruger
      Brugernavn:
      Nick_is Avatar

      Tilmeldt:: 31 Okt 2012
      Status: Offline
      Beskeder: 218
      Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 15:29
      Tak for hjælpen alle sammen Smile Nu skal jeg ud og have fundet mig en Edge 3776

      Mvh. Nick
      Til top
      peder pedersen Se Drop Down
      Meget aktiv bruger
      Meget aktiv bruger
      Brugernavn:
      p bager Avatar

      Tilmeldt:: 09 Feb 2011
      Status: Offline
      Beskeder: 125
      Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p bager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 16:57
      hej Nick
      den Edge 3776 fåes lig nu til  1999,00kr hos fisk nu i Tarm
      Fisknu.dk
      hilsen  P bager
        ps han har også den omtalte Bercly Titanium, den er ikke så tung som Edge, har prøvet dem beggeSmile


      Redigeret af p bager - 07 Nov 2012 kl. 17:00
      Til top
       Besvar Besvar

      Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

      Sport Dres