Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vedligeholdelse af multihjul?

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vedligeholdelse af multihjul?
    Sendt: 17 Nov 2012 kl. 21:17
Hej Forum
 
Er det rigtigt forståret at multihjul kræver mere rengørelse hvis man bruger det i saltvand end fastspole og i så fald hvorfor?
 
Hvilket lavprofil multihjul anser I for at være i orden til brug i saltvand?
 
Vh
henrik 
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2012 kl. 21:28
Hej Henrik
 
Nej, et multihjul behøver ikke mere vedligehold end et fastspole hjul, nærmest tværtigmod.
Jeg vedligeholder mine hjul ved at skylde dem i älm. vand efter brug i saltvand, og så får de en "rigtig" rengøring en gang om året hvis jeg husker det, og ellers når jeg kan mærke at de trænger.
ABU's Revo Inshore er bygget til det salte miljø, Daiwa har et par hjul med betegnelsen Costal som ligeledes er beregnet til saltvands brug, det skal i den sammenhæng lige huskes på at når de skriver saltvand mener de rigtigt saltvand!
I DK er de fleste af de kyststrækninger vi fisker på jo nærmest brakvand med undtagelse af vestkysten self.
Så langt de fleste hjul vil kunne bruges hvis bare man husker at skylde dem efter brug.
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2012 kl. 22:07
ok men jeg skyller nu ikke mine fastspole hjul, men det skal multihjul ?
 
vh
Henrik
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2012 kl. 22:31
Det burde alle hjul blive.
Alle hjul vil, hvis de ikke bliver skyllet efter brug i saltvand, blive angrebet af saltet i vandet.
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2012 kl. 10:40
Citat: HSJ

Hej Forum
 
Er det rigtigt forståret at multihjul kræver mere rengørelse hvis man bruger det i saltvand end fastspole og i så fald hvorfor?
 
Hvilket lavprofil multihjul anser I for at være i orden til brug i saltvand?
 
Vh
henrik 
 
Som Martin skriver, så har både multihjul og fastspolehjul det bedst med at få saltet skyllet af. Det er et spørgsmål om korrosion at materialet, ikke om type af hjul.
 
Basalt set kan du vælge to strategier:
1. ikke vedligeholde, så må du købe nyt lidt oftere.
2. vedligeholde og få tingene til at holde.
 
Mine hjul får efter hver tur i saltvand en let overbrusning, men kun ovenfra. De fleste hjul har nogle huller hvor evt. vand kan løbe ud forneden, der må der ikke skylles.
 
ABU, Daiwa og Shimano har specielle rustfaste kuglelejer i nogle af deres hjul. Gå efter dem hvis du vil være på den sikre side. På den anden side har mit første multihjul, Amb. 5000C, klaret saltvand i 30 år uden disse specielle kuglelejer, det føles lidt gammeldags nu, men kører som nyt.
 
Mvh. Peter
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2012 kl. 11:05
Gode råd Smile

/Kristian
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2012 kl. 22:28
Ja det lyder da rigtigt fornuftigt, grunden til jeg spørger er at den axel lineføre køre på jo er temmelig blottet og dermed meget udsat, så hvis det er på grund af den, kan jeg sagtens forstå det! Men er der andre komponenter der er specielt sårbare på et multihjul!
Har lige et tillægs spørgsmål, overvejer på længre sigt at invistere i et mere holdbart kvalitets hjul end mit abu blu max og tænker på et ABU Revo stx men vil have et med magnetbremse så man ikke skal skille det ad for at justere bremsen men er i tvivl om det har det magnet eller centrifugal bremse og er det overhovedet et godt hjul?
Er det normalt at moderne lavprofil ikke har bremselyd?
Når det var lidt mere end et spørgsmål, bær over med mig, men jeg fik min første Havørred på multihjul og jeg er solgt!
VH
Henrik


Redigeret af HSJ - 18 Nov 2012 kl. 22:29
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2012 kl. 23:10
Linefører akslen kan virke udsat, men i praksis har jeg aldrig oplevet problemer med den. Men den skal lige have en dråbe olie eller fedt en gang imellem. Olie hvis den kører i kastet, og ellers fedt.
 
Der er mig bekendt ingen andre udsatte dele på et multihjul. Multihjulet er i det hele taget mere kompakt og mere robust end et fastspolehjul med samme kapacitet.
 
Jeg ejer ikke selv et Revo, men har ellers hørt godt om dem. Nogle modeller har både centrifugal- og magnetbremse, de fleste enten eller. Prøv det hos en forhandler.
 
Uanset om du tænker på kastebremse eller figtbremse, så er det normalt at der ikke er bremselyd. Mit gamle Amb. 5000C har bremselyd, de senere hjul har ikke.
 
Mvh. Peter
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2012 kl. 23:32
Hej - såvidt jeg husker kører Revo STX modellen bedre end Revo Inshore modellen. Det skyldes 2 ekstra lejer i STX hvor Inshore så til gengæld er bedre til saltvand.
 
Husk at også hjul der er beregnet til saltvand skal skylles, da saltet nedbryder alt, også det der kaldes rustfrit Cry
 
Mvh. - Kim -
Til top
Morten Edvars Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Killerbug

Tilmeldt:: 10 Okt 2009
Geografisk: S
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Killerbug Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2012 kl. 17:51
Citat: HSJ

Hej Forum
 
Er det rigtigt forståret at multihjul kræver mere rengørelse hvis man bruger det i saltvand end fastspole og i så fald hvorfor?
 
Hvilket lavprofil multihjul anser I for at være i orden til brug i saltvand?
 
Vh
henrik 


Ja det er delvis korrekt, da de fleste bevægelige dele i et fastpolehjul befinder sig i et lukket miljø. På et multihjul vil og fugt altid kunne trænge ind igennem den åbning i sidepladen hvor pinion gearet befinder sig.   Så ja, multihjul kræver mere
opmærksomhed end fastspolehjul. 

Dit andet spørgsmål er svært at svare på, Jeg har serviceret og repareret hundredevis af multihjul, også fra danske kystfiskere,  og jeg har ikke erfaring for at der er nogen forbindelse imellem, om hjulet er et inshore eller af anden "saltvands" type, og så den tilstand hjulet befinder sig i ved modtagelse.   Selvfølgelig er nogle modeller og mærker mere hårdføre end andre, men i praksis er der ikke så stor en forskel som forhandleren vil have os til at tro.

Men hvis du holder dig fra nogle af de billige kinesiske hjul uden rustfri kuglelejer(Viva, Okuma, Tica etc, så er du allerede kommet godt fra start, og så iøvrigt husker at  tørre hjulet efter brug. Dette er faktisk vigtigere end at skylle det, da fugt er en betingelse for korrosion(Både rust, og elektrolytisk korrosion.)

Hvis du vil vide mere, så prøv Esoxhunt hvor blandt andet den amerikanske hjul ekspert og mekaniker Richard Smith gerne hjælper dig.  


Redigeret af Killerbug - 19 Nov 2012 kl. 18:00
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2012 kl. 18:06
tak for info!
vh
Henrik
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2012 kl. 18:10
Daiwa er begyndt at sætte knarre-funktion på nogle af deres lavprofil-hjul. Men det er vist en import-ting, hvis du vil have sådan et. Og det er ikke billigmodellerne vi taler om.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres