Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skalle som agn

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skalle som agn
    Sendt: 06 Nov 2012 kl. 13:50
Hej igen 


Som opfølger på mit tidligere spørgsmål inden for samme emne ville jeg lige høre hvordan man bedst fisker med skaller efter gedder i båd?

Så nogle her den anden dag som trollede dem er det den bedste løsning? 


På forhånd tak Smile
Til top
Peter Birk Enggrob Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pbepbe

Tilmeldt:: 09 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pbepbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 14:12
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 16:45
Tak for linket. Det var et godt svar de gav i filmen som helt sikker skal ud og prøves SmileSmile
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 17:28
Men lige et spørgsmål mere.


De gedde forfang man bruger til skaller hvordan kan man selv lave dem af tyk monofil line ? Nogle som kender et godt link ? SmileSmileSmile 
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 17:36
 jeg synes at det skal forbydes, at fiske  med levende agn.!!!   rigtigt  grimt!!!!!. når der nu er så mange andre muligheder.   det er vel ikke mad / overlevelese.  fiskeri  .  eller hvad???   
Til top
Chris Østergaard Kørvel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
indonesiaflyfishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér indonesiaflyfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 17:46
Citat: kano3

 jeg synes at det skal forbydes, at fiske  med levende agn.!!!   rigtigt  grimt!!!!!. når der nu er så mange andre muligheder.   det er vel ikke mad / overlevelese.  fiskeri  .  eller hvad???   
 
 
Så skal alt C&R vel os forbydes ! da man jo bare sætter krogen i fisken for derefter at sætte den ud igen ? noget gange synes jeg folk skyder sig selv i foden herinde Dead
indonesiaflyfishing@gmail.com
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 17:58
skallen er jo dødsens!!  eller  hvad!!!  bare det at blive kastet  gang efter gang .    jeg synes ikke at det holder..!!    eller  hvis den er " død"  nok.  så sætter, vi  jo bare en  ny på!        fnyss.!
Til top
Zlatan K Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gulvmanden:) Avatar

Tilmeldt:: 22 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 167
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gulvmanden:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 18:05
Nu er skallen ikke en udrydningtruet fisk. Ja det ser da lidt barskt ud, men mere er det ikke i det. Og jeg tror ikke at skallen føler smerte som et menneske gør. Synes det er helt fint at folk bruger dem som agn. Da de ude i naturen alligevel er der til at blive spist af f.eks gedde, aborrer, sandart, ål mv?.. 

Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 18:09
Levende agn er bare bedstTongue
Til top
Chris Østergaard Kørvel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
indonesiaflyfishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér indonesiaflyfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 18:10
Citat: kano3

skallen er jo dødsens!!  eller  hvad!!!  bare det at blive kastet  gang efter gang .    jeg synes ikke at det holder..!!    eller  hvis den er " død"  nok.  så sætter, vi  jo bare en  ny på!        fnyss.!
 
 
Så du mener der ikke dør fisk under C&R fiskeri ? og der jo ikke noget mere naturligt end gedden spiser en skalle ? men der er vel ikke noget naturligt i at vi fanger fisken for at tage et billede og så sætte den ud igen !!! Synes bare det lugter lidt af dobbelmoral Wink Pruust Fnyss Hoosst haak, hjælper nok ikke fisken meget, om det er en skalle eller en 10 kilos kakkelovns rør der ikke har power efter kampen og må lide den stille død OuchDead 
indonesiaflyfishing@gmail.com
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 18:10
Er enig med Steen i at det er en grim ting at udsætte en levende skalle for Cry. Og i bladet "Dyrevennen"havde de lavet en undersøgelse om at fisk ren faktisk kunne føle smerte. Så derfor havde jeg også tænk mig at fiske med død agn. At stikke kroge i en fisk som man allerede ved med sikkerhed ikke overlever er ikke det samme som at fange og genudsætte en fisk.

Redigeret af chri74a9 - 06 Nov 2012 kl. 18:13
Til top
Chris Østergaard Kørvel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
indonesiaflyfishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér indonesiaflyfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 18:16
Citat: thomassmedlarsen

Levende agn er bare bedstTongue
 
Thumbs Up Jeps sån er det bare os til aborre Wink eller for den sags skyld en tobis til en HØLOLLOL


Redigeret af indonesiaflyfishing - 06 Nov 2012 kl. 18:19
indonesiaflyfishing@gmail.com
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 18:22
Men det er da mere humant at slå skallen ihjel istedet for at lade den lide med en krog i mund og ryg. Men det er jo op til en selv hvad man synes. Så længe det er lovligt vil jeg ikke gøre mere ved det Smile
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 18:37
 christian!   netop!!  det hele er et spørgsmål, om  etik,   men mennesket er grisk!!        stram line.   steen.
Til top
Jan Fahlgren Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jf

Tilmeldt:: 18 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 19:01
Er det så også synd for regnorm og børsteorm?
 
 
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 19:08
Hvis man synes det er så synd for skallen, så kan vi jo begynde at revudere alt vores fiskeri, skal regnormen,sandormen etc. skiftes ud med Gulp? Den måde krogen bliver monteret på ved agsnfiskeri er vel ikk så meget værre en ved fejlkrogning/rykfisk efter hornfisk og alt muligt andet ? det er i orden at nogle synes det skulle forbydes, men så kan vi jo starten 1000 vis af debatter op.

Må skallen rigges til som levende agn?
må man bruge levende orm?
Må man gennemhulle en HØ med harpun?
Skader netfiskeri ikke fiskene lige så meget ?
Og skal man overhovedet dyrke CR når det kun er for DIN skyld, så lider fisken og unødigt?

I bund og grund er skallen der som føde for de større fisk og hvis man kan bruge regnorm kan man vel os bruge skalle? 

Man kan jo ikke sige det er "grimt" for skallen men samtidig gøre andre "grimme" ting. 
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Chris Østergaard Kørvel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
indonesiaflyfishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér indonesiaflyfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 19:15
Citat: chri74a9

Er enig med Steen i at det er en grim ting at udsætte en levende skalle for Cry. Og i bladet "Dyrevennen"havde de lavet en undersøgelse om at fisk ren faktisk kunne føle smerte. Så derfor havde jeg også tænk mig at fiske med død agn. At stikke kroge i en fisk som man allerede ved med sikkerhed ikke overlever er ikke det samme som at fange og genudsætte en fisk.
 
 
Hvis det nu er så synd for fisken og den føler så stor smerte, så forstår jeg ikke hvorfor du fisker da der vel ville være en hel del fisk som ville slippe for den store smerte hvis du ikke fangede dem ? og mon ikke dyrevenner hel helst så der ikke var noget fiskeri !
indonesiaflyfishing@gmail.com
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 19:24
Jeg kan godt følge jer i hvad i mener om det. Men denne tråd lavede jeg ikke for at vi skulle diskutere det emne. Det var for at kunne komme i gang med en anden form for fiskeri. Jeg har slet ikke noget i mod hvad i mener om det og så må den diskussion da også stoppe her Smile 
Til top
Peter Birk Enggrob Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pbepbe

Tilmeldt:: 09 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pbepbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 19:37
Helt enig Christian
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 19:48
Hej Christian
 
Tjek dette link:
 
Et godt tip er at bruge google.dk til at søge sine spørgsmål. Så slipper du også for en masse debat om noget du ikke har spurgt om :) Dermed ikke sagt at debatten om brugen af levende agn ikke er relevant.
 
Mvh. John
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 19:52
Hej John Erik

Tak for linket. Jeg havde egentlig også brugt google i starten men jeg kan jo så se at det ikke lige var gjort helt grundigt nok Embarrassed
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 20:15
Citat: thomassmedlarsen

Levende agn er bare bedstTongue
 
 
Jeg er ikke helt enig - der er lavet en undersøgelse på fiskeri efter gedder, med levende og død agn(Skalle). undersøgelsen viste, at der ikke var forskel i fangsterne. Jeg har desværre ikke kunnet finde undersøgelsen, men måske nogen kender til den og kunne smide et link?
Mvh Claus 
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 21:37
Tja jeg udfisker hver gang utallige forskellige fiskere der bruger levende agn med mine kunstagn. Så har slet ikke behov for brug af det :)
Til top
Chris Østergaard Kørvel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
indonesiaflyfishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér indonesiaflyfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 21:47
Citat: cjbhare

Citat: thomassmedlarsen

Levende agn er bare bedstTongue
 
 
Jeg er ikke helt enig - der er lavet en undersøgelse på fiskeri efter gedder, med levende og død agn(Skalle). undersøgelsen viste, at der ikke var forskel i fangsterne. Jeg har desværre ikke kunnet finde undersøgelsen, men måske nogen kender til den og kunne smide et link?
Mvh Claus 
 
Nu har vi selv lavet en test for en 5-6 år siden og der vandt levende agn stort og virker da os helt logisk at en levende skalle sender nogen vibrationer ud i vande som gedden opfanger og vi testede det under 8 ture til samme sø hvor vi skiftede plads hver gang, og kan kun siger levende agn fangede ca. dobbel så mange fisk som død, så den holder ikke helt Wink
 
Mvh. Chris
indonesiaflyfishing@gmail.com
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 22:19
Chris, det er jo en personlig erfaring og ikke en undersøgelse som er særlig dybdegående. De næste 8 ture ville måske give et andet billede..... Så du kan jo ikke sige, at den undersøgelse jeg henviser til ikke holder, bare fordi du har haft 8 testture med levende og død agn - muligvis i en og samme sø.... Kommer vel også an på hvordan de fiskes, død agn dørget med propeller, død agn på bunden, levende agn dørget eller tøffende rundt i grøde eller frit vand.... Ved en eksamen hos fiskeprofesoratet, ville din undersøgelse give dig en karakter på 00Wink 
Så jo, din erfaring kan kaste lys over et lille udsnit af spekulationerne, men ellers er det "kun" en personlig erfaring.
Jeg leder videreSmile
Mvh Claus
Til top
Chris Østergaard Kørvel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
indonesiaflyfishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér indonesiaflyfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 22:53
Citat: cjbhare

Chris, det er jo en personlig erfaring og ikke en undersøgelse som er særlig dybdegående. De næste 8 ture ville måske give et andet billede..... Så du kan jo ikke sige, at den undersøgelse jeg henviser til ikke holder, bare fordi du har haft 8 testture med levende og død agn - muligvis i en og samme sø.... Kommer vel også an på hvordan de fiskes, død agn dørget med propeller, død agn på bunden, levende agn dørget eller tøffende rundt i grøde eller frit vand.... Ved en eksamen hos fiskeprofesoratet, ville din undersøgelse give dig en karakter på 00Wink 
Så jo, din erfaring kan kaste lys over et lille udsnit af spekulationerne, men ellers er det "kun" en personlig erfaring.
Jeg leder videreSmile
Mvh Claus
 
Claus det er jo en selvfølge at hvis du spin fisker skallen at der nok ikke er den store forskel da den jo er i bevægelse (skal man nok ikke have en hg for at regne ud), men hvis du tar et flåd og smider ud hvor den døde skalle ligger stille og den levende jo bevæger sig, virker det da helt logisk at den levende skalle sender vibrationer ud i vandet som den døde ikke gør......Hahaha jeps har heller ikke tænk mig at tage et fiskeprofesorat da der jo er nok kloge hovder her inde at høre på TongueLOL så jeg blive ved med at fiske levende skaller når jeg er i dk, og jeps er kun persolig erfaring men snart 29 år så det tæller vel os lidt Confused så kan man jo spørge hvor man lær mest ved vandet eller i et klasse lokale Wink
indonesiaflyfishing@gmail.com
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 01:44
Her lidt step-by-step jeg engang strikkede sammen med billeder, hvis du stadig mangler lidt hjælp til fornuftige forfang til rovfiskene?

http://picasaweb.google.com/107818446025208410121/101018WireRigSBS



Håber det kan bruges til noget Smile


Redigeret af Swebbe - 07 Nov 2012 kl. 01:46
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 10:11
I stedet for levende agn kan man prøve med agnhoveder og død agn.
Både til dørg og spin.

Lip Sculls fra SG f.eks.

Se nyeste nummer af Sportsfiskeren! Der er netop en artikel om fiskeri med død agn, som gives "nyt liv".


Redigeret af dannevang1 - 07 Nov 2012 kl. 16:08
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 15:34
Prøv med ½kg regnbueørrede fra et dambrug i stedet for skaller
Det er guf til det store gedder
 
SmileN
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 16:27
Hej Nicolai 

Det med regnbueørrederne vil jeg godt tro kunne være effektivt til gedderne. Men hvad skal man give for dem? Hvis det er mange penge tror jeg at jeg holder mig til skaller som jo kun koster tid Smile
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 18:01
Citat: Steffan

Hvis man synes det er så synd for skallen, så kan vi jo begynde at revudere alt vores fiskeri, skal regnormen,sandormen etc. skiftes ud med Gulp? Den måde krogen bliver monteret på ved agsnfiskeri er vel ikk så meget værre en ved fejlkrogning/rykfisk efter hornfisk og alt muligt andet ? det er i orden at nogle synes det skulle forbydes, men så kan vi jo starten 1000 vis af debatter op.

Må skallen rigges til som levende agn?
må man bruge levende orm?
Må man gennemhulle en HØ med harpun?
Skader netfiskeri ikke fiskene lige så meget ?
Og skal man overhovedet dyrke CR når det kun er for DIN skyld, så lider fisken og unødigt?

I bund og grund er skallen der som føde for de større fisk og hvis man kan bruge regnorm kan man vel os bruge skalle? 

Man kan jo ikke sige det er "grimt" for skallen men samtidig gøre andre "grimme" ting. 
 
De fleste fordømmer rykfiskeri, da fiskene bliver fanget alle mulige og umulige steder og kan slippe fri med store skader på kroppen. Det er derfor forbudt af samme årsag, så vidt jeg husker.
 
Der er vist ingen tvivl om, at orm heller ikke bryder sig om at blive sat på en krog - det virker faktisk som om de lider mere end en fisk der får sat en trekrog i ryggen. I dag fisker de færreste fordi det er nødvendigt at fange fisk for at få føden for enhver pris, og man bør derfor overveje, om det ikke er på tide at udfase fiskeri med levende agn. Kan det f.eks. forsvares at pine og dræbe en hel spandfuld skaller fordi man lige skal more sig med en dags fiskeri efter gedder, som man i øvrigt sætter ud igen, når man lige så godt kunne fange gedderne med kunstagn eller evt. nogle døde agnfisk eller sildefileter? Ingen har et tvingende behov for at fiske gedder med mængder af skaller som ufrivillige stuntfisk, og derfor må det være på tide at overveje om dette hensynsløse fiskeri bør fortsætte.


Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 20:19
OuchOuchOuchOuchOuchOuchOuch   den er måske lidt svær at sluge!  men at blive "kastet ,til døde..  er sgu, da grimt...!!
Til top
claus klitsgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marinus

Tilmeldt:: 19 Okt 2010
Geografisk: esbjerg ø
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marinus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 20:31

Wink Er overbevist om at guldfiskene fra "Den gamles havedam", fisket levende, er den ultimative agn til gedder !

Til top
Chris Østergaard Kørvel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
indonesiaflyfishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér indonesiaflyfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 20:47
Citat: Marinus

Wink Er overbevist om at guldfiskene fra "Den gamles havedam", fisket levende, er den ultimative agn til gedder !

 
Er prøvet LOLLOLLOL men synes nu ikke det give flere fisk and skaller....men virker fint Wink
indonesiaflyfishing@gmail.com
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 20:58
Uhh pas nu på med regnbuer fra et dambrug og guldfisk fra havebassinet. Brug de agn du kan fange i søen. Skallerne kan - hvis de er døde selvfølgelig - farves både gule, orange og blå.
Til top
Christian steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chri74a9 Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chri74a9 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 21:08
Hej John Erik

Når du siger at du farver skallerne hvad farver du dem så med ?


Og lige et spørgsmål mere. Er der nogle som ved om skaller der har været frosset ned kan sættes efter båd uden at de går helt fra hinanden ?
Til top
Kent Kannegaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Multefrede

Tilmeldt:: 30 Jun 2009
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Multefrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 21:15
Syntes godt vi kan pine lidt mere ud af den her, herregud bor i alle i byen, kør sku da ud på landet og giv jer tid til at se hvordan dyrene i æder til dagligt har det. Og nej jeg mener ikke det er nok at køre forbi næe i skal sku ind og se hvordan de køer der giver jer mælk og ost vader rundt i gylle aldrig kommer ud og har dårlige ben fra en side af. Tjek lige hvordan de der lørdags kyllinger har det når i er der ude, formentlig sidder de ret tæt på gulvene ved fodertryget da deres ben ikke kan klare slagtevægten  når de ikke er ældre. O.s.v  O.s.v 
Men det er nemt at sidde herinde og pippe over en skide fisk, gad vide hvor mange der kommer i klemme under bundtravlerens ruller eller kæder uha uha
Til top
Peter Birk Enggrob Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pbepbe

Tilmeldt:: 09 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pbepbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 21:50
Sjovt du lige bringer det op Kent Smile. I denne uge har jeg projektuge og har valgt emnet masseproduktion i fødevareindustrien :D
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2012 kl. 23:45
Citat: chri74a9

Men det er da mere humant at slå skallen ihjel istedet for at lade den lide med en krog i mund og ryg. Men det er jo op til en selv hvad man synes. Så længe det er lovligt vil jeg ikke gøre mere ved det Smile

Thumbs Up Thumbs Up Helt enig med dig, respekt for din holdning! 

Jeg er flyttet til Norge, her er fiskeri med levende agn forbudt, det burde det generelt være efter min mening... !Wink

Mvh
Rasmus


Redigeret af rasmushansen.com - 07 Nov 2012 kl. 23:46
Til top
Chris Østergaard Kørvel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
indonesiaflyfishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér indonesiaflyfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2012 kl. 01:52
Kan ikke helt følge med !!! så det er mindre smertefuldt for fisken at få en krog i maven for derefter at skulle kæmpe for sit liv mens den blive flådet op inde fra og derefter bare sættes ud og alt dette kun for at tilfredstille en mand med et billede ? jeg ved da godt hvad jeg ville vælge nok krogen i ryggen.....og jeg må så lige sige jeg fisker kun med en krog og den sider i munden !
indonesiaflyfishing@gmail.com
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2012 kl. 14:27
Evil Smile
Mindre hundehvalpe - smågrise og kattekillinger skulle også være velegnede til geddefiskeri - alle tre arter skal dog op ind imellem - ellers 'vibrerer' de ikke optimalt !
K&B
Heinz
Til top
Chris Østergaard Kørvel Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
indonesiaflyfishing Avatar

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér indonesiaflyfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2012 kl. 14:40
Citat: tackler

Evil Smile
Mindre hundehvalpe - smågrise og kattekillinger skulle også være velegnede til geddefiskeri - alle tre arter skal dog op ind imellem - ellers 'vibrerer' de ikke optimalt !
K&B
Heinz
 
Ville da være synd at bruge hunden som madding smager super grillet LOL
indonesiaflyfishing@gmail.com
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2012 kl. 14:49
Agnfisk kan farves med boilie farve. Kan købes hvor der handles med mede- og karpegrej.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Niels Holler Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niels Holler

Tilmeldt:: 20 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Holler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2012 kl. 21:02
Noget som skulle være rigtig godt og UNDERHOLDENDE er at sætte en krog i røven af en stor frø og så prøve åkandebælter af .... frøen svømmer selv rundt så de store kaste egenskaber behøver man ikke.
Til top
Morten Bak Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mokkaz

Tilmeldt:: 02 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mokkaz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 10:46
generelt set har fisk de samme smerte receptorer og nervebaner, som os mennesker. De steder den største koncentration af nervebaner er hos mange fisk, i mundregionen, omkring rygfinnen, og omkring gattet - alle tre steder er yndet områder for en sportsfisker med levende agn tendenser, at sætte en krog. Jeg selv fisker oftest med levende agn, dels fordi det er alt andet overlegen, og 'trigger' rovfisken på alle dens urinstinkter til at tage agnen.

Det alt afgørende for, hvad vi definerer som dyrplageri, i denne situation, er vel spørgsmålet - hvad er smerte? Smerte, i det mindste som vi opfatter det, er en sindstilstand, hvor det der gør mest ondt, er det faktum at vi kan resonerer over konsekvenserne af den på førte smerte. Det kan ingen fisk.  Fisk vil i stor grad opfatte, den på førte smerte, som et irritations moment, og en chokeffekt, som de vil forsøge at flygte fra. En egentlig smertefølelse som du og jeg opfatter, oplever fisken ikke.

Spørgsmålet om noget er humant eller ej, er ikke rigtigt relevant i en sådanne sammenhæng, idet man så netop på fører fisken menneskelige egenskaber og tanker, hvilket i sagens natur ikke er muligt. En fisk er et dyr og reagerer udelukkende ud fra instinkter og ydre stimuli. En fisk kan ikke resonerer og konsekvenser af handlinger og kan kun i meget svag grad tillære sig viden/erfaring.

Hvis man skal se på hvorvidt fiskeri med levende agn er forsvarligt eller ej, skal man se på det etiske aspekt i sagen, og sammenholde dette med det faktum, at de fleste mindre fisk i naturen konstant er udsat for prædation og død - det er i bund og grund deres rolle i fødekædens struktur.

hvorvidt fiskeri med levende agn er etisk acceptabelt er i bund og grund et personligt valg, og skal vi så ikke bare lade det ligge ved det? 
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 12:14
Levende ørreder på ca 13-15 cm fra det lokale dambrug er klart nr 1 til levende agn. orange coi karper er endnu bedre 
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 16:32
Citat: fætter ål

Levende ørreder på ca 13-15 cm fra det lokale dambrug er klart nr 1 til levende agn. orange coi karper er endnu bedre 
 
Undskyld Brian, men jeg kan ikke lade være Wink...
Hvis levende ørreder er en klar nr 1, og koi karper er endnu bedre, er de så en klar nr 0 Big smile.....
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 17:02
Det er bare det sædvanlige fætter ål bavl, det kunne være han skulle læse sine indlæg igennem inden han trykker besvar...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 17:51
Det havde intet med Brian at gøre, det var blot en morsom kommentar til en i mine øjne lidt sjov formulering.
Jeg tager på ingen måde stilling til hvad Brian ellers kommenterer på, det er efter min mening irrelevant i den her sammenhæng.
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2012 kl. 18:06
Citat: knj311

Citat: fætter ål

Levende ørreder på ca 13-15 cm fra det lokale dambrug er klart nr 1 til levende agn. orange coi karper er endnu bedre 
 
Undskyld Brian, men jeg kan ikke lade være Wink...
Hvis levende ørreder er en klar nr 1, og koi karper er endnu bedre, er de så en klar nr 0 Big smile.....


helt sikkert nr 0 der i denne sammenhæng er meget relevant for debatten
det var en der syntes det var så synd for de frit levende skaller.
dette var så absolut ikke hvad tråden handlede om
derfor foreslog jeg dambrugs opdrættede fisk til agn.

men understreger at de er væsentligt bedre end skaller
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres